Wie herkent dit en heeft misschien raad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Unicorn_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 19:11

Hallo bokkers,

Ik open dit topic omdat wij een beetje moe zijn van de ‘’problemen’’.
Onze verzorgpony Serena (FriesxHaflinger 6 jaar oud) is herstellende van hoefbevangenheid. Dit omdat de eigenaar teveel gevoerd heeft altijd waardoor ze veel te dik was.

Rond 4 november viel het ons op dat als wij onze hand van voor naar achteren aaide over haar buik, en de hand ter hoogte van de darmen zat, ze gelijk begon te bijten en te trappen. Iets wat ze nog nooit eerder gedaan heeft. Het is in de omgang een hardstikke lief en knuffelig paard, dus dit is niks voor haar.
We hebben het even aangekeken. Ze at en mestte gewoon als de beste.
7 november hebben wij de dierenarts erbij gehad en hij heeft haar een ontspanner gegeven. Haar buik stond op spanning dus na de ontspanner ging het beter. Toen moesten we het maar weer even aanzien.
Het is alleen niet overgegaan, de buik staat nog steeds op spanning.
Wat ons opvalt is dat het de ene keer erger is dan de andere keer. Ze is tussendoor hengstig geweest dus dachten wij dat het misschien daar aan lag. Maar de hengstigheid is allang weer over en de buikpijn blijft. Gisteren en vandaag liep ze er ook gewoon krom bij. (Vergelijk met jezelf als je darmkramp heb of ongesteld bent, ga je ook krom lopen).
Ook loopt ze kort als ze weer heel erg last heeft. En op een andere manier kort als dat ze deed toen ze nog erg hoefbevangen was.

Ik zelf dacht dat ze misschien te weinig voedingsstoffen binnen heeft gekregen in de tijd dat ze moest afvallen (80kg in totaal). Ik denk misschien heeft ze een schimmelinfectie in het maagdarmkanaal? Ze heeft namelijk ook niet een vast voedingsrooster.
Nu staat ze met een ander paardje alleen middags in de wei (sinds gisteren), daarvoor stond ze een paar uurtjes alleen op een afgezet stuk. Beide krijgen ze ook kuil.
Ze eet en mest wel gewoon.. wel heb ik het idee dat haar buik meer ontspant als we gewandeld hebben.

Vandaag heb ik de dierenarts aan de telefoon gehad, die zei dat we maar gewoon ‘’foei’’ moesten zeggen als ze weer begon te bijten en te trappen (ze trapt je niet echt, maar dreigt ze trapt je dus niet echt) de dierenarts gelooft niet dat er wat anders is. Maar hem laten komen gaat niet omdat het onze verzorgpony is en niet ons eigen.

De eigenaar heb ik vanmiddag mee gepraat en hij weet het ook niet. Ook wil hij de dierenarts het liefst niet laten komen omdat dit geld kost.
Wijzelf hebben simpelweg gewoon niet genoeg geld om de dierenarts te kunnen betalen..

Maar ondertussen weten we eigenlijk niet zo goed wat we moeten doen.. maar gewoon ‘’foei’’ zeggen en gewoon lekker rijden terwijl de pony last heeft? Nee, dat willen dat niet.
We houden van haar en zien haar het liefst zonder pijn.. maar zitten met de vraag wat nu?

Wat we sowieso willen gaan doen is haar ontwormen, ook hebben we Himalaya likstenen gekocht voor wat extra mineralen.
In de tijd dat ze hoefbevangen was (periode begin van de zomer tot september ongeveer) stond ze op graszaadhooi, nu op kuil.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:27

Tja, moeilijke zaak natuurlijk omdat het niet jullie eigen paard is en de eigenaar niet echt mee wil blijkbaar.
Haar nu op gras zetten, is terug vragen om problemen. Kuil is meestal te rijk voor paarden gevoelig aan hoefbevangenheid, dus gewoon goed droog hooi zou veel beter zijn. Die opgeblazen buik komt hoogstwaarschijnlijk van gasvorming door het eten van kuil en het eten van gras...hoefbevangenheid komt immers vanuit de darmen, dus daar wordt een paard ook veel gevoeliger aan alles wat met voeding te maken heeft. Het herstel binnenin na hoefbevangenheid duurt lang...heel lang en ze blijven er altijd gevoeliger aan.
En ik zou ook een andere DA nemen...ééntje die mij aanraadt even foei te zeggen als het paard last heeft, die mag opkrassen ;)
Maar zoals gezegd, als de eigenaar niet echt wil meedenken, dan kom je natuurlijk nergens, hoe goed jullie het ook met het paardje voorhebben :)

Unicorn_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 19:36

De eigenaar krijgt dit kuil gratis..
Dus ik ben bang dat we niks anders zullen krijgen. Anders van het gras en alleen maar kuil?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:41

'T is het proberen waard, maar ik zou die kuil echt niet vertrouwen...en al helemaal niet als het gratis is :+ Hoeveel kg krijgt ie daarvan op een dag ?

