[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 09:00

@bamsy houdt er wel rekening mee dat een gewone vliegendeken vaak niet fijn genoeg gemaasd is on knutten tegen te gaan. Hier is het of eczeemdeken of regendeken, maar hij schuurt nauwelijks aan manen gelukkig. Vooral op staart last. Hoop het dit jaar voor te kunnen zijn.

bamsy

Berichten: 1118
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 09:16

darkadia schreef:
@bamsy houdt er wel rekening mee dat een gewone vliegendeken vaak niet fijn genoeg gemaasd is on knutten tegen te gaan. Hier is het of eczeemdeken of regendeken, maar hij schuurt nauwelijks aan manen gelukkig. Vooral op staart last. Hoop het dit jaar voor te kunnen zijn.

Gaat om de Rambo protector hals, voor mij prima genoeg.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 16:25

Ik heb mijn paard vandaag voor het eerst haar vliegendeken om gedaan. Zag gisteren voor het eerst een zwerm vliegjes.

JasonJ
Berichten: 3
Geregistreerd: 24-01-18
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 23:20

Hi allemaal,
Wij melden ons ook graag aan in dit topic. Afgelopen september als een blok gevallen voor een IJslander, helaas met eczeem. Nu was het al te laat om er intensief mee aan de slag te gaan, dus heb het toen een beetje laten gaan. Wel dagelijks de plekken goed ingesmeerd met anti itch balsem.. helaas schuurde ze tot bloedens aan toe. Nu wil ik het dit jaar gelijk goed aanpakken.. alleen er zijn zo ontzettend veel producten, ben erg benieuwd wat jullie aanraden en waarom? (eczeemdeken/voeding/zalfjes/shampoo enz.)
En vanaf wanneer gaat bij jullie de eczeemdeken erop, en wat doe je als het regent.. laat je de deken dan zitten offf gooi je er een regendeken op?

We staan vlakbij de kust, en ze loopt 24/7 buiten in de paddock met schuilstal en onbeperkt hooi. (Geen weidegang)

Ben erg benieuwd naar de tips en tricks!

Groetjes!

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 23:24

Bovenaan deze pagina had ik al mijn reactie gezet voor iemand anders die er naar vroeg.
Maar deken blijft altijd op,weer of geen weer.
In koudere dagen heb ik een ongevoerde regendeken met hals,werkt perfect!

En wanneer op, vanaf 10-15 graden overdag ongeveer.
Maar kijk ook even op de vorige pagina,daar staan ook nog tips :j
Smeersel hier word weer derfen

JasonJ
Berichten: 3
Geregistreerd: 24-01-18
Woonplaats: Heemskerk

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 23:48

Ja top dank je wel, ondertussen probeer ik zoveel mogelijk het topic door te lezen. :-)

Zit er ook over na te denken om voor de duin/bos ritten een rij- vliegendeken aan te schaffen tegen de muggen. Of zal dit weinig uitmaken?

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:02

Ik krijg vandaag mijn nieuwe rambo sweet itch binnen <3 ponylief heeft al een hele boel manen eraf geschuurt |(

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:50

Caitlin_K schreef:
Vanaf waar neer leggen jullie de dekens ongeveer weer op? Ik meestal eind maart, maar struggle wel met het weer want als ze buiten staat wordt die nat enzo, en vind dat toch niet zo prettig idee. :(:)


Mijne gaat van Winterdeken (met hals) naar eczeemdeken. Eventueel tussen een regendeken erop of op het
Eczeemdeken.

Nu vriest het nog hard dus is het nog niet nodig, verwacht dat het na deze broedperiode vrij snel nodig gaat zijn..

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:47

yarkayunda schreef:
Ik krijg vandaag mijn nieuwe rambo sweet itch binnen <3 ponylief heeft al een hele boel manen eraf geschuurt |(


Als je pony nu schuurt dan kan dat toch niet aan de zomereczeem liggen lijkt mij?

Sarah_Fons

Berichten: 962
Geregistreerd: 03-06-14

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:22

Ik probeer dit jaar weer met een nieuw voer. Ik gaf tot vorig jaar Novamix van Mijten, wat wel ging, maar hij moest toch nog steeds zijn deken op. Ik ben nu gestart met Metazoa, na hier veel positiefs van te horen. Hopelijk - we kunnen maar hopen he :-D - kan de deken af blijven. En zo niet, hebben we toch maar weer geprobeerd :-)

Maris_

Berichten: 1457
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:14

Kayleigh327 schreef:
yarkayunda schreef:
Ik krijg vandaag mijn nieuwe rambo sweet itch binnen <3 ponylief heeft al een hele boel manen eraf geschuurt |(


Als je pony nu schuurt dan kan dat toch niet aan de zomereczeem liggen lijkt mij?


Idd. Is sowieso geen ZE wat dat evt veroorzaakt.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:43

Kayleigh327 schreef:
yarkayunda schreef:
Ik krijg vandaag mijn nieuwe rambo sweet itch binnen <3 ponylief heeft al een hele boel manen eraf geschuurt |(


Als je pony nu schuurt dan kan dat toch niet aan de zomereczeem liggen lijkt mij?


