Mijn ruin heeft bij een been een stevige verdikking op de kroonrand. Zo'n 5 cm lang en 2 cm breed. Veearts dacht meteen aan een hoefzweer, maar dat blijkt het niet te zijn. Daar zijn hij, zijn twee collega's en de hoefsmid het over eens. Paard is er ook niet gevoelig op en het voelt ook niet anders dan een normale kroonrand. Maar het ziet er niet charmant uit en ik blijf het raar vinden. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Hou in de gaten ik heb dat gehad met ons paard het was een kroonrandontsteking aan beide achterhoeven. Hou je paard niet in te natte wei zorg dat ie zo droog mogelijk staat. Laat de DA kijken of er antibiotica nodig is , bij ons was het een nare ontsteking die ze had lastig te behandelen en het leek zelfs wel een soort onthoeving heel akelig. Het is belangrijk er dan op tijd bij te zijn mocht het een kroonrand ontsteking zijn
Kan ook bij straalkanker dat het daar langs gaat. Is dus een bacterie die dat dan aantast, maar dan moet je dat ook wel onder de hoef zien als het straalkanker is. Maar dit komt niet vaak voor.
Er zijn -5 weken geleden- foto's gemaakt en echo's van het hele been inclusief de hoef. Niet zozeer vanwege de verdikte kroonrand, maar vanwege een heftige kreupelheid met onbekende oorzaak die nu inmiddels zo goed als over is. Ze hebben niets kunnen vinden voor wat betreft de kroonrand noch een verklaring voor de kreupelheid. Dat laatste is vrij snel met wat rust hersteld.
Ik zal proberen van het weekend een foto te maken.
Ow wat apart dat is totaal anders dan ons paard had. Geen idee wat dit kan zijn lijkt meer een groeiverstoring?
GaelleS
Geplaatst: 13-12-14 14:09
Ok dat ziet er echt vreemd uit ? Hoefzweren doen soms rare dingen hoor! Zeker dat het geen was? aangezien hij heel mank stond en nu niet meer? Mss binnen wat beschadigt en groeit het verkeerd ofzo nu. Dit heb ik nog nooit gezien! Waren de rontgen van voor of na die bult? Of is die bult er later pas gekomen? Was die bult er al toen hij mank was?
edit: de bult was er al blijkbaar al, zijn dit achterhoeven? Mogen we de foto's ook eens zien ? :p
Foto's zien mag natuurlijk, alleen heb ik ze niet meegenomen (beetje laks). Ik zal ze een volgende keer meenemen.
De geleerden denken onafhankelijk van elkaar dat het geen hoefzweer is/is geweest. Ze hebben aan de onderkant (zool) wat geprobeerd weg te snijden in de hoop een kanaaltje te vinden. De eerste keer al na twee dagen en na 6 weken nog een keer, maar ze vonden beide keren alleen gezond weefsel.
Maar waarom snijden ze langs onder als het bovenaan zit? En een echo? een nieuwe RX maken? wat toont RX dan gewoon een lege ruimte? Kan het niet stom een bloeduitstorting zijn, kon ie ook ff mank van zijn maar nu is het naar boven geduwt? Dat kan ook zwellen he... Groeit de hoefwand precies mee of wordt die eerder uitgerekt ? :p Is een overhoef iets dat zo snel groeit? Ik heb ff gegoogled maar vind niet zoveel prentjes, ziet er vnl uit dat het boven de hoef gaat zwellen en niet de kroonrand mee? Hoe voelt het als je erop duwt? Zacht/hard? heeft hij er dan ook geen pijn aan? Ik wil et weteeen
Jet
Geplaatst: 15-12-14 12:15
Is het geen beschadiging van de kroonrand geweest, waardoor er nu een verkeerde hoorngroei is ontstaan? Die beschadiging heb je misschien in eerste instantie gemist, dat kan best met haar dat over de kroonrand valt. Je zou de foto's eens kunnen mailen naar http://www.hoofcare.nl en eens vragen of hij een idee heeft van wat er mis is. Dan bedoel ik niet de röntgenfoto's als daar niets op te zien is, maar de "gewone" foto's, deze die je hier geplaatst hebt en dan ook vanaf de toon van de hoef naar boven toe genomen en van de voorkant.
Jet, ik schrik ervan. Deze hoofcare foto's lijken wel erg veel. Dank je wel voor de tip/link. Ik ga deze mijnheer meteen even aanschrijven. Wordt vervolgd..
No_No
Geplaatst: 07-01-15 09:30
Hoe gaat het nou ts? Is er al meer bekend?
jazza
Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-15 11:56
Sorry voor de lange stilte van mijn kant. Er kwam even iets tussen, zeg maar
Ik heb contact gehad met Hoofcare. Met uitgebreide instructies ben ik teruggegaan naar de VA om nieuwe foto's en echo's te laten maken. Er bleek een onderhuidse (18mm diep) ontsteking te zitten net boven/achter de kroonrand, die de woekering van de hoef veroorzaakt. De ontsteking lijkt nu minder te worden. Dit leid ik af uit het feit dat de woekering versmalt. Eerst zo'n 6cm breed, nu zo'n 2cm. Aan beide zijden van die 2cm groeit weer een normale hoef. Goed nieuws dus!
Vraag is nu of de woekering massief is of niet. In het laatste geval zal de hoefwand mogelijk scheuren bij langdurigere druk (lees.. als ik weer ga rijden). Hoofcare geeft aan dat een klein verticaal scheurtje niet dramatisch hoeft te zijn, doorscheuren tot de kroonrand wel. Voorzichtig beginnen en goed controleren dus.
jazza
Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-15 11:59
Foto van eind 2014 Zal binnenkort een recente plaatsen
Jet
Geplaatst: 02-03-15 12:30
Zo, wat mooi dat je contact hebt gehad met Hoofcare! Nu weet je tenminste hoe en wat en kan je daar weer mee verder. Ik ben inderdaad wel heel benieuwd naar een nieuwe foto. Succes ermee verder hoor.