[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 22:04

henny_w schreef:
Oke, ik hoop dat ik het goed doe. Ik plaats voor het eerst foto's op Bokt :)
Eerst even een paar met lange manen nog voor de vergifting.

De 1e foto is Quinta. Ze staat daar weliswaar met de neus bijna tegen haar boeg maar op deze foto is goed het deel te zien wat ik qua manen weg knip achter de oren.

[ [url=m/thpS8m.jpg]Afbeelding[/url] ]

De 2e foto is Rebel. Zij heeft het meest van beide de Friese dreadlocks.
[ [url=m/2XYhld.jpg]Afbeelding[/url] ]

Quinta en Rebel zijn volle zussen van elkaar maar Rebel is 1 jaar jonger.
In 2012 heb ik de manen tot een Fjordenboog geknipt. De resterende manen die na het schuren door het gif er nog aan zaten heb ik in 1 bundel bij elkaar gemaakt en die hangt nog steeds in de kamer. Lengte van die manen is 1.15 m.

In maart 2016 zie onderste foto had ik het idee dat de manenkam van beide iets rustiger werden qua jeuk en heb ik ze vanaf dat moment weer laten groeien.
Op de onderste foto staat Quinta links en Rebel in het midden. Ze zijn daar donkerder van kleur omdat ze in de winter donkerder worden.
[ [url=m/S4ibT7.jpg]Afbeelding[/url] ]

We zijn nu 2,5 jaar verder en de manen zijn van beide ongeveer 50 cm. lang.

Wauw prachtige manen! En niet te vergeten de paarden eronder. Echt een knappe kruising! Wie van de ouders was de Fries? De moeder of de vader? Ze ogen ook wel redelijk groot, klopt dat?

En weer ontopic :o hier lijkt het bij de IJslander ook alsof deze zomer goed voor ze is geweest qua mugjes. Zn hoofd heeft ie wel een aantal plekken open. Maar normaal was dat een bloederig gebeuren. Nu heeft ie maar 2 weekjes ongeveer last gehad van dat hij echt een grote schuurplek onder zn voorpluk had!

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 22:51

Oh mijn God, ik vrees voor de toekomst. Zoals ik van jullie begrijp is dit jaar niet zo erg geweest. Bailey heeft heel haar hoofd en oren open geschuurd. Toen ik dat spul van feral smeerde werd het wel een stuk minder, maar toen ik terugkwam van vakantie had ze zichzelf weer kapot geschuurd. Vind het een wonder dat ze nog een voorpluk heeft...

Binnenkort gaan we langs de homeopaat. Kijken of die iets kan, aangezien het bij mijn andere merrie zeer goed geholpen heeft

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 23:20

Myrth97 schreef:
Oh mijn God, ik vrees voor de toekomst. Zoals ik van jullie begrijp is dit jaar niet zo erg geweest. Bailey heeft heel haar hoofd en oren open geschuurd. Toen ik dat spul van feral smeerde werd het wel een stuk minder, maar toen ik terugkwam van vakantie had ze zichzelf weer kapot geschuurd. Vind het een wonder dat ze nog een voorpluk heeft...

Binnenkort gaan we langs de homeopaat. Kijken of die iets kan, aangezien het bij mijn andere merrie zeer goed geholpen heeft



Moet zeggen dat ik echt preventief consequent iedere dag smeer . Op de plekken die ik weet dat ze snel schuurt .
Kan ik Een dag echt niet vraag ik iemand anders om het even te doen .

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 08:54

Myrth97 schreef:
Oh mijn God, ik vrees voor de toekomst. Zoals ik van jullie begrijp is dit jaar niet zo erg geweest. Bailey heeft heel haar hoofd en oren open geschuurd. Toen ik dat spul van feral smeerde werd het wel een stuk minder, maar toen ik terugkwam van vakantie had ze zichzelf weer kapot geschuurd. Vind het een wonder dat ze nog een voorpluk heeft...

