Paard met bemerking 3 op straalbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zorro_

Paard met bemerking 3 op straalbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 13:43

Hoi Bokkers,

Allereerst zal ik proberen om zo goed mogelijk te verwoorden naar welke antwoorden ik eigenlijk opzoek ben. :j

2 maand terug heb ik een paard gekocht als "goed" en nu heb ik te horen gekregen dat mijn paard een röntgenologische bemerking heeft, jawel een 3 op het straalbeen. Morgen kan ik de rapporten en foto's opvragen en inkijken, en dan ga ik voor een second opinion (die de foto's gaat beoordelen).
Ik heb inmiddels ook juridisch advies gehad en weet welke stappen ik nu kan/moet ondernemen, dus hierin hoef ik verder niet geadviseerd te worden.

Wel ben ik opzoek naar antwoorden zoals;
- Wat is een 3 op het straalbeen nou eigenlijk? Ik heb wel wat gelezen natuurlijk (en ik ga ook zeker de dierenarts om uitleg en mening vragen).
- Zijn er meer Bokkers die ervaring hebben met een paard die bemerking 3 op het straalbeen heeft?
- Wat hebben zij aangepast in het trainingsschema? Of wat hebben zij anders nog aangepast?
- Hoe kan ik het mijn paard zo aangenaam mogelijk maken? Ik wil mijn paard liever niet kwijt natuurlijk..

Nog belangrijk; mijn paard is 9 jaar oud, en altijd volledig (lees 5 dagen per week) getraind. Mijn paard beheerst oefening tot op Z niveau en heeft hier geen hinder van. Zolang ik mijn paard heb (2 maand dus) heb ik nog niks gemerkt/gezien.. Ik heb hem overigens gekocht als sportpaard.

Misschien heb ik nog meer vragen, maar dat kan ik nu niet bedenken.. ik ben nogal verstrooid na dit nieuws.

Alvast heel erg bedankt! En hopelijk kunnen jullie een beetje wegwijs worden in mijn rommelige verhaal..

Groet,
Zorro_

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:13

Het cijfer 3 staat voor de mate van slijtage van het straalbeentje. Bij een keuring wordt de slijtage van het straalbeentje beoordelen op schaal 0 t/m 4, waarin het bij 0 helemaal gaaf is en bij 4 goed versleten zegmaar. Het straalbeentje is onderdeel van het hoefkatrol:
http://www.slosser.nl/Roos/media/k2/ite ... c07_XL.jpg
Normaalgesproken herstelt het straalbeentje zich vanzelf, maar door verschillende oorzaken (bv verkeerd beslaan/bekappen, te weinig beweging etc) kan het zijn dat de doorbloeding in dat gebied niet goed is waardoor het niet kan herstellen en dus blijvend beschadigd raakt.
Als er slijtage zit aan het straalbeentje wordt het oppervlak ruw, de pees die hier overheen loopt (de diepe buigpees) kan hierdoor beschadigen en ontstoken raken; oftewel hoefkatrolontsteking (HKO).

Het verschilt heel erg per paard hoeveel last ze ervan hebben (of liever in welke mate ze tonen dat ze er last van hebben). Wat vaak gedaan wordt is het inspuiten van een soort siliconen (met ontstekingsremmers) in het hoefkatrol, soms in combinatie met speciaal beslag. Het beslag moet natuurlijk regelmatig vervangen worden (wat vaak een stuk duurder is dan normaal) en het inspuiten moet ook regelmatig herhaald worden. bij het ene paard is dit na een maand al, bij een ander gaat het langer goed.
Over de training kan ik niet zoveel zeggen. Er zijn trainers/trainingsmethodes zoals Antoine de Bodt http://www.hoefkatrol.be/ welke beweren dat hun methodes verlichting geven bij paarden met HKO, maar hier heb ik zelf geen ervaring mee.

