Kreupel, uit de rug? Überhaupt door pijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

Kreupel, uit de rug? Überhaupt door pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 21:50

Hoi bokkers.. Toch maar een topic maken over Colette.

Allereerst, ik heb vandaag met de eigenaar overlegd en gedaan wat hij wilde. Ik zal toelichting geven bij de filmpjes.

Colette loopt al een tijdje niet rad, vanaf wanneer precies weet ik niet. Laat ik zeggen: al een week of 4/5.
2 weken geleden 2 lange buitenritten gemaakt en tijdens de eerste buitenrit gestapt en gegaloppeerd en de tweede buitenrit anderhalf uur gestapt. Tijdens de eerste buitenrit wilde mijn rijgenootje lekker stukje galopperen, dat ging lekker, maar een drafje was moeilijk en Colette was niet vooruit te branden. In galop was ze dan wel weer jolig en flink gas erop.
Tijdens de tweede buitenrit hebben we een heel klein stukje draf geprobeerd maar dit voelde voor mij meteen verkeerd. Toen dus alleen gestapt.

Ik zie natuurlijk niks als ik er op zit dus heb Colette los laten lopen om te kijken wat ik zag. Dat resulteerde in dit (9-11)

Daarna het volgende filmpje, aan de hand gehouden wegens haar rare sprongen :+ Verslechterd? 14-11

En dan vandaag.. Colette heeft naast de buitenritten van hier boven stilgestaan. Afgelopen weekend de eigenaar gebeld, hij was er vanavond en heb haar opgezadeld om te gaan rijden. Hij heeft een tijdje staan kijken en wilde dat ik eens doorreed om te kijken wat er gebeurde. Eerlijk gezegd schrok ik zelf van het eerste beeld..
18-11

Daarna andere kant, lang stuk stap, drafje en dan galop.

Nog een keer linksom en ook stap + galop

Daarna, heel opvallend, nog op het harde aan de hand gedraafd. Niet op film want het was te donker, filmpjes kunnen eventueel gemaakt worden. NIET KREUPEL :?

Ik heb haar vanavond dus doorgereden om te kijken wat er gebeurde maar in mijn ogen is dit geen oplossing. Nu komt er dinsdag iemand bij een kennis van hem voor een paard, en die wil hij vragen om even te komen kijken. Zal deze week even navragen wie/wat dat is.

Mijn vraag aan jullie: waar komt deze kreupelheid vandaan en wat zou voor jullie nu een logische stap zijn?

Aub blijf lief.. Ik maak me zorgen maar weet niet wat ik hier mee aan moet.

PenS

Re: Kreupel, uit de rug? Überhaupt door pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 00:20

Het is zo moeilijk in te schatten wat jouw paard heeft. Wat wel erg duidelijk te zien is is een flinke kreupelheid. Vooral in draf goed zichtbaar. Je ziet het zelf misschien ook op de filmpjes, als je paard het linker voorbeen op de grond zet (en tegelijk dus rechts achter) komt haar hoofd omhoog en ze belast het been minder. Haar manier van lopen duidt wat mij betreft op pijn. Aangezien het al zo'n tijd duurt zou ik een dierenarts laten kijken. Er kunnen verschillende oorzaken zijn en de oorzaak bepaalt welke behandeling en verzorging het beste is. Rijden en flink laten rennen zou ik nu zeker niet doen. Eerst maar eens onderzoeken wat er aan de hand is.
Bewegen zonder ruiter op het harde kan soms minder klachten geven omdat dat minder belastend is voor pezen en sommige spieren.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 07:00

Au. Paard is duidelijk kreupel. Daar moet je een veearts na laten kijken. Tot die tijd het paard niet rijden of gedwongen laten bewegen.

Zelf denk ik dat het linksachter zit. Maar dat kan veearts het best bekijken op het harde .

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 07:17

Ik mis duidelijk een Da in dit verhaal Dus zou die even laten komen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:43

Dier is hartstikke kreupel. En kreupelheid komt altijd voort uit pijn.
Naar een kliniek ermee en na laten kijken.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:49

Goed gedaan hoor tot nu toe hoor TS! je hebt de kreupelheid opgemerkt en heb paard al op rust gezet. Je bent niet de eigenaar en kan helaas niet bepalen wat er met het paard gebeurd. Heel frustrerend is dat.

Voor mij zou een logische vervolgstap zijn om de eigenaar aan te sporen om er een DA naar te laten kijken. Wat je zelf kan doen is haar op rust houden en wat onbelast met haar stappen, aan de hand dus. niet in een zware bak o.i.d. Daarnaast kan je haar benen wat beter bekijken. Zijn ze ergens dik en warm? Dan kan je dat gaan koelen met water. dan wel minimaal 10 minuten per been anders heeft het geen zin. Icepacks zijn ook erg handig.

