[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 15:17

KittyDylan schreef:
Zijn er mensen die ervaring hebben met alternatieve middelen om SME te behandelen? Zoals kruiden ect. :) Voor ons literair onderzoek.


Ik gebruik Mariadistelzaad voor de lever. De lever is bij 3 paarden een aantal jaren geleden ernstig beschadigd door vergif. Door die leverschade zijn ze helaas zomer eczemers geworden.

Dit jaar ben ik voor het eerst ook hennepzaad gaan inzetten en zie daar nog steeds een duidelijke verbetering van bij deze 3 paarden.
Eentje staat dag en nacht buiten en schuurde zijn hoofd nog behoorlijk kaal. Hij krijgt naast hennepzaad ook nog CBD olie sinds afgelopen zomer en is eigenlijk sindsdien helemaal schuurvrij. Zijn hoofd is alle kale plekken kwijt.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:23

Hoi iedereen. Ik ga een jaarling klein paard kopen die al is begonnen met jeuken aan de staart wortel en manen. Ik heb mijn eige weide in de open vlakte op een hoger stuk met veel wind, meerdere eigen paarden, in Hoek v Holland. Weide word altijd aan gegeten ik verdeel niet in stukjes dus ze staan nooit ineens in een rijk land. Ze sprak mij gewoon erg aan en ik vind het de moeite waard, wetende dat het veel kan gaan kosten en ook frustrerend kan zijn. Nu zal ze aankomende week komen en komende maanden waarschijnlijk niet zoveel last hebben maar wat kan ik nu alvast het best doen / halen en per wanneer moet ik beginnen met maatregelen te nemen in het voorjaar. Ik lees wel hoor maar het is best veel allemaal dus een soort lijn wat ik al kan aanhouden?

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 17:41

Starterspakket voor eczeempaarden zegmaar haha

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 18:11


Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 18:22

Hoe is het verder nu met de jeuk bij andere eczemers? Vooral degenen die 24/7 buiten staan.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 18:25

ellepel schreef:
Een jaarling die nu jeukt?
Zou echt eerst andere oorzaken gaan uitsluiten.
Mijt,luis, voedingsfouten,tekorten in vitamines
wormen kunnen ook jeuk geven.
Echt dat hele rijtje af gaan.

En voor zomereczeeminfo hier lezen
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/z ... j-paarden/

https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... omereczeem

Staat alles in wat je wil weten!


Ja manen en staart en ook op film zie ik dat ze tijdens rennen haar manenkam soms schud van de jeuk. Ik ga zeker alles na dankjewel! Goede tips.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 18:47

Caily schreef:
Hoe is het verder nu met de jeuk bij andere eczemers? Vooral degenen die 24/7 buiten staan.

Nul komma nul.

Nu moet ik wel zeggen dat ik haar sinds drie maanden algen en zeewier geef voor ondersteuning van de dracht.
Twee weken lang was het verergerd, en nu gewoon nul

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 18:52

Hier ook weg,maar appie staat onder regendeken en ze zijn van het gras af.

Zeewier kuurtje ga ik ook doen, appie heeft momenteel slechte voeten.
wat ook komt doordat ik steeds een andere smid had omdat mijn eigen er mee stopte.
de een bekapt nog beroerder dan de ander.
Ik weet dat zeewier bij hem in het verleden wel hielp.

En welke alg geef jij maralyn?

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 18:57

Caily schreef:
Hoe is het verder nu met de jeuk bij andere eczemers? Vooral degenen die 24/7 buiten staan.


Hier geen jeuk meer dankzij de cbd olie. Paard staat sinds 2 weken zonder deken. Staat altijd 24/7 buiten op paddock met hooi.

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 18:59

MarliesV schreef:
Celine_Famke schreef:

Hier inmiddels een week zonder deken en het gaat super! Lang leve de wietolie *\o/*

[ [url=m/JlHvn7.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zomereczeem seizoen is sowieso wel over nu denk ik! :)


Uhm nee hoor! Hier is het echt wachten op fatsoenlijk 2 nachten nachtvorst en dan overdag onder de 10 graden, dan gaat de deken af.

