Ondanks 2 x ontwormen,tóch wormen.Welk middel moet ik hebben

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Ondanks 2 x ontwormen,tóch wormen.Welk middel moet ik hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 16:16

Ik heb een merrie die wormen had,ik heb haar ontwormt begin Okt. Maar ze had erna nog steeds wormen,dus eind November weer een wormenkuur gegeven.Maar ze heeft nog steeds wormen,ik vind er telkens 1 of 2 in haar mest, en de wormen zijn wel dood.Haar mest is verder goed,niet dun ofso.

Ik weet zo niet meer welk wormenmiddel ik haar gegeven heb,kan ik morgen opzoeken op stal.
Voor ik die wormenkuren kocht, heb ik eerst gegoogled of het wel goede kuren waren, en dat waren ze.

Het zijn kleine witte wormen,volgens mij geen Spoelwormen,die zijn langer en dikker.Zie de foto's.
http://i62.tinypic.com/23j28ns.jpg

http://i61.tinypic.com/wh1ezt.jpg

Wat zijn dit voor wormen? en welke kuur moet ik nemen?
Kan ik beter de Veearts bellen hier voor?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:16

Ik zou een wormentest (bij de DA dus...) doen en niet meer preventief ontworden, zo maak jij je paard resistent tegen de meeste kuren.

gohya

Re: Ondanks 2 x ontwormen,tóch wormen.Welk middel moet ik hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 16:17

Dit is de eerste keer dat ik haar zelf ontworm,ik weet niet of ze voorheen ook ontwormt werd.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:17

Ik zou gewoon even een mestonderzoek laten doen dor je DA. Dat een paard wormen heeft hoeft niet altijd meteen iets slechts te betekenen he ;) Gewoon even informeren en dan weet je DA ook welk middel je het beste kunt gebruiken. Heb je de pramox al geprobeerd?

Een mestonderzoek hoeft trouwens echt niet veel te kosten maar dan weet je wel waar je aan toe bent ;)
Laatst bijgewerkt door Aartje op 07-12-14 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:18

Beste is om advies bij je DA in te winnen. Blijf dus niet zomaar ontwormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:18

Ik zou zeker even met je veearts overleggen welk middel je het beste kan nemen, en dan ook een andere werkzame stof pakken dan je nu 2x hebt gebruikt. Zo zonder enig advies ontwormen zonder te weten welk middel werkt resistentie in de hand.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 16:18

Geen idee of ik Pramox heb,dit zijn de 1ste wormkuren die ze bij mij krijgt.
Wat het kost maakt niet uit.
De andere 2 paarden zijn ook met hetzelfde middel ontwormt en die hadden en hebben geen wormen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:22

preventief ontwormen is eigenlijk "achterhaald". :j

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 16:23

Ik ontworm altijd maar 1 x per jaar.Alleen bij dit paard ken ik de achtergrond niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:24

TS zoals al meerdere keren gezegd is waarom preventief ontwormen en geen mestonderzoek???

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:24

Lijkt op aarsmaden, pyrantel zou moeten helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:25

Als je oudere en kwetsbare dieren opvangt zou ik zeker minstens eens per jaar investeren in een goed mestonderzoek.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:35

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 16:39

joey2010 schreef:
Het lijkt inderdaad op aarsmaden.
Hier een link met een foto, het lijkt heel erg op jouw foto, http://www.wormbestrijding.nl/paard_worm06.html
Even da DA erna laten kijken zodat je de juiste ontwormkuur kunt geven.

Ja idd! dat moeten aarsmaden zijn.Ik ga morgen de veearts bellen voor een middel hier tegen.
Dank je wel,ik had ook al Gegoogled,maar kon de juiste wormen niet vinden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 16:41

safina schreef:
Als je oudere en kwetsbare dieren opvangt zou ik zeker minstens eens per jaar investeren in een goed mestonderzoek.

Dit is het eerste paard hier dat wormen blijft houden,de rest was na 1 kuur wormvrij.
Het gaat mij niet om het investeren verder.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 16:42

MarlindeRooz schreef:
TS zoals al meerdere keren gezegd is waarom preventief ontwormen en geen mestonderzoek???

Omdat een onafhankelijke D.A. tegen mij heeft gezegd dat ik het zo goed doe.Het weiland word elke dag mestvrij gemaakt en ik ontworm 1 x per jaar, en dat was goed zei ze.

