Vraagje over gemalen Mariadistel zaad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Vraagje over gemalen Mariadistel zaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 22:49

Een week of vier terug ben ik begonnen dit te voeren aan mijn Haflinger.
Zijn oogwit was wat gelig, hij heeft chronisch last van mok en de osteopaat had het aangeraden (eigenlijk vanaf februari omdat hij in die periode nogal eens vervelend is onder het zadel, rond die periode gaat hij verharen en de osteopaat gaf aan dat het dominante en boze bij de lever vandaan komt).
Nu heeft hij echter de afgelopen week twee keer zo een bui gehad, de laatste keer was afgelopen februari (1x toen had hij bloedwormen en was net een week of drie daarvoor ontwormt, had sterk het idee dat hij daardoor niet lekker in zijn vel zat en daarom zo boos deed onder het zadel).

Ik vraag me dus af of inderdaad die afvalstoffen door de lever los gelaten worden (na 4-5 weken Mariadistel) waardoor hij zich niet lekker voelt en zich zo gedraagt.
Heeft iemand hier ervaring mee ??

Wat hij doet als hij zo een bui heeft ;
Hij loopt ineens vrij vlot (mee naar de bak maar ook onder het zadel).
Mijn dochter voelt dat hij onder het zadel met opstappen al zijn rugspieren aanspant en zich 'opblaast', vervolgens begint hij al na 1 rondje stappen (of minder) te klieren, hij draait dan ineens 90 graden om, sprint vol gas weg om vervolgens met een bolle rug en met de neus tussen de knieën met vier benen tegelijk omhoog te springen en probeert je ook uit het zadel te trekken met de teugels.
Wanneer er iemand op stapt die hij er niet af krijgt, duurt het zeker 30 minuten (en in februari zelf 45 minuten) tot hij weer ontspant en zijn boosheid kwijt is. Ze blijven dan eigenlijk met hem stappen, rijden hem nageeflijk en rijden veel voltes en figuren om hem goed te laten buigen.

Het zadel is twee maanden terug nog bekeken, daar ligt het probleem niet.
Afgelopen zondag had hij zo een bui, dan probeert mijn dochter van 12 hem steeds vooruit te rijden (jij wilt galopperen, dan zul je galopperen) maar omdat hij het zo lang vol houdt wordt ze boos en bang. Toen is er iemand anders op gestapt, en na een half uur was hij het kwijt, toen is mijn dochter zelf weer opgestapt.
Gisteren had hij weer zo een bui, toen heb ik hem vast gehouden, hij wilde wegspringen maar had hem goed vast. Helaas was er niemand om over te nemen dus we hebben hem (met zadel op) gelongeerd. Ook met het lopen en longeren merk je dat hij geïrriteerd en boos is (in je ruimte komen, hoofd hoog en ermee slaan) en met longeren naar de zweep bokken.

Het is een laat gecastreerde Haflinger ruin, die behoorlijk dominant is.
Als manege pony had hij dit soort buien veel vaker, tegenwoordig is hij heel braaf en best flegmatiek (we moet veel overgangen en figuren rijden om hem actief en aan het been te maken).

Ik hoop dat iemand ervaring heeft over hoe en wanneer mariadistel werkt.....

Amaranth7

Re: Vraagje over gemalen Mariadistel zaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 23:08

Ik zou eens een bloedje laten trekken bij de vee arts, lever problemen behandelen zonder de oorzaak te weten is heel riskant. Leverproblemen zijn ook niet met een plantje op te lossen. Die osteopaat had niet meer hoeven komen bij mij.

Komt het paard veel buiten? Hoeveel voer je hem?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 23:16

Amaranth7 schreef:
Ik zou eens een bloedje laten trekken bij de vee arts, lever problemen behandelen zonder de oorzaak te weten is heel riskant. Leverproblemen zijn ook niet met een plantje op te lossen. Die osteopaat had niet meer hoeven komen bij mij.

