Spiersupplement voor 'jong' paard / stijfheid, traagheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Spiersupplement voor 'jong' paard / stijfheid, traagheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 17:02

Hoi,

Op aanraden van de dierenarts ben ik bezig met spiersupplementen. Mij werd Myoplast aangeraden, maar ik lees veel ervaringen dat er dan snel spieren op komen, aka bodybuilders. Daar zit ik niet op te wachten. Ik heb een 8-jarig paard wat opstartproblemen heeft en moeilijk buigt. De hersteltijd tussen twee trainingen lijkt te kort te zijn. Echter weten we niet zeker of dat in de spieren zit of niet, maar ze is medisch wel binnenstebuiten gekeerd (zonder dat er iets is gevonden).

Ik heb nu rug compositum besteld van de Groene Os, omdat er magnesium en MSM zwavel inzitten. Dat lijken me goede stoffen voor de spieren. Ik heb ook gekeken naar Muscle Impuls, maar ik ben wat huiverig voor dat soort producten. Ik heb het gevoel dat het een soort anabole steroïden zijn.

Kan iemand me wat meer uitleggen over spierwerking, supplementen en welke keuzes jullie hebben gemaakt (en waarom!)?

troi

Re: Spiersupplement voor 'jong' paard / stijfheid, traagheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 17:05

Heb je op pssm laten testen? Gaat via dna test door opsturen maanharen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 17:07

Waarom zou je geen bodybuilder willen? Dan wordt het werk toch makkelijker voor je paard :)

Ik heb goede resultaten behaald met Gamma Oryzanol (muscle toner van equimins), een natuurlijke anabole stof. Het geeft een steuntje in de rug.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 17:08

troi schreef:
Heb je op pssm laten testen? Gaat via dna test door opsturen maanharen.

Nee. Ik heb het even opgezocht, maar het lijkt ook niet.

Citaat:
Paarden met PSSM hebben symptomen die gepaard gaan met tying-up, een andere term ervoor is spierbevangenheid. Meestal gaat het om spierstijfheid, zweten en de paarden willen niet meer bewegen. Vaak komen de symptomen tot uiting wanneer paarden worden opgepakt in de training of wanneer ze na een periode op stal weer de wei opgaan en daar gek doen. In veel gevallen ontstaan de eerste symptomen na lichte beweging, bijvoorbeeld na 10 á 20 minuten stappen en draven. Maar ook zonder beweging kunnen paarden met PSSM tekenen van tying-up vertonen. De mate waarin PSSM zich kan varieren, waarschijnlijk als gevolg van omgevingsfactoren als het voedingspatroon en de opbouw van training van de paarden.

Als een paard een PSSM aanval heeft, kunnen de volgende symptomen gezien worden:

• Het paard lijkt lui
• Wisselende kreupelheden
• Een gespannen buik
• Spierspasmen over het hele lichaam, meestal op de flanken, hals en schouders
• Als het paard niet meer wil bewegen strekt het zich uit alsof het moet plassen
• Tekenen van pijn
• Veel zweten
• Harde spieren, met name op de achterhand
• Sommige paarden gaan schrapen met de hoeven
• Sommige paarden gaan rollen gelijk na de training (hierdoor wordt een PSSM) aanval nog wel eens verward met koliek)
• Donkere urine (koffiekleur, bij zware gevallen van PSSM)
• Sommige paarden worden nerveus en met in verloop van de tijd kan dit erger worden
• Gaan liggen of zelfs neervallen bij ernstige gevallen

Alle gemarkeerde dingen kloppen niet bij de mijne.

Maar ik waardeer alle suggesties!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 17:09

Starbreeze schreef:
Waarom zou je geen bodybuilder willen? Dan wordt het werk toch makkelijker voor je paard :)

Ik heb goede resultaten behaald met Gamma Oryzanol (muscle toner van equimins), een natuurlijke anabole stof. Het geeft een steuntje in de rug.

Ik vind dat je dat met training moet bereiken, niet met supplementen. Als je daarvoor supplementen nodig hebt, is er gewoon iets mis. Net een beetje extra geven zodat een paard lekkerder in zijn vel zit vind ik iets heel anders.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:17

Dat laatste is eigenlijk precies wat je met deze supplementen bereikt :) ze werken nl niet zonder training maar geven de juiste bouwstoffen (eiwitten, aminozuren en vitaminen) zodat paard ze in grote getalen beschikbaar heeft áls het lichaam door training daarom vraagt. Daardoor worden ze sneller bespierd. Het is ook geen wondermiddel hoor maar het helpt meestal wel om net op het juiste pad te komen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 19:08

Hoe wordt het paardje gehouden ? Ik bedoel kwestie van voer, beweging, weidegang ?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 19:15

demo_love schreef:
Ik vind dat je dat met training moet bereiken, niet met supplementen. Als je daarvoor supplementen nodig hebt, is er gewoon iets mis. Net een beetje extra geven zodat een paard lekkerder in zijn vel zit vind ik iets heel anders.