Vandaag wordt het nog 15 en morgen zelfs iets warmer. Die mugjes leven nog, dus de eczeem is helaas niet over.[/quote]

Inderdaad, er vliegt nog een heleboel rond hier en voor de cbd olie had ik echt nog niet hoeven proberen om de deken al af te doen.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:40

Hier dus een 5-jarige Tinker die half juni begon met schuren. Is niet bekend als eczemer, had toen ze hier kwam vorig jaar een klein beetje geschuurd, maar zat ook onder de wondjes van de schimmel. Heb het tien niet herkent als chronische jeuk/eczeem.

Ze heeft heel de zomer 24/7 op een natuurweide gelopen zonder bijvoer van hooi. Na het werk kreeg ze 200 gram vitalbix met 200 gram subli ponybrok en 1 schepje biotine. Ben toen rond augustus (gok ik) begonnen met cbd olie. Heb het het hele seizoen redelijk goed onder controle kunnen houden op deze manier icm derfen. Ze heeft geen deken gedragen omdat ik het niet aan kon zien dat geen van haar maatjes met haar wilde groomen.

Inmiddels staat ze op de paddock met (goede kwaliteit en passend bij het ras) onbeperkt hooi, bijvoer is hetzelfde gebleven, alleen nu dagelijks ipv enkel na het rijden (ongeveer om de dag), en ze krijgt dagelijks 200 gram gepunte haver. Heeft een zoutliksteen (zo’n witte 10kg).

Echter vermindert de jeuk dus absoluut niet en overweeg ik er weer derfen in te smeren, maar vind dat zo smerig spul...

Ze jeukt uiteraard haar hoofd, manen, bovenop de flanken, onder dr buik thv de singel, voor de navel. Vooral op dr flanken is raar want ze is geschoren en draagt dus 24/7 een deken.

Nu begin ik (wederom) steeds meer te twijfelen of het eczeem is. Maarja, als dat het niet is, wat dan wel? Ik heb al eens getest te stoppen met bijvoer, merkte geen verschil. Als haar hooi te rijk is krijgt ze rasp, dat heeft ze nu niet. De appeltjes staan op haar kont. Ze is voor een Tinker absoluut niet dik. We trainen endurance. Ik zie haar nooit in haar sokken krabben, ze heeft ook geen schilfers oid, waardoor ik niet gelijk denk aan mijt. Luis sinds juni lijkt me ook sterk, ik zie ook nooit wat. En dan had ze toch allang kale plekken moeten hebben of een van haar maatjes ook jeuk moeten hebben?

Zou haar zo graag van de jeuk af helpen :(
Een drainage kuurtje icm puur culico haalde ook niet echt wat uit...

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:02

Waarom geef je haver?-
Zou echt alle granen weg laten bij een dier wat jeukt
En ook de subli ponybrok..appie kreeg dus van de subli brok allemaal schilfertjes in zijn vacht.

Wil je toch iets van energie voor het trainen dan zou ik het echt houden bij een goede vitaminekorrel,.
ruwvoer en eventueel lijnzaadolie.
En die kan ook ondersteunend werken bij eczeemklachten.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:34

ellepel schreef:
Hier ook weg,maar appie staat onder regendeken en ze zijn van het gras af.

Zeewier kuurtje ga ik ook doen, appie heeft momenteel slechte voeten.
wat ook komt doordat ik steeds een andere smid had omdat mijn eigen er mee stopte.
de een bekapt nog beroerder dan de ander.
Ik weet dat zeewier bij hem in het verleden wel hielp.

En welke alg geef jij maralyn?


Ik zal morgen even later kijken voor je. Hetzelfde alg wat in algae Vitalis zit in iedergeval.

Als dit op is ga ik over op oerbalans.
Verhoudingsgewijs goedkoper. Ik gaf drie theelepels per dag, in twee keer verdeeld.

Hoeven, vacht, en manen zijn inderdaad erg verbeterd!
Jeuk is zelf nu met dit zachte weer weg.
En ze staat tegenwoordig tussen huizen. En wordt door iedereen in de gaten gehouden.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:49

Ja oke.
algae vitalis heb ik aan appie gegeven,merkte toen wel dat het wel positief werkte op de huid.

Oerbalans hoor ik wel heel positieve berichten over!

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:17

ellepel schreef:
Ja oke.
algae vitalis heb ik aan appie gegeven,merkte toen wel dat het wel positief werkte op de huid.

