[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:53

ellepel schreef:
Ohwnhaha, ja dat wist ik niet.
Ga er vanuit dat winterperiode de meesten op ruwvoer staan :)

Maar op die site wat ik je aangaf staat echt veel info over voer,denk dat je daar wel veel antwoorden zult vinden :j


Ons andere paard heeft een tijdje opgehokt gestaan ivm een operatie dus we hadden nog gras wat ze nu mogen opmaken.
Ik ga je site ff door spitten

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:27

Er word vaak ten onrechte gedacht aan enkel de suiker en/of zetmeelgehalte in de voeding.
Denk ook eens aan toxines in het algemeen.
Er is in alles om ons heen een steeds hogere toxise belasting, denk al aan de bodem, de grond, de lucht, etc

Elk paard word nagenoeg gestoken door muggen etc.
de ene niet meer dan de andere in dezelfde wei.
Het verschil zit hem in de reactie op de steek.
Krijg je een redelijke tot grote reactie dan zijn er meer toxische stoffen aanwezig onder de huid.
Dit kan verschillende oorzaken hebben.
Toxines worden afgevoerd via het lympfesysteem.
Een niet optimaal werkend systeem kan er voor zorgen dat zich toxines opstapelen.
Toxines zijn overal aanwezig vandaag de dag, daardoor zijn allergieën ook een groeiend probleem, ook bij mensen.
Onze systemen krijgen meer toxines binnen dan wij kunnen verwerken.
Iedereen lijkt tegenwoordig wel een intolerantie voor iets te hebben.
Beweging is essentieel om afvalstoffen af te voeren, 24/7 bewegen is natuurlijk het mooiste maar ook af en toe explosieve beweging is heel goed om de lympfe te zuiveren.
Als toxines zich opstapelen in de nieren, lever en bloed kan zich dat uiten in uitwendige jeuk.
De huid is een back-Up voor de andere ontgiftingsorganen,
Wanneer de darm, de lever of de nieren overbelast zijn
Bij uitwendige (huid) problemen is het basissysteem dus eigenlijk al overbelast

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 08:57

Dat vind ik een erg goed stukje Festeropre! Dat is naar mijn idee ook de reden dat voornamelijk sobere rassen last hebben van zomereczeem. Zij zijn nog minder gewend (minder aangepast) aan ons rijke en vervuilde leven hier. Aan de ene kant wil je uiteraard een lage ballast in het rantsoen door een laag suiker en geschikte grondstoffen maar aan de andere kant kun je een zomereczeem paard enorm helpen door een voer te geven wat actief afvalstoffen afvoert, het lichaam reinigt, de darmflora optimaliseert, de ontstekingsreactie remt, de lever ondersteund en hersteld en bijdraagt de allergiereactie te remmen.

Een hogere weerstand en vooral een schoner lichaam draagt bij aan het voorkomen van zomereczeem!

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:23

Zijn er hier mensen die wel eens lymfedrainage massages bij hun paard laten doen en hier wat van merken bij de zomereczeem?
Ik ben mijn plan voor komend seizoen aan het samenstellen :)

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:25

Levita30 schreef:
Dat vind ik een erg goed stukje Festeropre! Dat is naar mijn idee ook de reden dat voornamelijk sobere rassen last hebben van zomereczeem. Zij zijn nog minder gewend (minder aangepast) aan ons rijke en vervuilde leven hier. Aan de ene kant wil je uiteraard een lage ballast in het rantsoen door een laag suiker en geschikte grondstoffen maar aan de andere kant kun je een zomereczeem paard enorm helpen door een voer te geven wat actief afvalstoffen afvoert, het lichaam reinigt, de darmflora optimaliseert, de ontstekingsreactie remt, de lever ondersteund en hersteld en bijdraagt de allergiereactie te remmen.

Een hogere weerstand en vooral een schoner lichaam draagt bij aan het voorkomen van zomereczeem!


