Bulten bij mijn merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sammykopp

Bulten bij mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 15:41

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje en ik hoop dat jullie mij meer kunnen vertellen over jullie ervaringen.

Mijn 12 jarige merrie zit namelijk vreselijk onder de bulten en het lijkt wel of de bulten lek zijn. Nu heeft de merrie hier vorig jaar ook 4 maanden last van gehad rond deze tijd. Aangezien zij toen drachtig was van ons inmiddels geboren veulen dachten wij dat het door de zwangerschap kwam. Dit dachten wij omdat wij maanden hebben geprobeerd of het een allergische reactie was, dus ander voer geprobeerd, van het stro af, andere dekens, noem het maar op. Niks hielp. Ook is er bloed geprikt en daar kwam niks uit. We hebben geen idee hoe we haar kunnen helpen en ik hoop daarom dat jullie misschien ervaring hebben met een soortgelijke situatie of enig idee hebben wat wij nog kunnen proberen om haar te helpen.

Alvast bedankt voor de moeite. Bijgaand wat foto's van de bulten op haar lijf.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door sammykopp op 01-11-14 16:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Sokje_6

Re: Bulten bij mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:42

Ik kan de foto's helaas niet zien.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:42

Ik kan de foto's niet zien ...

sammykopp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 16:16

Nu kunnen de foto's als het goed is wel bekeken worden!

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:18

Ja nu wel!

He bah, wat naar. Heb geen flauw idee wat het zou kunnen zijn!

Heeft ze er last van?
En kan je de bultjes indrukken of zijn ze echt hard?

sammykopp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 16:20

Nee de bulten zijn wel zacht maar ook weer niet helemaal weg te drukken. Ze heeft er zelf niet heel erg last van, het jeukt wel een beetje, maar ik rijd haar natuurlijk niet met deze bulten en daardoor raakt ze wel redelijk verveeld.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:21

2 bij ons op stal ook door het eten van eikels. Kan dat bij jou ook zo zijn?
Allergie.
Ze hebben een Pretnison kuur gehad.

Toen was het zo weg.
Wel even als dit het kan zijn eikels en blad enz zoveel mogelijk weg halen.
Anders heb je het zo weer.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 01-11-14 16:31, in het totaal 2 keer bewerkt

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:22

Ziet er uit als allergie bulten. Mijn pony heeft ze ook, maar alleen onder zijn buik. Komt in zijn geval door de schimmels uit gras die er in t najaar m.n. inzitten. Denk aan paddestoelen ed.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:25

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:29

Oef, dat is inderdaad niet tof. Bij bulten dacht ik aan muggen, dazen en ander steekgespuis, maar nu ik de foto's kan zien denk ik dat niet meer. Ik lees mee, heel interessant.

sammykopp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 16:44

Het zou niet van eikels kunnen zijn aangezien het winterseizoen hier weer is begonnen en de paarden nu niet in de wei staan. De merrie mag helaas zelfs helemaal haar box niet uit door de blessure van haar veulen, dus ze staat nu dag en nacht op stal jammer genoeg..

Als ik het stuk over netelroos lees komt het inderdaad wel aardig overeen, maar als dat het zou zijn is het wel vreemd dat de Dierenarts dit niet heeft genoemd. Vorig jaar heeft hij bloed geprikt en is hij er meerdere malen bij geweest, toen hebben wij ook gekeken of ze ergens allergisch voor kon zijn, maar we konden niks vinden. Vorige week heeft de DA er ook naar gekeken. Het vreemde is dat de bulten vorig jaar na 4 maanden opeens weg gingen. Dus hij gaat er een beetje vanuit dat ze weer vanzelf weg gaan, maar ik wil voor de merrie niet weer 4 maanden wachten tot ze weer wat kan gaan doen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:21

Dan is het wel vreemd helemaal de box niet uit.
Bulten komen echt overeen.
Nou ik volg.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:26

Stuur je een foto via de pb.
Kan je het vergelijken.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:30

ooi had ik een pony die had dit van eiwit met name te veel eiwit
die had aangepast voer en geen hooi of biks als ze gras at

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:34

Ik denk dat dit Urticaria is. Dan zijn bulten en ringen.
Dus een DA bij halen! dit blijft terug komen als het niet behandeld wordt en kan het paard zich erg rot door gaan voelen.

Ik weet dit omdat ik vaak met mijn eigen DA mee ga en dit dus vaker heb gezien exact hetzelfde.

sammykopp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 19:13

Wat zou de behandeling voor Urticaria zijn? Ze is namelijk wel eens behandeld met een injecties tegen allergieen, dat hielp slecht enkele dagen en dan kwam het weer terug.

Te veel eiwit kan het eigenlijk ook niet zijn, daar we ze vorig jaar weken lang op een eiwit arm dieet hebben gezet.

