Paardenverzekering- Wat zijn mijn rechten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

switt

Paardenverzekering- Wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 18:02

Iets meer dan 2 jaar geleden kocht ik een KWPN veulentje. Na enorm veel medische kosten en ellende met mijn vorige paard heb ik hem direct laten verzekeren, zo uitgebreid mogelijk. Dat bleek een goede beslissing want nadat hij een paar maanden in mijn bezit was begonnen de (locomotie-)problemen.

Na een heel revalidatie traject en heel veel onderzoeken etc is hij wel een heel stuk verbeterd. Omdat ik nog meer informatie wilde over zijn "probleem" ben ik met hem naar Utrecht geweest voor een EMG. De conclusie van de artsen in Utrecht was EDM (Equine degeneratieve myeloencephalopathie). De prognose hiervan is heel slecht en daarom was het advies van Utrecht euthanasie, dit is ook zo naar de verzekering gecommuniceerd.

Ik wil echter mijn paard nog helemaal niet euthanaseren, hij doet het prima in de kudde en laat ook nog steeds verbetering zien. Persoonlijk vind ik hem helemaal niet zo slecht op dit moment.

Van de verzekering ontving ik afgelopen week bericht dat ik twee keuzes had; ik kon mezelf laten uitkopen óf hij mocht verzekerd blijven maar niet meer in het uitgebreide pakket waar hij in zat. Dat zou betekenen dat er qua beenproblemen niets meer wordt verzekerd, ook niet zaken die losstaan van zijn neurologische probleem. Ondanks het feit dat hij verzekerd was heeft dit paard me inmiddels al mijn spaargeld gekost en ik heb geen (groot) potje meer achter de hand voor medische kosten. Ik wil daarom gewoon dat hij verzekerd blijft zoals hij is. Ik ben nog student dus er is momenteel ook niet echt een salaris om van te sparen. Alles wat ik verdien aan bijbaantjes gaat al aan hem op. Wanneer ik mezelf zou laten uitkopen krijg ik het verzekerde bedrag min 200 euro én moet ik een contract onderteken waarin o.a staat dat ik hem nooit uit mag brengen op wedstrijd en dat hij nooit verkocht mag worden. Paard is pas 2 jaar, ik wil helemaal geen dergelijk contract onderteken.

Mag een verzekering je zomaar uit het uitgebreide pakket gooien? Wat zijn hierin mijn rechten?

Ik noem bewust de naam van de verzekering niet. Ik ben buiten dit om altijd heel erg tevreden geweest over mijn verzekering en wil ze geen slechte naam bezorgen door dit topic.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:07

Ze gooien ook een paard van boven de 20, waar al jaren netjes voor betaald is, eruit dus ze zullen dit ook wel in hun kleine lettertjes hebben staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:10

Ja dat mag.. Je dierenarts heeft immers naar de verzekering een 'afkeuring' gestuurd met advies inslapen. Dat ze je paard nog wel voor andere zaken willen verzekeren is nog heel netjes.

Normaal is het zo dat je 3 keuzes hebt;
- Overname door verzekering -> Slager
- Euthanasie
- Uitkeren 60% en behoud paard -> Verzekering met met onmiddelijke ingang beëindigd.

Voor de verzekering is je paard nu 'total loss' verklaard dus dan zijn dit je opties.

Het enige wat je zou kunnen overwegen is een second opinion die een ander advies dan inslapen geven. Maar om hem in de (uitgebreide) verzekering te kunnen houden moet dit advies wel herstel zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:11

ik begrijp het nut van dat contract niet zo. als ze je uitkopen dan ben je toch van die verzekering af? of begrijp ik dat verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:14

juval schreef:
ik begrijp het nut van dat contract niet zo. als ze je uitkopen dan ben je toch van die verzekering af? of begrijp ik dat verkeerd?

Zo werkt dat niet. Je paard is immers afgekeurd.. dat contract is ter bescherming van het paard. Een dierenarts keurt geen paard af die nog enig zicht op herstel heeft. Stel ze zouden je dit contract niet geven en je verkoopt het paard door en iemand gaat niets vermoedend een paard rijden die door een niet te herstellen blessure staatsgevaarlijk wordt..

