[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 18:59

Hebben jullie ooit een graasmasker geprobeerd? Mijn homeopaat zegt namelijk dat een paard met Zomereczeem te veel suiker binnen krijgt en daarvan gaat het zweet zoeter ruiken en daar komen de mugjes op af. Daarom hebben ook vaker koudbloeden last van eczeem omdat ze sneller (en dus meer ) suiker binnen krijgen. Heeft iemand dat ooit geprobeerd

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:10

yarkayunda schreef:
Hebben jullie ooit een graasmasker geprobeerd? Mijn homeopaat zegt namelijk dat een paard met Zomereczeem te veel suiker binnen krijgt en daarvan gaat het zweet zoeter ruiken en daar komen de mugjes op af. Daarom hebben ook vaker koudbloeden last van eczeem omdat ze sneller (en dus meer ) suiker binnen krijgen. Heeft iemand dat ooit geprobeerd


Maar waarom dan graasmasker? Suikers krijgen ze ook juist veel binnen door brok/musli/appels/suikerrijk hooi enz, of staat jouw paard volledig op alleen gras? Mooi op gewicht? Of toch iets te dik? Speelt allemaal mee in keuze om graasmasker te gebruiken...ik ben er zelf niet zo'n voorstander van..als je de keuze hebt zou ik paard dan liever minder uur op de wei hebben en dan op paddock met suikerarm hooi

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:37

Dat verhaal klopt ook niet helemaal hoor.
Zou zelfs zo zijn dat zoete zweet geur de eigen herkrnbare lichaamsgeur maskeert en ze minder snel geprikt worden.
De mugjes komen af op kooldioxide die uit de adem komt en lichaamswarmte.
Lichaamsgeur komt pas veel later in het rijtje

Graasmasker vind ik echt nare dingen, dan inderdaad op een paddock met hooi.
En beperkt op de wei als je gras wil minderen.

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:58

ellepel schreef:
Dat verhaal klopt ook niet helemaal hoor.
Zou zelfs zo zijn dat zoete zweet geur de eigen herkrnbare lichaamsgeur maskeert en ze minder snel geprikt worden.
De mugjes komen af op kooldioxide die uit de adem komt en lichaamswarmte.
Lichaamsgeur komt pas veel later in het rijtje

Graasmasker vind ik echt nare dingen, dan inderdaad op een paddock met hooi.
En beperkt op de wei als je gras wil minderen.


Lichaamswarmte vind ik wel een interessante!
Mijn merrie heeft namelijk van zichzelf een redelijk hoge temperatuur (38 graden).
Heeft het ook heeel snel warm.
Ben benieuwd of het zo direct zou werken die lichaamswarmte!

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 21:02

Appie zit met meten altijd rond de 36,6 :')

Haha, :P

onze paarden zijn gewoon allergisch, en dan maakt het niet uit waar die mug op af komt denk ik.
Als did kan prikken dan doet hij het, en gelukkig houd een deken dan een boel tegen

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 21:22

ellepel schreef:
Appie zit met meten altijd rond de 36,6 :')

Haha, :P

onze paarden zijn gewoon allergisch, en dan maakt het niet uit waar die mug op af komt denk ik.
Als did kan prikken dan doet hij het, en gelukkig houd een deken dan een boel tegen


Haha oke dat is weer aan de lage kant.
Zal niet veel uitmaken inderdaad. Gewoon elke keer een stapje verder zien te komen om de allergie onder controle te krijgen :(

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:31

Vleddertje1 schreef:
yarkayunda schreef:
Hebben jullie ooit een graasmasker geprobeerd? Mijn homeopaat zegt namelijk dat een paard met Zomereczeem te veel suiker binnen krijgt en daarvan gaat het zweet zoeter ruiken en daar komen de mugjes op af. Daarom hebben ook vaker koudbloeden last van eczeem omdat ze sneller (en dus meer ) suiker binnen krijgen. Heeft iemand dat ooit geprobeerd


Maar waarom dan graasmasker? Suikers krijgen ze ook juist veel binnen door brok/musli/appels/suikerrijk hooi enz, of staat jouw paard volledig op alleen gras? Mooi op gewicht? Of toch iets te dik? Speelt allemaal mee in keuze om graasmasker te gebruiken...ik ben er zelf niet zo'n voorstander van..als je de keuze hebt zou ik paard dan liever minder uur op de wei hebben en dan op paddock met suikerarm hooi

Ze krijgt alleen hooi en gras

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 16:38

Die van mij staat ineens weer staart en manen te schuren aan een boom hier in de wei....
Kan niet meer van de knutjes zijn toch?