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:42

Ik ben de andere verzorger.
De weidegang is in overleg met de dierenarts en onze instructrice gegaan. Ze staat er nu een paar uur per dag op (als het goed is van ongeveer 12/1 uur tot het donker wordt, dus een uur of 4/5). Het kuil is opzich mooi spul, wel echt paardenkuil (dus mooi droog).
Sinds Serena weer op de wei staat (nu een week of 4) is ze weer een stuk gelukkiger. Ook ziet haar mest er een stuk beter uit.
Uiteraard houden we haar gewicht enzo goed in de gaten.
Het lopen hoe ze nu doet is alleen niet zoals ze liep door de HB. Het is moeilijk uit te leggen, maar het is anders.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:43

Pandora2 schreef:
'T is het proberen waard, maar ik zou die kuil echt niet vertrouwen...en al helemaal niet als het gratis is :+ Hoeveel kg krijgt ie daarvan op een dag ?

Het kuil is gratis omdat de eigenaar er andere dingen voor in de plaats doet. Het kuil is verder van prima kwaliteit.

Kendra

Re: Wie herkent dit en heeft misschien raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:55

Heeft ze misschien de kans gehad om veel zand te eten? Dan zou je in ieder geval een kuurtje kunnen geven (Zand-weg of zoiets). Als ze een keer wat koliekig is kun je kijken of ze opknapt van Colosan. Niet te vaak geven vanzelf, maar het helpt vaak wel.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:56

Hoeveel krijgt ie?
Van teveel kuil kunnen paarden ook klachten krijgen.

In het gras zit nu niks qua voedingsstoffen, dus daar kan het niet aan liggen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:03

Ess_Ramona schreef:
Hoeveel krijgt ie?
Van teveel kuil kunnen paarden ook klachten krijgen.

In het gras zit nu niks qua voedingsstoffen, dus daar kan het niet aan liggen.

Nee, geen voedingsstoffen, maar wel boordevol fructaan...suikers dus...wat je echt niet wil hebben voor een hb-patient ... heel erg gevaarlijk in deze tijd van het jaar ( even kijken op fructaanindex en je hebt een beeld ervan ;) )

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:05

Yvankaxx schreef:
Pandora2 schreef:

Het kuil is gratis omdat de eigenaar er andere dingen voor in de plaats doet. Het kuil is verder van prima kwaliteit.

Ja, daarom dat ik er ook die smiley achtergezet heb :D Natuurlijk kan ik de kwaliteit niet beoordelen van achter de computer, gratis of niet :')

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:09

We houden de fructaanindex ook goed in de gaten! De risico's zijn hier gelukkig niet heel hoog, meestal gemiddeld. Niet ideaal, maar ze doet het er goed op. Ze krijgt nu de ruif vol als ze naar binnen gaan. Ik weet niet zeker of ze er bij de laatste check 's avond nog wat bij krijgt. Nu ze weer op het gras staat krijgt ze verder bijna geen kuil, alleen als ze de stal in gaat (inloopstal), maar dat doet ze nu eigenlijk niet.

Ze heeft de hele zomer op een stukje stenen met een strook zand gestaan, maar dat is nu inmiddels ook al een poos terug. Dat was voor de symptomen van de buikpijn.

@Pandora2 Dan begreep ik je smiley verkeerd haha :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:11

Kendra schreef:
Heeft ze misschien de kans gehad om veel zand te eten? Dan zou je in ieder geval een kuurtje kunnen geven (Zand-weg of zoiets). Als ze een keer wat koliekig is kun je kijken of ze opknapt van Colosan. Niet te vaak geven vanzelf, maar het helpt vaak wel.

Hier dacht ik ook aan, er kan kilo's zand in haar darmen zitten, dat zakt naar het diepste punt. haal eens een zak flohsamen (goedkoop) of een zandweg kuur. En dan even om de drie weken herhalen. Misschien ook even een verse hele drol in een emmer met lauw water, poos wachten en dan het bovenste er voorzichtig afgieten. Blijft er meer dan een theelepel zand in de emmer achter dan zeker een paar kuren geven.

Hef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:14

Zou hem van de kuil afhalen.. dat is wel vaker het probleem

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 18:21

Zal waarschijnlijk wel een maagzweer zijn, opgelopen tijdens het vasten omwille van de hoefbevangenheid, en dit samen met de medicijnen voor de behandeling.....Haal ze zeker niet van het ruwvoer af want enkel veel knabbelen, dus veel speekselen zal haar het leven makkelijker maken.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 18:28

Ik denk ook aan een maagzweer.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 18:40

Vandaag hebben we even losgewerkt en daarna een stuk buiten uitgestapt. Ze was vandaag opzich weer redelijk goed!
Wat we nog willen gaan controleren is zand, maar daar was het zonet te donker voor dus dat doen we morgen.

