Staar / Maandblindheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Let_be

Staar / Maandblindheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 10:46

Goedemorgen,

Ik was benieuwd naar ervaringen en tips m.b.t. Staar / Maandblindheid.

Mijn oude fokmerrie v. 18 jr. heeft sinds maand of 10 staar. Tsja dat kan, ze wordt nou eenmaal wat ouder.
Nu is sinds maandje ook een witte vlok te zien (rechteroog), maar verder veranderde er helemaal niks.
Daardoor nog geen echte 'actie' ondernomen, ze is helemaal happy en geniet van haar pensioen.

Afgelopen week heeft ze mn stiefdochter 'omver' gelopen en gisterenochtend had ze haar oog gestoten (linkeroog).
Dit was vanmorgen alweer hersteld (niet meer dik, etc.). Toch was de 'grauwe / blauwe' gloed nu wel erg goed zichtbaar,
dus morgen afspraak bij kliniek. Traanogen heeft ze altijd al gehad. Behandelen / schoonhouden werkt niet, komt telkens terug,
dus zomers schoonhouden / kapje op tegen felle licht / vliegen en in de winter is het minder.

Ik zag het altijd als 'ouderdomskwaaltje', maar nu lijkt het haar wel te gaan hinderen.

Wie heeft hier ervaring mee ? En hoe/wat met de witte vlok ? En wat zou ik eraan kunnen doen ?

Afbeelding

peer2005

Re: Staar / Maandblindheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:50

Staar en maanblindheid zijn echt twee verschillende aandoeningen hoor! Maanblindheid is enorm pijnlijk, echt een hel voor het paard wanneer ze een aanval hebben. Daarnaast is maanblindheid erfelijk, en aangezien je schrijft dat het een fokmerrie is, is dat wel belangrijk om te weten.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 10:59

Ze lijkt geen pijn te hebben, ze knijpt ook niet meer haar oog o.i.d.

Ik dacht dat daar het 'witte vlekje' vandaan kwam, maar is dat ook staar ?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:03

Dat is zo niet te zeggen. Dat zal een dierenarts moeten beoordelen en die heeft daar het materiaal voor en de zalven die bv. de pupil verwijderen voor verder onderzoek. Ook is een kliniek met oogarts niet verkeerd om als optie te nemen zeker als het maanblindheid betreft. Een zeer pijnlijk iets. Het enige wat mij gelijk opvalt is dat het ene oog kleiner lijkt.
Laatst bijgewerkt door Wilawander op 22-12-14 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:06

Ik zou eerst afwachten in de kliniek welke diagnose ze eraan plakken. Maanblindheid komt in aanvallen en verslechtert steeds meer, maar kan in een vroeg stadium nog wel geopereerd worden. Staar kan volgens mij wel een gevolg zijn van MB, maar is volgens mij niet echt meer te verhelpen. Succes bij de kliniek!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:10

Mijn paard heeft staar, hij ziet ook slechter, maar heeft geen maanblindheid. Dit is gezien door de dierenarts en wat ik zou kunnen doen, is de staar laten weg laten, maar hoe heeft ze niet gezegd, ook niet op doorgevraagd. Hij heeft er op dit moment geen last van, dus niet stoten etc. Mocht hij dat wel doen, haal ik de dierenarts weer erbij en ga ik kijken of ik het kan laten weghalen. Het is een ruin van 18 jaar.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 11:17

Dan is het geen maandblindheid, want het vlekje wordt langzaam iets zichtbaarder/groter.

@peer2005: Wat is MB ?

@ Michellkuh: Hoe lang heeft jouw ruin nu staar ?

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:21

MB is maanblindheid :) Zonder -d- trouwens!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:24

Nu zo'n 3 jaar, maar ik zou er echt even een dierenarts naar laten kijken.

De staar zie je als je een foto neemt met flits: (het groenige)
Afbeelding

Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:29

Ik heb een 13 jarige merrie die vanaf haar 4e of 5e 'staar' heeft in 1 oog. Ziet ze al jaren niets mee en de VA had dat stempel er op geplakt.

Afgelopen zomer heeft ze in dat oog een aanval van maanblindheid gehad, en de VA die er toen bij geweest is zei dat het oog aangetast was door een eerder aanval en niet door staar. Ik heb haar nooit met ontstoken ogen (op een enkele keer een prutje er in, maar dat heeft ieder paard wel eens) gezien terwijl ze al ruim 10 jaar bij mij is.