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:31

Ik ben vandaag gestart met de immuuntherapie. Eerste injectie heeft ze gehad. Gelukkig geen huidreactie op de injectie (ben tot 5 uur na injecteren op stal geweest), dus dat is ook fijn. Hoop zo voor haar dat het helpt!
Bij het afdoen van de deken wel veel kriebel en huidvet. Dus weer een paar dagen proberen zonder deken voor haar vacht.

Hebben in elk geval een heerlijke dag gehad vandaag:

Afbeelding

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:24

Appie heeft momenteel helemaal geen jeuk meer.
Kayleigh, er staan wel wat andere paarden met wat kriebels bij ons.
Kelly jeukt elke winter veel aan haar hoofd.
Heb altijd het idee dat die reageerd op iets in het voer

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:54

Heb het idee dat dit echt niet door mugjes komt. De jeuk was namelijk al een maand helemaal weg.
Er zijn twee dingen even wat anders. Ze staat sinds 4 dagen op een andere wei met veel gras.
En ze heeft gisteren geen vitamine brok gehad (denk niet dat het zo snel kan reageren).
Komende dagen gaat ze maar halve dagen naar buiten, kijken of ze dan jeuk houdt.

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:59

Gras,duidelijk lijkt me :j
Ik hou het allemaal niet zo in de gaten,maar gok dat door de koude dagen het gras niet groeien kan en er dus flink veel fructaan in zit.
Denk dus dat daar de jeuk vandaan komt.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:00

Kayleigh327 schreef:
Heb het idee dat dit echt niet door mugjes komt. De jeuk was namelijk al een maand helemaal weg.
Er zijn twee dingen even wat anders. Ze staat sinds 4 dagen op een andere wei met veel gras.
En ze heeft gisteren geen vitamine brok gehad (denk niet dat het zo snel kan reageren).
Komende dagen gaat ze maar halve dagen naar buiten, kijken of ze dan jeuk houdt.

De mijne jeukt ook door gras. Ik heb onlangs een allergietest laten doen en ben vandaag gestart met de immuuntherapie.
De testuitslag:

Afbeelding

De allergenen in de therapie:

Afbeelding

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:02

Het was wel echt heel erg lang en dik gras was helemaal uitgebloed was. Dacht dat het wel mee zou vallen.
Zit er over na te denken om haar in het voorjaar in de buitenbak te zetten, daar staat weinig gras.
Kijken of dat uitmaakt voor haar!
Verder alle zomereczemers van de jeuk af? :D

@eilleen333 ik ben heel benieuwd of de immuuntherapie wat gaat doen! :)
Ik heb er ook over nagedacht na mijn allergietest, maar dierenarts raadde het af omdat er vrij weinig positieve resultaten waren.
Hoop heeeel erg voor jou dat het bij die van jou gaat werken :D

Edit: nog even een vraagje :D Konden ze niks tegen de allergie voor engels raaigras, timothee etc doen met de immuuntherapie?

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:47

Kayleigh327 schreef:
Het was wel echt heel erg lang en dik gras was helemaal uitgebloed was. Dacht dat het wel mee zou vallen.
Zit er over na te denken om haar in het voorjaar in de buitenbak te zetten, daar staat weinig gras.
Kijken of dat uitmaakt voor haar!
Verder alle zomereczemers van de jeuk af? :D

@eilleen333 ik ben heel benieuwd of de immuuntherapie wat gaat doen! :)
Ik heb er ook over nagedacht na mijn allergietest, maar dierenarts raadde het af omdat er vrij weinig positieve resultaten waren.
Hoop heeeel erg voor jou dat het bij die van jou gaat werken :D

Edit: nog even een vraagje :D Konden ze niks tegen de allergie voor engels raaigras, timothee etc doen met de immuuntherapie?

Er zit een grasmengsel bij, en daar zitten die grassen bij in.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:34

Wat vervelend dat er nog steeds paarden zijn met jeuk.

Die van mij heeft er al weken geen last meer van gelukkig. Eigenlijk is het het hele seizoen goed gegaan. Ik heb haar dit jaar voor het eerst hippo excema gevoerd en ze stond halve dagen in de wei i.p.v. 24/7.
Helaas is dit niet meer te krijgen, dus nu hoop ik dat ik iets kan vinden wat ook goed helpt.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:54

ellepel schreef:
Dat verhaal klopt ook niet helemaal hoor.
Zou zelfs zo zijn dat zoete zweet geur de eigen herkrnbare lichaamsgeur maskeert en ze minder snel geprikt worden.
De mugjes komen af op kooldioxide die uit de adem komt en lichaamswarmte.
Lichaamsgeur komt pas veel later in het rijtje

Graasmasker vind ik echt nare dingen, dan inderdaad op een paddock met hooi.
En beperkt op de wei als je gras wil minderen.