Komt het paard veel buiten? Hoeveel voer je hem?

Dat was inderdaad mijn volgende plan.
Hij heeft overigens geen leverproblemen (voor zover ik weet, anders zou hij dit het hele jaar door wel hebben en niet alleen rond verharingstijd/voorjaar).
We hebben hem gekocht als manegepony met verwaarloosde (en inmiddels chronische) mok.
Die hebben we redelijk onder controle.
Mariadistel wordt veel gebruikt bij paarden om de lever een zetje de goede richting te geven. Overigens niet alleen bij paarden.
Hij krijgt per dag 3x 1/4 pavo conditioner en drie keer per dag voordroog
Staat dus laag in brok, daarnaast een handje muesli met een scheutje lijnzaadolie per dag
Momenteel komt hij niet zoveel buiten, ongeveer twee uur per dag paddock en dan wat wij er zelf nog elke dag mee doen.

Maar ik begrijp dat je er geen ervaring mee hebt ?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 23:20

@ Amaranth7: Mariadistel is wel degelijk bekend als ondersteunend bij leverproblemen.

Zie bv:
Mariadistel is een van de meest bestudeerde en beschreven kruiden die tegenwoordig worden gebruikt. Inmiddels zijn er meer dan 300 wetenschappelijk onderzoeken voltooid die de heilzame werking van dit kruid bevestigen, vooral bij de behandeling van leverziekten. Mariadistel bevat stoffen (onder de verzamelnaam silymarine) die de lever beschermen.

Gebruikte delen: Zaden

Lever effecten
Een van de gunstige effecten van mariadistel is de versterkende werking op de lever. De lever verwerkt diverse voedingstoffen, waaronder vetten, en is daarmee een van de belangrijkste organen in ons lichaam. De lever neutraliseert of ontgift vele medicijnen, chemische vervuilers en alcohol. Mariadistel voorkomt een tekort aan glutahion, een aminozuur-achtige stof die het ontgiftingsproces mogelijk maakt in de lever. Onderzoeken hebben aangetoond dat mariadistel de glutathionconcentratie met zelfs 35% kan verhogen. Het kruid is een goede poortwachter die de hoeveelheid gifstoffen die de lever te verwerken krijgt beperkt.
Mariadistel is ook een krachtige antioxidant. Het is zelfs beter dan vitamine C en E in de preventie van schade door uiterst reactieve vrije radicalen. Mariadistel bevordert de groei van nieuwe gezonde levercellen als vervanging van oude beschadigde cellen. Het kruid helpt bij allerlei ernstige leveraandoeningen, waaronder virusinfecties (hepatitis) en leverbeschadigingen (cirrose).

Natuurlijk moet altijd goed naar de oorzaak van het probleem gezocht worden, maar als ondersteuning van de leverfunctie is het zeker nuttig.

Ik geef mijn paard ook mariadistel, vooral ook in de verharingsperiodes, ter ondersteuning in die voor hem lastige periode. In die periodes is hij altijd wat humeuriger, maar dat is hij zonder de mariadistel ook. Hij heeft het dan gewoon wat moeilijker en dat merk je aan hem.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 23:22

Geel oogwit vind ik toch iets om serieus te nemen. Bloedje trekken kan geen kwaad en weet je tenminste zeker wat er zich afspeelt in het lichaam.

2 uurtjes buiten is misschien wel te weinig voor het paard. Geen mogelijkheid om hem langer buiten te zetten? Dat hij zn ei een beetje kwijt kan.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 23:27

Bloedonderzoek is zeker aan te raden.
Helaas kan het natuurlijk voorkomen (zoals bij mijn paard) dat alle waardes prima binnen de grenzen vallen, maar er toch wat aan de hand blijkt te zijn. Niet ieder individu functioneert nu eenmaal perfect binnen de 'normaalwaardes'.