De door jou genoemde supplementengeven hooguit de voedingsstoffen waarmee spieren kunnen groeien.Van geen enkel supplement krijgt een paard spieren zonder te trainen.

Wat is het huidige ranstsoen van het paard en is er een bloedonderzoek gedaan>

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 19:21

Een goed magnesiumsupplement zou ik er ook zeker aan toevoegen.

Qua supplementen en het stukje anabolen, het is niet voor niets dat sporters vaak eiwitshakes nemen.
Die shakes kunnen de spierpijn echt enorm reduceren, en niet een beetje, nee ECHT enorm.
Als je je paard er mee kan helpen, waarom niet?
De een kan prima herstellen zonder extra supplementen, de ander gewoon niet en die heeft iets extra's nodig, niks geks.

Vitamine E is trouwens een overweging, verder is voer iets om naar te kijken.
Er zijn gewoon dieren die erg verzuren van bepaalde soorten of hoeveelheden krachtvoer.
Verder hebben allergieen ook effect op spieren, dus wie weet is er wel een intolerantie voor gluten die dit veroorzaakt.
Ik noem zomaar even wat dingen op hoor, wat je er mee doet is aan jou.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 19:25

wat voer je hem?
veel voer zitten vol met suikers en zouten en die zijn slecht voor paarden. Suikers hopen op in de spieren waardoor ze sneller stram zijn en eerder verzuren...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 19:26

Hoeveel werk doet het paard? Eigenlijk kan een paard niet twee dagen achter elkaar goed getrained worden omdat bij paarden de herstel langer is dan een dag.
Het beste is om de dag trainen voor vooruitgang en de andere dagen gymnastiseren.
Weet natuurlijk niet of je dat al doet.

Msn is vooral slecht voor je bankrekening. Er zijn geen bewijzen dat dit als supplement goed door het lichaam wordt opgenomen. Zou het eerder zoeken in zaken als selenium, magnesium of tegen spierverzuring dingen al neutradex.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 19:37

Sizzle schreef:
Msn is vooral slecht voor je bankrekening. Er zijn geen bewijzen dat dit als supplement goed door het lichaam wordt opgenomen. Zou het eerder zoeken in zaken als selenium, magnesium of tegen spierverzuring dingen al neutradex.

Hoe kom je daar nou bij?
http://www.orthokennis.nl/artikelen/MSM-update

Ik geef dit ook altijd omdat het goed is voor herstel, alleen denk ik -net als jij- dat dit voor andere doeleinden is dan waar TS een oplossing voor zoekt. Alhoewel het misschien wel iets kan bijdragen.

Paard van mijn zus heeft een erg vlug herstel bij een peesblessure laten zien, dierenarts stond versteld, ze geeft ook msm bij.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 19:42

je kan ook kijken bij pharmahorse, zijn allemaal natuurlijke producten.
ik gaf de mijne creatine, dit is ook voor de spieren. maar hij werd er niet direct een bodyduilder van. had wel het idee dat hij er lekkerder in zijn lijf zat!

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 19:46

ik geef magnesium van de pharmahorse en ik heb nu een maand een kuur creatine gegeven nu twee maanden gestopt en dan weer een maand helpt hem wel echt om minder stijf te zijn en het werk aan te kunnen

thaampjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 19:53

De muscle impuls heb ik heel veel goede dingen over gehoord en gezien!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:00

Starbreeze bedankt voor de link.
Ik denk dat het een teken is dat ik oud aan het worden ben.
Toen mijn eerste paard een peesblessure had was de raportage erover juist nog vrij negatief.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 20:03

Pandora2 schreef:
Hoe wordt het paardje gehouden ? Ik bedoel kwestie van voer, beweging, weidegang ?

Hele dag op de wei.
4 keer per week 'rijden', 1 keer per week longeren aan halster. Geen hulpteugels en rijden is bitloos.
Voer wisselt regelmatig, omdat ik zoekende ben. Wel altijd suiker- en zetmeelarm. Soms geef ik wat olie bij en ze krijgt na arbeid slobber.

moonfish13 schreef:
Een goed magnesiumsupplement zou ik er ook zeker aan toevoegen.

