Is mijn paard te dun?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeroenschot

Is mijn paard te dun?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 23:48

Ik dacht dat hier eerder een centraal topic voor was, maar kan deze nergens vinden.. Die kon je dan punten van 1 tm 5 met te dik/dun..

Maar even een vraag over mijn 4,5 jarige ruin. Hij wordt op dit moment beleerd en is dan ook sinds kort 'aan het werk' , wat later dan normaal dus. Hij was best stevig toen hij kwam en nu aardig slank. Ik krijg van veel mensen te horen dat hij te dun is, terwijl ik hem zo eigenlijk precies goed vind. Wat vinden jullie, te dun of zo houden? Je ziet immers iets zijn ribben

Afbeelding

Afbeelding

corinec

Re: Is mijn paard te dun?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:51

Ik vind hem eigenlijk ook te mager.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:52

Ik vind hem ook wat dun ja :j

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:53

Dun.. Nee, wel heel erg arm bespierd. En ik zie absoluut een slungelig jong paard wat misschien toch nog wat groeit.
Ik zou zeker goed bijvoeren nu hij onder het zadel komt, en gewoon straks zorgen dat hij lekker qua training wat meer massa krijgt, dan blijven de opmerkingen vanzelf weg.
Mocht hij echt bottig worden of de ribben meer zien, meteen ingrijpen en niet te lang ermee wachten, beter ietsje meer nu, dan te weinig, zijn lichaam krijgt met training immers extra werk

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:55

Hij lijkt wat aan de dunne kant,maar dat kan ook vertekend zijn op de foto. Omdat je hem zo van schuinvoor hebt genomen. Maar als je de ribben echt goed kan zien,dan iets dikker laten worden.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:56

Ik vind hem perfect op gewicht voor een jong paard! :) Hij moet breder worden van spieren, niet van vet. Dus dat komt vanzelf wel goed nu hij aan het werk is.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 23:59

Ja hij heeft alleen een nek omdat hij best lang hengst is gebleven. Arm bespierd dat zeker, hij heeft nog weinig gedaan. Maar ik vraag me meer af of hij echt meer moet eten. Ik kan hem wel slobber of iets bij gaan voeren, zolang hij maar niet meer energie krijgt haha

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 00:00

Hoi ja daar mag wel wat bij , je mag zn ribben voelen maar niet zien

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 00:00

Daphne__ schreef:
Ik vind hem perfect op gewicht voor een jong paard! :) Hij moet breder worden van spieren, niet van vet. Dus dat komt vanzelf wel goed nu hij aan het werk is.

Ja mijn idee, maargoed je leest hier ook al veel te dun, vandaar mijn twijfel haha

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 00:03

hij is inderdaad wat ingevallen ja. zijn ribben spiegelen namelijk wel degelijk ook op de foto. maar het past wel bij de leeftijd en wat hij doet (de combinatie hier van). als je nu al een jaar dressuur reed of sprong was het een ander verhaal maja 4,5 jaar lang niks gedaan behalve chillen in de wei of op stal.... dan krijg je dit. hij heeft ook helemaal geen bespiering maar ook dat komt wel. hij ziet er absoluut niet ongezond uit. sterker nog, zijn vacht ziet er goed uit, kijkt helder uit zijn ogen, staat goed op zijn hoeven. niks mis mee.

heeft hij onbeperkt ruwvoer? want dat heeft hij wel echt nodig. als hij dat al heeft zou ik een goeie brok uitzoeken met weinig suikers en veel vitamines om hem 1x per dag een schep of 2x een halve te geven. straks onder het zadel trekt het namelijk al een groot deel bij. zeker in zijn rug zal hij recht trekken door de bespiering straks. maar die ribbetjes moeten wel even weg. let ook goed op dat je op tijd een mest onderzoek doet voor wormen. zeker in deze tijd, ook hier kunnen ze snel door afvallen en dan heeft bijvoeren geen zin maar dit zal je ongetwijfeld weten.

succes er mee

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 00:04

Hij krijgt inderdaad zo goed als onbeperkt hooi, en 2x daags een basisbrok 0,75 kilo en een handje muesli erbij.

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 00:05

Zou het wel in de gaten houden,want moet niet magerder worden. Vooral als je hem nu aan het beleren bent en hij dus steeds meer in training komt. Dat hij wel voldoende binnenkrijgt!