Oerbalans hoor ik wel heel positieve berichten over!


Ik wil je wel op de hoogte houden met haar reactie op oerbalans.
Schijnt ook heel goed voor het ongeboren veulen te zijn.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 19:08

Caily schreef:
Hier dus een 5-jarige Tinker die half juni begon met schuren. Is niet bekend als eczemer, had toen ze hier kwam vorig jaar een klein beetje geschuurd, maar zat ook onder de wondjes van de schimmel. Heb het tien niet herkent als chronische jeuk/eczeem.

Ze heeft heel de zomer 24/7 op een natuurweide gelopen zonder bijvoer van hooi. Na het werk kreeg ze 200 gram vitalbix met 200 gram subli ponybrok en 1 schepje biotine. Ben toen rond augustus (gok ik) begonnen met cbd olie. Heb het het hele seizoen redelijk goed onder controle kunnen houden op deze manier icm derfen. Ze heeft geen deken gedragen omdat ik het niet aan kon zien dat geen van haar maatjes met haar wilde groomen.

Inmiddels staat ze op de paddock met (goede kwaliteit en passend bij het ras) onbeperkt hooi, bijvoer is hetzelfde gebleven, alleen nu dagelijks ipv enkel na het rijden (ongeveer om de dag), en ze krijgt dagelijks 200 gram gepunte haver. Heeft een zoutliksteen (zo’n witte 10kg).

Echter vermindert de jeuk dus absoluut niet en overweeg ik er weer derfen in te smeren, maar vind dat zo smerig spul...

Ze jeukt uiteraard haar hoofd, manen, bovenop de flanken, onder dr buik thv de singel, voor de navel. Vooral op dr flanken is raar want ze is geschoren en draagt dus 24/7 een deken.

Nu begin ik (wederom) steeds meer te twijfelen of het eczeem is. Maarja, als dat het niet is, wat dan wel? Ik heb al eens getest te stoppen met bijvoer, merkte geen verschil. Als haar hooi te rijk is krijgt ze rasp, dat heeft ze nu niet. De appeltjes staan op haar kont. Ze is voor een Tinker absoluut niet dik. We trainen endurance. Ik zie haar nooit in haar sokken krabben, ze heeft ook geen schilfers oid, waardoor ik niet gelijk denk aan mijt. Luis sinds juni lijkt me ook sterk, ik zie ook nooit wat. En dan had ze toch allang kale plekken moeten hebben of een van haar maatjes ook jeuk moeten hebben?

Zou haar zo graag van de jeuk af helpen :(
Een drainage kuurtje icm puur culico haalde ook niet echt wat uit...


Ik zou volgend jaar toch een deken op doen en eens proberen om alleen een vitaminebrok te voeren.
Verder een drainage kuur in de winter.
Bij mijn fjord helpt derfen wel goed. Ze wordt er wel vies van, maar dat liever dan jeuk.

Ze staat nu overigens al een paar weken zonder deken. Ik heb vorige week een keer gesmeerd met Derfen voor het geval dat, maar ze heeft al die tijd geen jeuk meer gehad.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 23:03

Nieuw jaarling is er en zie wel dat staart en manen kapot waren geschuurd. Staart als WC borstel. Nu is het natuurlijk koud en groeit alles weer aan. Heb paard nog niet zien jeuken maar dat zal in het voorjaar waarschijnlijk beginnen. Heb paard gekocht met beginnende jeuk zeiden verkopers. Ik geef zelf Pavo Vital Pavo Care 4 life en lijnzaadolie. Ben benieuwd hoe volgend jaar gaat zijn. Weet ook niet of ik gelijk al met dekens moet gaan beginnen of afwachten om te kijken hoe erg het is. Bij mij staan ze ook op open vlakte met veel wind, weinig bomen, redelijk vlakbij strand maar niet pal naast. Wel dicht naast een sloot maar die loopt wel goed door. Wel heel het jaar dag en nacht met schuilstal op weiland maar zonder strookbegrazing dus gras word continu gegeten is niet heel rijk. Echt geen idee wat ik moet verwachten volgend jaar.

Ik wou paard eerst wassen maar heb besloten het juist met rust te laten. Laat de vetlaag maar komen. Zag al dikke schilfers en ik laat het er zelf maar uit komen. Anders trigger ik het misschien juist en kan er nooit een natuurlijke laag vet komen.


