[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 20:18

Gelukkig heeft hij manen van 1,50 lang en een volle dikke staart, absoluut geen wondjes of kale plekken.

Afbeelding

Afbeelding


Hij krabt z’n manenkam zodra hij op stal staat en jeukt aan z’n kont. Vaak 10 min en dan stopt het ook vaak. Soms blijft hij na het rollen even zitten en een paar x met de kont op en neer. Hij staat 24/7 buiten, ik haal ze binnen als ik ga rijde of als de smid komt bijv. Ook schuurt hij wat in de schuilstal. Ik twijfel ook of het echt eczeem is maar wilde het deken toch proberen maar heb er nog geen verschil in gemerkt. De snuggy hoods vallen volgens mij niet echt onder de goede kope dekens. Ik heb ook de Rambo en alles geprobeerd, bezuinig niet op zijn gezondheid.
Dit was de enige die goed paste en binnen 3 dagen door midden. Hij staat nu met alleen zijn hals en staat gewoon lekker rustig te grazen. Zie geen enkel verschil.
Hij stampt niet en heeft dit jaar gelukkig geen mijt gehad.
Hij verwond zich niet maar jeuk is gewoon niet fijn, daarom zoek ik toch een oplossing.
Lastig!

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 20:27

Tinker! :D . Wel een hele mooie!
Heb er ook een en die reageerd erg snel op suikers in het gras.
dan krijgt ze ook jeuk,maar die hoeft geen deken op
Denk dat als je dat zoveel mogelijk beperkt en probeerd om wat schraal te voeren.
dus niet vol in het gras,maar doe maar wat minder....
Merk hier dat dat wel helpt.

Mijt is vervelend he. Luis komt bij tinkers ook wel voor.
Heb mijn merrie alle tinkerkwaaltjes wel al gehad geloof ik :+

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 00:02

mentjuh schreef:
Gelukkig heeft hij manen van 1,50 lang en een volle dikke staart, absoluut geen wondjes of kale plekken.

[ [url=m/zhqkDH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/VY2GeO.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hij krabt z’n manenkam zodra hij op stal staat en jeukt aan z’n kont. Vaak 10 min en dan stopt het ook vaak. Soms blijft hij na het rollen even zitten en een paar x met de kont op en neer. Hij staat 24/7 buiten, ik haal ze binnen als ik ga rijde of als de smid komt bijv. Ook schuurt hij wat in de schuilstal. Ik twijfel ook of het echt eczeem is maar wilde het deken toch proberen maar heb er nog geen verschil in gemerkt. De snuggy hoods vallen volgens mij niet echt onder de goede kope dekens. Ik heb ook de Rambo en alles geprobeerd, bezuinig niet op zijn gezondheid.
Dit was de enige die goed paste en binnen 3 dagen door midden. Hij staat nu met alleen zijn hals en staat gewoon lekker rustig te grazen. Zie geen enkel verschil.
Hij stampt niet en heeft dit jaar gelukkig geen mijt gehad.
Hij verwond zich niet maar jeuk is gewoon niet fijn, daarom zoek ik toch een oplossing.
Lastig!

Hm zou best kunnen dat dit inderdaad geen exceem is. Mijn haflinger reageert extreem op suiker/eiwitten. Heb een tijdje luzerne gegeven, toen had ze zich een mooie hanenkam geschuurd.
Afbeelding (overigens slechts een klein laagje ze had nog genoeg manen eronder gekukkig. Dit is zo’n 6 maanden verder (waar het dus nogmaals afgeschuurd is geweest door de muesli))
Afbeelding

Ook een tijdje (nog geen 100 gram per dag) muesli gegeven en daar ging ze weer. Dus misschien even kijken naar je voerratsoen?

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 07:49

Ik probeer inderdaad goed op het voer te letten.
Hij krijgt 100 gram mijten Quattro müsli speciaal voor sobere rassen heel laag in suiker en eiwitten https://www.mijten.be/nl-be/voer/paarde ... count%3d24 Daarnaast 100 gram victorious secret 200 vit/mineralen brok zonder luzerne en extra selenium tegen de jeuk https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... -3kg-18kg/
Daarnaast onbemest hooi heel laag in suiker en grofstengelig...
Daarbij nog extra magnesium,lijnzaadolie en Puur Natuur Culico.
Sinds dit voer randsoen is hij met wat beweging weer goed op gewicht, hij was te dik. Toch nog jeuk :(

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:34

mentjuh schreef:
Ik probeer inderdaad goed op het voer te letten.
Hij krijgt 100 gram mijten Quattro müsli speciaal voor sobere rassen heel laag in suiker en eiwitten https://www.mijten.be/nl-be/voer/paarde ... count%3d24 Daarnaast 100 gram victorious secret 200 vit/mineralen brok zonder luzerne en extra selenium tegen de jeuk https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... -3kg-18kg/
Daarnaast onbemest hooi heel laag in suiker en grofstengelig...
Daarbij nog extra magnesium,lijnzaadolie en Puur Natuur Culico.
Sinds dit voer randsoen is hij met wat beweging weer goed op gewicht, hij was te dik. Toch nog jeuk :(