Sterkte ermee en ik hoop dat het meevalt!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:56

Ik mis filmpjes in rechte lijn achter het paard met de camera, wat ik nu zo n paar keer 'leek' te zien, was dat ze vooral haar rechterachterkant ontziet (rug/bekken/been) durf ik niet zeggen.
Hoelang heeft ze deze klachten nu? Je kan altijd een weekje rust proberen, is het daarna niet beter, dierenarts erbij en eventueel een osteopaat die ook de rug nog even nakijken, want het kan van daaruit komen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:57

OEI die is kreupel... het doet me bijna pijn om te zien dat filmpje linksom. De logische stap zou zijn om er een DA bij te halen.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:25

Die is inderdaad goed kreupel.. DA al gebeld ondertussen?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 12:21

Bedankt voor jullie reacties! Heb de benen zelf gevoeld en voel niks bijzonders, mag ook overal aanzitten. Wat Cemlys zegt denk ik namelijk ook, rechtsachter.

Gisteren heb ik een paar opties besproken maar eigenaar is van mening dat het 'wel meevalt en er vast niks is'. Ik wacht dus dinsdag even af en zal hem deze week even vragen wat voor persoon er komt. Volgens mij iets van een osteopaat oid. Die heeft hij er overigens al vaker bij gehad en hij is al 2 keer eerder naar een kliniek geweest toen ze kreupel was. Het is dus niet zo dat hij er echt niks aan wil doen. Als het mijn pony was had ik de DA al gebeld maar voor nu wacht ik even af.

Ik zal deze week nog filmpjes maken van achter en op het harde.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:25

Ik ga dit even volgen. Jouw verhaal doet me wat denken aan mijn paard op dit moment, ook rechtsachter kreupel en dat verhaal hoe ze was met de buitenritten lijkt ook op ons verhaal. Ik ben een paar weken terug ook op de kliniek geweest waar eigenlijk niet echt iets concreets is uitgekomen. Hier komt vrijdag de osteopaat, ik ben heel benieuwd wat dat uit gaat halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:26

Kirsha schreef:
Ik ga dit even volgen. Jouw verhaal doet me wat denken aan mijn paard op dit moment, ook rechtsachter kreupel en dat verhaal hoe ze was met de buitenritten lijkt ook op ons verhaal. Ik ben een paar weken terug ook op de kliniek geweest waar eigenlijk niet echt iets concreets is uitgekomen. Hier komt vrijdag de osteopaat, ik ben heel benieuwd wat dat uit gaat halen.

Maar is er toen alleen naar de benen gekeken of ook naar de rug?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:29

Alleen de benen. Buigproef gedaan, daarna had ik gelijk een hartverzakking omdat de arts het over spat had (reageerde sterk op het buigen rechtsachter). Foto's gemaakt, zagen er prima uit. Hoeft ook niks te zeggen natuurlijk.

Vandaar die osteopaat ook... Vind toch vaak dat DA's focussen op de symptomen en minder op de oorzaak met dit soort dingen. Niet negatief bedoeld overigens maar ik heb zelf sterk het vermoeden dat het heel ergens anders vandaan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:36

Kirsha schreef:
Alleen de benen. Buigproef gedaan, daarna had ik gelijk een hartverzakking omdat de arts het over spat had (reageerde sterk op het buigen rechtsachter). Foto's gemaakt, zagen er prima uit. Hoeft ook niks te zeggen natuurlijk.

Vandaar die osteopaat ook... Vind toch vaak dat DA's focussen op de symptomen en minder op de oorzaak met dit soort dingen. Niet negatief bedoeld overigens maar ik heb zelf sterk het vermoeden dat het heel ergens anders vandaan komt.

Dan kun je altijd nog doorvragen. Of een sec op doen bij een andere da en daar vragen om de rug te bekijken.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:41

Naar de rug gaat ook zeker nog gekeken worden :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:42

het sterk reageren op de buigproef achter zou ook goed de meniscus kunnen zijn Kirsha Mijn paard viel bijna om zo een pijn dat het deed de buigproef Nu gelukkig weer helemaal goed Is ook iets wat alleen op een echo te zien is Misschien kun je dit eens voorleggen aan je DA

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:45

Bedankt voor de tip :) Hopelijk heeft TS hier ook meteen wat aan, vervuil ik niet voor niets het topic... :+

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:50

Kirsha schreef:
Bedankt voor de tip :) Hopelijk heeft TS hier ook meteen wat aan, vervuil ik niet voor niets het topic... :+

