Ik zie door de bomen het bos niet meer! Sarcoid! + foto's!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anouk1571992

Ik zie door de bomen het bos niet meer! Sarcoid! + foto's!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 16:19

Beste bokkers,

Ik zie door de bomen het bos niet meer!!
Wie kan mij helpen of heeft ervaring met een sarcoid.

Mijn 6 jarige ruin heeft begin Februari 2014 een plekje in zijn oksel gekregen,
dit plekje begon heel onschuldig en klein. Maar werd al snel groter en viezer.

Dit was begin Februari 2014:
Afbeelding

Ik heb op het begin eens afgewacht wat het plekje deed, maar na 1 maand werd het eigenlijk alleen maar groter en viezer.
Ik heb eind februari 2014 een foto naar de dierenarts gemaild.
Ze vertelde dat ik de zalf 'zovirax' eens moest proberen.
Dit is humane zalf voor een koorts lip, dit zou in 50% van de gevallen zorgen dat een sarcoid kleiner wordt of geneest. Helaas was dit niet het geval.

Half Maart 2014 zag het plekje er zo uit:
Afbeelding

Na nogmaals een afspraak te hebben gemaakt met de dierenarts eind Maart 2014.
Heb ik een afspraak gemaakt om het plekje te laten verwijderen.
Dit met het oog op het alleen maar groter en viezer worden van deze sarcoid.

Begin Mei 2014 kwam de dierenarts om het plekje weg te halen.
Ze heeft hem verdooft en heel ruim weggesneden. Zodat alles weg is.

Begin Mei 2014 na het verwijderen van de sarcoid:
Afbeelding

Het zag er op het begin allemaal erg netjes uit.
Tot dat er half Mei 2014 de hechtingen eruit springen.

Half Mei 2014 na het springen van een paar hechtingen:
Afbeelding

De dierenarts is toen gekomen om de resterende hechtingen ook te verwijderen:
Afbeelding

Na het springen van deze hechtingen volgde al snel wild vlees groei:
Afbeelding

Dit wild vlees heb ik met een zalfje snel kunnen oplossen en de wond zag er al snel mooi uit.
Alleen de genezing duurde erg lang, maar ik dacht dat het kwam omdat de wond was open gesprongen.

Half Juni zag de wond er netjes uit en begon echt goed te genezen:
Afbeelding

Maar begin Juli 2014 bleef de genezing hangen:
Afbeelding

Ik heb het even aangezien en nog wat zalfjes geprobeerd (bijv. honingzalf),
maar helaas niks deed helpen en zag het alleen maar groeien.

Half Augustus 2014:
Afbeelding

In overleg met de dierenarts heb ik eind Augustus contact opgenomen met de kliniek in Luik.
Deze waren zeer vriendelijk en hebben gelijk een afspraak gemaakt voor half September 2014.

Zo zag de sarcoid uit voordat we naar Luik gingen:
Afbeelding

In Luik aangekomen hebben ze hem volledig onderzocht.
De conclusie:
Een gezond paard met een fibroblastische sarcoid.
De behandeling:
Onder volledig anesthesie de sarcoid ruim wegsnijden en daarna lokaal met chemo behandelen.
Ze hebben me wel gewaarschuwd dat een sarcoid erg hardnekkig is. Maar dat deze behandeling goede resultaten had.

Zo gezegd zo gedaan. We mochten hem gelijk laten staan zodat hij de dag erna gelijk geholpen kon worden.
Na de operatie hebben ze ons gelijk gebeld dat alles goed was gegaan en dat ze alles goed hebben weggehaald.