Dank Levita30!

Zodra het besef er is waar de problemen vandaan komen kan er pas effectief wat aan gedaan worden.
Hoewel het moeilijk is de lucht en de bodem te zuiveren zullen we aan de slag moeten in het paard, van binnen uit, zoals je zegt met de juiste voeding meer weerstand bieden en helpen met het afvoeren van de toxines.
Heb er wel moeite mee als ik zie dat mensen wel de voeding aanpassen van hun “eczeem paard”
maar ze vervolgens op een weide gaan met kunstmest en raaigras ( lees; Mac. Donald’s )en daarbij minimale beweging krijgen.
Om nog maar te zwijgen over de vele die zich laten verleiden tot het geven van cortisone injecties, nog maar toxines in het lijf,
Dat vind ik dan beetje dweilen met de kraan open

MaritGalinda

Berichten: 371
Geregistreerd: 08-03-11

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 15:47

Hoi hoi,
Ik meld me hier ook!
Al enkele jaren op rij is mijn pony aan het schuren.
Wat het frappante is, is dat ze alleen jeuk heeft in de zomer en wanneer ze thuis staat.
Als ze, als wij op vakantie zijn bijvoorbeeld, op de stal staat waar ze vandaan komt, heeft ze nagenoeg geen jeuk.
Het enige verschil tussen die wei en onze wei is dat onze wei bemest wordt met koeienmest/kunstmest (hier hebben wij niks over te zeggen omdat het de wei van de buren is) en op de stal waar ze vandaan komt, wordt er bemest met paardenmest.

Valt hier iets over te zeggen en wat kunnen we er zelf aan doen?
Helaas hebben we hier thuis geen mogelijkheid tot het ontnemen van het gras behalve de stal.

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:01

@MaritGalinda Daar kan je dan zelf inderdaad niks mee doen als het niet je eigen stal is.
Zijn er verder geen verschillen? Is die stal waar ze vandaan komt misschien heel dicht bij zee?
Krijgt ze daar ander voer?
Als er verder echt geen verschillen zijn dan zal het aan de mest liggen en het groeien van het gras, dan kun je alleen een andere stal zoeken.

Zinzi_jewel

Berichten: 8851
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:18

Las hier van een erg allergisch paard .
De mijne bleek ook allegsich voor veel zaken op en om de stallen .
Voor teveel om een imuumtherapie te starten .
Verder gezocht en bleek lyme te hebben .
En behandeling met ab was vooraf gegaan en tijdens behandeling werd ze jeukvrij stoppen na 50 dagen en de jeuk kwam terug .
Allergie testen en vreselijk allergisch voor mijten
, pollen en vliegend gespuis
Toen lyme test en.idd lyme
Lyme maakt alles kapot .
We hebben haar vorige winter behandeld .
En.afgelopen zomer jeukvrij gebleven .

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 17:49

Ik loop echt elke keer tegen een raadsel aan...
De laatste tijd ben ik aan het experimenteren met granen in het voer omdat ik het vermoeden heb dat mijn pony er niet tegen kan.
Afgelopen keer kreeg ze weer een weekje granen en toen schuurde ze haar staart. Daarna weer een tijdje mee gestopt en helemaal niet meer zien schuren.
Nu heeft ze vanmiddag om 12 uur weer een handje Gerstemix gehad en om 16:00 stond ze haar staart te schuren....
Kan die reactie zo snel gaan...?? Of is dit gewoon toeval?