Ik vind die extra Selenium ook best interessant.
Zie deze link waar goed beschreven is hoeveel Selenium er in bep. voeding zoals hooi en gras zit en hoeveel een paard binnen krijgt en nodig heeft.
https://paardenvoerplein.nl/supplemente ... 08/22/2018
Ik zag dat ze bij mij te weinig Selenium binnen krijgen dus ga daar ook nog werk van maken.
Mentjuh welke selenium geef jij bij?

Voor mezelf gebruik ik sinds een paar weken Selenium extra en ik begin me veel fitter te voelen :)

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 12:32

Selenium kun je ook teveel van geven he.
Zou dus wel heel goed kijken hoeveel er uit voer in komt.
Ik geef zelf marstall force, die is vrij hoog gedoseerd.

Maar ik ben er wel een voorstander van om wel via bloedonderzoek eerst te kijken of er een tekort is en niet op de gok er wat in te stoppen.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:32

ellepel schreef:
Selenium kun je ook teveel van geven he.
Zou dus wel heel goed kijken hoeveel er uit voer in komt.
Ik geef zelf marstall force, die is vrij hoog gedoseerd.

Maar ik ben er wel een voorstander van om wel via bloedonderzoek eerst te kijken of er een tekort is en niet op de gok er wat in te stoppen.


Bovenstaande ben ik helemaal met je eens Ellepel.
Echter ik lees ook dat 1 mg. Selenium per 100 kg paard het uiterste is wat je mag geven. Dus 5 mg selenium voor een paard van 500 kilo.

Ik kom hier uit op ongeveer 0,75 mg Selenium per paard per dag wat ze hier zo ongeveer binnenkrijgen incl. hooi en gras.

Dat is nog niet eens 1 mg. per 500 kg. paard dus veel te weinig. Ik geef als krachtvoer een compleet mineralen/vit. brokje bij maar die dekt de selenium behoefte ook niet.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:48

Ik moest even zoeken, heb destijds een topic geopend over selenium tekort.
Maar appie zou toen 0,8mg selenium in zijn totaal per dag binnen moeten krijgen.
Dat is als ze niks doen aan beweging

Selenium zou in ruwvoer 0.05 tot 0.10 mg per kg drogestof bevatten
En dan dus uitrekenen wat je via supplement of krachtvoer binnen krijgt.

Eczeem gaat hier dikke prima
Maar ze staan niet mer op gras,dus dat scheelt

Afbeelding
Beetje kriebelstaart,maar verder nergens last van

En minimaal plekjes op het hoofd.

Afbeelding

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 07:37

Het selenium zit verwerkt in zijn vitamine mineralen brok. M’n Quarter heeft ook marshal force hier ook heel tevreden over maar “matchte” niet goed met de magenesium van de tinker.

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:06

Hier langzaamaan overgestapt van THC wietolie naar cbd olie en lijkt goed te gaan. Ook een Boett kap gekocht die veel te groot is, dus maar zelf omgezoomd want vind hem wel erg fijn verder. Nog steeds blij met de epplejeck eczeemdeken! Het lijkt alsof haar manen echt langer groeien nu ze niet afgeschuurd worden door de andere dekens.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:56

Ziet er goed uit ellepel & Jets!

Moet me even verdiepen in het Selenium verhaal. Het zit wel in Vitalbix daily complete.
Per KG.
Selenium organisch (3b8.10) 2,4 mg
Vitamine E (3a700) 2.500 IE

En in Pavo care for life
Selenium 0,9 mg
Vitamine E 600 IE

Daarnaast krijgt ze nog:
Koudgeperste lijnzaadolie, natuurlijke vitamine E (d-alpha tocopherol)

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 09:09

Ik geef Winnie ook Havens EquiForce E+, met vitamine E, selenium en magnesium over haar vitaminebrok (Metazoa). Ze is twee jaar geleden spierbevangen geweest en ik vond haar het afgelopen jaar weer donkere urine hebben en ze ging op buitenrit soms ineens stilstaan. Sinds ik dit geef eigenlijk niet meer. Wellicht dat het ook nog een bijdrage geeft aan de zomereczeem.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:00

Jets, dat ziet er goed uit.

Ellepel, ook Appie ziet er goed uit, ik kan me van eerdere jaren toch wel heftiger schuur foto´s herinneren.

