Pijn, of pubergedrag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mnbvc

Pijn, of pubergedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 22:36

Hallo,

Mijn vierjarige die net een halfjaar onder het zadel is, vertoont de laatste twee weken wat 'raar' gedrag. Wanneer ik druk geef op de linkerteugel, sprint ze er van door en loopt ze weg naar rechts. Rechtsom is ze super braaf. Nu vraag ik me af of dit uitproberen is, of een teken van pijn.

Ik rijd voornamelijk buitenritten, waar ze altijd erg braaf was maar wel erg voorwaarts. Ze draaft dan rustig aan en rent steeds sneller. Normaal kan ik haar dan door druk op de teugels terug rijden. Nu gaat ze alleen maar sneller totdat ik keihard galoppeer. Nu is ze wat zenuwachtiger dan normaal en 'schrikt' ze van allerlei dingen. Ze sprint dan weg. Wanneer ik dan mijn handen ontspan en vervolgens terug wil rijden, gaat ze enkel sneller. Ik kan haar dan niet terug rijden.

Ze is drie maand geleden naar de tandarts geweest, ook is haar zadel gecheckt en dit zit goed. Ze reageert niet als ik op haar rug etc. druk...
Ik rijd met een dubbel gebroken bit, die vrij dun is. Ik zit er aan te denken om eens te kijken of het met een dikker bit beter rijdt.

Graag hoor ik hoe jullie er over denken!

Casarell

Re: Pijn, of pubergedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:40

Ik zou haar eens dressuurmatig gaan rijden en bezig gaan houden met rechtrichten.. ;)

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:41

als ze dit alleen op de linkerteugel doet lijkt me dit geen uitproberen, maar eerder pijn ergens aan haar linkerkant.

Mnbvc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 22:46

Casarell schreef:
Ik zou haar eens dressuurmatig gaan rijden en bezig gaan houden met rechtrichten.. ;)

Ja, dat is een goede! Heb al contact gehad met een instructrice en vanaf januari krijg ik daar begeleiding in.. Alleen vraag ik me af of het misschien goed is om weer de tandarts (kan er zoveel veranderen in 3/4 maand?) of misschien de kraker te laten komen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:50

Persoonlijk zou ik het eerst eens rijtechnisch aan gaan pakken.. en beginnen bij het begin..!
Want ik heb ook zo'n gevoel dat je paard nog lang niet bevestigd is in de basis.. :o

Dus beginnen met het rijden vanuit je been naar de hand die op 2 teugels verbinding heeft.
Dan rechte lijnen afwisselen met voltes, tempowisselingen en overgangen.
En dan natuurlijk regelmatig van hand veranderen.. ;)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:58

Hou in je achterhoofd dat paarden tanden wisselen op 2.5, 3.5 en 4.5 jarige leeftijd. Misschien heeft je paardje wel last van het gebit...

Mnbvc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 23:00

Casarell schreef:
Persoonlijk zou ik het eerst eens rijtechnisch aan gaan pakken.. en beginnen bij het begin.
Want ik heb ook zo'n gevoel dat je paard nog lang niet bevestigd is in de basis.. :o

Wat bedoel je daar precies mee? Ik denk ongetwijfeld dat je gelijk hebt. Zoals ik aangaf; Vanaf januari krijg ik daar begeleiding in. Alleen snap ik niet zo goed waarop je dat baseerd.. Bedoel ik niet verkeerd hoor, maar wil graag horen wat ik mis en wat ik er aan kan doen. Want zou het echt zijn dat hij daarom zo consequent, heftig op druk aan de linkerkant reageert? En heb je toevallig bepaalde oefening die ik kan doen in de bak?

Wel ben ik de laatste 1,5 maand min. eenmaal in de week in de bak bezig geweest, omdat ik weet dat er aan gewerkt moet worden.

Edit; zie dat jij je bericht ook hebt verandert. Bedankt voor de oefeningen! Alleen krijg ik haar in de bak ook moeilijker linksom dan rechtsom...
Laatst bijgewerkt door Mnbvc op 23-12-14 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Mnbvc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 23:01

Rindin schreef:
Hou in je achterhoofd dat paarden tanden wisselen op 2.5, 3.5 en 4.5 jarige leeftijd. Misschien heeft je paardje wel last van het gebit...