Het is mijn fijnste pony, altijd braaf, nooit gekkigheid en allround inzetbaar. Omdat ze toch al niets met dat oog ziet heb ik wel voor mij zelf besloten als hij vaker ontstoken raakt of een aanval van maanblindheid krijgt dat hij er uit gaat. Oog is nu toch al nutteloos.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 11:32

Ik maak me vooral zorgen omdat het nu haar beide ogen betreft... Een uiteindelijk blind paard is volgens mij niet realistisch....

Ik weet niet goed hoe haar gezichtsveld nu is, maar van trailervervoer wordt ze altijd 'vrolijk' druk. Gezonde stress, zeg maar, dus ik heb 2paardstrailer geleend, zodat haar maatje mee kan. Voor het geval dat...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:43

Bij de mijne is het 1 oog, andere oog is niet 100%.
Je kan het merken, maar ik ervaar het niet als vervelend of een groot gebrek.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:20

Marco, mijn vorige paard, was volledig blind combinatie van maanblindheid en staar in beide ogen.
Wij reden nog gewoon samen buiten en in de bak.

En misschien geeft dit topic Blinde Boke's levensverhaal je ook hoop mocht je paard volledig blind worden, wat ik uiteraard niet voor je hoop.

In vroeg stadium is maanblindheid inmiddels te opereren, staat ook in dat andere topic.

Sterkte morgen bij de kliniek, goed dat je daar heen gaat.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 19:48

Vandaag op kliniek geweest, zoals verwacht beide ogen staar met troebele lenzen. Daarbij is haar rechter pupil vervormd incl. toch oude ontsteking (witte vlok), daardoor nagenoeg blind. Dan haar linkeroog; pupil reageert nog weinig (licht / donker), ook troebel / ook slecht zicht. Nu met medicatie (2 zalfjes en pijnstiller) proberen alsnog te activeren en hopen dat het recent is (van zondag ?).

Snap het niet, nooit iets gehad aan d'r ogen... Alleen dat t snel wat traande, maar nooit knipperen / knijpen oid.

Het is nu afwachten hoe snel het allemaal gaat en hopen dat ze er goed mee om kan gaan, dan kan ze nog even mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:58

:(:)

Ze zeggen dat tranen al niet goed is, maarja, of je daar verder wat aan kan linken..
Nu weet ik toevallig dat er paarden zijn die asymptomatische maanblindheid kunnen hebben (dus het oog wordt wel aangevallen maar het paard merkt er niks van tot het oog verloren is), maar dat zou enkel bij appaloosa's voorkomen en dat is die van jou volgens mij niet, toch?

Hoop voor jou (en paardlief) dat het zalven nog aanslaat maar anders hoeft dat nog niet het einde te betekenen ;)

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:28

Wel fijn dat je weet wat het is!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 09:24

@[***]: Nee het is geen appaloosa.

We zijn nu aan het druppelen en zalven. Ze werkt heel erg goed mee (zou het dus wat doen...?), eerste dagen leek ook het tranen te verdwijnen, gister en vandaag wel weer iets 'rotzooi / tranen' uit het oog. Ik ben benieuwd...

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 00:57

Hoe gaat het nu met je paard? Merk je verbetering?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 09:17

Hey Merel, tsja verbetering.... Het tranen lijkt toch wel iets minder te zijn. Dat is wel fijn ! Maar of het oog nu rustiger is, minder 'slecht' wordt, geen idee... Dat is niet echt te zien. Soms lijkt ze nog prima te zien (kijkt ze naar hazen / konijnen ergens achterin de wei) en dan lijkt ze soms wat minder snel te reageren op 'obstakels', zoals als ik op haar af kom lopen. Maarja 'makkelijkheid' of 'blindheid' ?

Ze is in ieder geval nog wel lekker haar zelf.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:16

Dat is dan toch wel fijn! moet je nog terug voor controle?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 09:21

Nee dat niet. Enige conclusie die ze zouden kunnen maken is dat het oog wat rustiger is/beter reageert. Ze kunnen er ook verder niks mee, dit helpt iets of niet.