Bovendien krijg je een deel van de verzekerde waarde (meestal 60% ) uitgekeerd. Dus dan contract is ook om fraude te voorkomen. Anders zouden er ineens heel wat paarden afgekeurd worden, geld vangen en gewoon weer verder.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:16

Maar het is toch zo dat ze hem heeft verzekerd voordat deze prognose is gesteld.

Als wij als mens een uitgebreide tandarts verzekering hebben afgesloten kunnen ze deze ook niet zomaar terug draaien op het moment dat je door wat voor reden dan ook problemen met je gebit krijgt.
Echter is het wel zo dat als je overstapt naar een andere verzekering, je gekeurd moet worden.

Maar zij is al verzekerd, dezelfde verzekering kan toch niet door het afkeuren van een dierenarts zeggen dat ze hem niet meer verzekeren? Dat kan toch alleen op het moment dat hij al was afgekeurd en zij hem daarna had willen verzekeren..

*let wel dit is mijn eigen logica, ik heb zelf geen paard (of dergelijke verz)
Ik vind het wel interessant om te zien wat hier nu daadwerkelijk mag en niet

Anoniem

Re: Paardenverzekering- Wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:18

Nee afkeuren door de dierenarts is wat anders dan een negatief verkoopadvies van de dierenarts...

Afkeuren betekend dat het paard zodanig geblesseerd is dat het nooit weer beter wordt en de meeste gevallen ingeslapen moet worden er is dan geen enkele kans op herstel meer. Wil je dit als eigenaar niet dan mag je hem terugkopen van de verzekering. Je krijgt dan een deel van de verzekerde waarde terug (60 %) en de verzekering stopt..

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 18:27

Maar hij zit toch al in de verzekering, toch heel erg "raar" dat ze je dan eruit kunnen gooien? Ik ben gek op dit dier en enkel het niet kunnen rijden is voor mij geen reden om te laten euthanaseren. Als hij bij wijze van spreke morgen een peesblessure oploopt wil ik hier op zijn minst naar kunnen laten kijken.

Utrecht heeft een bepaalde diagnose erop geplakt maar het is daarmee absoluut geen vaststaand feit dat hij die ziekte ook echt heeft.... Blijft toch een waarschijnlijkheidsdiagnose. Ik wil hem op zijn minst uit laten groeien en sterker laten worden om te kunnen beoordelen hoe hij het dan doet. Ook mijn eigen dierenarts vindt dat er genoeg redenen zijn om met dit paard door te gaan.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:34

Wat staat er in de voorwaarden switt?

Lijkt mij dat een dergelijke constructie zoals hier genoemd wordt, dan ook in de voorwaarden moeten staan. Mocht het een negatief advies/afkeuring dierenarts inderdaad in de voorwaarden staan.
Dan kan je wellicht met een second opinion, nog een kant op?

Ik blijf het ook een raar gegeven vinden, zou best zo kunnen werken met paarden verzekeringen hoor.
Heb hier zelf geen verstand van (des te interessanter vind ik dit topic, voor de toekomst).
Maar net wat ik zeg, onze eigen verzekeringen kunnen ons toch ook niet zomaar eruit gooien bij ernstig letsel of dodelijke ziekte.
Snap dat dit misschien een scheve vergelijking is, maar ik vind het wel een rare constructie als het gegeven zoals TS noemt, gewoon maar zou kunnen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:47

Heftig TS. :( heel rot voor je!

Wat is de prognose van Utrecht? ze zijn daar wel heel erg goed, en zeggen niet zomaar dat je een paard moet laten inslapen.

je kan natuurlijk ergens anders een second opinion aanvragen, in overleg met de zorgverzekeraar?

(of zeg ik nu iets heel raars) ik begrijp dat als het tegen je gevoel gaat je beest in zomaar laat gaan! :)

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 18:58

femo schreef:
Heftig TS. :( heel rot voor je!

Wat is de prognose van Utrecht? ze zijn daar wel heel erg goed, en zeggen niet zomaar dat je een paard moet laten inslapen.

je kan natuurlijk ergens anders een second opinion aanvragen, in overleg met de zorgverzekeraar?

(of zeg ik nu iets heel raars) ik begrijp dat als het tegen je gevoel gaat je beest in zomaar laat gaan! :)

De laatste keer was de prognose dat dit niet beter gaat worden, waarschijnlijk alleen maar slechter. Ze vonden hem dusdanig slecht dat op het land staan eigenlijk al geen optie meer is.