Hetty7
Berichten: 22
Geregistreerd: 01-06-10

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 15:30

Heeft iemand ervaring met het middel Beat Itch - van Lavette Natural Care.
Ik ben me aan het verdiepen... zover ik nu weet is het een privé persoon, die dit zelf maakt. Ze zou haar firma en product geregistreerd hebben, en de ingrediënten getest hebben, zo vertelt ze me, maar geeft daar verder geen openheid over.
Er zou Aloe Vera, knoflook, brandnetel en lavendel in zitten - plus vitamines (precieze samenstelling geeft ze niet) - en het zou heel goed tegen jeuk, wondjes, ontsteking helpen...
Ik hoor graag ervaringen uit eerste hand van mensen die dit gebruikt hebben - bij zomer-eczeem en jeuk.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 16:31

Iemand interesse in een rambo sweet itch? Ligt nu op mijn fjord maar past ook bij een klein paard gok ik

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 19:44

Hallo,

Kunnen jullie mij aub helpen?

Ik heb een pony met (zomer) staarteczeem. Hij had een eczeemdeken die schuurde tussen de voor en achter benen en onder de buik. Nu een normale vliegendeken en daar is de jeuk helemaal mee weg alleen nu ligt zijn schoft weer helemaal open tot bloedens toe...

Wat gaat mij helpen? Borstbeschermer?

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:08

Denk dat je toch een beter passende deken moet hebben.
Als het op de schoft drukt,dan blijft dat ook zo met een beschermer :j

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 21:17

Hi allemaal, ben ik ook weer eens :)
Shenna haar plekken zijn nu redelijk onder controle, maar ze heeft er nog steeds last van. Niet heel ernstig, maar het zit er nog wel. Vooral op haar hoofd, tussen haar voor- en achterbenen en bij haar tepels.

Gisteren kwam de fokker/ vorige eigenaar van Shenna langs om te kijken bij haar en die raadde mij Derfen heel erg aan. Die was er zelfs zo positief over dat ze zei dat ze dan meestal weer zonder deken kunnen etc. Dus mijn vraag is: hebben jullie ervaring met Derfen? Hoe goed dat werkt bij jullie paarden en voor hoe lang? Eventueel andere bijwerkingen?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 21:19

Ik kan beamen wat jou is verteld, maar weet wel dat dat helaas niet altijd zo is.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 21:53

Is echt uitproberen :j

Ik heb het ook.
De cream en derfen original.
De original stinkt zo dat ik het wel perfect vind om bij mijn merrie in de manen te smeren zodat de andere paarden daar af blijven als ze staan kriebelen.

Appie heeft net 5 dagen zonder deken gelopen,die heb ik ook de original bij de manen langs gedaan,maar vandaag wel weer de deken er op gedaan.

De cream vind ik wel erg fijn werken op de wondjes rondom voorpluk en op het hoofd

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:28

ellepel schreef:
Denk dat je toch een beter passende deken moet hebben.
Als het op de schoft drukt,dan blijft dat ook zo met een beschermer :j

Wat voor model raad je dan voor mij aan? Pony is rondgeribt, beetje smalle schouders..

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 10:09

Is kwestie van passen, wat bij de een zit,zit bij een ander niet goed.
Ik heb die van mij nu deze om.

Afbeelding

Qhp zebra. Zit prima, nergens druk of schuurplekken.

Ik had ook de rsih, zat op zich ook goed,maar gaf wat uitval aan begin van de manen door schuren van de hals

Afbeelding

En er zijn zoveel meer.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 13:33

Qhp deken heb ik ook maar daar vielen de manen van uit en de bilriemen schuurde dus dat is ook geen blijvende oplossing...

dimma

Berichten: 344
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Surhuisterveen

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 15:09

Iemand nog op naar Horsegear eczeemdeken? Ik heb er 1 liggen mt 175. Is maar een maand gebruikt. Deken is gewassen.

Afbeelding

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:32

Celine_Famke schreef:
Hi allemaal, ben ik ook weer eens :)
Shenna haar plekken zijn nu redelijk onder controle, maar ze heeft er nog steeds last van. Niet heel ernstig, maar het zit er nog wel. Vooral op haar hoofd, tussen haar voor- en achterbenen en bij haar tepels.

Gisteren kwam de fokker/ vorige eigenaar van Shenna langs om te kijken bij haar en die raadde mij Derfen heel erg aan. Die was er zelfs zo positief over dat ze zei dat ze dan meestal weer zonder deken kunnen etc. Dus mijn vraag is: hebben jullie ervaring met Derfen? Hoe goed dat werkt bij jullie paarden en voor hoe lang? Eventueel andere bijwerkingen?


Ik gebruik Derfen original bij mijn paard. In het voorjaar had ze veel jeuk, dus toen smeerde ik om de dag. Nu is ze zo goed als jeuk vrij en smeer ik één keer per week preventief. Ik houd wel altijd haar eczeemdeken om.