Vorige eigenaren bleken ook 1 kilo basis brok te geven per dag. Veelstw veel (al helemaal voor jaarling). Ik hoop dat het meevalt al hou ik er ook rekening mee dat dit niet voldoende is en ik volgend jaar toch schrik van hoe het kan lopen. Ben benieuwd. Verder nog tips?

Afbeelding
Dit is bij de manenkam/schoft.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 23:11

Als tip zou ik als eerste zeggen stoppen met de pavo rommel en kiezen voor een goede vitamine brok.

En om terug te komen op de adviezen op mijn verhaal. Als eerste bedankt natuurlijk. Drainage kuurtje heeft ze al gehad, geen verschil gemerkt. Ben ook al eens gestopt met brok voeren (ook vitalbix kan jeuk veroorzaken ivm luzerne), ook dit maakte geen verschil. Door de haver is de jeuk niet erger geworden. Ik heb wel een paard wat net even de puntjes op de I heeft qua conditie. Zowel uithoudingsvermogen als hoe ze in haar vel en vacht en bespiering zit.

Zoals ik er nu over denk volgend jaar een snuggy hoods hals en de rest met derfen doen. Kan paardlief hopelijk wel kroelen maar voorkomen we de ergste jeuk in de manen, singelplek en hoofd. Voor alsnog lijkt ze niet jeukvrij, dus we denken hier nog even verder. Had gehoopt dat van locatie wisselen misschien zou helpen ivm allergie oid, maar dat lijkt geen verschil te maken.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 23:12

Wel veel schilfers!
Is dat van nu? Zou wel in de gaten houden of het geen luis heeft.
Zou in elk geval kijken of je de schilfers er uit kan poetsen.
Zou inderdaad verder afwachten,ander voer,andere omgeving.
Wie weet is het bij jou gewoon over straks :j

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 05:00

Ik ben ook niet van de pavo.
Veel suikers nog steeds, ook in de c4l.

Ik zou ook kijken naar een andere vitamine brok.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 09:37


Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 09:52

Mijn fjord begint voor het eerst een beetje in te vallen. Ik schrok ervan dat ik haar ribben zag. Ze is juist altijd eerder te dik geweest dan te dun. Haar kont lijkt ook wat ingevallen.

Ze staat altijd al 24/7 buiten. Nu op een paddock met onbeperkt hooi uit slowfeedernetten, deze zijn eigenlijk nooit helemaal leeg en zo wel dan is dit max 3 uurtjes op een dag, maar dat komt echt weinig voor. Er is geen schuilstal en ik geef al een extra netje hooi voor de nacht nu het kouder is, maar die komt ook niet op. Ze krijgt elke dag metazoa met een beetje lijnzaad olie en bij inspanning equiforce e+. In het eczeemseizoem cbd druppels, daar ben ik nu een weekje mee gestopt.

We hebben de laatste tijd juist minder gedaan qua beweging dus het is ook niet dat ze ineens meer gedaan heeft. We rijden buiten en doen veel grondwerk.

Nu ben ik benieuwd naar jullie mening. Omdat ik niet meer ruwvoer kan geven dacht ik om misschien iets anders bij te voeren naast de metazoa. Alleen ik wil nu niet iets geven wat straks later de zomereczeem weer kan triggeren en voor jeuk kan zorgen..

Afbeelding

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 09:53

Ik zou kiezen voor meer lijnzaadolie of omega 3-6-9 olie

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 11:11

Jets schreef:
Mijn fjord begint voor het eerst een beetje in te vallen. Ik schrok ervan dat ik haar ribben zag. Ze is juist altijd eerder te dik geweest dan te dun. Haar kont lijkt ook wat ingevallen.

...

[ [url=m/cMZ4nj.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zou haar mest ´s even checken op zand. En dan niet 1x maar een paar keer achter elkaar.
Teveel zand in de darmen krijgt de dikste Fjord mager :)

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 11:52

Wat bedoelen jullie dan met betere mineralen en vitamine brok? Pavo vind ik handig omdat het makkelijk te verkrijgen is, er echt van alles in zit en weinig suiker zover ik weet. Maar als jullie wat beter weten?