Steeds weer korte hoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amazingstar

Steeds weer korte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 16:36

Hoi allemaal,

Ik heb een pony van 14 jaar die in de winter op een stuk grond staat met zand en gedeelte verhard met stenen.
Nu is ze al niet het type pony met de meest grote en lange hoeven..
Maar het gaat een poosje goed en na 2/3 maanden is ze weer stijf en kort op haar hoeven.
Eigenlijk komt ze weinig op buitenrit daarnaast alleen soms een kleine wandeling of uitstappen om het weiland heen.
Ik laat haar nu beslaan maar ik vroeg me af of ik nog andere dingen kan doen.
Denk aan ander voer (brok) of teer voor de hoeven of hoekschoenen wellicht.
Ben benieuwd naar tips of mensen die dit herkennen.
Ik heb natuurlijk info ingewonnen op internet en via m'n smid maar alle info is welkom!
Overigens is het vanaf het voorjaar weinig tot niet omdat ze dan op de wei staan en weinig op beton komen.

Gr amazingstar

dresjoepie

Re: Steeds weer korte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 08:17

In de winter groeien de hoeven ook minder hard Voersupplementen zoals bv biotine Doet erg weinig tot niets Dus dat is zonde van het geld

Is het mogelijk om het verharde stuk met rubber matten geschikt voor in een paddock !!!! Te bekleden Anders misschien toch op een ijzer

Wat voer je nu en hoeveel ??

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 08:38

dresjoepie schreef:
In de winter groeien de hoeven ook minder hard Voersupplementen zoals bv biotine Doet erg weinig tot niets Dus dat is zonde van het geld

Is het mogelijk om het verharde stuk met rubber matten geschikt voor in een paddock !!!! Te bekleden Anders misschien toch op een ijzer

Wat voer je nu en hoeveel ??

Ze staat op een stalling dus die matten gaan het niet worden.
Hypo star sport brok krijgt ze en onbeperkt ruwvoer van eigen land

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 08:49

Ik kreeg 1 aug een quarter met hele slechte korte brokkelhoeven.

moet er wel bij zeggen dat ik de hoeven van mijn paarden zelf onderhoudt.
Ik ben 1 sep begonnen met voeren van biotine. En ik vijlde elke week de hoeven mooi rond zodat er geen flappen af konden barsten.
Nu bijna 4,5 maand later heeft ze echt prachtige hoeven. Maar hier zitten heel wat uurtjes vijlen in.

Als je biotine koopt, moet je wel 1 kopen die kwalitatief een hoog aantal biotine erin heeft.
Want er zijn genoeg prut producten op de markt.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:43

Marjo super dat je je paard van de brokkel hoeven hebt afgeholpen, alleen bij dit paard slijten de hoeven heel hard, waardoor ze gevoelig gaat lopen. Dat ga je niet kunnen oplossen met vijlen want dan word de hoef nog korter.

Waarschijnlijk heb je met de ijzers de op dit moment beste oplossing te pakken. Ik ben geen voorstander van ijzers maar ik denk dat een paard de hele dag met hoefschoenen laten lopen geen oplossing is en als je niks doet worden de hoeven te kort.

Ik heb nog geen ervaring met Biotine, het schijnt goed te werken maar dan moet je wel een product met hoog gehalte biotine hebben. Ik zou dus een product kiezen in overleg met de smid.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 13:14

Veilen heeft idd geen zin want dat word erger. Ik ga me wel verdiepen in biotine

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:18

Wie zegt dat ik de onderkant vijl.
Bij mij ging het om de buitenkant vijlen. Dus zorgen voor een goeie afronding.

Op deze manier worden ze niet korter. Maar wel sterker. Een proces wat veel tijd en energie kost.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 08:56

Mijn smid komt ook regelmatig

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 14:12

ben wel benieuwd hoe die korte hoeven eruit zien eigenlijk.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 22:52

Ik heb ook goede ervaring met biotine, verder zijn op dit moment ijzers waarschijnlijk het enige wat de hoeven tegen nog meer slijten beschermt.