Mij is duidelijk geworden dat er in Nl vooral naar KWPN-standaarden wordt gekeken. Andere rassen (bij mij een quarter, ik weet niet of het ook geldt voor Haflingers) kunnen daarbinnen misschien afwijken. Dan is er al een bijzonder goede dierenarts nodig, die verder kijkt dan het standaardprotocol, om verder te komen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 11:18

Amaranth7 schreef:
Geel oogwit vind ik toch iets om serieus te nemen. Bloedje trekken kan geen kwaad en weet je tenminste zeker wat er zich afspeelt in het lichaam.

2 uurtjes buiten is misschien wel te weinig voor het paard. Geen mogelijkheid om hem langer buiten te zetten? Dat hij zn ei een beetje kwijt kan.

Dat gaat momenteel niet lukken helaas.
Het is ook niet dat hij energie teveel heeft, het lijkt er eerder op dat hij dan geen polonaise aan zijn lijf wil.
Als je hem los zet gaat hij namelijk ook niet rennen en bokken ofzo, hij blijft dan gewoon op 1 stukje staan of wandelt wat op en neer.....

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 11:21

turtlelito schreef:
Bloedonderzoek is zeker aan te raden.
Helaas kan het natuurlijk voorkomen (zoals bij mijn paard) dat alle waardes prima binnen de grenzen vallen, maar er toch wat aan de hand blijkt te zijn. Niet ieder individu functioneert nu eenmaal perfect binnen de 'normaalwaardes'.

Mij is duidelijk geworden dat er in Nl vooral naar KWPN-standaarden wordt gekeken. Andere rassen (bij mij een quarter, ik weet niet of het ook geldt voor Haflingers) kunnen daarbinnen misschien afwijken. Dan is er al een bijzonder goede dierenarts nodig, die verder kijkt dan het standaardprotocol, om verder te komen.

Bloedonderzoek heb ik destijds alleen laten doen om te checken of hij geen klophengst is. Dus een algemene check kan zeker geen kwaad.....
Ik vroeg me echter af of de mariadistel (op het moment dat het dus zijn werk gaat doen en de afvalstoffen vrij komen uit de lever) ervoor kan zorgen dat hij dit gedrag dus JUIST krijgt....

Zijn oogwit was overigens niet knalgeel hoor, maar iets gelig.....
Dit lijkt overigens wel minder te worden, alleen waren ze van de week weer iets rood.....

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 11:27

turtlelito schreef:
@ Amaranth7: Mariadistel is wel degelijk bekend als ondersteunend bij leverproblemen.

Zie bv:
Mariadistel is een van de meest bestudeerde en beschreven kruiden die tegenwoordig worden gebruikt. Inmiddels zijn er meer dan 300 wetenschappelijk onderzoeken voltooid die de heilzame werking van dit kruid bevestigen, vooral bij de behandeling van leverziekten. Mariadistel bevat stoffen (onder de verzamelnaam silymarine) die de lever beschermen.

Gebruikte delen: Zaden

Lever effecten
Een van de gunstige effecten van mariadistel is de versterkende werking op de lever. De lever verwerkt diverse voedingstoffen, waaronder vetten, en is daarmee een van de belangrijkste organen in ons lichaam. De lever neutraliseert of ontgift vele medicijnen, chemische vervuilers en alcohol. Mariadistel voorkomt een tekort aan glutahion, een aminozuur-achtige stof die het ontgiftingsproces mogelijk maakt in de lever. Onderzoeken hebben aangetoond dat mariadistel de glutathionconcentratie met zelfs 35% kan verhogen. Het kruid is een goede poortwachter die de hoeveelheid gifstoffen die de lever te verwerken krijgt beperkt.
Mariadistel is ook een krachtige antioxidant. Het is zelfs beter dan vitamine C en E in de preventie van schade door uiterst reactieve vrije radicalen. Mariadistel bevordert de groei van nieuwe gezonde levercellen als vervanging van oude beschadigde cellen. Het kruid helpt bij allerlei ernstige leveraandoeningen, waaronder virusinfecties (hepatitis) en leverbeschadigingen (cirrose).

