Fibra

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Fibra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 20:51

Hoi,

Lange tijd wilde ik al Fibra voeren. Vandaag eindelijk een zak kunnen scoren. Maar ik vind wel dat er enorme hoeveelheden worden geadviseerd.

Ik voerde Bio-Ron muesli, een bodempje. Dit aangevuld met Marstall Force, vitamine brokjes. Ik heb echter een Merens die nogal kan reageren op voer en ik denk dat het graan niet zo goed voor hem is, ook al is het biologisch.

Ik ben niet van plan om ruim een kilo Fibra te gaan voeren. Wie voert dit en hoeveel geef je en wat en hoeveel voerde je hiervoor?

Chezshir77

Re: Fibra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:57

Dat is ook een van de redenen waarom ik het na een proefzak niet meer koop. Ik vind het prachtig spul en zou het dolgraag willen voeren, maar ten eerste vind mijn jaarling het echt niet te eten, en ten tweede is het onbetaalbaar als je de geadviseerde hoeveelheden voert. Dan kun je idd beter marstall force geven.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 13:08

Mijn mannen vinden het juist heerlijk! Ik wil dit wel graag voeren, en dan aanvullen met Force voor de vitaminen. Ik ben echter zo benieuwd hoeveel anderen hiervan geven. Ik denk dat ik 1 schep ga geven, aangevuld met Force. Als ik de advieshoeveelheid aan zou houden, moet ik echter 4 scheppen voeren. Dat ben ik niet van plan.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:39

Tja ik denk dat de kracht van Fibra, en eigenlijk elk voer, is dat je je houd aan de richtlijn. Pas dan krijgt het paard de afgemeten hoeveelheid binnen die zo goed is. Je kunt zelf nooit het voer zo samenstellen dat alles op elkaar past, dus ik zou óf alleen fibra geven óf alleen wat force.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:44

Kijk anders is naar equi Magic..Dat lijkt op fibra maar je voert er wel minder van..Als je fibra wil voeren is het toch geen probleem om minder te geven aangevuld met een vitamine brokje?Voordeel is van voer zoals fibra of equi magic dat je veel volume voert zodat ze toch even lekker wat te knagen hebben!

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:02

Zelf heb ik ook een aantal zakken aangeschaft om te proberen. Het mooie van Fibra leek mij, dat het een compleet voer is, maar toch ook ruwvoer bevat en ze dus lekker moeten knabbelen. Wat me echt opvalt, is dat ze flink moeten kauwen, wat weer voor meer speekselvorming zorgt en dus positief is.
Ik heb me nog niet heel goed in de cijfertjes verdiept, maar er zouden voldoende vitaminen in moeten zitten als je voldoende voert. De vraag is waar je duurder aan bent: een beetje fibra of ander krachtvoer aangevuld met extra vitaminen (dus 2 soorten voer), of de aanbevolen hoeveelheid fibra waar voor je paard dan voldoende vitamines/mineralen in zitten.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:32

pleiada schreef:
Kijk anders is naar equi Magic..Dat lijkt op fibra maar je voert er wel minder van..Als je fibra wil voeren is het toch geen probleem om minder te geven aangevuld met een vitamine brokje?Voordeel is van voer zoals fibra of equi magic dat je veel volume voert zodat ze toch even lekker wat te knagen hebben!

Lijkt me wel een probleem; je weet toch niet in welke verhoudingen welke vitaminen zijn toegevoegd aan elk product? De voedingen afzonderlijk zijn zo gebalanceerd dat je per portie precies dát geeft wat ze nodig hebben. Je kunt dus niet het ene een beetje vervangen voor het andere, want de verhoudingen zijn anders.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:42

Dat lijkt me lichtelijk overdreven,sorry..Als er weinig krachtvoer word gegeven wordt geadviseerd dit aan te vullen met een compleet vitamine brokje..Pas als je allerlei losse supplementen gaat voeren heb je kans verkeerde verhoudingen te geven..

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:31

Ja, dus kun je nog beter 1 vitaminebrokje geven waar alles inzit, dan allerlei verschillende voedingen

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:10

Ja, ben het met Brenda eens, beter 1 soort voer geven en juiste hoeveelheid, zodat je weet dat ie voldoende krijgt, dan meerdere soorten voer, vind ik persoonlijk teveel gedoe. Maar als je echt wil weten of je genoeg geeft, zou je ook je ruwvoer moeten laten analyseren. In Fibra zit overigens ook een vitaminekorrel.
Nog een reden dat ik Fibra wilde proberen, is dat het zo laag in suikergehalte is.
Ik voer het nu een week, ben benieuwd of ik ook verschil in mijn paard ga zien.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:14

Ik voer Fibra, voer de aangegeven hoeveelheid. Wat ik juist fijn vind is dat het een groot volume is, een paard is er dus lang mee bezig en kauwt veel. Veel speeksel productie. Het grote volume met het vele structuur en veel speeksel is juist datgene wat een positief effect heeft op de gezondheid van je paard!! minder verveling, goed voor het gebit, minder verzuring van de maag dus minder kans op maagzweren, speeksel zorgt ook voor een goede doorstroming van de voedselbrij, de structuur prikkelt de darmen waardoor deze geactiveerd worden hun werk goed te doen wat de kans op koliek of andere verteringsproblemen verkleind.