Binnenkort gaan we langs de homeopaat. Kijken of die iets kan, aangezien het bij mijn andere merrie zeer goed geholpen heeft


En daarom heeft die van mij dus altijd een vluegenmasker met oren op...

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:03

Faitherr schreef:
...
Wauw prachtige manen! En niet te vergeten de paarden eronder. Echt een knappe kruising! Wie van de ouders was de Fries? De moeder of de vader? Ze ogen ook wel redelijk groot, klopt dat?

En weer ontopic :o hier lijkt het bij de IJslander ook alsof deze zomer goed voor ze is geweest qua mugjes. Zn hoofd heeft ie wel een aantal plekken open. Maar normaal was dat een bloederig gebeuren. Nu heeft ie maar 2 weekjes ongeveer last gehad van dat hij echt een grote schuurplek onder zn voorpluk had!


Ik had zelf een Fjordenmerrie. De vader was een Fries. De opa van Quinta en Rebel is de Friese dekhengst Gaye en die erft dat enorme behang door :)

Ze ogen vrij groot door de mooie Friese hals die er op zit. Quinta is 1.53 m. en Rebel 1.54 m.

Ik heb gisteravond de lengte van hun manen ´s even opgemeten n.a.v. dit topic. Ze zijn zelfs nog iets langer dan ik dacht. De manen meten nu bij allebei 60 cm. lang. Niet gek als je bedenkt dat ze 2,5 jaar terug nog een fjordenkam hadden :)

dimma

Berichten: 344
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Surhuisterveen

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:21

Wat prachtig Henny! Dama had dat ik haar kreeg ook een mooie volle bos manen. Door de deken is het aardig uitgedund en iets korter.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:25

Icelandshet schreef:
Myrth97 schreef:
Oh mijn God, ik vrees voor de toekomst. Zoals ik van jullie begrijp is dit jaar niet zo erg geweest. Bailey heeft heel haar hoofd en oren open geschuurd. Toen ik dat spul van feral smeerde werd het wel een stuk minder, maar toen ik terugkwam van vakantie had ze zichzelf weer kapot geschuurd. Vind het een wonder dat ze nog een voorpluk heeft...

Binnenkort gaan we langs de homeopaat. Kijken of die iets kan, aangezien het bij mijn andere merrie zeer goed geholpen heeft


En daarom heeft die van mij dus altijd een vluegenmasker met oren op...



Ja dat is voor volgend jaar zeker nodig... ze is pas 2 en dit jaar is het eerste jaar met deken, vorig kaar nog zonder gered

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 19:48

Pow, prachtige paarden Henny! Mooi, dat warme kleurtje.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:00

Zo ziet mijn best wel erge eczemer er met 4 druppels THC, glucobalance en overmeester huis viraal eruit . Nog wel ingepakt dat wel


Afbeelding


Afbeelding

dimma

Berichten: 344
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Surhuisterveen

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 23:18

Ze ziet er goed uit Kyra!

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 23:23

Wat ook zeer goed helpt tegen zomereczeem is NAF Skin zalf. Mijn paard had ontzettend last van zomerexczeem. Schuurde alles kapot. Nu gebruik ik al een aantal maanden de NAF Skin zalf en ze is helemaal gestopt met schuren. Het helpt de huid vocht te behouden en daarmee uitdroging van de huid te voorkomen. Ook zorgt het voor veel jeukvermindering. Kortom zeer tevreden over dit product en wellicht ook zeker een oplossing voor jullie paarden met zomereczeem;.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:05

Floortz schreef:
Pow, prachtige paarden Henny! Mooi, dat warme kleurtje.


Ze zijn valk kleur dus onderbenen ook zwart. Best een mooie kleur.

Hartelijk dank voor jullie leuke reacties :)

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:06

Kyra, dat ziet er heel mooi uit.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:13

Iemand nog belang bij bruine pyjama eczeemdekens? Wil ze gaan verkopen want ben over gestapt naar de Epplejeck variant. Denk vraag eerst hier even, scheelt weer marktplaats gedoe :') stuur ff pb in dat geval.

