wie herkend dit? (zwelling scrotum die komt en gaat)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hoofvision

wie herkend dit? (zwelling scrotum die komt en gaat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 00:32

mijn 17 maanden oude nrpsser is in Mei staand gecastreerd, wat goed verliep behalve dat de rechter bal wat hoog zat en de arts wat moeite had om hem "te pakken te krijgen", de periode erna verliep geheel zonder complicaties de wond sloot mooi, geen rare ontstekingsreacties en slechts een tijdelijke kleine zwelling van de koker. heeft preventief 1 week ab gehad.

Sinds een paar weken viel mij ineens op (half oktober) dat als hij uitschacht, het warm heeft of na beweging er een verdikking in het scrotum zit, het lijkt een "teruggegroeide bal"maar ik heb ze toch echt zelf op de grond zien liggen;) het paard heeft geen koorts, is superfit, en ik mag er gewoon aan zitten in knijpen alles.

Als het paard het iet warm heeft oid is er NIETS te voelen in de lies/scrotumregio.

iemand hier ervaring mee?

kan iemand mij helpen met de foto's hier te plaatsen?(als ik ze bijv ff mail)

tamary

Re: wie herkend dit? (zwelling scrotum die komt en gaat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 00:35

DA laten komen, mijn eerste ingeving is liesbreuk.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 00:47

Da zegt: mogelijk licht ontstoken zaadstrengstomp of te lang zaadstreng, moet/kan vanzelf overgaan, temp in de gaten houden. bij klachten naar kliniek voor verder overleg

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 00:47

maar er zijn dus geen klachten...natuurlijk ga ik er mee verder en komt er vd week een andere dierenarts en wordt er bloed afgenomen etc etc, het topic heb ik slechts geopend in mijn zoektocht naar ervaringen van anderen, weinig mensen in mijn omgeving herkennen het.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 06:43

Paard van een kennis was al wel 5 bij casteratie maar dat is ook niet goed gegaan zware zaadstreng ontsteking gehad En deze heeft nu nog 2/3 jr later Regelmatig een dikke zak zeker als deze bv door blessure meer op stal staat

Foto s plaatsen gwn kopieeren en plakken

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 13:12

knippen en plakken lukt niet hoor

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:21

Tinypic.com uploaden, dan kan je de link hier plaatsen die tussen de [img] komt

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 18:29

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 18:30

dit is dus enkel na beweging/bij het warm hebben, gewoon tussendoor/overdag is er niets te zien of te voelen

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:32

Zou voor de zekerheid langs kliniek... Mijn paard heeft een hoop ellende gehad tijden na de staande castratie.... Uit eindelijk op tafel geopereerd...

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:43

(Dit lijkt heel erg op wat ik heb gehad met een friese hengst, die ik liet castreren.... waar de zaadstreng was afgebonden, was het gaan ontsteken. Daardoor was er allemaal prut verzameld in zijn balzak.

Bij dat paard van mij werd er een gaatje in zijn zak gemaakt, en moest ik een aantal dagen, 2x per dag spoelen met betadine oplossing IN het gaatje spuiten...gaatje moet ook openblijven ... Kuur antibiotica heeft hij toen ook gehad.
Zou even overleggen met de veearts of een andere veearts er even naar laten kijken. Sterkte!

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 00:13

manumol, maar was die zak dan altijd dik of floepte hij net als bij mijn paard soms helemaal "weg"en was hij alleen zichtbaar bij ontspannen/uitschachten/warm hebben.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 07:29

hoofvision, mijn ruin heeft precies hetzelfde. Het is inderdaad een zaadstreng. Mijn dochter is bij de castratie geweest, ik wist ook zeker dat allebei de ballen eruit waren gehaald.
Omdat het naar binnen en buiten floepte heeft de dierenarts er ooit goed naar gekeken, in de kliniek met twee artsen. Hij heeft er echt geen last van.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 08:47

dat kan ik me niet meer herinneren, is al meer dan 15 jaar geleden....
hij kreeg het al snel nadat hij gecastreerd was.... een dikke bobbel en warm.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 15:38

bedankt Sammyoo! dat stelt ook gerust. vandaag is de andere arts geweest en heeft goed gevoeld (nadat ik gelopen had en hem een tijd geaaid hopende dat hij wat uit zou schachtten ;) )hij voelt een zaadstreng, die wel wat verdikt lijkt, maar niet warm en pijnlijk is en hij ook met de hand geheel terug kan duwen door lieskanaal. er is voor de zekerheid bloed afgenomen dat wachten we even af,morgen de uitslag.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 15:40

Sammyoo, hoe lang heeft jouw ruin dit nu al? of is het weg gegaan? blijft het altijd heen en weer floepen?

PollyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:54

is het niet een stukje darm dat eruit komt door de druk als hij gelopen heeft ipv de zaadstreng? zoiets als een liesbreuk zoals al iemand zei. Dat is toch een groter risico omdat dat stukje darm afgekneld kan geraken. Misschien een echografie laten maken van die bult om te zien wat er in zit?