Daarnaast is het voedingsadvies afgestemd op 7 verschillende soorten ruwvoer, 3 verschillende hoeveelheden daarvan en het arbeidsniveau. Verder is het gebaseerd op de Nederlandse richtlijnen voor de behoefte van een paard. Hierdoor ik denk dat het beter is afgestemd op het rantsoen en behoefte van mijn paard! Het schilt nogal of een paard de hele dag op gras staat of beperkt hooi krijgt! Ik ken geen ander merk wat daar op die manier rekening mee houdt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:17

Ik ga ook weer Fibra voeren.
Het is slecht verkrijgbaar, maar als je het gewoon bij Fibra bestelt ben je incl verzenden nog net goedkoper uit dan met Equi Magic. Voordeel van de Fibra vind ik dat het hoger zit in Zink en lager in ijzer, voor de rest zijn ze denk ik redelijk vergelijkbaar.
Ik heb er een emmer bij met een voerrooster, doet ze er lekker lang mee hoop ik :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 17:26

Maar Levita, jij verkoopt Fibra toch? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 18:54

Verkoopt en ontwikkelt...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:04

Anoniem schreef:
Verkoopt en ontwikkelt...

De fabrikant van Robijn adviseert... Robijn :')

paardizan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:26

50.000mg creatine toedienen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:58

paardizan schreef:
50.000mg creatine toedienen.

Ja en waarvoor??

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 20:02

Ik denk dat het prima kan met 1 ruime voerschep. Daarbovenop doe ik nu 100 mg Force, dubbele hoeveelheid. Als Andor weer lekkerder in zijn vel zit, blijf ik de Fibra geven en ga ik terug naar 50 gram Force. Vitamines zijn zo gewaarborgd en ruwvoer is hooi. Fibra is voor hem extra.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:41

Nou, ik voer het nu een paar weken en wat mij zwaar tegenvalt is hoe stoffig het is. Er zit gewoon heel veel gruis in. (en een stuk strotouw...)
is dat altijd zo? En hoe is dat met het spul van equi magic?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:06

Billy schreef:
Nou, ik voer het nu een paar weken en wat mij zwaar tegenvalt is hoe stoffig het is. Er zit gewoon heel veel gruis in. (en een stuk strotouw...)
is dat altijd zo? En hoe is dat met het spul van equi magic?

Dit stond laatst op de nieuws pagina van Fibra met de titel "Fibra Premium geoptimaliseerd":

"Als eerste hebben we het gehalte aan lijnolie verhoogd. De reden hiervoor is dat de luzerne die wij momenteel gebruiken meer blad bevat dan de vorige snede. De olie zorgt er voor dat het blad, wat je als gruis terug ziet in Fibra, wordt verzwaard waardoor het niet op stuift. Nog een voordeel is dat deze extra lijnolie voor wat meer energie zorgt waardoor het suiker en zetmeel gehalte nog iets naar beneden gebracht kon worden."

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:11

Ik vind het echt vreselijk tegenvallen qua stoffigheid.....Ik heb het idee dat er wel 10% stof en gruis in zit, dat vind ik enorm veel....

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:22

Dat is toch gewoon doordat de hele lucerneplant gebruikt word,de gruis?Dat is bij de equi magic ook zo en totaal geen probleem..

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 07:42

Ja klopt, het blad van de plant vergruist na het drogen. De ene snede heeft dus meer blad dan de andere. Juist in het blad zitten de vitaminen en mineralen.

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 08:17

Ik voer mijn beide haffies ook firba. En ik ben er heel tevreden over. In het begin heb ik wel de 'aangegeven' hoeveelheid gevoerd.

Ik had contact gezocht met Inge, zij heeft mij een persoonlijk voer advies geven omdat ik een I.R patientje heb. Maar ik merkte dat het teveel voor ze was, aten het niet op. Dus ben ik gaan minderen. En ook daar doen ze het goed op.

Eerst voerde ik dus bijna 1.5 voerschep en nu 1 schep net iets onder het randje.

daarnaast krijgen ze 4 keer een portie voordroog en veel stro.

Het kost idd wel wat. Maar mijn beide paarden zitten heel goed in hun vel, goed op gewicht, glanzen als en spiegel en ze zijn vrolijk en hebben genoeg energie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 09:59

Levita30 schreef:
Ik voer Fibra, voer de aangegeven hoeveelheid. Wat ik juist fijn vind is dat het een groot volume is, een paard is er dus lang mee bezig en kauwt veel. Veel speeksel productie. Het grote volume met het vele structuur en veel speeksel is juist datgene wat een positief effect heeft op de gezondheid van je paard!! minder verveling, goed voor het gebit, minder verzuring van de maag dus minder kans op maagzweren, speeksel zorgt ook voor een goede doorstroming van de voedselbrij, de structuur prikkelt de darmen waardoor deze geactiveerd worden hun werk goed te doen wat de kans op koliek of andere verteringsproblemen verkleind.

Dit alles is precies de reden dat ik ruim hooi voer. Gewoon hooi weet je wel.

Die fibra heb ik ook getest. Paardjes vonden 't niet te hachelen en mij is ook sterk afgeraden om luzerne te voeren.

Met gewoon hooi, haver en wat vitamines ben ik gezonder en goedkoper uit :)