Toen hij 8 maanden oud was ben ik ookal naar Utrecht geweest vanwege dit probleem en toen was de diagnose OC en moest hij maar het land op. Omdat het dus niet beter ging op het land heb ik hem naar huis gehaald uit de opfok en ben ik naar een andere kliniek geweest met hem. De reden dat ik terug ging naar Utrecht was omdat ik een EMG wilde laten maken en dit alleen daar kan.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:51

Second opinion misschien een optie?

NicoleD92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:57

Celiien schreef:
Second opinion misschien een optie?

Daar is het waarschijnlijk al te laat voor; er is al gecommuniceerd naar de verzekering.
Ja, dit mogen ze doen. Dat ze hem überhaupt nog willen verzekeren is best noemenswaardig.
Helaas, zo werkt het in de verzekeringswereld. Het gaat er bij mensen overigens niet veel anders aan toe hoor.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:00

NicoleD92 schreef:
Het gaat er bij mensen overigens niet veel anders aan toe hoor.

Uhm volgens mij niet hoor?
als ik de diagnose ongeneeslijke kanker krijg, word ik echt niet uit mijn verzekering gegooid?
Als ik echter slecht verzekerd ben en na de diagnose een uitgebreide verzekering wil zeggen ze uiteraard :evaw:
Maar de TS was al verzekerd voor de diagnose.

Als het altijd zo zou werken, dat je er gewoon uit kan worden gezet bij hoge kosten, dan kan je jezelf net zo goed niet verzekeren.

NicoleD92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:08

lampjerulez schreef:
NicoleD92 schreef:

als ik de diagnose ongeneeslijke kanker krijg, word ik echt niet uit mijn verzekering gegooid?
Als ik echter slecht verzekerd ben en na de diagnose een uitgebreide verzekering wil zeggen ze uiteraard :evaw:

Zorgverzekering is verplicht. Maar dat is dan ook de enige. Een uitvaartverzekering zit er dan echt niet meer in je voor je hoor.
Maar dit is off-topic.

Ja, verzekerd voor de diagnose. Als het paard geen advies had meegekregen was er ook niets aan de hand. Ze wordt ook niet zomaar uit haar verzekering gegooid, want dat mag niet. Maar ze zien geen verbetering meer komen. Je mag hier tegen in gaan, maar dan betaald je verzekering gewoon niet meer. Nu zeggen ze; "Wij betalen niet voor een on-opgevolgd advies" Dat is het verschil, helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:11

Je snapt het niet lampjerulez :)

De verzekering neemt deze beslissing omdat utrecht het advies heeft gegeven om het paard te laten inslapen omdat zij het niet verantwoordelijk achten dat het paard in leven blijft.. Dat is een afkeuring en daar geeft de verzekering gehoor aan.

Wil je dit niet dan moet je daar toestemming van de dierenarts voor hebben die moet een verklaring opstellen dat het paard ZONDER pijn op de wei kan staan. Dan pas kan je hem behouden.

Het is niet zo dat ze het paard omwille van de hoge kosten uit te verzekering gooien maar omdat het paard is afgekeurd en moet worden ingeslapen omdat de kliniek acht dat het paard niet pijnvrij een paardwaardig leven kan leiden.

Bovendien staat er in de voorwaarden dat als een paard een chronische blessure heeft deze na 12 maanden niet meer voor vergoeding in aanmerking komt.

Bovendien is een mens een mens en een paard wordt gezien als goed dus daar gelden net zulke regels als ze doen bij auto's. Een paard kan total loss verklaar worden.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:12

Yvank_ schreef:
juval schreef:

Zo werkt dat niet. Je paard is immers afgekeurd.. dat contract is ter bescherming van het paard. Een dierenarts keurt geen paard af die nog enig zicht op herstel heeft.