Dat hoop ik ook maar geef jou dit advies omdat er al foto s gemaakt zijn en hier niks uitkwam TS heb ik weinig info over met betrekking tot DA en wat er al gedaan is Blessure bij mij heeft 3 mnd wei en 3 mnd minimaal opbouwen met rondje draf per dag Dus was er even zoet mee Maar volgens DA was het heel snel genezen Ik was zo blij die dag *\o/* Nu is ze weer vol in het werk

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 12:52

Ik leer ook van andermans ervaringen hoor Kirsha! Geen probleem, wie weet gaat het bij mijn pony wel hetzelfde als bij jou en weet ik in ieder geval hoe ik verder kan.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:02

Goed om te horen TS :) Ik zal sowieso even laten weten hoe het vrijdag bij mij afloopt.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 22:32

Nou, Colette is 2 weken geleden behandeld door Erik van Beyma. Hij werkt onder de naam Nova Cura. Deze man kwam bij een bekende van de eigenaar en hij heeft gevraagd of hij even wilde kijken, baad het niet dan schaad het niet was de insteek.
De beste man is geweest en heeft haar uitgependeld en een aantal plekken gemarkeerd waar de eigenaar 1 keer in de week op moet drukken. Ze zou last hebben van haar longen, hart, nieren en nog een aantal dingen.
Zonder dat hij het paard kent noemde hij op dat ze niet vast kon staan, zich opblies bij het zadelen en veel vocht vasthoudt. Allemaal waar.

Of ik er in geloof weet ik niet en de eigenaar was eigenlijk heel sceptisch, maar Colette liep de zaterdag na de behandeling zowaar niet meer kreupel! We mochten stappen en draven en dit hebben we op buitenrit gedaan en dit ging erg goed.
Vandaag ben ik wezen longeren en op de volte is ze nog iets mank, maar er is vreselijk verbetering te zien!

Hopelijk werkt dit allemaal, morgen komt de man weer en misschien heb ik dan meer te vertellen *\o/*

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:40

Jammer dat die pony niet van jezelf is. Dier is hartstikke kreupel en ik geloof er niets van dat deze op het harde wel gezond loopt, dat is onmogelijk. Met pendelen help je dat dier niet, naar een kliniek en goed onderzoeken en tot die tijd, er niet meer opzitten.

Als ze nog iets mank op de volte is, waarom ga jij dan in godsnaam buiten rijden.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 23:03

Pardon? Waarom die toon? Ik ben er na 4 dagen opgestapt en heb natuurlijk rustig gestapt voordat ik überhaupt ging draven. Op het harde draafde ze al niet kreupel en nu ook niet. Helaas voor je heb ik niet gefilmd maar dan had je het met eigen ogen kunnen zien.
Inderdaad jammer dat de pony niet van mezelf is maar de eigenaar wil er geen DA bij hebben en heb momenteel zelf geen geld om hem te laten komen, anders had die er 4 weken geleden al naast gestaan.
Ik wacht de beste man morgen weer af en dan zal ik voor je filmen.

Zodra ik had gemerkt dat de pony nog net zo kreupel liep was ik niet eens gaan rijden trouwens. Ze liep tijdens de buitenrit gewoon rad. Alleen vandaag op de volte zag ik dat het niet 100% was en daarom heeft ze maar een kwartiertje gelopen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:16

Sorry dat gependel geloof ik niet zo in, ze heeft last van der hart/longen/nieren??? Als iemand me dat vertelde dan had ik er gelijk een dierenarts bij. 1x per week ergens op drukken? Weer erg vaag, benieuwd waar je dan op moest drukken en wat er dan hoorde te gebeuren (oprechte interesse).
Ik hoop voor je dat ze van de kreupelheid af is. Heeft ze nog een periode rust gehad

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 23:23

Afbeelding

Afbeelding

Zoals ik ook schrijf ben ik er nogal sceptisch over en heb er liever vandaag dan morgen een DA bij, maar wie ben ik.
Nogmaals: ik stap niet op een kreupele pony en ik zal de volgende keer dat ik er ben filmen, er is namelijk wel verbetering en of dat die extra rust is of de behandeling laat ik in het midden .

Ben overigens niet de enige met een 'goede ervaring', zoek zn naam hier maar en je leest er naast negatieve ook wel positieve.

Foto's zijn van de plekjes waar gedrukt moest worden, als her zichtbaar is. Ook net voorbij de singel onder de buik zat er 1.

Na het drukken zou ze op die plek gaan glimmen/zweten en dit gebeurde schijnbaar ook. Ben er niet bij geweest en zal er morgen ook niet bij zijn dus moet op de eigenaar zijn woord vertrouwen ;)