Natuurlijk moet altijd goed naar de oorzaak van het probleem gezocht worden, maar als ondersteuning van de leverfunctie is het zeker nuttig.

Ik geef mijn paard ook mariadistel, vooral ook in de verharingsperiodes, ter ondersteuning in die voor hem lastige periode. In die periodes is hij altijd wat humeuriger, maar dat is hij zonder de mariadistel ook. Hij heeft het dan gewoon wat moeilijker en dat merk je aan hem.

Ja, dat is dus precies de reden waarom de osteopaat zei om dit eens te proberen wanneer hij zo nukkig wordt tijdens die periodes.....
Gewoon omdat de lever het dan wat moeilijker heeft.
Blij om te horen dat mijn pony niet de enige is.
Ik denk ook echt niet dat het een teveel aan energie is want de stukken dat hij wegschiet is maximaal een halve lange zijde en daarna komt hij gewoon terug, hij lijkt dan gewoon echt geïrriteerd en boos.
Maar merk jij dan ook dat het een week of vier-vijf duurt voor hij humeurig wordt ? Is dat ook de tijd die de mariadistel nodig heeft om zijn werk te gaan doen ??

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:33

Die wormen die hij had zijn die ook homeopatisch behandelt of met een equest pramox ?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 11:42

Rizette schreef:
Die wormen die hij had zijn die ook homeopatisch behandelt of met een equest pramox ?

Met de Equest Pramox. Daarna nog een extra wormenonderzoek laten doen, was schoon. Vervolgens in juni nog een keer Equest Pramox (we gingen van stal verhuizen en hij ging de wei op) en in oktober weer ontwormd (maar niet tegen bloedwormen).
Dus de mest ligt ook al klaar voor een nieuw wormenonderzoek, wordt morgen weg gebracht....

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:50

Ik weet niet of je in het bloed kan controleren op Leverbot, maar ik zou daar zeker mee op laten testen/onderzoeken/behandelen met de da.
Verder weet ik niet exact hoe de lever in een paardenlichaam ligt, maar opbollen van de rug met opstappen toont toch wel op pijn. Dat kan rugspieren zijn, maar kan ook heel goed zijn dat het op een manier drukt op de organen. Als hij verder niet fris is, toont het op z'n minst ongemak.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 12:38

RianneH schreef:
Ik weet niet of je in het bloed kan controleren op Leverbot, maar ik zou daar zeker mee op laten testen/onderzoeken/behandelen met de da.
Verder weet ik niet exact hoe de lever in een paardenlichaam ligt, maar opbollen van de rug met opstappen toont toch wel op pijn. Dat kan rugspieren zijn, maar kan ook heel goed zijn dat het op een manier drukt op de organen. Als hij verder niet fris is, toont het op z'n minst ongemak.

Dank je, die zal ik er ook meteen in mee laten nemen.
Hoewel je dan zou denken dat hij niet alleen tijdens de rui nukkig wordt....

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 10:27

Update ;
Uitslag bloedonderzoek is binnen !
Alles lijkt goed te functioneren, hij heeft echter te weinig rode en witte bloedcellen (waarschijnlijk als gevolg van een eerdere infectie ?!, dacht meteen aan de bloedwormen eerder dit jaar...)
En hierdoor dus bloedarmoede, even rustig aan, bloed aanvullen met bieten en supplement en dan begin januari weer bloed laten trekken om te kijken hoe het dan is.
Bedankt voor de tips allemaal !