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 07:42

de dierenarts heeft goed gevoeld en het voelt niet als darm gelukkig, natuurlijk laat ik een echografie maken als daar aanleiding toe is vooralsnog even wachten op uitslag bloed en het klinische beeld in de gaten houden

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 07:42

hoofvision, Jones is gecastreerd toen hij een jaar oud was. Hij is nu 6 en heeft het nog steeds. Ik let er niet meer op, maar eigenlijk zie ik het 'balletje' nu altijd wel zitten.
Zo'n twee jaar geleden was ik met hem bij een holistische dierenarts. Daar maakte ze zich zorgen erover dat hij mogelijk pijn kon hebben, dat de zaadstreng soms ook wel eens knel kon zitten. Jones is toen naar de kliniek van mijn reguliere dierenarts geweest zodat ze met twee dierenartsen, een rectaal en een tegelijk aan de buitenkant, goed konden voelen waar de zaadstreng precies zat en of hij er last van kon hebben.
Ik heb er toen ook nog een topic over geopend, maar daar kwamen nauwelijks reacties. In ieder geval niemand die het herkende.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 16:03

bedankt Sammyoo voor je reactie, heel fijn om te horen dat dit vaker voorkomt en dat hij er oud mee kan worden,. natuurlijk zal ik hem goed in de gaten houden en evt last of pijn. hij is nu nog erg jong 17 maanden dus wil niet te veel onnodig met hem slepen, wellicht a;ls hij opuder is en gewend aan de trailer en andere spannende dingen laat ik hem ook als hij geen klachten heeft eens net als jij hebt gedaan onderzoeken middels echo etc.p.s. wizz was ook precies een jaar tijdens de castratie, dat moest helaas omdat hij anders nit in de kudde kon opgroeien, hij dekte de shetlander :(

p.s. kan je mij missch eens een foto emailen van hoe het er bij Jones uit ziet? ik pb je ff mijn email

en ps 2 was dat bij laarakker?

jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:33

Even een reactie op een oud toppic omdat dit precies is wat ik nu met mijn paard heb en ik er verder niets over kan vinden.

Mijn "ruin" van 18 maanden heeft namelijk precies hetzelfde.
Ik heb hem als 1 jarige ruin gekocht en weet dat hij staand door een castreur geruind is, hij had 2 wonde toen hij hier kwam die netjes en snel genezen waren.
Na 3 maanden kreeg hij 1 bal, die hij kan optrekken. Bij ontspanning en warm weer is de bal groter.
De DA heeft goed gevoeld en een echo gemaakt, er zit geen ontsteking, het zijn geen darmen en het is geen testikel.

Het kan een te lange zaadstreng zijn eventueel met de bijbal of zelfs een stukje van de testikel.
We gaan nu afwachten of hij komend voorjaar hengsten gedrag gaat vertonen, als dat niet gebeurt is het alleen de zaadstreng die zichtbaar is in het scrotum.

Ik ben natuurlijk heel benieuwd hoe het nu met je paard gaat hoofvision, ben je er nog achter gekomen wat het is ?

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 19:50

Hallo klinkt enorm het zelfde idd als bij mijn ruin, ik was zelf bij de staande castratie die probleemloos verliep alleen de rechter bal was wat hoog en kostte wat meer moeite mogelijk is hij te lang gelaten?? Iig is mn ruin nu 2.5 jaar en lijkt er geen last van te hebben, heb al twee jeer uitgebreide bloedwaardes op ontstekingen laten testen. Dat is telkens goed. Er is nig n test op hormonen maar daar zitten ook maars aan.. mijn plan was iig voor dat ik er op ga dus rond zn 5de een echo te laten maken. Ik mag er in knijpen en aan zittenen hij liopt regelmatig. Met koud weer Oals gisteren is er niks te voelen. Na inspanning vaak een aardige bal. Pas nog foto van gemaakt ik kan hem naar je mailen?

jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:20

Fijn dat het goed gaat met jou paard !
Als hij nu nog geen last van zijn hormonen heeft komt dat vast niet meer denk ik ?

Ik hoop dat het bij die van mij ook zo zal zijn, vind het zo sneu als hij nog een keer gecastreerd moet worden.
Echo heb ik al laten doen maar daar kwam vooral uit wat het niet was ;)
Was nog een heel gedoe want we mogen er niet aanzitten....hij heeft een trauma van zijn niet zo fijn verlopen castratie.
Voorlopig afwachten dus maar !

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 13:02

Ik heb ook contact gehad met iemand met precies t zelfde "probleem" die eas al veel ouder en heeft er totaal geen last van! Dus ik zou eerst kijken of hij er echt last van heeft. Een te lange zaadstreng hoef tus helemaal geen problemen te geven. En boj hengstengedrag zou ik eerst de testosteronspiegel laten bepalen is die heel hoog dan weet je genoeg ☺

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 13:03

Ps dat paard is ook voor de zekerheid helemaal onderzocht ook bij den hoek. Maar kwam dus uit dat t geen probleem was voor t paard.