[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:35

Pippaa schreef:
Hier sinds de eerste nachtvorst zonder hals en pony heeft nergens last van *\o/* heerlijk. In februari/maart willen we beginnen met puur cullico + allergie of finecto. We horen over beide hele goede verhalen.

Zijn hier mensen die beide hebben geprobeerd en voorkeur hebben voor het een of ander?


Ik heb ruim 2 seizoenen cullico en allergie gebruikt, nu 2 jaar geleden, paardje heeft bijna geen jeuk meer, maar of dat door de druppels komt? ze heeft ook minder stres, ik let op 't eten/gewicht en ze krijgt magnesium, en vliegendeken op als er veel beestjes zijn.
Dus wat heeft er gewerkt?, ik denk de combinatie van alles, maar proberen kun je natuurlijk altijd.
O, ja en ik gebruik listerine en soms azijn, helpt wel bij haar, simpele middeltjes, ik ben klaar met al die dure dingen, heb wel een goeie vliegenspray voor tijdens 't rijden. En een goeie uitrijdeken :j

HarmonyPippa
Berichten: 8
Geregistreerd: 01-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:23

Hier ben ik weer met een update over Pippa. Vorige week heb ik de DA laten komen voor een huidbiopt en huidafkrabsel te nemen. De resultaten heb ik vandaag gekregen en het blijkt dus toch geen mijten te zijn maar een redelijke zware allergische dermatitis (huidontsteking).

Nu raad mijn DA aan om Pippa een lage dosis van Equisolon (prednisolone) te zetten. Dit zijn corticosteroïden en zou ik liever niet doen aangezien ik daar al slechte ervaringen mee heb en dat het alles behalve natuurlijk is.

Ik heb hier al van alles gelezen over allergieën en zo, maar dus wat werkt bij jullie het beste om een allergie bij paard onder controle te huiden?

Groetjes :)

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 09:34

Verstandig dat je dat hebt laten doen,.
zo zie je maar weer dat we van alles zeggen,maar het toch anders blijkt te zijn.

Maar weet je dan ook waar ze allergisch voor is?

Prednisolon, tja appie heeft het vroeger ook gehad voor zijn longen,dat hielp toen wel
En van daaruit voeding aangepast en 24/7 buiten.
Ter ondersteuning krijgt hij nu zwarte kummel en msm :j

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 14:11

Welke listerine gebruiken jullie? De echte, of is een huismerk ook goed? En prikt dat spul niet?

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 17:13

De echte Listerine heb ik het hele zomer en najaar gebruikt.
Nu gebruikt ik het nog bij de ruin die nog overal kale plekjes op z'n hoofd heeft van schuren.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:22

De echte, original
Als je het puur gebruikt kan het op een echte open wond wat prikken,maar verder vind ik het wel mee vallen.
Paarden hebben meer een hekel aan de geur hier :+

En ik gebruik nu helemaal niks meer,.
pony is jeukvrij,en dat blijft dan dus ook zo tot volgende jaar april of later.
*\o/*

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 20:36

Hier al een weken deken af en gebruik ook niks meer :)

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:20

Dankjewel! Ik wil het inderdaad ook op de oude schuurplekken gebruiken. Kijken of deze dan makkelijker dichtgaan. Gelukkig geen open plekken meer maar wel kalig nog.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:21

Heb vandaag bloed opgestuurd voor een allergietest. De jeuk is hier weer behoorlijk toegenomen de afgelopen dagen :(

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:25

eilleen333 schreef:
Heb vandaag bloed opgestuurd voor een allergietest. De jeuk is hier weer behoorlijk toegenomen de afgelopen dagen :(


Laat even weten wat er uit komt als je wilt?
Die van mij staat al ongeveer 3 weken zonder deken en is gisteren weer ineens begonnen met haar manen schuren aan de hooikar... Snap er niks van!

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:34

Ja doe ik!!

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:47

Nu nog jeuk lijkt mij echt geen zomereczeem meer,maar dan allergie voor wat anders.
dan zou ik inderdaad ook verder willen kijken en hopelijk kun je van daaruit gerichter behandelen :j

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:51

T is wel weer boven de 10 graden natuurlijk. Kan best zo zijn dat er nog wat rond vliegt waar ze op reageren?
Bij de mijne gaat t na t wassen met z&t shampoo eindelijk goed nu. Zal ook wel t nattere weer zijn maar iig blij!