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:52

Welk supplement ga je hiervoor geven? Mijn paard heeft dit ook gehad, mij is toen geadviseerd om Synovium Red & Gold of Equitop Forte te geven.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 11:36

Equi Oxy Cell en een biet per dag
De dierenarts had geen specifieke voorkeur voor een supplement.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:49

Je schrijft dat je een biet per dag geeft , is dat voederbiet of rode biet ?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 22:13

Dat was een gewone biet, heb tevens appelstroop door zijn muesli gedaan. Dit alles twee weken ongeveer, toen is er weer bloed geprikt en zaten zijn waardes weer rond normaal (net iets eronder) dus toen nog twee weken door gegaan en nu voelt hij zich weer goed

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:00

Wat goed om te horen dat je paard zich weer goed voelt, zulk gedrag is toch altijd een teken dat er iets niet helemaal goed zit. Ik heb hetzelfde gehad met mijn haf, ook een dominant dier, maar toen ze ziek was was het echt zwaar extreem. Bij mij gaan dan alle alarmbellen rinkelen.

Tip is om mocht je de volgende keer iets van fytotherapie of homeopathie gaan toepassen op je paard, laat dan eerst de reguliere allopatische dierenarts je paard nakijken, en al heb je daar uitslag van dan pas kijken of fytotherapie of homeopathie daarbij kan ondersteunen.

Heeft je dierenarts ook iets gezegd over de oorzaak van de bloedarmoede?

Zou bijvoorbeeld kunnen voorkomen uit het ijzertekort, maar ook uit een tekort aan vit B11 en B12 wat weer voorkomt uit darm problemen. Hoe is de mest van je paard?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:14

Dat is snel gegaan dan , fijn voor hem en voor jullie dat het weer o.k. is , gedraagt hij zich nu ook weer rustiger ? Je zou eigenlijk verwachten dat hij juist slomer en trager zou zijn met te weinig bloedcellen .

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:19

IJzertekort kan trouwens ook ontstaan bij chronische ziekten zoals reumatiode artritis, maagzweren en bij een acute infectie. Ik vraag mij sterk af of de mok niet de oorzaak zou kunnen zijn, chronische mok kan nml. naar binnen slaan. Hoe behandel je de mok op dit moment?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 15:07

Tes22 schreef:
Wat goed om te horen dat je paard zich weer goed voelt, zulk gedrag is toch altijd een teken dat er iets niet helemaal goed zit. Ik heb hetzelfde gehad met mijn haf, ook een dominant dier, maar toen ze ziek was was het echt zwaar extreem. Bij mij gaan dan alle alarmbellen rinkelen.

Tip is om mocht je de volgende keer iets van fytotherapie of homeopathie gaan toepassen op je paard, laat dan eerst de reguliere allopatische dierenarts je paard nakijken, en al heb je daar uitslag van dan pas kijken of fytotherapie of homeopathie daarbij kan ondersteunen.

Heeft je dierenarts ook iets gezegd over de oorzaak van de bloedarmoede?

Zou bijvoorbeeld kunnen voorkomen uit het ijzertekort, maar ook uit een tekort aan vit B11 en B12 wat weer voorkomt uit darm problemen. Hoe is de mest van je paard?

Hij vertoont het gedrag inderdaad vaker rond deze tijd van het jaar.
Normaliter is het dan na twee of drie keer wegschieten en een goede correctie klaar, maar hij bleef nu boos en werd op een correctie alleen maar bozer.
Ik heb het idee dat dit nog een nasleep is geweest van de bloedworm en daarna de verhuizing. Een lopende infectie heeft hij niet, dit heb ik ook nagevraagd aan de dierenarts, dan zou je namelijk een verhoging van de witte bloedcellen hebben maar deze waren ook laag.

Tes22 schreef:
IJzertekort kan trouwens ook ontstaan bij chronische ziekten zoals reumatiode artritis, maagzweren en bij een acute infectie. Ik vraag mij sterk af of de mok niet de oorzaak zou kunnen zijn, chronische mok kan nml. naar binnen slaan. Hoe behandel je de mok op dit moment?