Die dag ben ik nog naar de kliniek geweest. Wond zag er heftig uit maar wel netjes.
Afbeelding

Na 4 dagen in de kliniek was zijn huid boven de wond open gebarsten, dit kwam vooral door de zwelling.
Hij heeft nog 1 week in de kliniek gestaan, zodat ze hem goed in de gaten konden houden.
Afbeelding

Na 1 week mocht hij weer naar huis. Wel had hij nog 1 maand stal rust zodat de wond goed kon genezen.
Toen volgde zware weken, stalrust en de wond dagelijks schoonmaken. We mochten hem ook alleen maar met handschoenen aanraken vanwege de chemo.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het leek erop dat het nu eindelijk eens goed begon te genezen.
Ik was zo enorm opgelucht!! Alle tijd en moeite werden eindelijk eens beloond.

Half November 2014 was de wond bijna helemaal gesloten:
Afbeelding

Ik werd ongerust toen het opeens niet meer deed genezen.
Begin December 2014 zag ik dat het weer begon te groeien!
Ik kon het wel uitschreeuwen!

Begin December 2014:
Afbeelding

In overleg met mijn dierenarts en de kliniek in Luik.
Heeft de dierenarts nogmaals chemo ingespoten, in de hoop dat het de celgroei zou remmen.

Helaas is dit niet het geval en is het in 1-2 weken tijd weer fors gegroeid.

Op dit moment ziet het plekje er zo uit:
Afbeelding

Nu zit ik dus echt met mijn handen in het haar.
Ik weet niet meer wat ik moet doen.

Moet ik het nu zo laten en laten groeien, maar mijn paard is pas 6 jaar en straks kan ik niks meer met hem doen omdat hij in zijn oksel een enorme tumor gaat ontwikkelen.

Mijn plan is maar om morgen gelijk de dierenarts en de kliniek in Luik te bellen.
Om eventueel weer naar Luik te gaan om met hun te overleggen. Wat we nu het beste kunnen doen.

Wie oh wie kan mij helpen!! En heeft ervaringen met sarcoiden!!

Alvast bedankt!

Furrow

Re: Ik zie door de bomen het bos niet meer! Sarcoid! + foto's!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:22

Wat een verhaal!
Snap dat je met je handen in je haar zit, zou de universiteitskliniek in Merelbeke misschien een optie zijn?
Eventueel gewoon eens telefonisch contact opnemen?

lalachico

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:23

jeetje ziet er best heftig uit
ik zou toch bellen als is het om advies te vragen of eventueel langs te gaan
zou denk ik je gevoel nagaan
sterkte xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:26

Ik zou zeker eens laten onderzoeken tot in welke mate dit al naar binnen is geslaan. Kan goed zijn dat er onderhuids ook flink wat ziet te broeden wat ze niet kunnen wegsnijden waardoor je dit weer telkens krijgt.

anouk1571992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 16:33

Bedankt voor de snelle reacties!
Het is idd erg heftig!
Ik kan wel janken als ik mijn verhaal zie en dat ik gewoon niet meer weet wat ik moet doen! De een zeg dat en de andere zeg dit! Dat is heel erg frustrerend!
In Luik hebben ze gevoeld hoe ver het onder de huid zat maar de tumor had geen aftakkingen, dus het was niet in ander weefsel gaan groeien. Het was dus erg oppervlakkig.
Ik ga morgen gelijk naar Luik bellen en hopen dat ik snel kan met mijn paard naar Luik mag!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:35

Er is hier een topic geweest over een paard die dit ook had en een zalf uit Engeland had wat heel goed werkte. Misschien even zoeken?

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:39

Ach gossie :(:). Wat een pech hebben jullie, ik snap wel dat je het even niet meer weet. Sterkte en beterschap :(:).

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:40

Zammie schreef:
Er is hier een topic geweest over een paard die dit ook had en een zalf uit Engeland had wat heel goed werkte. Misschien even zoeken?

Zie dat dit topic, al langlopend bij medisch staat. Kan helaas niet de link kopiëren op tablet.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:44

Hoi,

Mijn paard heeft ook sarcoides, en is er ook aan geopereerd.
Ik gebruik Veterycin, helpt super vwb de wondgenezing.
Inmiddels heeft hij soms links , soms rechts kleine dichte sarcoides.In zijn lies.
Ik doe daar nu wratner op, en na een paar dagen vallen ze er vanzelf af.