Wat ons opviel was dat er wat viezigheid/afscheiding bij haar vagina zat. Een baarmoederontsteking misschien? De buikpijn was wel heftiger tijdens de hengstigheid. Toen we thuis aan haar buik voelde toen trapte ze niet, dat is voor het eerst sinds een paar weken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 18:48

Zemelen natgemaakt, lijnzaad geweekt, of zonnebloemolie over het voer.
Dat helpt de vertering en zal waarschijnlijk ook de opgeblazen buik verminderen, duurd wel even, dus je hebt niet direkt reseltaat!
Maar niet geschoten altijd mis.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 18:50

Serena krijgt alleen kuil, dus iets over of door het voer wordt lastig :+ Hoe zouden we het dan kunnen aanpakken?

Wodan198021

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 18:59

Het zou idd een maagzweer kunnen zijn,door de stress van het afvallen en ineens veel minder eten waardoor de gehele spijsvertering in de war raakt.
stinkt ze uit haar mond?als ze een maagzweer hebben ruik je dit als ze in je gezicht briest.

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:08

Troep of rotzooi hoort per definitie niet zomaar uit de vulva te komen. Kan je omschrijven hoe het eruit zag? Hou het in de gaten, het kan door puur toeval zijn gekomen dat er net wat viezigheid bij haar vulva terecht is gekomen, het kan echter ook wel degelijk een ontsteking zijn.

Je kan bij de drogist een rectale thermometer kopen, dan kan je haar temperatuur opnemen. Dat is wellicht verstandig om een tijd lang elke dag te doen. Weet je binnen welke waardes haar temperatuur moet blijven?

Zorg daarnaast voor een constant voedingsrooster. Ik begrijp dat jullie niet zomaar ander voer kunnen geven, probeer dan in ieder geval regelmaat in het voeren te krijgen. Idealiter kan ze de hele dag wat knagen, mocht het wel een maagzweer zijn dan is vasten en krachtvoer uit den boze.
Succes, hopelijk komt het goed!

Een maagzweer is overigens niet altijd te ruiken, voor een definitieve diagnose moet er een scopie van de maag worden gedaan. Dat, en de medicatie, is overigens vrij prijzig.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:18

Wat afscheiding betreft kan ik niks zeggen, hier heb ik geen ervaring mee. Ik heb echter wel ervaring met een paard dat ontzettend gevoelig is op de buik en ook trapte wanneer je die aanraakte, zij had dus inderdaad maagzweren. In de zomer was zij een veel gelukkiger paard, omdat ze dan langere periodes op de dag zacht gras kon eten, wat goed is voor de maag. Maagzweren gaan alleen weg met omeprazol, maar een ondersteuning voor de maag als maagcompositum en het grootste gedeelte van de dag toegang tot ruwvoer zouden ook al een groot verschil kunnen maken wanneer het om maagzweren gaat. Voor een paard als de mijne zou dat echter niet voldoende zijn. Op het moment heeft zij trouwens ook weer last van haar maag en ze trekt haar buik ook op, iets wat jouw verzorgpaard zo te zien ook doet.

Hier een filmpje wat bij mijn paard aardig overeen kwam:
http://m.youtube.com/watch?v=Fr05hMmLCY4

en een goed filmpje van cavalor over maagzweren:

http://m.youtube.com/watch?v=s1pR7ScmG5k

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:31

Na het bekijken van die filmpjes kan ik een maagzweer eigenlijk wel uitsluiten. Haar pijn zit echt achter de buik, bij haar uiers. Dus ten hoogte van de darmen/baarmoeder?

De afscheiding was wat groen/gelig (zeg het maar als het anders is Unicorn!)

Ze heeft in principe de hele dag toegang tot kuil, het kuil ligt in de inloopstal. Nu staat ze sinds een poosje dus weer op gras, dus ze denkt er niet aan om vrijwillig naar binnen te gaan :Y)

Vandaag hebben we toevallig de temperatuur opgemeten. Ik weet alleen niet precies wat normaal is O:) We hebben het alleen wel opgemeten toen ze nog warm was van het werk, dus we weten niet of we het kunnen tellen. Het was 37.6 graden.

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:47

Beter kan je inderdaad voor het werk de temperatuur opnemen. De bovenste referentiewaarde is 38 graden. 38,1 is meestal niet zo'n ramp, maar als vandaag de temperatuur 37,6 is en morgen bijvoorbeeld 38,6, dan gaan er bij mij alarmbellen af.

Groenige afscheiding is niet normaal, hou het de komende dagen goed in de gaten. De plaats + afscheiding doet mij een baarmoeder probleem vermoeden. Wordt de afscheiding meer (of als het bijvoorbeeld bloederig of echt wit wordt) en gaat haar temperatuur omhoog, dan is het echt van belang een dierenarts te bellen.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:08

Klinkt dan inderdaad meer als de baarmoeder. Ik zou inderdaad de temperatuur goed in de gaten houden. Is ze verder in gedrag niet veranderd?

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:10

Ze is sommige dagen/momenten wat lusteloos, maar over het algemeen is ze wel zichzelf. Wel loopt ze dus niet helemaal geweldig. Ze is met rijden (doen we nu uiteraard niet!!!) Niet vooruit te branden, maar dat is al iets wat langer speelt.