Hier valt de jeuk nog steeds erg mee. Heb nu dus de eczeemdekens van Epplejeck en merk dat ponybeest die veel fijner vind dan die pyjama dingen. Na het rijden mag hij altijd rollen en eerder peerde hij hem de wei in. Tegenwoordig komt ie na het rollen z'n deken zelf ophalen.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:58

Wat voor maat heb je te koop?
Appie zijn pyama is nog heel en merk bij hem juist dat hij het daar beter onder doet dan de rsih.
Maar ik heb een deken met zebraprint,heb toch het idee dat die wel iets doet tegen vliegen.
Hij heeft er sowieso minder last van rond het hoofd ook dan de andere paarden.

Wat ik zo leuk vind van de pyama is dat als het af moet en het laatste stuk bij zijn hoofd,hij zelf al een stap achteruit doet zodat ik het er af kan halen _O-

Eczeem gaat ook dikke prima +:)+
smeer helemaal niks ,gaat geen supplement in,alleen wat dieetmix met marstall force voor de vitamientjes.
Is wel wat jeuk,maar is minimaal.
Met een dikke week mogen ze het gras weer op,denk dat de jeuk dan wel terug komt

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:03

Hier gaat het ook goed! Deken was kapot, dus s'avonds afgedaan om te maken. Inmiddels loopt ie al een week zonder en geen problemen!
Helaas gaat hij morgen weer op,want ze hebben de wei bemest en uit ervaring weet ik dat het schuren dan helaas begint. Reageert ook op suikers dus helaas. Maar met deken wel te doen.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:54

Koekeroekus schreef:
Iemand nog belang bij bruine pyjama eczeemdekens? Wil ze gaan verkopen want ben over gestapt naar de Epplejeck variant. Denk vraag eerst hier even, scheelt weer marktplaats gedoe :') stuur ff pb in dat geval.

Hier valt de jeuk nog steeds erg mee. Heb nu dus de eczeemdekens van Epplejeck en merk dat ponybeest die veel fijner vind dan die pyjama dingen. Na het rijden mag hij altijd rollen en eerder peerde hij hem de wei in. Tegenwoordig komt ie na het rollen z'n deken zelf ophalen.


Is maat 175.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 10:12

Koekeroekus schreef:
Koekeroekus schreef:
Iemand nog belang bij bruine pyjama eczeemdekens? Wil ze gaan verkopen want ben over gestapt naar de Epplejeck variant. Denk vraag eerst hier even, scheelt weer marktplaats gedoe :') stuur ff pb in dat geval.

Hier valt de jeuk nog steeds erg mee. Heb nu dus de eczeemdekens van Epplejeck en merk dat ponybeest die veel fijner vind dan die pyjama dingen. Na het rijden mag hij altijd rollen en eerder peerde hij hem de wei in. Tegenwoordig komt ie na het rollen z'n deken zelf ophalen.


Is maat 175.

Ik zag hem al staan met zijn nieuwe blitse deken :)

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:09

Tip, de snuggy hoods zijn flink in de aanbieding momenteel!
Normaal vind ik ze echt te duur maar tot op hede nog niets gevonden wat goed past en blijft liggen en toch maar deze besteld, de hals een aantal maten groter dan het deken op aanrade van hunzelf.
Heel benieuwd of dit m eindelijk gaat worden...

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:12

minikatje schreef:
Koekeroekus schreef:
Iemand nog belang bij bruine pyjama eczeemdekens? Wil ze gaan verkopen want ben over gestapt naar de Epplejeck variant. Denk vraag eerst hier even, scheelt weer marktplaats gedoe :') stuur ff pb in dat geval.

Hier valt de jeuk nog steeds erg mee. Heb nu dus de eczeemdekens van Epplejeck en merk dat ponybeest die veel fijner vind dan die pyjama dingen. Na het rijden mag hij altijd rollen en eerder peerde hij hem de wei in. Tegenwoordig komt ie na het rollen z'n deken zelf ophalen.


