Harde bult op pees?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shanna_

Harde bult op pees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 16:17

Dag bokkers

Onze lieve Pief heeft sinds vorige week een hard bultje op de achterkant van haar voorbeen. Het is ongeveer de grootte van een knikker, is hard, ik kan het niet bewegen en het is ook niet warm (geweest). Ze heeft geen dag kreupel of gevoelig gelopen en loopt nog steeds goed. Ze is zelfs zoals altijd een lekker blij ei en loopt geregeld door de wei te hupsen/stuiteren/rennen.
Ik mag er aanzitten, in knijpen, drukken noem het maar op ze geeft geen kick..

Schiefel was het eerste waar ik zelf aan dacht, maar naar mijn weten zitten die op het bot en dus niet op deze plek? Juist omdat het op de pees zit, zit het ons niet echt lekker.. Omdat ze er verder geen last van (lijkt) te hebben is de DA nog niet gebeld. Ik open dit topic om jullie te vragen of jullie dit herkennen en wellicht wat ervaringen.. Met de DA wordt waarschijnlijk alsnog contact opgenomen voor advies als het er over een aantal dagen nog steeds zit

De foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Der benen zijn verder (zoals je ziet) mooi droog (en wollig en modderig :') ).. Geen verdikkingen, warme plekken etc..

Wie o wie heeft hier ervaring mee?

Anoniem

Re: Harde bult op pees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:19

Volgens mij kan dit wel een schiefel zijn. Ik zou er wel een scan van laten maken want het kan de pezen daar wel gaan dwarsliggen en irriteren.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:22

Mijn merrie heeft ook zo'n bult op haar been en die heeft haar checkligament gescheurd (aanhechting van pees ). Meeste paarden lopen daar volgens dierenarts niet kreupel op. De mijne was dat wel, maar had eerste twee weken ook veel vocht in been. Schijnt lange genezing te zijn.
Ik zou toch even het beentje laten scannen..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:26

Het lijkt op een verdikking op het checkligament, zou hier zeker een dierenarts bij halen, op het checkligament lopen veel paarden niet kreupel terwijl er wel schade aan kan zijn.

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 16:32

Dat klinkt niet zo fijn -O- DA zullen we er dan zeker bij halen..

Hoe wordt dat behandeld?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:34

Dat ligt eraan wat de schade is en hoe erg de blessure is....

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 17:33

-O-

Bizar eigenlijk, dat ze er dus helemaal niet kreupel op hoeven te lopen.. Stel je hebt een paard met gigantische sokken dan zie je zo'n bultje dus al gauw over het hoofd

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:41

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 17:54

Ja dat begrijp ik volkomen..
Zeer helder en interessant artikel

Mijn hemel.. een herstelperiode van 8 tot 12 maanden :\

Nou dat wordt een belletje naar de DA

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:06

Mijn paard heb de schieffel op precies deze plek gehad, kan dus wel een schieffel zijn, mijne is op scan geweest en heeft 2 weken boxrust gehad met wel 2 keer daags stappen erbij om te voorkomen dat de schieffel ging groeien. Heeft hier geen last van gehad. Even laten scannen dus.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:11

Ik zou daar niet mee doorrijden. Op een peesblessure hoeven ze niet altijd kreupel te lopen.
Ik vind het been zo te zien in zijn geheel ook echt wel wat opgelopen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:17

Shanna_ schreef:
Ja dat begrijp ik volkomen..
Zeer helder en interessant artikel

Mijn hemel.. een herstelperiode van 8 tot 12 maanden :\

Nou dat wordt een belletje naar de DA

Ik wil je niet teveel ontmoedigen, maar ga uit van 12 + als het echt zo zou zijn, ik ben ruim 3 jaar zoet geweest

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 18:55

Contact gehad met de DA, volgende week woensdag komen ze scannen. DA zei dat het ook een oppervlakkige beschadiging kon zijn maar raadde de scan ook aan om in elk geval te weten of het op de pees zit en of het is beschadigd. Advies was overigens om niet nu te scannen maar dus later omdat ze dan de beste kans hebben om het te kunnen zien op de scan ivm zwelling (?)
Anyway, ze heeft sinds 't weekend al rust en zal dus de komende dagen ook met rust staan.. Ben benieuwd

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 00:25

Goed dat je de dierenarts hebt gebeld!
Bij mijn merrie is er wel meer aan de hand waardoor herstel veel langzamer zal gaan. Ze heeft namelijk ook een verkalking op de buigpees (is al oude blessure) en is bij bijrijder uitgegleden met buitenrit en kwam behoorlijk kreupel terug. Vermoeden is dat ook de verkalking geïrriteerd was door het uitglijden, maar om dat vast te stellen moet ik opnieuw foto's laten maken en behandeling voor pees blijft rust. Omdat mijn merrie al op leeftijd is (bijna 22 ) en ze al 5 jaar op 'pensioen' is ivm verkalking (gaat alleen op goeie dagen gemiddeld 1 x per week mee naar buiten sinds een jaar nu weer ) heb ik iom dierenarts afgesproken om haar rust te geven en geen verder onderzoek. Eerste drie weken heeft ze pijnstillers gehad en is 2 x daags gekoeld nu staat ze alweer 2 weken zonder pijnstiller. In stap loopt ze goed, draven doet ze maar paar passen dus doet wel nog pijn. Een stal breekt ze af dus iom dierenarts besloten haar in de kudde te laten (staat 24/7 buiten ) en verder niks. In de zomer beginnen met wandelen op het harde, ze loopt nu genoeg in de wei.
hoop dat het allemaal meevalt voor je!
Normaal scannen ze inderdaad niet te vroeg maar bij jou zou het wel al kunnen, vocht is minimaal.