Voor zover ik weet hoeft een paard met klasse 3 niet perse ook HKO te hebben, maar het is sowieso verstandig om advies te vragen aan een dierenarts (of goede hoefsmid) :)

Peppertree

Re: Paard met bemerking 3 op straalbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:16

Het belangrijkste lijkt mij: Heb je haar zelf laten keuren? Rontgenologisch of alleen klinisch?

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 14:21

Bedankt beestenfreak ik zal het even doorlezen! :j

Peppertree schreef:
Het belangrijkste lijkt mij: Heb je haar zelf laten keuren? Rontgenologisch of alleen klinisch?

Ik heb mijn paard zelf niet röntgenologisch laten keuren, deze rapporten zijn van een fam die het betreffende paard eerder dit jaar (zomer) heeft bezichtigd en gekeurd..
Maar hierin word ik juridisch geadviseerd.

Het gaat mij erom wat ik het beste kan doen voor mijn paard qua training e.d. en waar ik rekening mee moet houden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:24

Als je het paard niet hebt laten keuren heb je niet aan je onderszoeksplicht voldaan. Een ouder paard die klinisch goed is en Z loopt met een 3tje heeft grote kans om ook gezond te blijven. Dat zou ik eerder kopen dan een onbeleerde 3 jarige met een 3tje

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:27

Maar TS vertelt niet of ze het paard klinisch heeft laten keuren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:28

Jij hebt niet aan je onderzoeksplicht voldaan en de verkoper heeft je voorgelogen. Moeilijke zaak.
Jouw paard hoeft nooit een stap kreupel te gaan lopen en als training kun je er voor zorgen dat je volgens de Antoine de Bod methode gaat lessen en rijden. Ik vermoed dat je een redelijke prijs voor je paard hebt betaald en misschien kun je je hard op gaan stellen richting verkoper door een bedrag terug te eisen.

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 14:30

Nogmaals; ik word juridisch ondersteund in deze procedure, hier hoef ik verder geen advies in. Ik ben ook niet verplicht om hier te melden wat ik wel of niet heb laten doen, dit laat ik terzijde aangezien de mensen die het aangaat ook op Bokt kunnen zitten.

Ik vraag advies naar wat het precies is, wat ik voor mijn paard kan betekenen (dingen anders doen/aanpassen) en waar ik eventueel rekening mee moet houden.

Bedankt voor je reactie Bigone, ik ga me zeker eens verdiepen in de Antoine de Bod methode.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:32

Nou aller eerst wist de eigenaar dus al dat hij in princype afkeur is....
(tja andere mensen willen wel ooit helpen)...
Belangrijker is nog, is je paard al eerder bv met de 3 of 4jr rontgenlogisch gekeurd geweest.
Daaruit kun je opmaken hoe wel of niet erg het is dat het nu een 3 is.
Ik ken en paard welke met 3jr een 3 had op de straalbenen en nu inmiddels 9 is en 135 springt en tot de dag van vandaag nooit keupel is geweest....
Je kunt er dus niks van zeggen,zowieso niet gaan beginnen met inspuiten oid als hij nog gewoon goed rat loopt.
Mss wordt ie wel nooit kreupel, dat is een gok.
Maar ik zou het er zeker niet bij laten zitten wat betreft de verkoper.
Die heeft echt wat goed te maken.
Sucses

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 14:35

Bedankt Vivana, ik ben inderdaad al achter de verkoper aan! Bedankt voor de tip! Ik zal eens proberen te achterhalen of hij eerder eens is gekeurd.. Mocht hij blijven (dat is waar ik wel op aan wil sturen) wordt hij opnieuw op de foto gezet hoor, just to be sure en puur voor mezelf..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:20

Laten we het zo stellen, een 3tje geeft gewoon aanzienlijk meer kans op problemen dan een 1 of 2. As simple as that. Zelf ben ik niet zo van Antoine de Both, puur omdat dit imo een commerciele trainingsmethode is, die in feite hetzelfde uitgangspunt hanteert als andere instructeurs. Er hangt alleen een naampje aan.

