Tandarts check, nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scooby007

Tandarts check, nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 11:35

Hoi,

Ik had even een vraagje, ik hoorde laatst dat ik mijn pony even zou moeten laten checken door de tandarts omdat ze nu 6 jaar is. Is dit echt nodig? Ik heb namelijk nog 2 andere pony's (1 van 4 en 1 van 1,5) Kan ik anders niet wachten tot de jongste 6 is en ze dan allemaal tegelijk laten checken, of moet het echt gebeuren op die leeftijd?
Zelf heb ik niet het idee dat er wat mis zou zijn, maar degene die mij dat aan heeft geraden zei dat het wel echt belangrijk is om je paard/pony even te laten na kijken als ze op de 6 jaar komen.
Wat denken jullie?

Alvast bedankt :)

Yessy

Re: Tandarts check, nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:39

Ik begrijp niet goed waarom je zou wachten tot ze 6 zijn? Maar een 6 jarige die nog nooit gecheckt is zou ik zeker wel laten doen, het kan zoveel gedoe voorkomen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:40

De mijne hebben een jaarlijkse tandartscontrole. De jongste is meegenomen vanaf 1 jaar.

Dus ja gewoon laten komen voor alle drie.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:40

Ze zeggen dat je het paard om het half jaar moet laten controleren door de tandarts. Bij de ene paard is het nodig en bij de ander niet. Mijn bij mijn paard was het uiteindelijk pas nodig om na 5 jaar wat aan het gebit te laten doen en dan was het nog niet heel ernstig, kleine haakjes. Denk dat je het beste de tandarts kunt bellen om te kijken wat zei als advies geven ;)
Laatst bijgewerkt door Gydja op 21-12-14 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:41

Het beste is gewoon elk jaar laten checken door de paardentandarts, ongeacht de leeftijd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:41

Absoluut laten controleren, liefst nog voordat er een bit ingaat. Je kunt ze laten helpen bij het wisselen, en wolfstanden laten verwijderen want die kunnen anders heel erg zeer gaan doen en mondproblemen veroorzaken als je met inrijden het bit gaat gebruiken.

Niet wachten tot ze 6 zijn!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:42

Eigenlijk is het zo dat jonge paarden waar je mee werkt ieder jaar gedaan moeten worden, met 6nooit behandeld is er waarschijnlijk wel winst te behalen ja.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:42

Ja dat is nodig ja.
Jaarlijks controleren kan veel problemen voorkomen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:45

Wie zegt dat dat nodig is :? . Volgens mij alleen degenen die er geld aan verdienen. Hier worden de tanden alleen nagekeken, als we denken dat ze er last van hebben. En nog nooit problemen gehad. En als we ze daarop na laten kijken is het niet een paardentandarts, maar onze eigen dierenarts.

@ ts. Als jij denkt dat het niet nodig is, niet gaan doen.

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 11:48

Oke, dank jullie, dan ga ik zeker in het nieuwe jaar de tandarts een keertje laten komen! :)
Wil niet dat mijn schatjes pijn aan de tanden krijgen door mijn naïviteit XD

Ik ga het ook even op stal bespreken, kijken wat hun daaraan doen, en misschien kunnen we dan samen doen, scheelt in de kosten. Heeft iemand misschien een idee van een kostenplaatje?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:51

Hier is mijn paard vanaf dat ze bij mij kwam op 3 jarige leeftijd jaarlijks gecontroleerd door de tandarts.
Geen problemen te merken, maar toch wat haakjes.

In overleg word ze jaarlijks gecontroleerd, sommige moeten ieder half jaar en een ander heeft amper iets....

Hier komt Paul Versluis op stal en dan gelijk voor meedere paarden tegelijk.
Hij werkt zowel handmatig als elektrische, net wat nodig is.
Handmatig zonder verdoven € 80.00
Elektrisch met verdoven € 105.00
Alleen controleren kost max € 5.00 afhankelijk hoeveel paarden er gedaan/aangemeld zijn

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:56

Mijn paard wordt ieder half jaar gecontroleerd, echter doen wij dat met een grote groep op stal. Hierdoor is controle gratis, hoef alleen te betalen indien er iets aan de hand is

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 11:57

Oke, oh dus dat controleren valt dus reuze mee.
En moet je dat dan gelijk betalen of sturen ze gewoon een rekening?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:01

Doorgaans is het direct betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:02

Waarom is dat nodig dan?
Mijn oudje wordt elk jaar gecontroleerd en behandeld, maar mijn jongere paard is nog nooit gecontroleerd. Ik kan me ook niet voorstellen dat een gezond paard die goed (!) gevoerd wordt behandeld moet worden, maar schijnbaar mis ik iets?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:03

FriesWytske schreef:
Wie zegt dat dat nodig is :? . Volgens mij alleen degenen die er geld aan verdienen. Hier worden de tanden alleen nagekeken, als we denken dat ze er last van hebben. En nog nooit problemen gehad. En als we ze daarop na laten kijken is het niet een paardentandarts, maar onze eigen dierenarts.