Zolang jou paard er geen tot weinig last van heeft, zou ik er niets aan doen.
Soms verdwijnen ze ook vanzelf.

Mijn paard heeft er ook 1 onder zijn oog, daar doe ik niks aan.
Ziet er niet mooi uit, maar hij heeft er geen last van.

Sarcoides komen van het papilloma virus, net als bij de mens hardnekkig en terugkerend.

Als geen ander snap ik hoe frustrerend dit is!

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:47

Jeetje wat een verhaal. Ik zou morgen gelijk contact opnemen! Je bent nu al zo ver.
Misschien is het een heel vroeg stadium?
Sterkte

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:47

Ook mijn paard is 10 jaar geleden al ingespoten met chemo, 10 jaar sarcoide vrij,nu toch weer sinds een half jaar Sarcoides,

Ook ik heb alles geprobeerd, ook die zalf waar in dit topic over gesproken wordt.

Hopelijk vindt je voor jou paard ook iets wat hem helpt!

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:49

Heh, wat naar. Ik heb geen tips voor je, maar hoop dat je een passende oplossing gaat vinden!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:57

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:07

-O- jeetje wat ellende....snap heel goed dat je met je handen in het haar zit :(:)

er zijn goede tips gegeven,ik hoop voor jullie dat er een oplossing bij zit en dat je paard ervan gaat genezen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:28

En het zit ook nog eens op een zeer lastige plek wat meebeweegt tijdens het lopen, het heeft niet voor niets op die plekken wat ruim vel (huidplooien) dat is nodig om ruim te kunnen lopen.

Dan wordt de boel te strak en trekt het ook weer stuk bij het bewegen.

Ik herinner me een verhaal van een bokker over dat haar paard werd behandeld, het heeft een lange genezingsproces nodig en vooral zeer hardnekkig volhouden.

Het is een zeer hardnekkig iets.

Ik voel met je mee en begrijp je heel goed dat je met je handen in je haren zit.

Sterkte.

mystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:03

Hoi,

Mijn paard heeft 14 jaar geleden een sarcoide gehad. Na veel gezeur in Utrecht terecht gekomen. Wij hebben toen meegedaan met een onderzoek met inspuiten met een middel. Na 6 behandelingen van een week was het weg en is het nooit meer terug gekomen. Ik zou zeker Utrecht bellen, weet niet of ze het nog doen.

Het nadeel ervan is wel dat hij met 10 jaar al grijs begon te worden op zijn hoofd, maar ach die prijs wil ik er wel voor betalen. Hij is nu 20 jaar en best grijs maar wat geeft het?

Hoop dat je er wat aan hebt, wegsnijden is namelijk niet de allerbeste optie.

succes.

anouk1571992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 22:07

Bedankt iedereen voor de steun en de tips! Ik ga zeker achter de tips aan!! Zeker wat betreft de zalf die uit Engeland komt!
Morgen ga ik naar de universiteit in Luik bellen en zal hier af en toe een update zetten voor de mensen die het interessant vinden! Of voor mensen die ook te maken hebben met een sarcoid op hun viervoeter! Super bedankt iedereen!!

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:38

Weet je al iets over de vervolgbehandeling?

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:46

Google ajb hier even op het forum. Wegsnijden heeft zelden zin en komt eigenlijk altijd wel weer terug. In Engeland woont ene Dr. Knottenburg/berg (excuses als de naam niet helemaal klopt), maar deze man maakt speciale (zeer heftige!) zalven hiervoor. Je kunt hem gewoon met je verhaal mailen en hij zal erg rap antwoorden, heb ik begrepen. Hij kan ook aan de hand van foto's zien wat voor type sarcoïde het is en wat voor type zalf je het beste kunt gebruiken.