Ik zou als je dit paard wilt houden voor een hele goed analyse gaan, en dan niet alleen van het been, maar ook van de rug. Het komt steeds vaker voor dat paarden met problemen in het beenwerk problemen in de rug krijgen. Mocht je hier meer over willen weten dan kun je eens kijken in dit topic: [MD] Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:32

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:38

Ik zou niet heel veel waarde hechten aan dat drietje. Hij is al op Z niveau, wat al genoeg belasting geeft en is hier niet kreupel bij geweest.

Ik heb er zelf een gehad die op de foto's zo slecht was en dan niet alleen op zijn straalbeentjes. Inmiddels springt dot paard internationaal en heeft hier nog nooit last van gehad.

Tuurlijk snap ik wel dat het even flink tegen valt als je dit hoort, maar als het erg belangrijk voor u was geweest had u hem denk ik zelf laten keuren incl. foto's.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:39

Zolang je paard geen last heeft, gewoon blijven doen zoals je altijd hebt gedaan. Wil je dit paard voor de springsport zou ik me wel eens achter de oren krabben..

Mijn paard bijvoorbeeld is op zijn 5 jaar geconstateerd met klasse 4 op beide straalbenen van zijn voorvoeten. Springen heb ik niet meer gedaan maar wel 5 dagen per week gewoon gewerkt. Hij heeft uiteindelijk klachten gekregen op 9 jarige leeftijd (ik had hem al van zijn 3) en is toen pas voor de eerste keer behandeld met inspuitingen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:35

Het probleem is eigenlijk ook dat een drie niet zoveel zegt. De ene arts vindt iets een drie, de ander geeft er een twee of vier aan... En verder heeft het ene paard met een twee al enorme klachten en het andere met een drie of zelfs vier geen klachten.

Het je het paard trouwens zelf die z-oefeningen zien doen of is het op wedstrijden uitgebracht? En op welk niveau rijd je zelf?

De tip om zijn rug goed na te laten kijken vind ik trouwens een super tip, vaak krijg je dan in de rug secundaire problemen. Ik zou er wel mee naar een zeer goed aangeschreven kliniek mee gaan, ook met de foto's.

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 19:41

Bedankt allemaal voor de reactie's en tips! Hier zitten veel bruikbare tips bij waar ik zeker wat mee kan doen!

@Jet; Ja ik heb het paard de oefeningen meermalen zien doen. Ik ben zelf officieel een B ruiter, maar ik heb gelest tot M niveau. Helaas nooit een wedstrijdpaard gehad tot nu ..

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:44

het paard hoeft er echt geen last van te hebben, maar in principe koop ik geen paard met een 3 op het keuringsrapport.
Dit met het oog op wederverkoop, is dan niet echt handig

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:47

Als hij geen problemen heeft met de Z oefeningen en daarbij bedoel ik echt waarbij het basiswerk in orde is qua nageeflijk, over de rug en van achter naar voor gereden zou ik niet zoveel schrik hebben voor rugproblemen.

Mijne is echt barakke slecht op de foto en staat ondertussen op vervroegd pensioen omdat het een brokkenpiloot is die zichzelf niet heel kan houden. Zijn voeten zijn nog het minste van zijn problemen maar rugproblemen of spierproblemen heeft hij nooit gehad.. Zolang hij correct en recht gereden werd. Scheefheid is echt nefast.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 06:03

Knakker schreef:
het paard hoeft er echt geen last van te hebben, maar in principe koop ik geen paard met een 3 op het keuringsrapport.
Dit met het oog op wederverkoop, is dan niet echt handig

Helemaal mee eens !!!

Paard is niet voor niets eerder afgekeurd als het allemaal wel mee zou vallen Zou die niet afgekeurd zijn Was die klinisch wel goed op de buigproef e.d. ?