Zou dat binnen zo'n korte periode alweer kunnen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:07

Niet meer buiten rijden tot je haar goed dressuurmatig kunt rijden zodat je de controle in de meeste gevallen kunt houden. Het zinnetje, ik kon haar goed terugrijden op de teugels doet mij vermoeden dat er nogal wat werk aan de winkel is. Het is wel zo dat dit geen pubergedrag is maar een uiting van ongemak/pijn. Ga eerst eens in de bak aan het werk, let goed op of je zadel nog goed past want ook de bouw van een paard kan heel snel veranderen. Een algemene check door een goede osteopaat is nooit weg en het bit hoeft niet te scherp te zijn als jij maar niet op het bit rijd en dat lijk je wel te doen. Succes met trainen en de andere zaken, hopelijk word het opgelost.

Mnbvc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 23:10

bigone schreef:
Niet meer buiten rijden tot je haar goed dressuurmatig kunt rijden zodat je de controle in de meeste gevallen kunt houden. Het zinnetje, ik kon haar goed terugrijden op de teugels doet mij vermoeden dat er nogal wat werk aan de winkel is. Het is wel zo dat dit geen pubergedrag is maar een uiting van ongemak/pijn. Ga eerst eens in de bak aan het werk, let goed op of je zadel nog goed past want ook de bouw van een paard kan heel snel veranderen. Een algemene check door een goede osteopaat is nooit weg en het bit hoeft niet te scherp te zijn als jij maar niet op het bit rijd en dat lijk je wel te doen. Succes met trainen en de andere zaken, hopelijk word het opgelost.

Bedankt voor je reactie. Ik rijd voornamelijk op mijn zit hoor, maar snap je reactie. Bedoelde aan te geven dat ze voorheen niet heftig reageerde op wat druk op de teugels.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:16

Je moet het zo zien.. elk paard (net als mens) heeft van nature een voorkeurskant.
Dus een makkelijke en een moeilijke kant.. en als je dat niet 'gelijk' (links en rechts evenveel) traint, zal dr makkelijke kant sterker worden en haar mindere kant minder..

Daarom is het heel belangrijk om dressuurmatig te rijden.. ;)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:17

Mnbvc schreef:
Rindin schreef:

Zou dat binnen zo'n korte periode alweer kunnen?

Je bedoelt 3 maanden na het bezoek aan de tandarts? Ja, dat kan. Wisselen doen ze geen maanden over... Ze heeft er de leeftijd voor, dus ik zou er wel rekening mee houden als ik jou was.

Mnbvc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 23:25

Oké, dan zal ik kijken of ik de tandarts nog kan laten komen dit jaar.

@casarell, dat snap ik en ga ik aan werken/ben ik mee aan het werk. Alleen is ze linksom in de bak niet zozeer moeilijk. Springt bijvoorbeeld rustig en ontspannen aan in gallop. Daarom snap ik er niks van.Wel loopt ze vaak net te diep aan de teugel, als ik haar corrigeer is ze onrustig, maar loopt wel netjes over haar hele rug. Daarom begin ik te twijfelen en zit ik ook te denken aan pijn. Of is het onzin en hoeft dat echt niet zo te zijn? Probeer in ieder geval snel de tandarts te laten komen, kan dat uitgesloten worden.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:28

Heeft de tandarts sedatie gebruikt en is er elektrisch gevijld?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:33

Je kan de tandarts altijd laten komen.. dingen uitsluiten is altijd goed..!
Maar nogmaals.. gezien wat je hier vertelt denk ik nog steeds aan scheefheid icm niet correct bevestigd zijn.

Hoe los jij het te diep lopen op?
Want vaak is het achter de teugel lopen een impulsprobleem.. en is er dus geen correct ruggebruik.. dus ook geen constante verbinding aan de voorkant en kan je ook niets gaan rechtrichten.

Overigens ben ik nu wel benieuwd naar een filmpje.. :o

Mnbvc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 23:44

Ja, tandarts heeft elektrisch gevijld en het paard heeft iets gekregen om rustig te worden. Er zijn wat haken weggehaald toen.