@ ts. Als jij denkt dat het niet nodig is, niet gaan doen.

Wat ben ik blij dat ik je paard niet ben. En ik snap niet dat je eerst problemen laat ontstaan als ze voorkomen kunnen worden. Nu vraag ik me af, ga je zelf ook alleen maar naar de tandarts als er problemen zijn?

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:04

Daar zal best verschil in zitten, maar de tandarts die ik laat komen stuurt altijd achteraf de factuur. Als ik naar de praktijk kom moet ik wel direct betalen.

Mijn pony wordt elk jaar, ongeacht de leeftijd, gecontroleerd. Ik vind het minstens zo belangrijk als entingen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:12

RedPassion schreef:
Waarom is dat nodig dan?
Mijn oudje wordt elk jaar gecontroleerd en behandeld, maar mijn jongere paard is nog nooit gecontroleerd. Ik kan me ook niet voorstellen dat een gezond paard die goed (!) gevoerd wordt behandeld moet worden, maar schijnbaar mis ik iets?

Een paard vermaalt zijn eten, daardoor is de slijtage aan de kiezen niet gelijk. Er kunnen scherpe punten ontstaan aan de kiezen waar een dier zijn wangen en tong aan open kan halen. En dat kan ook bij een jong dier. Dus haal er ook op jonge leeftijd regelmatig een gebitsverzorger/paardentandarts bij. Wel zo fijn voor het dier. NIET wachten tot er problemen ontstaan!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:13

Mijn oudste is een jaar of 8 terug voor het laatst geweest en toevallig vorig jaar een keer nagekeken maar hier komt er echt niet elk jaar een gebitsverzorger hoor.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:18

Ik betaal liever 1 keer per jaar die 60 euro met de zekerheid dat mijn paard geen last heeft van zijn gebit...
Dan dat ik een dikke dierenartsrekening betaal omdat hij een abces of ontsteking krijgt.
Bovendien vind ik het een kleine moeite voor een relatief lage prijs op jaarbasis om ervoor te zorgen dat je het je paard zo fijn mogelijk maakt :)

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:19

Komt de veearts niet sowieso elk jaar voor inentingen? Ik laat mijn paard zijn tanden dan altijd eens nakijken, maar de voorbije 5 jaar moest er niks aan gedaan worden. En gewoon eens checken kost dan ook niks. :) Maar misschien zijn niet alle veeartsen ook echte tandartsen? En in dat geval zou ik ook niet blij zijn om te moeten betalen voor consultatie als er niks gedaan moet worden.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:22

Hier komt de tandarts ieder jaar beginnend net voor ze een bit in krijgen. Ik vind dit wel noodzakelijk. Als je het pas doet op het moment dat ze problemen krijgen ben je eigenlijk al te laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:24

Cassidy schreef:
Een paard vermaalt zijn eten, daardoor is de slijtage aan de kiezen niet gelijk. Er kunnen scherpe punten ontstaan aan de kiezen waar een dier zijn wangen en tong aan open kan halen. En dat kan ook bij een jong dier. Dus haal er ook op jonge leeftijd regelmatig een gebitsverzorger/paardentandarts bij. Wel zo fijn voor het dier. NIET wachten tot er problemen ontstaan!

Ik weet hoe het werkt, vandaar ook mijn opmerking over goed voeren. Mijn oudje heb ik nu 1,5 jaar en bij haar zaten er flinke haken op haar kiezen toen ik haar kocht. Vandaar nu de jaarlijkse (op advies van de behandelend DA) controle en behandeling. Het gaat me ook niet om het geld. Wat nodig is wordt gewoon gedaan en het maakt niet uit wat dat kost. Maar ik kan me toch lastig voorstellen dat een gezond paard met een goed dieet 'zomaar' problemen krijgt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:25

Wat is de reden dat je het bij je eigen paard alleen aan het voer wijt? Heeft de tandarts dat gezegd?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:28

Tandarts is iets anders dan gebitsverzorger.

De tanden van een paard groeien door, er moet dus jaarlijks de kleine haken weggehaald worden.tandartsen die zeggen dat dat niet hoeft zijn vaak niet te vertrouwen.
Voel zelf maar is langs de tanden, die worden scherp.opzich is dat geen probleem tot het moment dat jij iets van het paard gaat vragen.

Verder heeft handmatig vaak geen zin omdat de achterste kiezen hiermee onbehandeld blijven door ruimte tekort. Een tandarts moet elektrische en verdoofd werken, anders heb je een gebits verzorger te pakken.tandarts is bij paarden geen beschermd beroep dus je kunt zelf ook spullen kopen en zeggen dat je het bent.
Alleen in dit topic lees je dus al veel mensen die voorgelogen worden.

Een goede behandeling ga je naar de 100 tot 120 euro basis behandeling.