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 12:13

Jeetje ben je mooi zoet mee zeg..

Shief loopt nu ook gewoon in de wei maar heeft verder wel rust dus sinds 't weekend.. En 's nachts op stal. We doen de bult nu elke dag even koelen en smeren er groene klei op, wellicht helpt het.. Afwachten in elk geval tot woensdag

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 15:18

Koelen kan nooit kwaad zei mijn dierenarts, maar na de acute fase niet meer echt effectief. Onze wei is best een stuk lopen terug naar stal over een zandpad (nu modder ) dus besloten om haar dat niet meer dagelijks 2 x te laten doen nu het niet meer echt effectief gaat zijn.
normaal zou dierenarts boxrust geven maar daar ben ik sowieso niet voor. Dus met dierenarts afgesproken dat ik haar 24/7 buiten laat, ze rent toch nooit echt met de groep mee en dan heb ik tenminste een geestelijk gelukkig paard. Hoef daarom niet met haar te stappen. Ga in de zomer wel weer kijken hoe het met haar is tot die tijd heeft ze vakantie en wordt alleen af en toe gepoetst voor wat aandacht. (Al komt ze die in een groep van 15 paarden niet te kort ;-) )

Hopelijk krijg jij wat beter nieuws woensdag!

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 17:34

Pff lastig zeg twinducklin. Ik zou denk het zelfde hebben gedaan ja :j

Nou update!

ff gekopieerd uit HK topic maar ben zoooo opgelucht!!

Het is een bloeduitstorting tussen de huid en de oppervlakkige buigpees. Ze ging scannen en zei dat ze wilde dat alle paarden zulke mooie benen/pezen hebben er is helemaal geen peesbeschadiging!!

Dacht ze in eerste instantie wel toen ze de bult zag, een beschadiging dus ik dacht echt nee :n :n maar de scan zei gelukkig wat anders! De bloeduitstorting is vergelijkbaar met zon schiefel. Nu nog (net zoals nu) twee weken rust houden en groene klei + zalf smeren en dan verwacht ze dat het nog iets verder slinkt maar zal wel een klein bultje (littekenweefsel) blijven maar die kan geen schade aanrichten zolang hij niet weer groeit :) dus goed in de gaten houden.
Maar ze was echt heel erg te spreken over hoe goed Shief der pezen zijn mooi droog en strak! En ze vond t heel wijs dat we het zo snel lieten scannen want ze ziet wel vaker zulke bulten die er dan langer hebben gezeten (+beenbeschermers of bandages omkrijgen) en die wel peesbeschadiging hebben opgelopen daardoor :\ die waren dan veel verder van huis

Maar pfieuw heel erg opgelucht!! Ze mag gewoon de wei dus op en we mogen wandelen op vlakke ondergrond en dan na 2 weken rustig aan weer opbouwen. Bult moet dan niet groeien of warm worden dan moeten we ff bellen maar in principe gaat het dus neit de pees beschadigen!

Trouwens weer een hoop geleerd B-) interessant zo'n scan :j

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 18:21

Helemaal top! Al de stress voor niks haha.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:43

Fijn! Nog even twee weekjes rustig aan doen en dan weer lekker opbouwen!

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 21:08

Gelukkig wel stress om niks ja, ben heel blij dat we het hebben laten uitzoeken! :j Muppet heeft zichzelf waarschijnlijk aangetikt :') zie haar paardenmaatjes haar geen tik geven ghehe

En inderdaad heel fijn! Lekker komende weekjes lekker wandelen en tuttelen! Blij dat dat wandelen mag en ze de wei op kan, want ze verveelt zich nu al.. laat staan als ze in der up op stal zou moeten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:30

Wat fijn dat het meeviel! En idd goed van die scan, dan weet je tenminste zeker wat het is. En idd, ook heel leuk en leerzaam. Als ik het geld had(en een eigen paard had) had ik voor elke dwarse scheet een da laten komen, altijd leuk om van te leren :D

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 09:03

Haha nou echt hoor! Had nog nooit zo'n scan gezien en ze had uitgebreid uitgelegd hoe zo'n been nou in elkaar zit en hoe ze dan zag dat shief mooie benen heeft. Echt heel interessant!

Inderdaad als ik het geld ook zou hebben, zou ik m'n hele paard wel op scan willen! En dan groooot uitprinten en ophangen met aantekeningen erbij, haha B-)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 09:57

Top joh! Goed nieuws. Heb ook wel eens een pees laten scannen preventief. Toen was mijn paard in zijn onderbeen gebeten (ja hoe krijg je het voor elkaar). Enorme dikke poot en de plek zat dicht bij de pezen. Toen zat er gelukkig ook geen peesbeschadiging, maar als het er wel zit dan kun je er maar beter rekening mee houden.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 16:46

Dit zijn de betere topics, heel fijn dat het allemaal mee bleek te vielen en hartstikke goed dat je meteen gehandeld hebt :j

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 16:52

@ Babootje nou inderdaad hoor better safe than sorry! Had ie wilde speelkameraadjes? :+ in z'n onderbeen gebeten :=

@ Gulpje ja heel fijn! En geeft ook gelijk enorm veel rust nu je weet wat het is, ook al zit het er nog (en zal er een kleine bult blijven). Waarschijnlijk was de bult dus sowieso steeds kleiner geworden als we rust hielden en groene klei bleven smeren maarja dan blijf je toch met de eeuwige vraag zitten!

Ga zo heen, we gaan ff lekker stukje wandelen!