Ze heeft vorig jaar ook Prednison gehad en ook dat hielp niet.

We waren ten einde raad en in januari zijn ze vanzelf verdwenen. Ze zijn vorig jaar ook in oktober op komen zetten en dit jaar weer, iemand zei nog dat het misschien seizoensgebonden kon zijn, maar dan hebben wij nog geen idee wat het zou kunnen zijn..

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:14

sammykopp schreef:
Wat zou de behandeling voor Urticaria zijn? Ze is namelijk wel eens behandeld met een injecties tegen allergieen, dat hielp slecht enkele dagen en dan kwam het weer terug.

Te veel eiwit kan het eigenlijk ook niet zijn, daar we ze vorig jaar weken lang op een eiwit arm dieet hebben gezet.

Ze heeft vorig jaar ook Prednison gehad en ook dat hielp niet.

We waren ten einde raad en in januari zijn ze vanzelf verdwenen. Ze zijn vorig jaar ook in oktober op komen zetten en dit jaar weer, iemand zei nog dat het misschien seizoensgebonden kon zijn, maar dan hebben wij nog geen idee wat het zou kunnen zijn..

Dat weet ik niet meer goed, ik geloof zoiezo cortisonen

jamietinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:23

ik denk dat ze gestoken is door dazen.
nieuw paardje dat bij ons in de wei kwam te staan kwam eerst met een draad afgezet naast de kudde om te wennen die had ook van deze bulten.
kwam waarschijnlijk doordat daar geen dazenbal stond maar dit weet ik niet zeker of dit de oorzaak is

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:24

Misschien een biopsie laten doen?

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:27

jamietinker schreef:
nieuw paardje dat bij ons in de wei kwam te staan kwam eerst met een draad afgezet naast de kudde om te wennen die had ook van deze bulten.
kwam waarschijnlijk doordat daar geen dazenbal stond maar dit weet ik niet zeker of dit de oorzaak is

Dazen zie je al een tijdje niet meer?? En van dazen krijg je niet zulke ringen ;)

Urticaria denk ik , gewoon da bellen dat zou ik allang gedaan hebben. Sorry als ik er over heen lees dan heb ik niks gezegt hoor ! :)

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:29

Volgens mij zijn dit eiwitbulten...heeft mijn merrie ook gehad een jaar geleden alleen nog erger dan dit. Kwam door haar voer volgens mij, ander hooi o.i.d. Toen het aangepast werd was het binnen drie dagen weg.

Edit: mijn merrie had trouwens niet van die ringen, het waren echt alleen van die bultjes, maar dan over haar hele lichaam.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:35

Ik denk eigenlijk dat het toch eiwitten kunnen zijn.
Dit soort bulten heeft mijn merrie dit voorjaar ook gehad. Eerst kwamen er bulten en dan een dag later kwam er een soort etter uit (helder plakkerig vocht, iig geen pus). Ik heb haar toen van best eiwitrijk paarden voordrooghooi en gewoon hooi over gezet naar super eiwit arm hooi. Zo sober mogelijk dus. Tegelijk heeft ze toen vochtafdrijvers gehad en deze laatste hielpen goed. Na einde van de kuur nog 1 opflakkering gehad en toen weer een kuur gekregen en toen is nog 1x heel licht komen opzetten en is het vanzelf weggetrokken en weggebleven.
Het sobere hooi moest wel minstens 6-8 weken tot 12 weken gevoerd worden omdat een overschot aan eiwitten in het lichaam er minimaal zo lang over doet om het lichaam te verlaten. Enkele weken eiwitarm dieet is dus niet voldoende.
Belangrijk is ook even te kijken om tegelijk met dat sobere hooi ook even zo eiwit-arm mogelijk krachtvoer te geven, liefst helemaal niks anders geef je het arme hooi voor niks.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:42

persoonlijk denk ik toch aan een aandoening. Bijvoorbeeld ringworm. Als ik jouw 2e foto zie waar (neem ik aan) het veulen naast staat denk ik dat t veulen het ook heeft zo aan de vacht te zien, maar kan me vergissen.
Niet naar buiten vanwege het veulen?? Kom op een paar uur kan je ze heus wel scheiden. Heb je heel selectief gekeken naar wat ze eet nu? Want wat is precies de verandering tussen nu en zeg voor ze op stal kwam. Ik ga ervan uit dat het vorig jaar ook begon toen ze op stal kwam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:46

Lijken mij eiwitbulten. Heeft mijn paard ook wel eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:46

xxsalinaxx schreef:
jamietinker schreef:

Dazen zie je al een tijdje niet meer?? En van dazen krijg je niet zulke ringen ;)

Urticaria denk ik , gewoon da bellen dat zou ik allang gedaan hebben. Sorry als ik er over heen lees dan heb ik niks gezegt hoor ! :)

Mijn paard krijgt wel degelijk dikke ringen en bulten van dazen :)