Hype kreeg een koliek aanval. Het begon met dat hij zich niet gemakkelijk voelde. Ze waren al met hem aan het wandelen op de oprit toen ik aankwam op stal. Hij liep op dat moment behoorlijk te zweten en ik zag dat hij steeds wilde gaan liggen ondertussen meste hij wel. We hebben hem toen een pijnstiller/ spierverslapper gegeven. Ik kon Hype bijna niet op zijn benen houden en hebben ons naar de bak begeven zodat wanneer hij zou gaan liggen hij niet op de stenen terecht zou komen. Mij is altijd verteld dat ze niet mogen gaan rollen dus met man en macht probeerde we hem tegen te houden, maar als 600 kilo wil gaan liggen is niks meer wat het tegenhoud. Hype bleef rollen, zijn ogen waren weggedraaid. en hij bonkte opzettelijk met zijn hoofd tegen de grond. Op een geven moment bleef hij stil op zijn rug liggen met zijn benen in de lucht. Ik dacht echt dat dat het einde was. Uiteindelijk rolde hij met een kreun op zijn zij. Ik aaide zijn hoofd om hem rustig te houden. Uiteindelijk hebben we met een spons en koud water zijn hoofd gewassen. Dat maakte hem wakker en hij kwam overeind. Vanaf dat moment was alles goed. (de wereld viel van mijn schouders af). Hij was alert, stond met zijn oortjes naar voren en je zag dat hij opgelucht was.
Ik ben er van overtuigd dat Hype gedaan heeft wat hij moest doen om van de pijn af te komen. Ik weet dat er gezegd wordt dat door rollen de darmen in de knoop kunnen raken, maar ik twijfel nu aan deze stelling. Zou het niet zo zijn dat paarden zelf vaak het beste weten wat ze moeten doen? Zou het juist niet zo kunnen zijn dat door het rollen alles weer op zijn plek is gekomen?
Na dit gebeuren struin ik het internet af naar informatie. Heeft iemand hier wel eens het zelfde mee gemaakt dat juist na het rollen de pijn verdween en het paard weer oke was?