Elk paard word nagenoeg gestoken door muggen etc.
de ene niet meer dan de andere in dezelfde wei.
Het verschil zit hem in de reactie op de steek.
Krijg je een redelijke tot grote reactie dan zijn er meer toxische stoffen aanwezig onder de huid.
Dit kan verschillende oorzaken hebben.
Toxines worden afgevoerd via het lympfesysteem.
Een niet optimaal werkend systeem kan er voor zorgen dat zich toxines opstapelen.
Toxines zijn overal aanwezig vandaag de dag, daardoor zijn allergieën ook een groeiend probleem, ook bij mensen.
Onze systemen krijgen meer toxines binnen dan wij kunnen verwerken.
Iedereen lijkt tegenwoordig wel een intolerantie voor iets te hebben.
Beweging is essentieel om afvalstoffen af te voeren, 24/7 bewegen is natuurlijk het mooiste maar ook af en toe explosieve beweging is heel goed om de lympfe te zuiveren.
Als toxines zich opstapelen in de nieren, lever en bloed kan zich dat uiten in uitwendige jeuk.
De huid is een back-Jo voor de andere ontgiftingsorganen,
Wanneer de darm, de lever of de nieren overbelast

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:42

raken door lichaams vreemde stoffen en deze niet meer kunnen afvoeren probeert de huid dit te compenseren door afvalstoffen naar het oppervlak af te voeren

Mirthe2000

Berichten: 54
Geregistreerd: 30-11-14
Woonplaats: eibergen

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 23:09

De pony waar ik op rijd heeft zomereczeem en schuurt haar manen er af en haar staart ziet er ook niet uit helaas. Nu wil ik vanaf eind maart gaan beginnen met een deken, maar twijfel ik tussen de rambo sweet itch deken of een gewone aansluitende bruine van pagony? Wat vinden jullie fijner?

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 23:50

Ik vind de sweet itch fijner. Licht van kleur en 1200 denier, dus hij kan ook wel tegen een stootje

MarliesV

Berichten: 15204
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 00:20

Ik ga ook voor de sweet itch.
Die van mij is een gruwelijke sloper en heeft binnen no time zo'n pyjama gesloopt helaas.

Zelfs de sweet itch laat ik in het seizoen tussendoor repareren. Heb er 2 zodat ze altijd 1 goede op heeft en ik de andere weg kan brengen of wassen indien nodig.

Fleur_BB

Berichten: 28
Geregistreerd: 31-03-17

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 01:03

Hoii ik kom ook even dit topic volgen,
Ik heb zelf een shetje met zomereczeem, helaas schuurt hij in de winter ook dit jaar heb ik hem geschoren, toen is het best wel vermindert maarja Shetlanders krijgen snel hun vacht terug dus heeft hij nu wel weer jeuk (ookal is het een stuk minder dan vorig jaar) hij staat wel de hele dag op de wei (met kort gras) en ‘s nachts soms op stal met hooi. Weet iemand soms nog iets om de jeuk te verminderen of een oorzaak hiervan? :):)

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 01:10

Hier ook de Sweet itch. Wij twijfelde ook om volgend jaar een goedkopere te proberen maar hebben toch weer de Sweet itch besteld voor volgend seizoen.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 17:10

fleurvdmeer schreef:
Hoii ik kom ook even dit topic volgen,
Ik heb zelf een shetje met zomereczeem, helaas schuurt hij in de winter ook dit jaar heb ik hem geschoren, toen is het best wel vermindert maarja Shetlanders krijgen snel hun vacht terug dus heeft hij nu wel weer jeuk (ookal is het een stuk minder dan vorig jaar) hij staat wel de hele dag op de wei (met kort gras) en ‘s nachts soms op stal met hooi. Weet iemand soms nog iets om de jeuk te verminderen of een oorzaak hiervan? :):)


Ik zou proberen hem van het gras te halen.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 22:49

eilleen333 schreef:
fleurvdmeer schreef:
Hoii ik kom ook even dit topic volgen,
Ik heb zelf een shetje met zomereczeem, helaas schuurt hij in de winter ook dit jaar heb ik hem geschoren, toen is het best wel vermindert maarja Shetlanders krijgen snel hun vacht terug dus heeft hij nu wel weer jeuk (ookal is het een stuk minder dan vorig jaar) hij staat wel de hele dag op de wei (met kort gras) en ‘s nachts soms op stal met hooi. Weet iemand soms nog iets om de jeuk te verminderen of een oorzaak hiervan? :):)

Germ je kunt een paard toch niet van t gras halen? Paarden horen te grazen

Ik zou proberen hem van het gras te halen.