hoefvet goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

hoefvet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 10:02

hallo als het fout staat hier, sorry.
Ik ben nieuw hier. Ik heb van mijn ouders hoefvet gekregen uit de paardenwinkel daar zeiden ze dat het geen kwaad kon. Mijn pony heeft hele goede hoeven. Hij hoeft maar 3 à 4 x per jaar maar de smid.
Maar is hoefvet nu slecht voor de hoef of niet??
Alvast bedankt!
:D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:07

Je moet het niet dagelijks smeren, maar zo af en toe kan geen kwaad.
Met dit weer hoef je het niet te doen, buiten is het nat zat. Maar als het straks in de zomer erg droog is kan het geen kwaad :).

Yenni

Re: hoefvet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 10:12

Oke dankjewel

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:17

Het is niet nodig. Vet sluit nl de hoef af en zorgt er voor dat de hoef geen vocht op kan nemen. Je kunt wel de kroonrandjes vetten om die soepel te houden. Hele hoef is echt niet nodig! Vooral in de zomer juist niet omdat het dan vaak al heel droog is. Je kunt er beter voor zorgen dat de hoeven van je paard regelmatig nat worden door bv een waterplaats rond de drenkbak in de wei te creëren. Omdat ze regelmatig drinken zullen de hoeven steeds op een natuurlijke manier hun vocht krijgen. Vet sluit de hoef af waardoor er geen vocht kan worden opgenomen. Test dat maar eens door een laagje hoefvet op je hand te smeren en er daarna water op te gieten. Zie je dat het er af loopt en niet door het vet op je huid terecht komt. Zo werkt het ook op de hoef.
Laatst bijgewerkt door Sim op 19-12-14 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:18

Ess_Ramona schreef:
Je moet het niet dagelijks smeren, maar zo af en toe kan geen kwaad.
Met dit weer hoef je het niet te doen, buiten is het nat zat. Maar als het straks in de zomer erg droog is kan het geen kwaad :).

In de zomer bij droog weer kan het juist wel kwaad. Je sluit namelijk de hoeven af als je er hoefvet op doet.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:24

Oh, mijn oude Haflinger had brokkelhoeven en toen moesten we dat smeren als er scheuren kwamen..
Weer wat geleerd!

Nu maken wij met droog weer de plaats bij de waterbak nat. Een soort modderpoel. Goedkoper en goede oplossing vind ik! En omdat ze toch wel eens moeten drinken, staan ze er automatisch in

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 10:25

Slim van die waterbak met dat water! ;)

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:35

Hoevenvet kan je eigenlijk vergelijken met nagellak.
Het ziet er mooi uit op een paardenhoJe sluit de hoef af daardoor kan de hoef juist uitdrogen.
Door het vet sluit je de hoef af en kan deze geen water meer opnemen.

Je kan je pot best gebruiken als je een keer foto's gaat maken
maar gebruik het niet als onderdeel van de verzorging.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 11:57

Oke en als ik alleen de kroonrandjes doe of is dit ook slecht? In de zomer dan :)

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:16

Dat is niet echt slecht maar heeft ook niet echt nut.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 12:28

Oke bedankt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:33

Hoefvet leuk voor de show, foto serie of wedstrijd verder lekker in de kast laten staan.
Daarom is mijn pot vet al 25 jaar oud en is nog voor bijna de helft vol :D

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 12:38

Haha okeee hihi :D

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:48

Ik gebruik hoefvet ongeveer 1 keer in de week, net waneer ik mijn merrie haar hoeven/benen heb afgespoeld en zodat de hoeven dus nog goed vochtig/nat zijn. Zo krijgt ze, naar mijn gevoel, minder scheurtjes rondom de naalden van de ijzers. Dat is echt zo een gele vettige substantie

Nu heb ik pas een andere hoefvet aangeschaft, genaamd 'kowell', volgens mij vrij onbekend in België, heb het uit chili. Is voor elasticiteit, maar toch om rotstraal tegen te gaan.. Lijkt me toch een betje tegenwerken en gebruik het daarom ook alleen tegen rotstraal zelf en voor wedstrijden op de hoeven ( ze blijven mooi donker, zwart voor enkele dagen!). Als ik het op de hoef zelf aanbreng lijkt die ook helemaal niet uitgedroogd, maar wel gevoed..

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:39

Het probleem is ook niet dat vet de hoef uitdroogd maar dat vet de hoef afsluit waardoor er geen vocht meer in kan komen en daardoor word de hoef droger.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:49

Waar je ook op kunt letten is of er laurier zalf in zit. Ik heb gelezen dat dit een ontstekingsreactie oproept waardoor de hoef aangespoord wordt om te groeien. Ik ben ermee gestopt omdat de benen dik en pijnlijk werden, maar of dat nu aan de laurierzalf lag ...

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:27

Cas123 schreef:
Mijn pony heeft hele goede hoeven.
:D

Horsa schreef:
Waar je ook op kunt letten is of er laurier zalf in zit. Ik heb gelezen dat dit een ontstekingsreactie oproept waardoor de hoef aangespoord wordt om te groeien. Ik ben ermee gestopt omdat de benen dik en pijnlijk werden, maar of dat nu aan de laurierzalf lag ...

Er is niks mis met de hoeven volgen ts. Het lijkt mij een heel slecht idee om zonder enige rede een ontstekings-reactie te veroorzaken in de hoeven.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:09

Naskapower schreef:
Het lijkt mij een heel slecht idee om zonder enige rede een ontstekings-reactie te veroorzaken in de hoeven.

Uiteraard heb ik dit pas achteraf vernomen. Dat je daar geen verkeerd beeld bij krijgt.