Qua supplementen en het stukje anabolen, het is niet voor niets dat sporters vaak eiwitshakes nemen.
Die shakes kunnen de spierpijn echt enorm reduceren, en niet een beetje, nee ECHT enorm.
Als je je paard er mee kan helpen, waarom niet?
De een kan prima herstellen zonder extra supplementen, de ander gewoon niet en die heeft iets extra's nodig, niks geks.

Vitamine E is trouwens een overweging, verder is voer iets om naar te kijken.
Er zijn gewoon dieren die erg verzuren van bepaalde soorten of hoeveelheden krachtvoer.
Verder hebben allergieen ook effect op spieren, dus wie weet is er wel een intolerantie voor gluten die dit veroorzaakt.
Ik noem zomaar even wat dingen op hoor, wat je er mee doet is aan jou.

Magnesium zit idd in 'Rug compositum' en ze zou er met haar voer genoeg van moeten krijgen. Het kan altijd nog een heftiger middel worden, zoals Muscle Impuls. Vitamine E moet je wel mee oppassen: een teveel is nog erger dan een tekort. Allergieën zijn al geprikt.

Jodyy93 schreef:
je kan ook kijken bij pharmahorse, zijn allemaal natuurlijke producten.
ik gaf de mijne creatine, dit is ook voor de spieren. maar hij werd er niet direct een bodyduilder van. had wel het idee dat hij er lekkerder in zijn lijf zat!

Wat doet Creatine precies? Ik denk nu aan haarproducten :P

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:09

Magnesium is lastig hoor, ik heb met vlagen als mens een dubbele dosis nodig. Dan zit ik op 800 mg in plaats van de normale 400 mg. Waarom zou dat bij een paard niet kunnen?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:12

Ik gebruik zelf in het wedstrijddeizoen Smooth Locomotion, in combinatie met Equifyt sport + en NAF EnerG,
hij wordt er sneller en soepeler van :) (paard heeft ataxie/wobbler en andere mankementen)

Ik ben er heel erg tevreden over en op basis van chinese kruiden!
http://www.sensipharm.nl/paarden/stijve ... Aual8P8HAQ

Begindosis is 4 weken 8 stuks per dag, daarna onderhoudsdosis 4 stuks per dag.
Na een week of 3 merk je al verschil, ik bestel het vaak bij agradi met korting of elders met kortingscode.

Paard eet ze gewoon als paardensnoepjes :D
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 13-12-14 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:20

Pharmahorse site even bezoeken msm , vitamine c magnesium.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:30

Sensipharm is idd ook een aanrader!!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:14

Ik wil het niet complexer maken dan het is, maar ik heb dit zelfde probleem jaren lang gehad. Vaak stijf, ook problemen met de buiging. Van alles geprobeerd, dierenarts, fysio, ander zadel, supplementen, ander voer, hooi ipv kuil, granen ipv brok. Nooit een overtuigend verschil kunnen zien. Nu door toeval een andere tandarts gehad en eigenlijk zijn alle problemen over...had dat echt helemaal niet verwacht. Ik geloof het nog steeds niet helemaal, maar 't is echt spectaculair - en mijn andere tandarts was echt één van de beste van NL...

Misschien moet je dus behalve naar de voeding ook naar andere dingen kijken, je weet het nooit!

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:35

Mijn paard was de dag na zwaardere training stijf en ook traag. Ik voer nu e plus van pavo bij. Op aanrader van de dierenarts, mijn paard heeft geen problemen meer nu.
Wel prijzig 30 euro per zakje.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:46

Ik geef aan mijn pony tendon cure.
Hij heeft namelijk last van losse knieën en is hierdoor erg goed hersteld.
Tendon cure helpt voor spieren en gewrichten en artrose. Mijn pony is ondertussen 14.5 j en ik merk dus goed dat wanneer je hem niet rijd -> stilstaan rust roest.
Met de tendon cure merkte ik al verschil na 3 dagen Ik kon het aan kleine dingen merken. Zoals het uit de wei halen en de wei terug afsluiten waarbij mijn paard een klein volteke moet draaien rond mij en van die dingen het ging allemaal stukken gemakkelijker gaan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:57

Ik heb deze besteld:

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ort/101032

Valt heel goed mee in prijs (komt op nog geen euro per dag), en er zitten wel aantal nuttige zaken in: magnesium, vit E/Se en MSM.

Ervaringen kan ik echter nog niet geven, aangezien ik er nog niet mee gestart ben (heb nl. nog supplement staan tegen artrose, maar paard moet eerst op foto om te zien of ze artrose heeft, ik wil beide niet combineren omdat ze beide MSM bevatten), maar heb beetje een trage dierenarts, en paard kikkert helemaal op van probiotica kuur, dus zou kunnen dat ze stijf liep van de buikpijn in plaats.