Heel veel sterkte in elk geval!!

EDIT: Topic gevonden

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:52

Kala schreef:
Google ajb hier even op het forum. Wegsnijden heeft zelden zin en komt eigenlijk altijd wel weer terug. In Engeland woont ene Dr. Knottenburg/berg (excuses als de naam niet helemaal klopt), maar deze man maakt speciale (zeer heftige!) zalven hiervoor. Je kunt hem gewoon met je verhaal mailen en hij zal erg rap antwoorden, heb ik begrepen. Hij kan ook aan de hand van foto's zien wat voor type sarcoïde het is en wat voor type zalf je het beste kunt gebruiken.

Heel veel sterkte in elk geval!!

EDIT: Topic gevonden

Deze topic was het! en nog 1 andere maar ik kan het niet meer vinden!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:54

wat naar allemaal!

Ik zou ook niet zo gauw weer laten snijden met alle ellende van dien, het komt blijkbaar gewoon weer terug.
Ik ben er niet genoeg in thuis om je te adviseren, maar iig veel sterkte gewenst!

anouk1571992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 22:09

Ik heb gisteren met de kliniek in Luik gebeld.
Ze hebben me aangeraden om toch langs te komen.
Helaas hadden ze het nu met de feestdagen erg druk en kan ik pas dinsdag 6 januari terecht.
Ik heb gevraagd of ze wel een afspraak konden maken bij dezelfde chirurg die mijn ruin de vorige keer ook geopereerd en onderzocht heeft. Zij kent de sarcoid van voor de operatie.

Ik heb met mijn eigen dierenarts nog even over de zalf uit Engeland gesproken.
Ze heeft ervaring met deze zalf en ze zou deze zalf eventueel ook voor mij kunnen regelen.
Maar ze zei dat deze zalf ongelofelijk veel pijn doet bij het paard. En dat het paard er lang last van kan hebben. Zeker als deze zalf op bepaalde plaatsen wordt gebruikt.
Daarom even afgesproken dat we nog even tot 6 januari wachten om te kijken wat ze op de kliniek zeggen.

Ben erg benieuwd, maar ook wel weer zenuwachtig!
Maar ik laat er sowieso niet meer in snijden!! Dat heeft toch geen zin.

Ik laat jullie zo snel mogelijk iets weten en zal af en toe een foto posten. Hoe de sarcoid groeit :-(

Bedankt iedereen!!
En fijne feestdagen! :-)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:18

Heftig TS, met al die ingrepen zou je toch denken dat het wel eens klaar moet zijn.
Wellicht kan je uit dit topic nog iets halen:
[MD] Van wratje naar sarcoïde naar genezing

Mijn paard heeft een onderhuidse sarcoid. Behandel ik nu met virex, homeopatische zalf uit Engeland welke bij verschillende bokkers de sarcoid heeft doen laten verdwijnen. Je moet er wel een lange adem voor hebben. Ik geef mijn paard er 8 maanden voor, ben nu 2 maanden op weg en bijna elke maand wisselt de sarcoid van vorm, 1 is er zelfs al weg.
Daarna ga ik pas met bcg injecties (chemo) beginnen of eventueel de zalf (google eens op dr. Knottenbelt). Gezien de injecties heftig voor dr weerstand kunnen zijn en de zalf idd mega chemisch en pijnlijk is, doe ik dat liever niet als het niet nodig is.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:27

Ik heb bij mijn ruin van de zomer ook 3 plekken in laten spuiten, maar die had wel een andere vorm als die van jou, maar die zijn zo goed als weg gegaan.
Was geen dure behandeling zoals in Utrecht en het paard is er ook niet ziek van geweest, wat ik bij die behandeling in Utrecht ook wel gehoord heb.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:25

Jeetje wat een pech! Heb dit nog nooit mee gemaakt. Hou je ons op de hoogte? Fijne feestdagen iedereen!