Dat is niet waar, ze keuren te pas en te onpas af. Ik heb destijds met een verzekeringsman gesproken, die zei letterlijk: Ik wilde dat ik 30 hectare land had en een aantal echt goede ruiters, dan weet ik zeker dat er een heel groot gedeelte wat wij laten afkeuren gewoon weer op de been te krijgen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:14

Als een eigenaar daar op op aanstuurt wel ja.. Maar een dierenarts die nog kans ziet op herstel zal zonder aandringen van de eigenaar zelden toch afkeuren. Er zitten genoeg eigenaren bij die zelf zeggen keur maar af dan krijg ik mijn geld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:16

Heb je een verzekering voor ziektekosten of een basisverzekering die uitkeert bij dood of afkeuring, gezien dat het paard je al je spaargeld heeft gekost?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:17

Yvank_ schreef:
Als een eigenaar daar op op aanstuurt wel ja.. Maar een dierenarts die nog kans ziet op herstel zal zonder aandringen van de eigenaar zelden toch afkeuren. Er zitten genoeg eigenaren bij die zelf zeggen keur maar af dan krijg ik mijn geld.

Er worden zo vaak verkeerde diagnoses gesteld, dus ook dat feest gaat niet op. Overigens krijg je meer als 60% bij afkeuren.......en terugkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:19

R12312 schreef:
Yvank_ schreef:

Er worden zo vaak verkeerde diagnoses gesteld, dus ook dat feest gaat niet op. Overigens krijg je meer als 60% bij afkeuren.......en terugkopen.

En ook genoeg goede diagnoses ;) utrecht keurt niet zomaar een paard af. Maar het gaat er ook niet of het wel of niet terecht is. Paard is afgekeurd dat is al gebeurd en dan zijn dit te gevolgen.

Nee hoor dat verschilt per verzekering..
Mijn verzekering is 60% en zo zijn er nog een aantal..

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:20

Yvank_ schreef:
Je snapt het niet lampjerulez :)

De verzekering neemt deze beslissing omdat utrecht het advies heeft gegeven om het paard te laten inslapen omdat zij het niet verantwoordelijk achten dat het paard in leven blijft.. Dat is een afkeuring en daar geeft de verzekering gehoor aan.

Wil je dit niet dan moet je daar toestemming van de dierenarts voor hebben die moet een verklaring opstellen dat het paard ZONDER pijn op de wei kan staan. Dan pas kan je hem behouden.

Het is niet zo dat ze het paard omwille van de hoge kosten uit te verzekering gooien maar omdat het paard is afgekeurd en moet worden ingeslapen omdat de kliniek acht dat het paard niet pijnvrij een paardwaardig leven kan leiden.

+:)+ nu snap ik het wel

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:21

lampjerulez schreef:
NicoleD92 schreef:

Als het altijd zo zou werken, dat je er gewoon uit kan worden gezet bij hoge kosten, dan kan je jezelf net zo goed niet verzekeren.

Volgens mij werkt een ziekten kosten verzekering gelukkig inderdaad nooit zo, maar een paardenverzekering is natuurlijk geen echte ziekten kosten verzekering en zal daarom wel anders werken.
Paarden verzekeringen zijn eigenlijk allemaal opgezet om een paard te verzekeren als een soort sportobject, een langdurig ziek paard wordt dan ook gewoon afgekeurd en men betaald om hem te vervangen. Dat is eigenlijk ook gewoon waar je je voor verzekerd hebt niet voor het houden van een chronisch ziek paard.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 27-10-14 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 20:23

Ik vraag me wel af de verzekering een officiële afkeuring heeft ontvangen. Voor zover ik weet is er enkel een brief gestuurd met daarin de bevindingen en de diagnose. Volgens mij is er verder aan de verzekering geen advies oid gestuurd. Dat hij te slecht zou zijn om zo te laten lopen is tegen mij gezegd maar ik denk niet tegen de verzekering. Ik bel morgen de verzekering wel even om te vragen wat Utrecht ze precies heeft verteld.

Yvank_ schreef:

Zo'n verklaring is niet het probleem. De verzekering mag wat mij betreft ook zelf langskomen om te komen kijken hoe hij zijn vriendjes het leven zuur maakt :Y)

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 20:24

bigone schreef:
Heb je een verzekering voor ziektekosten of een basisverzekering die uitkeert bij dood of afkeuring, gezien dat het paard je al je spaargeld heeft gekost?

Verzekering voor ziektekosten. Maar hij heeft oa 3 maanden in training gestaan voor aquatraining en dit werd niet vergoed door de verzekering. Verder betaal ik ook 20% van alle medische kosten.