Toevallig krijg ik nu een paard binnen dat wormen heeft.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:54

Een dierenarts kan vanafstand zonder ook maar een enkel onderzoek niet zeggen of het goed is lijkt me;-)

En dan nog als ik dat advies zou krijgen maar mijn paard had na twee maal ontwormen nog steeds wormen is je advies toch niet zo goed geweest..

Ik zou mestonderzoek doen dan weet je het zeker. Adviezen hier zijn goed bedoeld hoor maar onderzoek zegt zoveel meer dan oordelen op foto's die je plaatst.

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:56

MarlindeRooz schreef:
Ik zou een wormentest (bij de DA dus...) doen en niet meer preventief ontworden, zo maak jij je paard resistent tegen de meeste kuren.

Zo maak je de wormen resistent, niet het paard.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:57

Inderdaad aarsmaden. Had mijn mini ook, de equest pramox gegeven en geen worm meer gezien. Je kan kijken of er rond de aars van je paard een plakkerig goedje zit. Dat zijn de eitjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:59

risje schreef:
Een dierenarts kan vanafstand zonder ook maar een enkel onderzoek niet zeggen of het goed is lijkt me;-)

En dan nog als ik dat advies zou krijgen maar mijn paard had na twee maal ontwormen nog steeds wormen is je advies toch niet zo goed geweest..

Ik zou mestonderzoek doen dan weet je het zeker. Adviezen hier zijn goed bedoeld hoor maar onderzoek zegt zoveel meer dan oordelen op foto's die je plaatst.

Dat is dus pertinent níet waar. Een mestonderzoek is een moment opname waar ook nog niet alle wormen in gezien kunnen worden.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:01

Aarsmaden vind je niet in een mestonderzoek, maar een blik onder de staart is voldoende om ze vast te stellen. Fenbendazol of pyrantel werken tegen aarsmaden. En daarbij dagelijks de eitjes wegpoetsen anders heeft de ontworming nog weinig zin.
Laatst bijgewerkt door Anker_20 op 07-12-14 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:02

Wat weet je zeker na een mestonderzoek dan? Hoeveel eieren er worden uitgescheiden? Of welke worm? En hoe weet je zeker of nu net die mest alles bevat?
Mestonderzoek is miz achterhaald, maar daarover zijn wel losse discussietopics te vinden.

Ik zou bellen met de da om te overleggen welk middel je nu het beste kan gebruiken. Bij een zwaarder besmetting zijn er verschillende opties, met de celcyclus mee gaan of juist zeer specifiek in fases ontwormen omdat anders de darm te ernstig wordt beschadigd. Wat je moet doen hangt van veel factoren af en zou ik bij een dergelijke besmetting zeker overleggen met de da.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:08

RianneH schreef:
Wat weet je zeker na een mestonderzoek dan? Hoeveel eieren er worden uitgescheiden? Of welke worm? En hoe weet je zeker of nu net die mest alles bevat?
Mestonderzoek is miz achterhaald, maar daarover zijn wel losse discussietopics te vinden.

Ik zou bellen met de da om te overleggen welk middel je nu het beste kan gebruiken. Bij een zwaarder besmetting zijn er verschillende opties, met de celcyclus mee gaan of juist zeer specifiek in fases ontwormen omdat anders de darm te ernstig wordt beschadigd. Wat je moet doen hangt van veel factoren af en zou ik bij een dergelijke besmetting zeker overleggen met de da.

Mestonderzoek is niet achterhaald hoor, maar je moet weten hoe het in te zetten. En mijn ervaring is dat de meeste dierenartsen geen bal van wormen weten, dus ook geen betrouwbaar advies geven wat betreft ontwormingsbeleid. Daarom kun je het best jezelf scholen of advies inwinnen bij een parasitoloog (of bij die enkele paardenarts die zich toevallig zelf goed op de hoogte heeft gebracht op wormgebied).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:12

Bij ons wordt het naar de kliniek in Den Ham gebracht. :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:15

In mestonderzoek is nix van de ingekapselde bloedworm terug te vinden...ook al doe je 6 maand elke dag mestonderzoek ;)
Even met de DA overleggen om te zien wat je het beste kan gebruiken, maar in elk geval is het nu de tijd van het jaar om Equest of Pramox te geven...