Grote winterdip?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara

Grote winterdip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 12:30

Hey !

Ik merk de laatste tijd wat op bij mijn paard en ik zou graag advies willen. Er spelen verschillende factoren waardoor ik niet gelijk naar de DA ren. Ik ben benieuwd wat bokt hier voor kennis aan mij kan geven.

Mijn paard lijkt zich namelijk langzaam in een winterdip te hebben laten glijden. Maar dan eigenlijk alleen onder het zadel. Weet dus ook niet zeker of dit de beste plek is, maar denk dat het aan zijn voeding ligt.

Hij is dit jaar voor t eerst helemaal kaal gegaan. Iets waarvan ik dacht dat ie sowieso extra druk zou worden maar niet is minder waar :P

Hij is de laatste tijd erg sloom onder het zadel, zoals hij nooit is geweest. Opzich gaat draven wel, maar in galop valt hij er makkelijk uit en heeft veel push nodig. Dit terwijl dit 9 maanden terug nog 180 graden andersom was.

Ook heeft hij last van wat overmatig plassen. Het valt gewoon op dat hij momenteel veel meer plast als anders.

Qua voeding is er rond oktober een verandering aangebracht waardoor ik denk dat het daar aan ligt. Ik heb alleen zelf zero verstand van voedingswaardes.
Ik heb namelijk de overstap gemaakt van Nature's Best muesli naar Lucerne. Zijn voerschema is dus als volgt veranderd:
Hij kreeg: 2x 0.5 sportmuesli en extra: 0.5 biks, 0.5/1 nature's best, 1 bekertje vitaminekorrel, 0,1 magnesium.
Hij krijgt nu: 2x 0.75 sportmuesli en extra: 1 biks, 1 grote portie lucerne, 1 bekertje vitaminekorrel, 0,1 magnesium.

Heb zijn biks dus omhoog gegaan door zijn sloomheid. Hij krijgt de magnesium vanwege zijn gewrichten en niet vanwege zijn temprament :)
Los kan ik hem met een flinke zweep wel lekker actief krijgen, maar ohz gaat dat niet. Hij is nooit met zweep gereden, en dit wil ik nu ook niet als probleemoplossing gebruiken. Paard heeft juist nu een betere conditie dan te voren dus zie niet waarom hij nu zo snel moe is..

Zit er dan zo veel minder energie in de lucerne dat hij de muesli nu zo mist? Zijn eetlust is er namelijk juist van omhoog gegaan..

Ik hoor t graag :D

Let op: Zoals ik zei heb ik zelf weinig verstand van voedingswaardes, hou het aub dus netjes allemaal :)
Groeten Lara

Anoniem

Re: Grote winterdip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:33

Waarom zet je het voer dan niet terug? Of gedeeltelijk?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:42

Mij valt vooral het stukje,hij plast veel meer, op.
Laat mij een beetje denken in de richting van PPID, ook omdat hij dus wat lustelozer is.
Ik zou eens telefonisch overleggen met je dierenarts.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 12:55

Het plassen viel vooral op bij mij omdat hij nooit echt kieskeurig is geweest waar hij plast, maar laatst had hij echt een paar keer tijdens het poetsen of na het werken dat hij op de poetsplaats ging plassen(alles lekker onder gespetterd)

PPID even gegoogled :) Kwam uit bij ziekte van cushing.
Wat dit jaar bijvoorbeeld wel op viel is dat hij iets meer vacht als anders aanmaakte, in samenwerking met de verhoogde arbeid die hij dus sinds +- maart dit jaar heeft gehad(waardoor hij dus wel beter in conditie zou zijn) is besloten dit jaar hem voor t eerst te scheren :) Hij zit wel beter in zijn bespiering als 1/1,5 jaar geleden.
Het overmatige drinken is ook opgevallen. Hij drink sowieso zelden op stal, maar zijn buiten watertonnen waren zo snel leeg dat de keuze is gemaakt er een extra waterton bij te zetten.
Verder zag ik wat over infectiegevoelig: hij heeft afgelopen zomer van een onschuldig sneetje een nare infectie gehad met een geheel dik achterbeen.

