Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ik ben uiteindelijk bij een DA uit de draverij geweest ( die hebben veel meer ervaring met rhino omdat het onder de dravers veel voorkomt ) en die heeft haar behandeld en na 6 maand ging het eindelijk weer de goede kant op ! Maar eens rhino gehad, blijven ze hun hele leven drager van het virus, dus in tijden van stress of verminderde weerstand kan het steeds weer opflakkeren... mijn merrie heeft achteraf nog 2x een opstoot gehad, zonder nare gevolgen gelukkig.Pandora2 schreef:Voorzichtig goed nieuws dus !!
Mag ik vragen hoe je ze normaal doorheen het jaar ontwormt ?
Ik snap wel niet goed waarom ze nog mestonderzoek gaan doen de dag nadat je ontwormd hebt ?![]()
Lijkt mij dan toch een vertekend beeld te geven...
alice0cullen schreef:Pandora2 schreef:Voorzichtig goed nieuws dus !!
Mag ik vragen hoe je ze normaal doorheen het jaar ontwormt ?
Ik snap wel niet goed waarom ze nog mestonderzoek gaan doen de dag nadat je ontwormd hebt ?![]()
Lijkt mij dan toch een vertekend beeld te geven...
Waarschijnlijk om de soort parasiet vast te stellen.
Dat is idd een mogelijkheid 
minifries schreef:idd om vast te stellen welke parasiet de boosdoener is. er zijn idd larven in de mest gevonden. ik gad haar om de 3 maanden een kuur, dus ieder seizoen en dan de standaardkuur die de veearts voorschrijft. ze heeft dus nu wormen die zich vastvreten zeg maar in haar darmwand die er dus met een gewone wormkuur niet uitkomen. ze heeft nu een kuur van equest en deze krijgt ze over 3 weken weer. ik heb ervoor gekozen om haar volledig stil te zetten de komende 3 weken. Dit omdat het een enorme impact op haar heeft qua snelle vermoeidheid en het overmatige zweten. dan maar 3 weken niet rijden, haar gezondheid is belangrijker en de veearts kon niets anders dan mij gelijk geven. over 3 weken nog een keer mestonderzoek en dus nog een extra kuur. vind het zo'n eng idee dat dit kleine beestje haar van binnen gewoon kapot kan vreten als je er niets aan doet. ik ben er gelukkig nog op tijd bij. ik wist het wel, kreeg al een naar gevoel tijdens rijden. Ik weet dat ze niet de snelste is en nooit een stap teveel zou zetten, maar zoals dit... nee... dat is niet Luna. hopen dat ze gauw weer de oude is en dat de schade beperkt blijft. Zo jammer, vanaf april kon ik haar weer oppakken na ons rhino avontuur en nu dit weer. na regen komt zonneschijn denk ik dan maar haha
kleine toevoeging haha! ik heb de mest oogevangen voordat zd deze kuur heeft gekregen. heb vrijdag mijn les nog gereden, uiteraard rustig aan gedaan en weet dat ze daar in de bak altijd een keer een mooi hoopje maakt. bij thuiskomst dus direct de kuur erin.
Ik ontworm standaard najaar en voorjaar met Equest en Equest Pramox...dan heb je die rode bloedworm ook mee
Esss schreef:Ik zal ook nog even een update geven, want vandaag is Charlotte Willekens bij ons geweest. Pony is altijd al gevoelig geweest bij dr darmen en volgens Charlotte zit er al langere tijd een verstopping. Er gaat wel mest uit (dat zie ik natuurlijk in haar stal) maar niet genoeg, waardoor ze zich niet lekker voelt en een opgeblazen buik krijgt.
Als ik vervolgens ga rijden en aandrijf dan voelt het helemaal niet lekker voor haar, waardoor ze de laatste paar weken ook echt niet meer vooruit wilde en geen plezier meer had in het werken. Ook zat ze een beetje vast in haar rug en hals en dat heeft Charlotte losgemaakt.
Moet zeggen dat Charlotte dr verhaal heel veel verklaart voor mij, dus ik ben blij dat ik mn gevoel heb gevolgd en haar op rust heb gezet. Hoef ik me daar niet meer schuldig over te voelen.
Nu mag pony nog een paar daagjes lanterfanten en gaan we zaterdag maar weer rustig aan de slag. Hopelijk gaan we dan weer de goede kant op!