TC88Lavieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 23:04

Ook hier nog eentje met goede ervaringen betreft het gebruik van biotine. Let wel op dat je vloeibare biotine neemt, deze word sneller en beter door het paardenlichaam opgenomen. Bij de poeders duurt het ongeveer 6maanden geloof ik en bij de vloeibare 3maanden. Mijn paard raakte in de zomer nogal gauw een ijzer kwijt en had dan erge brokkelhoeven en achter was altijd kort. Nu heeft ze hele sterke en goed groeiende hoeven.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 23:18

Marjo89 schreef:
Wie zegt dat ik de onderkant vijl.
Bij mij ging het om de buitenkant vijlen. Dus zorgen voor een goeie afronding.

Op deze manier worden ze niet korter. Maar wel sterker. Een proces wat veel tijd en energie kost.

Dit doet mijn nieuwe hs ook. Na 3 jaar eindelijk een goede smid gevonden, welke na 4x bekappen de hoeven super goed heeft gekregen. Ze brokkelen minder snel, waardoor ik ze wat langer laat groeien (9 weken ong) en dan weer bijvallen. Hij haalt er erg weinig vanaf, werkt super.
Ik geef ook al 3 jaar biotine, maar kan nog niet zeggen dat dit echt helpt.
Hiervoor zat het probleem hem met name in t bekappen icm traag groeiende hoeven.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:03

Als na drie jaar biotine geven het niet helpt, gaat het denk ik ook niet meer helpen, je moet ong na drie maanden echt verbetering zien.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:10

Ik heb ook een verhard gedeelte waar ik hooi voer. Op dat verharde gaat t vaak juist mis. Doe daar een laagje zand op zodat de hoeven niet zo hard slijten. Lijkt niet zo netjes, maar werkt wel bij mij.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:18

Als je paard de hele dag op het harde loopt of in het zand dan slijten ze nu eenmaal en daar kan je niets aan doen en zeker nu met het natte weer dan slijten ze nog veel sneller, bij mijn paarden zijn de hoeven ook kort, ik vijl nu alleen de teen bij/rond zodat de hoef niet te lang naar voren word en er een goede afrolling blijft, verder hoeft er hier in de winter nooit een hoefsmit te komen.
Gaat je paard er stijf/kreupel op lopen dan ben ik bang dat je of een andere stalling moet gaan zoeken of je paard op stal moet gaan zetten of er ijzers onder moet doen, die ijzers zullen op die ondergrond wel behoorlijk slijten kijk er niet gek van op dat je met 6 weken al weer nieuwe er onder kan laten zetten.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:25

Ik hoef in de winter ook nooit een HS te laten komen, ideaal!!!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:04

barbar schreef:
Als na drie jaar biotine geven het niet helpt, gaat het denk ik ook niet meer helpen, je moet ong na drie maanden echt verbetering zien.

In het begin hielp het, daarna is er een nieuwe smid gekomen die hem continu bekapte alsof hij hem ging beslaan. Dus veel te kort. Daar kan biotine niet tegen op ;) het helpt wel tegen het brokkelen, maar goed bekappen is een vereiste.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 07:53

Hoe wordt je paard bekapt? Wellicht zijn de hielen te lang en is vooral de toon te kort waardoor je paard ongemakkelijk loopt.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 08:03

Ik heb pure biotine poeder. Doe elke dag een theelepeltje door het voer en het werkt als een trein. Ik heb er goede ervaringen mee dus. Maar je moet idd wel kijken wat je koopt, zodat het deel van de werkzame stof groot genoeg is. Ik ben een jaar verder, mijn kilo is nog niet op, en merk het verschil echt. Tussendoor een keer gestopt om te kijken of het echt wel daar aan lag, maar merkte ook daar resultaat. Ik ben super tevreden dus!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:03

Nog steeds nieuwsgierig hoe die hoeven er uit zien. Kun je foto's plaatsen TS?