@KBK:
Ik heb hier zelf wel al over nagedacht, maar ben juist over gegaan op de lucerne om hem extra bij te kunnen voeren in de wintermaanden omdat hij van het gras af is.

Wat ik nog vergeten ben te vermelden is dat hij sowieso een paard is die gevoelig is voor voer en dan met name eiwitten in het hooi. Als er een andere baal hooi is die bijv wat natter of droger is staat hij gelijk met eiwitbenen/stalbenen of heeft hij de slappe.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:59

Renske_W schreef:
Mij valt vooral het stukje,hij plast veel meer, op.
Laat mij een beetje denken in de richting van PPID, ook omdat hij dus wat lustelozer is.
Ik zou eens telefonisch overleggen met je dierenarts.

Mij ook, ook in combinatie met het slome. Misschien toch even informeren bij je DA.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 17:31

Toch hier ipv nieuw topic.

De status momenteel: zo'n beetje alles in overweging genomen. Zo'n beetje alles getest en in de resultaten zou hij kerngezond moeten zijn. Helaas is dit niet zo. Toen ik terug kwam van een week vakantie(laatste week van december) leek hij de eerste week weer beter maar langzaam werd hij weer minder.

Op dit moment in overleg met de DA een soort van pre-pensioen. We gaan rustig aan doen en hem voor onbepaalde tijd nu 'vakantie' bieden. Vooral lekker grondwerken en VD, wat los aan het werk en slechts 1/2 keer per week mild rijden(kijkende naar wat hij zelf aanbied). In de hoop dat hij zich hierdoor herpakt en beter gaat voelen en gedragen.

In overleg met de dierenarts gaan we over op Horsefoods Happy Summer Mix een voer waar lage suikers in zitten maar verder wel helemaal compleet is.

Voor nu dus even een lastige periode waarbij ik hoop dat hij zich toch zal herpakken.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 17:49

Luzerne is eiwitrijk, wat een hogere belastbare waarde geeft voor de nieren (een hogere concentratie ureum) waardoor ze meer gaan drinken. Dit is een natuurlijke reactie van het lichaam, en is ook nodig.

Waarom voer je de luzerne precies?

Ik zou zeker rustig aan doen, maar ook aan je voedingsschema is wel wat op te merken vind ik. Je geeft als ik het goed begrijp 2.5kg krachtvoer, plus luzerne, plus vitaminekorrel, plus magnesium. Dat is wel veel! Zeker als je ook kwa arbeid gaat afbouwen.

Wat krijgt je paard aan hooi kwa hoeveelheden? Mijn advies zou zijn om onbeperkt hooi te gaan geven en dan de luzerne schrappen, en dan alleen het voer geven wat de DA aanbeveelt volgens de aangegeven dosering. Je zou er evt. een scheut lijnzaadolie aan toe kunnen voegen. Verder zo veel mogelijk lekker naar buiten op het land, of al is dat niet mogelijk in de paddock.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 18:32

Paard krijgt al onbeperkt hooi en staat vanaf +- 8.00u tot (afhankelijk van het weer) 20:00-22:00u buiten. Zomers ook naar behoefte op het gras :)

Paard is een lastige eter en veel muesli's kunnen hem niet overhalen meer als 2/3 happen te eten. Lucerne er bij en hij vreet het zo op, maar vooral als vervanging zodra ze van het gras af gaan. Brok ben ik natuurlijk weer af gegaan zodra duidelijk was dat het geen verbetering gaf. Nu krijgt hij dus weer alleen muesli :)

Lijnzaadolie ben ik geen fan van. Heb het in het verleden wel gegeven maar hij kon er niet goed tegen en krijgt er de slappe van.. Vitamine korrel is weg met het nieuwe voer om dat dat een completer voer is :)
Magnesium krijgt hij voor zijn gewrichten en moet hij dus nog wel blijven krijgen.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:05

Je zou ipv. de luzerne gehakseld gras kunnen proberen, dit is niet zo eiwitrijk als luzerne.