De dierenarts zegt van wel :)

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:51

@yarkayunda dat is wel gek, want met deze kou zijn knutjes niet actief. Zou dan ook zeker verder kijken naar andere oorzaken.

Quro

Berichten: 147
Geregistreerd: 30-01-18

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:07

Ik ben erachter gekomen dat ons Felletje ook zomereczeem heeft. Heeft verkoopster niet gemeld..ik had het wel gevraagd. Boel gedoe, emoties en tranen, maar ik ga ervoor.
Ik vond online een kaart van NL met gebieden waar er minder knutten zijn. Dwz; SME knutten. Maar dat is een ding van 10 jaar geleden. Weet iemand een recenter beeld in kaart waar de meeste knutten zitten? Of is dat toch nog wel hetzelfde ongeveer?

Voer, smeersel, alles zie ik voorbij komen, maar volgens mij is een heel goede deken de beste remedie?

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:13

Als de jeuk inderdaad veroorzaakt wordt door zomereczeem (knutten)dan is een goede deken idd beste remedie...ter ondersteuning een goed voedingsbeleid en evt smeersels..
Qua gebieden..zit je in de buurt van zee(wind) vrijwel altijd goed..

Quro

Berichten: 147
Geregistreerd: 30-01-18

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:26

En ik lees ook dat het vaak zomereczeem genoemd wordt maar niet is..elk beetje jeuk tijdens warme dagen is al gauw dat. Maar er zijn toch heel veel redenen voor jeuk?
Is het duidelijk te herkennen of door de schuurplekken niet meer..ik lees dat onderzoek en bloedafname ook niet echt iets zegt nog.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:53

Ja zeker als je paard nu al jeuk heeft kan je ervan uit gaan dat het geen zomereczeem is...momenteel met de vorst is de kans op knutten minimaal...dan is de kans op jeuk door bv voeding veel groter...vaak is het ook een combinatie

Quro

Berichten: 147
Geregistreerd: 30-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:54

Nee hij heeft nu nergens last van.
Zeelucht..maar als je op deze kaart kijkt dan is dat wel gek. Eilanden? Zeeland, Den Haag regio. Allemaal donker.
Ik zit bij Kwadijk, vlakbij Edam/Volendam. Daar lijkt het wit. Ik ga zo vreselijk blij zijn als het hier net het juiste gebied is.


Hmm..kaartje wil niet

Quro

Berichten: 147
Geregistreerd: 30-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:57

Ja! *\o/*


Afbeelding

Marit1995
Berichten: 182
Geregistreerd: 04-02-16

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:33

Zeelucht is ook niet altijd de remedie. Weet er helaas alles van..

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 11:59

yarkayunda schreef:
De dierenarts zegt van wel :)


Heb je al eens geprobeerd wat extra vetten bij te voeren?
Bijv. lijnzaad, lijnzaadolie e.d.

Wellicht is haar huid vrij droog waardoor ze schuurt.

Zomereczeem lijkt me erg gek in deze wintertijd.

Schuurt je paard misschien op iets in voeding? Kuilvoer? Teveel suikers en zetmeel in het krachtvoer?

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:09

Wintereczeem :D

Hier zie ik wel dat paarden wel gaan schuren in de winter door toch teveel suikers in de voeding.
en door mijt, luis geeft eigenlijk weinig jeuk hier.
Of regenschurft, ook erg vervelend!

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:26

henny_w schreef:
yarkayunda schreef:
De dierenarts zegt van wel :)


Heb je al eens geprobeerd wat extra vetten bij te voeren?
Bijv. lijnzaad, lijnzaadolie e.d.

Wellicht is haar huid vrij droog waardoor ze schuurt.

Zomereczeem lijkt me erg gek in deze wintertijd.

Schuurt je paard misschien op iets in voeding? Kuilvoer? Teveel suikers en zetmeel in het krachtvoer?


Het kan niet aan de suikers liggen want ze krijgt alleen hooi en gras en in het gras van nu zit niks in maar dat met de lijnzaadolie zal ik proberen

Jannuhh
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-06-17

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:38


darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:44

@yarkayunda we proberen met je mee te denken he ;) zoals meerderen al aangeven zal de jeuk die ze nu geeft geen echte zomereczeem zijn en is het dus zaak uit te zoeken wat dan wel de oorzaak is.
En ook hooi hangt af van welke snede etc hoeveel suikers dat bevat. Het is niet zo dat daar helemaal geen suikers uit vrij komen natuurlijk, dus als je paardje er gevoelig voor is kan het wel degelijk mee spelen. En idd het gras is nu gestresst door de vorst, in combi met zonnige dagen overdag, kan het wel veel suikers bevatten ook.

Jeuk bij je paardje is zo naar en zo lastig vaak om dit onder controle te krijgen.