ellepel

Berichten: 47439
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:29

Nou ja allergisch is allergisch.
Dan kan een reactie heel snel gaan
Zou het gewoon niet meer voeren dan, is genoeg voer zonder graan :j

wendy1987

Berichten: 6972
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:13

Mijne staat momenteel met 1 of ander virus. Enigste van de stal.. Koorts en niet willen eten. Gaat nu weer wat beter. Maar zal denk door de weerstand dan komen? Dat ze toch vatbaarder is? Nooit last gehad in 7 jaar maar nu ineens dus hoge koorts en bijna niet eten. Zo sneu.. En ik kan er ook niet ongestoord vanalles geven wat ze wel lekker vindt ivm jeuk. Hoe pakken jullie dat aan?
Heb nu de muesli handjes gegeven die ze wel vaker krijgt van havens zonder melasse en suikers.
En bietenpulp, dat eet ze wel goed. Hooi inmiddels ook weer beter.
Maar lastig voeren is het wel met zo'n eczemer :n

ellepel

Berichten: 47439
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:41

Ja gaat wel wat rond hoor,denk een licht influenza virus?
Heb er al meer van gehoord,al waren die ook wat aan de dunne er van.

Maar in elk geval gewoon ruwvoer, en ik je kunt ook wat je gewone krachtvoer misschien een papje maken met wat water?
Op zich kan een beetje afvallen door ziekte geen kwaad,dat komt er later wel weer bij.
Zou nu gewoon je voer wat je normaal geeft aanhouden, als een dier niet goed tegen ander voer kan zou ik dat juist niet geven als ze niet fit zijn

wendy1987

Berichten: 6972
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:11

Ja ze krijgt der handje lucerne en metazoa idd gewoon. Eet ze ook weer goed op. Liet ze eerste dag wel staan.

Mest is wel goed geweest al die tijd gelukkig.

Dacht ik ook al. Beetje hetzelfde houden verder.
Ze heeft niet veel reserve ivm sport en keuring conditie haha.

Maar nog niet super afgevallen op t oog iig gelukkig

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:48

ellepel schreef:
Nou ja allergisch is allergisch.
Dan kan een reactie heel snel gaan
Zou het gewoon niet meer voeren dan, is genoeg voer zonder graan :j


Ben ik het helemaal mee eens! Probeer er alleen achter te komen of het echt daar aan ligt of dat het gewoon toeval is en het samenhangt met een baal hooi ofzo snapje.
Dus nog even een paar dagen testen, als het aanhoudt dan wordt ze een graan-vrij paardje!

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:26

Kayleigh327 schreef:
ellepel schreef:
Nou ja allergisch is allergisch.
Dan kan een reactie heel snel gaan
Zou het gewoon niet meer voeren dan, is genoeg voer zonder graan :j


Ben ik het helemaal mee eens! Probeer er alleen achter te komen of het echt daar aan ligt of dat het gewoon toeval is en het samenhangt met een baal hooi ofzo snapje.
Dus nog even een paar dagen testen, als het aanhoudt dan wordt ze een graan-vrij paardje!


Zowieso wel eens goed om een tijd graanvrij te gaan en eens kijken hoe het gaat.
Granen zijn ook belastend voor een paard en zeker de sobere rassen.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:07

MaritGalinda schreef:
Hoi hoi,
.....
Het enige verschil tussen die wei en onze wei is dat onze wei bemest wordt met koeienmest/kunstmest (hier hebben wij niks over te zeggen omdat het de wei van de buren is) en op de stal waar ze vandaan komt, wordt er bemest met paardenmest.
.....


Reken maar dat het door de bemesting komt. Het enige wat je kunt doen is een track maken, en de weide afsluiten voor begrazing. Gevolg is dat je de hele zomer dan hooi moet bijvoeren. Anders blijft ze schuren.

ellepel

Berichten: 47439
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:14

Ik ben benieuwd of ik aankomend zomer verschil ga merken.
Appie kwam van kunstmest gras.
had toen veel jeuk.
Toen op grasland wat werd bemest met drijfmest...weinig jeuk,maar hij stond erg schraal.
Laatste 3 jaar op onbemest gras, toch best veel jeuk.
Straks komt er stalmest op de wei en ben heel benieuwd of dat verschil geeft.