Ik zag hem al staan met zijn nieuwe blitse deken :)


Hihi jaa, de eigenaar had hem al omgedoopt tot spacepony. Die deken glinsterde helemaal :') en dat orending maakte het natuurlijk af haha

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:27

Henny wat een mooie paarden, en inderdaad lange manen hebben ook wel mijn voorkeur.

Ik was dan ook in shock toen ik erachter kwam dat mijn vriendje een heel gat in zijn manenkam had geschuurd, plukken ertussenuit, mega zonde.

Het was na de verhuizing, waardoor hij opeens op vers gras stond (ipv knie diep in de modder) en ineens voldoende kuilgras!, stro in zijn box! dus hij had ook veel meer kunnen eten.
mijn gevoel zei, overdaad van eten veroorzaakt deze jeuk, maar dat zie ik nergens, het word dan tóch staart en manen exceem genoemd.

overleg met vee-arts, ja voer doet wel wat, maar het zijn die vliegjes. deken op, en ik kan 1x zo'n spuitje geven als het echt niet gaat, maar kijk eerst maar even met deken.

de deken hielp! gelukkig. geen kapotte staart en manen meer. (ik zie hier soms hele verdrietige paarden en eigenaren voorbij komen :( )

ik geef hem sinds 2 maanden ook Fibra Anti Itch voer. het is sowieso laag in melasse / suikers
en het is niet zo duur ;)
Baat het niet, schaad het niet.

afijn, afgelopen week kwam ik erachter dat hij helemaal onder die talg bultjes / korstjes kwam. Door die deken natuurlijk, die warmte die we gehad hebben. Tja wat nu.
dan maar weer even zonder deken proberen.

3 dagen later, haal zijn vlechten eruit, en ik zag allemaal sprietjes eruit steken, ik ooh nee, gaan we weer :S Maar niets is minder waar!
hij heeft NIKS geschuurd.

Hoera!!

de wei is naturrlijk inmiddels kaal, voldoende kuilgras en dagelijks vers stro zal hij nu wel aan gewend zijn en misschien toch het voer!

ik twijfel dus wel of het echt staart en manen exceem is. hij vertoonde niks, tot juni ineens na de verhuizing.

welmoed__

Berichten: 6565
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 14:20

Voor de mensen die CBD-olie gebruiken bij hun paard. Welke gebruiken jullie? Er zijn zo veel verschillende!

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 14:50

Ik twijfel ook of het eczeem is of iets anders. Ik voer al suiker arm... ik voer ook magnesium bij en hij is duidelijk afgevallen en ook niet echt te dik meer.
Hij heeft toch jeuk!
Al schuurt hij zijn manen en staart er niet af maar schuurt wel. Hij lijkt ook op zijn lijf/ billen jeuk te hebben.
Nu sinds een paar dagen een snuggy hoods op, hoe lang duurt het voor je een eerlijk beeld hebt of het werkt?
Mijn Puur Natuur Culico was op en hij lijkt daardoor toch meer jeuk te hebben dus gelijk weer besteld...
Zo vervelend! Het lijkt net of helemaal jeuk vrij gewoon niet lukt...

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 14:56

Ik gebruik Jacob hooy 5%. Nu 4-5 druppels, 2 keer per dag. Mijn Tinker was sinds juni jeukerig, 5 jaar, oorzaak onbekend. Nu voor 95% jeukvrij. Sinds een paar dagen zijn groene os drainage en puur culico op. Ze krijgt wel nog vitalbix gemengd met een zelfde hoeveelheid subli ponybrok en schepje subli biotine. Staat 24/7 op jarenlang onbemest, grofstengelig gras. Prima op gewicht en wordt endurance klasse I getraind.

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:41

Tot wanneer houden jullie trouwens ze eczeem deken op? Wanneer is het seizoen voorbij.