Ideaal zou natuurlijk zijn terug brengen maar begrijp dat dat lastig is kans dat je er niet lang plezier van hebt is zeer aanwezig Zou er dan ook geen geld in steken met betrekking tot kliniek enz
Ja als je hem echt niet terug kan brengen dan kan je niet anders natuurlijk

Hoop dat je dat gaat lukken succes

Excalibur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 06:52

Mijn paard heeft op 1 van zijn voorbenen ook een 3 voor zijn straalbeen. Hij is nu 12 en wij zijn bezig voor de overstap naar het M2. Verder spring ik regelmatig met hem en ga lekker het bos in. Hij loopt ook nog steeds op zijn blote voeten. Bij mij is die nog nooit kreupel geweest.

Misschien dat mijn paard er ooit nog eenkeer last van gaat krijgen maar dat zien we dan wel weer. Ondertussen heb ik er een heel fijn paard aan. Wel heb ik de mijne voor slachtprijs overgenomen. Ik wist dus al bij de aankoop waar ik aan begon.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:24

En wat echt ontzettend belangrijk is, is dat je een steengoede smid hebt. Die kan een paard met een slechter straalbeentje letterlijk maken of breken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:35

hier ook een met een 3tje. Ik heb hem twee jaar en nooit klachten gehad door de straalbeentjes.
Lekker op zijn kont rijden om zijn voorbenen zo veel mogelijk te ontlasten. Niet langdurig te zware (grond)omstandigheden zoeken (zware ondergrond).
Die van mij krijgt op stal zijn voer hoger aangeboden zodat hij niet steeds met zijn volle gewicht op zijn voorbenen staat. Of dat echt helpt weet ik niet maar is mijn eigen gevoel. Loopt op blote voeten.

Er is een paard met klasse 4 die zeer hoog in de endurance loopt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:07

Heeft het paard ongelijke voorvoeten?

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:12

Mijn paard heeft een 2tje en een 3tje op zijn straalbenen, hij heeft dus ook HKO.
Hij staat hiervoor op speciaal beslag, namelijk een zooltje met siliconen. Wij rijden en trainen gewoon dagelijks en rijden in de M2. paard is 17 jaar.
Zolang hij met een zooltje goed loopt, gaan we gewoon door.
je moet goed naar je paard kijken, hij geeft zelf wel aan wat hij wel en niet kan!

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 10:15

Hoi allemaal, na een goede nachtrust ben ik er weer.

@Knakker; ik heb dit paard gekocht met als doel hem voor altijd te gaan houden, ik ben me bewust van het feit dat wederverkoop erg moeilijk is.. maar dit ligt niet in de planning.

@Yontheke; nee hij heeft totaal geen last met nageeflijk lopen en het "voorwaarts - neerwaarts". Afentoe wel wat strakker op een kant, maar ook dit wisselt regelmatig van links naar rechts.

@dresjoepie; hij is verder wel goed, enkel een bemerking op de foto's.. en dat is helaas een 3. Ik zou ook nooit een paard met een 3'tje kopen als ik het van te voren wist (tenzij de prijs er naar is). Hier wist ik het dus echt niet, maar hij is wel precies wat ik zoek.. en als je hem zo ziet mankeert er niks aan. Dat maakt het inderdaad enorm lastig.

@Excalibur en No_No; bedankt voor de positiviteit, dat kan ik heel goed gebruiken! Ik ben voornamelijk van plan om de dressuurwedstrijden in te gaan en daarnaast recreatief te gaan rijden. Geen gekke dingen met springen en cross enzo.

@Tulandro; bedankt, hier ga ik me ook even in verdiepen!

@Elisa2; nee hij staat super netjes op zijn voeten, de smid heeft er dus ook niks geks aan gezien..

@Mliiesje; dankjewel voor je reactie! De kliniek gaat het uitzoeken en dan kom ik er dus ook achter hoe erg het eigenlijk is.. Voor nu heeft hij nergens geen last van, dus ik ga door met waar ik mee bezig was.