Denk het eigenlijk niet erg. :D

Wat me wel opvalt is dit: gras heeft voeding nodig om te groeien.
Is dat er te weinig dan krijg je gestressed gras toch...met meer fructaan.
en dat geeft jeuk.
Datzelfde gras zal,dan ook ongetwijfeld scheef zitten in verhouding mineralen en vitamines.
wat ook weer niet goed is.


Denk dat je gewoon goed moet bemesten, bodemonderzoek laten doen en kijken wat het beste is voor je gras

MaritGalinda

Berichten: 371
Geregistreerd: 08-03-11

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 17:46

Zou een graasmasker overdag iets kunnen helpen, dat ze minder binnenkrijgt en dan ‘s nachts op stal? En is een eczeemdeken nog een meerwaarde, denken jullie?

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:31

MaritGalinda schreef:
Zou een graasmasker overdag iets kunnen helpen, dat ze minder binnenkrijgt en dan ‘s nachts op stal? En is een eczeemdeken nog een meerwaarde, denken jullie?

In de zomer misschien, maar in de winter zit er toch bijna niks in het gras..

_Lente

Berichten: 307
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 00:29

yarkayunda schreef:
MaritGalinda schreef:
Zou een graasmasker overdag iets kunnen helpen, dat ze minder binnenkrijgt en dan ‘s nachts op stal? En is een eczeemdeken nog een meerwaarde, denken jullie?

In de zomer misschien, maar in de winter zit er toch bijna niks in het gras..


Behalve veel fructaan bij vorst en zon.
Mijn ervaring: masker helpt!
Mijn pony (exceem en 2 jaar geleden heel licht hoefbevangen) staat nu het hele jaar buiten op gras en hooi, met graasmasker en doet het super!
En is ook nog eens enorm behendig met het masker (greenguard), ook met hooi uit een fijnmazig hooinet eten en groomen van andere paarden.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 10:13

JEvv schreef:
Behalve veel fructaan bij vorst en zon.
Mijn ervaring: masker helpt!
Mijn pony (exceem en 2 jaar geleden heel licht hoefbevangen) staat nu het hele jaar buiten op gras en hooi, met graasmasker en doet het super!
En is ook nog eens enorm behendig met het masker (greenguard), ook met hooi uit een fijnmazig hooinet eten en groomen van andere paarden.

Dus ook zonder eczeemdeken?

_Lente

Berichten: 307
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 15:58

yarkayunda schreef:
JEvv schreef:
Behalve veel fructaan bij vorst en zon.
Mijn ervaring: masker helpt!
Mijn pony (exceem en 2 jaar geleden heel licht hoefbevangen) staat nu het hele jaar buiten op gras en hooi, met graasmasker en doet het super!
En is ook nog eens enorm behendig met het masker (greenguard), ook met hooi uit een fijnmazig hooinet eten en groomen van andere paarden.

Dus ook zonder eczeemdeken?


Nee, wel met een exceemdeken.
Graasmasker helpt hier om de pony op een net gewicht te houden.
Alleen hooi, zonder gras, heb ik geprobeerd, maar dat maakte met de jeuk bij mijn pony geen verschil.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 18:08

Kunnen de mensen met fjorden een mooie boog houden met eczeemdeken of is dat verloren zaak? :P

Froukje
Forever young

Berichten: 10849
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 18:13

Afbeelding
Dit was die van mij met de hele zomer een deken op.
Als je het een beetje bij houd zodat de boog niet te hoog word gaat het best prima.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 18:52

Als ik dat zo zie is het inderdaad zeker het proberen waard!
Nu ligt het hier alleen een deel plat door een deken met halve hals.. zou dat nog te redden zijn of moet dat weer helemaal kort? Is eind sept nog helemaal kort geschoren, dus zou zonde zijn als dat weer moet :o . Ik neem haar binnenkort over en tot hiervoor nog nooit ervaring gehad met fjordenbogen :))