@casarell, misschien kan ik inderdaad eens een filmpje maken. Maar ik krijg gewoon les van een (gediplomeerde) instructrice, die aangeeft dat hij goed ontspannen loopt op die momenten. Vertrouw ik dan maar op ;) Rijd op die momenten veel figuren, iets druk met mijn benen en op sommige momenten vraag ik met mijn handen er iets bij. Maar bedankt voor je reactie en duidelijke uitleg. Hoop dat je gelijk hebt, want dan zou het prima op te lossen zijn! Vanaf januari dus individuele begeleiding in rechtrichten. Krijg helemaal zin om er aan te werken. Reden dat ik dit topic aan maakte is ook bevestiging. Wil mijn paard niet rijden als hij pijn zou hebben en het plezier zo voor hem weg zou nemen. Bedankt!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:59

Helaas zegt een diploma tegenwoordig helemaal niets meer..

Maar ik hoop dat je er iets mee kunt.. en ik blijf toch nieuwsgierig naar de filmpje :+

Wel wil ik even zeggen dat ik je manier van reageren echt keurig vindt.. daar kan menig bokker wat van leren..;)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 06:21

Longeer je ook wel eens ???

Hoe reageert het paard dan op de linker hand ?? Als je dit nog niet doet Lijkt me dit erg goede training voor je paard Om op een ontspannen manier aan het werk te gaan Mooi over de rug Wat in buigen door de voltes licht te openen en te sluiten Wat overgangen maken aan de longe

Paard heeft waarschijnlijk een x gedacht dat vind ik niet fijn links En is nu aan het proberen onder die druk uit te komen Juist met longeren leert paard op een vriendelijke manier de druk te accepteren

Mnbvc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 08:50

Tijdens het longeren is ze normaliter erg braaf, alleen is het wel al drie weken geleden. Ik zal morgen even longeren om te kijken hoe dat gaat, bedankt voor de tip!

@casarell, zal kijken of er iemand een filmpje kan maken na de kerst!

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 08:57

Ik ben ook wel benieuwd indd.

Mnbvc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 09:12

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:25

Equardor schreef:
als ze dit alleen op de linkerteugel doet lijkt me dit geen uitproberen, maar eerder pijn ergens aan haar linkerkant.

Of juist rechts.
Als ze rechtsom wel willen inbuigen en niet naar links;dan zitten ze vaak rechts vast (ze kunnen de spieren aan die zijde moeilijk verlengen).

Als voorbeeld: als ik rechts een stijve nek heb, kan ik prima naar rechts kijken.
Maar naar links is pijnlijk (dan voel ik pijn in aan mijn rechter kant).

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:36

Brainless schreef:
Equardor schreef:

Of juist rechts.
Als ze rechtsom wel willen inbuigen en niet naar links;dan zitten ze vaak rechts vast (ze kunnen de spieren aan die zijde moeilijk verlengen).

Als voorbeeld: als ik rechts een stijve nek heb, kan ik prima naar rechts kijken.
Maar naar links is pijnlijk (dan voel ik pijn in aan mijn rechter kant).

Dat is en verschil tussen een spierproblemen, en een gewrichtsprobleem. Als je in je nek en gewricht vast hebt zitten, heb je pijn maar dezelfde kant bewegen.

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:21

Hoe gaat het nu met TS?
Ben even benieuwd omdat ik tegen zelfde probleem aanliep bij een paard dat ik bij mag rijden.
Paard is onder behandeling bij een fysio en naast longeren ben ik ook bezig met rechtrichten.
Het gaat langzaam beter maar het is wel iets van de lange duur.

Mnbvc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 23:15

Bedankt voor je interesse! Het blijkt erg bij mij te liggen, puur uitproberen! Doordat ik teveel spanning heb (voornamelijk druk op de teugel) gaat ze met me op de loop.. Heeft een aantal keer iemand anders op gereden en daarbij gedroeg ze zich ineens veel beter... Probeer nu erg vanuit de ontspanning te rijden en niets te forceren. Ben overgestapt op vrijwel altijd in de bak te rijden en veel af te wisselen in de training (dressuur, schriktraining, longeren etc). Merk dat ze hierdoor braver is! Rustig weer vertrouwen opbouwen en dan komen de buitenritten Vanzelf weer!

Rijd trouwens wel met een ander bit, enkel gebroken ipv dubbel en een stuk dikker.

Aankomende week begin ik met rechtrichten, ben erg benieuwd!

Maar, jij had dus (precies) hetzelfde probleem? Wat is daar uit gekomen?