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:54

Ligt vast wat aan de regio ook, hier is het echt rotweer steeds,koud ,regen.
Met zon zie ik wel veel keine vliegjes,maar appie heeft geen jeuk meer.
Terwijl die normaal toch ook nog wel lang door gaat met jeuk.
Dus dan vind ik het ergens wat vreemd :j

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 23:49

ellepel schreef:
Nu nog jeuk lijkt mij echt geen zomereczeem meer,maar dan allergie voor wat anders.
dan zou ik inderdaad ook verder willen kijken en hopelijk kun je van daaruit gerichter behandelen :j

Precies. Ik denk ZE plus iets wat het triggert. Zijn in augustus verhuisd naar bosrijk gebied (hele stal ging en we gingen mee), maar daar werd het echt heel erg door beestjes, hele oortjes stuk. Dus ben ook aan het oriënteren voor stalling, maar ik studeer binnenkort af, en zal dan misschien moeten verhuizen voor werk. Liefst wacht ik dat af, zodat ze in 1 keer kan verhuizen.
Ze heeft sinds een week andere brokjes en de jeuk lijkt erger. Dat leek bij de vorige brokjes ook zo (balancer, zonder melasse en zo min mogelijk suiker).
Ik verdenk nu luzerne of lijnzaad, dat zat ik beide brokjes. Zal de ingrediënten eens goed naast elkaar leggen.
Wil wel iets voeren voor mineralen enzo, omdat ze alleen maar hooi krijgt, en dan ook nog eens een dieet portie.

Ze is afgelopen seizoen ook pas in juli begonnen. Daarvoor zonder deken gestaan. Dat lijkt me ook niet heel erg ZE, maar kan nog.

Ik hoop heel erg dat er uit die test iets komt waarmee ik gericht therapie kan instellen. Hoop geen allergie voor iets wat niet te ontwijken is hier. Ik zou echt kapot gaan als ik haar weg moet doen. Dus als zij ergens heen moet voor haar gezondheid zal ik mee moeten, werk of geen werk, haha!
Maar eerst maar afwachten. Ze hadden het erover dat de test 10 dagen kan duren.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 09:42

Ik heb bij appie ook wat veranderd in de voeding
Hij kan eigenlijk niet tegen graan, .kreeg dan subli dieetmix,dat gaat goed.
Maar omdat het weinig is vul ik dat aan met een vitaminekorrel.
Maar die ik gaf daar zat dus wel graan in, ,nu geef ik marstall force en is zijn jeuk ook weg.

10 dagen he, nou ja die zijn zo om, ben heel benieuwd,al heb ik wel een vermoeden.
Want stel dat je dan uitslag krijgt en blijkt dat ze allergisch is voor,...iets wat ik wel vaker hoor.. vliegjes, granen, verschillende pollen en mijt.
Wat ga je dan doen?

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:43

Ik heb afgelopen zomer ook een allergietest laten doen. Werd er niet veel wijzer van..
Volgens de test is ze allergisch voor mijten/schimmels, kruiden/grassen en insecten. Dat is in de test nog verder uitgebreid naar welke grassen, insecten etc. Maar dat zijn er te veel om hier op te gaan noemen hahaha.

Ik ben af en toe aan het testen met voer (vooral met granen). Ze heeft de afgelopen dagen een handje muesli door haar voer gekregen waar granen in zitten en is nu dus weer aan het schuren. Ben er nu weer mee gestopt om te kijken of het nu weer weggaat.
Maar ik denk dat het een combinatie is van muggen, granen en grassen.
Kan helaas aan het gras niks doen op de stal waar ik nu sta.

Heeft luzerne ook effect? Daar lees ik nu ineens wat over, dat zit namelijk wel in de vitalbix?

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:49

Wij hebben onze pony ook verhuisd,van een weiland tussen de bossen naar een pensionstal in open weiland. Wij hadden het vermoeden dat bepaalde bomen ook bijdragen aan de allergie. Ons paard staat nu een maand op de nieuwe stal en alles is fors verminderd. Wel hebben we nu ook een regendeken met hals op gelegd. En hopelijk blijft het goed gaan,is toch altijd een gok..