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 00:07

Jeroenschot schreef:
Hij krijgt inderdaad zo goed als onbeperkt hooi, en 2x daags een basisbrok 0,75 kilo en een handje muesli erbij.

oh dan zo laten.. trekt wel bij.. gewoon in de gaten houden dat je op tijd bij kan gaan voeren met een wat zwaardere brok. voor nu past het wel bij het plaatje wat hij doet en zijn leeftijd. hou die wormen wel in je achterhoofd wanneer hij nu veel af gaat vallen want van een beetje in-door rijden mogen ze eigenlijk geen gewicht verliezen en voor wormen is het nu wel de tijd (toevallig met de mijne ook mee aan t klungelen namelijk vandaar)

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 10:46

Ik kan hem nog wel eens een wormspuir geven! hij is niet ineens drastisch afgevallen of een rare wormenbuik, maar kan natuurlijk geen kwaad

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:51

Eindelijk een paard dat goed in shape is en iedereen vind m te dun..
Ja hij mist bespiering maar hij is niet te dun. Gewoon goed ruwvoer blijven voeren en mocht je het idee hebben dat hij toch invalt kan je altijd nog over aan op meer krachtvoer of slobber.

Het best kan je een foto maken van achter en van opzij, dan kunnen we t best oordelen. Deze foto kan ook vertekenen namelijk...

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:53

Hij ziet er goed uit!
Beter dit dan te dik hoor, ga er helemaal in mee wat Jaime zegt

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:56

En als.je zou moeten bijvoeren, dan niet meer brok of iets dergelijks. Ruwvoer! Dat kan hooi zijn, luzerne, bietenpulp, zemelen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:56

Ik vind hem niet te mager met jouw verhaal erbij. Het is een jong dier, zoals eerder al gezegd slungelig die nu aan het werk gezet gaat worden. Die bespiering komt er echt wel op. Ik zou me nog niet zo druk maken. Wel opletten als je intensiever gaat rijden dat hij dan niet verder vermagerd.
Succes met hem, mooi paardje hoor.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:59

Daphne__ schreef:
Ik vind hem perfect op gewicht voor een jong paard! :) Hij moet breder worden van spieren, niet van vet. Dus dat komt vanzelf wel goed nu hij aan het [***] is.

Om spieren aan te maken heeft hij wel een reserve nodig om dat te kunnen. Spieren worden niet aangemaakt van lucht. Ik zou hem iets bijvoeren met veel eiwitten zodat hij spieren kan aanmaken.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:01

Jeroenschot schreef:
Ik kan hem nog wel eens een wormspuir geven! hij is niet ineens drastisch afgevallen of een rare wormenbuik, maar kan natuurlijk geen kwaad

Ik zou een goed mest onderzoek laten doen. Je kan hem wel een kuur geven maar dat kan ook de verkeerde zijn en dan heb je er alsnog niks aan :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:09

Paard is niet te dun maar nog wel een beetje een schrielkipje :D

Door alle veranderingen kan hij best wat gewicht verloren zijn maar dat kon hij zo te zien wel hebben.

Weet niet of zijn gebit al gecheckt is? Onbeperkt ruwvoer is natuurlijk alleen zinvol als hij het ook goed kan kauwen.

Verder zou het een idee kunnen zijn om de brok te mengen met wat luzerne. Daardoor moet hij beter kauwen en maakt meer speeksel aan iet wat ten goede komt aan de vertering en de opname van de voedingsstoffen. Bovendien bevat luzerne goede eiwitten die nodig zijn voor het opbouwen van de bespiering.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 15:58

franka75 schreef:
Hoi ja daar mag wel wat bij , je mag zn ribben voelen maar niet zien

Absoluut niet waar, niet vergeten dat jouw regel ook niet op gaat voor bv een Fjord.

Er zijn natuurlijk 3 type bloedpaarden: warm bloed, koud bloed en volbloed. Verschilt natuurlijk per ras. Hij zal wat ingevallen zijn doordat hij nu "aan het werk is" en nog aan het groeien. Zijn vetjes zijn aan het zetten naar spier.

Als je merkt dat hij nog meer af gaat vallen zou ik hem zeker bijvoeren, maar voor de Time being vind ik hem goed zo.

Daarnaast heb ik er ook 2 staan die wat schraler zijn dan de rest, ligt ook een beetje aan het paardje....

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:36

Het lijkt mij dat hij nog spieren moet kweken en wat sterker moet worden, en dan zal hij er al beter uit zien.. Heel misschien heel iets dikker mag wel ... nooit verkeerd

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:19

Captain schreef:
Daphne__ schreef:

Om spieren aan te maken heeft hij wel een reserve nodig om dat te kunnen. Spieren worden niet aangemaakt van lucht. Ik zou hem iets bijvoeren met veel eiwitten zodat hij spieren kan aanmaken.

Oh, niet? -O-

Ts voert hem al extra voor training, zoals ook in dit topic staat.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:25

Captain schreef:

Daphne__ schreef:

-
Hier ben ik het zéker mee eens!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (met het laatste)!