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:54

Bij sommige geeft lucerne wel jeuk ja, maar zit ook wel verschil in welke lucerne. Lucerne anders dan van metazoa hoef ik zelf niet aan de mijne te geven, dan jeukt ze binnen no time. Die van Metazoa gaat dan wel weer, maar ze krijgt niet meer dan 2 volle handen per dag naast haar vitamine brokjes zodat ze wat meer vulling in haar bak heeft.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 13:20

ellepel schreef:
10 dagen he, nou ja die zijn zo om, ben heel benieuwd,al heb ik wel een vermoeden.
Want stel dat je dan uitslag krijgt en blijkt dat ze allergisch is voor,...iets wat ik wel vaker hoor.. vliegjes, granen, verschillende pollen en mijt.
Wat ga je dan doen?

Wat is je vermoeden?

Afhankelijk van wat er uit komt maak ik een plan. Evt proberen te desensibiliseren met immunotherapie. Anders of voeding nog weer aanpassen, of weer verhuizen. Maar dan hopelijk gerichter.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 13:46

Nou mijn vermoeden is dus dat er best een allergie uit kan komen voor dus mijt,pollen,granen
En dan vliegjes,al zijn er wel heel veel soorten van natuurlijk die jeuk kunnen geven.
Maar wie weet komt er iets uit wat je juist niet verwacht,is een kwestie van afwachten nog :j

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 13:59

eilleen333 schreef:
ellepel schreef:
10 dagen he, nou ja die zijn zo om, ben heel benieuwd,al heb ik wel een vermoeden.
Want stel dat je dan uitslag krijgt en blijkt dat ze allergisch is voor,...iets wat ik wel vaker hoor.. vliegjes, granen, verschillende pollen en mijt.
Wat ga je dan doen?

Wat is je vermoeden?

Afhankelijk van wat er uit komt maak ik een plan. Evt proberen te desensibiliseren met immunotherapie. Anders of voeding nog weer aanpassen, of weer verhuizen. Maar dan hopelijk gerichter.


Waar laat je je test doen? Bij mij werd er niet getest op granen. Bloed werd naar duitsland gestuurd.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 14:17

Gaat via kliniek Emmeloord. Bloed is verzonden naar Lelystad (Artuvet) en als ik google krijg ik dit:
http://vet.artuvet.com/media/2016/12/Vo ... _panel.png

De DA heeft er nog bijgeschreven dat we ook de cullicoides onderzocht willen hebben. Nog wat aanvullende info over de test: http://vet.artuvet.com/nl/producten/art ... erum-test/

Maar goed, je ziet hier dus al dat veel niet in de test valt, maar dit is dan ook een test voor katten. Weet niet exact wat er in de test voor paarden zit, maar als ik de uitslag heb zal ik deze hier posten. En als ik de factuur heb, zal ik die ook delen, haha!

Dit is een paardentest die op bokt stond, maar daar kan je dus geen zier mee. Hoop dat mijn uitslag wel iets specifieker is.
https://boktimg.nl/img/m/sjHTnf.jpg

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:15

Kayleigh327 schreef:
Waar laat je je test doen? Bij mij werd er niet getest op granen. Bloed werd naar duitsland gestuurd.


Bij mij ook naar Duitsland inderdaad en alleen op insecten getest toen, bij hem kwam er uit dat hij het meest gevoelig is voor dazen en voor gewone muggen en knutten.

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:17

Artuvet en culico's gaat vaak met een huidtest en niet via het bloed. Heb ik weleens gedaan namelijk (mijne liet op dat moment geen bloed af nemen toe, werd staatsgevaarlijk :') )
Die voor paarden is opzich relatief gelijk aan die van katten en honden, ze testen hetzelfde over het algemeen. Je kan vliegen mee pakken maar dat kon een jaar terug iig alleen nog maar via de huidtesten en niet via het bloed.

Als je zo'n uitslag hebt als in jou voorbeeld, kan je er wel degelijk iets mee hoor. Je kan degene die echt het hoogst uitslaan aanpakken, 8 stuks maximaal. Dan hoop je dat de jeukdrempel dusdanig verlaagd wordt dat de rest geen echte jeuk meer gaat geven. Dat is het idee zeg maar. Dat je de volle emmer die nu overloopt en dus jeuk geeft, ietsje leger haalt en zo de jeukdrempel weer iets verlaagt.
Daarbij blijft het alle factoren in de gaten houden, dus eten, omgeving, deken etcetc