help!! fries paard hijgt en heeft loopneus

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naira4life

help!! fries paard hijgt en heeft loopneus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 07:36

hallo, sinds kort heb ik eindelijk mijn 1ste paard gekocht. super spannend kan mijn geluk niet op!! ;) der is alleen 1 ding wat mij dwars zit en dat is dat ze sinds een paar weken heel erg hijgt met inspanning als ze gewoon staat te grazen niks aan de hand. ze heeft ook een loopneus!Nou moet ik er wel bijvertellen dat ze dus beschimmeld koeienkuil heeft gehad....(heb het hier al met de staleiggenaar over gehad) jullie snappen dat ik me beetje zorgen maak want ik wil wel dat t goed gaat met mijn juweeltje. zijn er andere mensen die dit wel eens hebben gehad??of zit ik me misch voor niks zorgen te maken en is dit gewoin een verkoudheid??? hoor graag jullie mening.
groetjes;
sylvia en naira

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 07:40

Is het doorzichtig snot of wit?

Hijgen kan weersverandering zijn, maar ook zeker verband hebben met die schimmels uit het kuilvoer. Als de schimmel in de longen of darmen zit heb je een groot probleem. Maar ik zou het eerst eens een weekje aankijken, misschien heeft hij moeite om zijn vacht goed te krijgen.

zonnebloem18

Re: help!! fries paard hijgt en heeft loopneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 07:45

BKR -> MD

Naira4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 07:53

het snot is wel doorzichtig maar aangezien ze t al paar weken heeft ga ik me toch afvragen of er indd niet meer aan de hand is

Naira4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 07:57

die bkr md snap ik even niet ??

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 07:58

Als dat dier al weken hijgt en een loopneus heeft, is het misschien tijd voor de dierenarts?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 07:59

Naira4life schreef:
die bkr md snap ik even niet ??

Het is een medisch probleem, dat zet je in medisch en niet in barokke rassen

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 08:00

Dat betekend dat het topic verplaatst is.

Ik zou er even een dierenarts naar laten kijken. Zeker als het al een paar weken aan de gang is

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 08:02

Topic is verplaatst.

Ik zou het niet aankijken. Mijn oude verzorgpony was ook benauwd en dat is na vele kuren, poeders en siropen niet weg gegaan, uiteindelijk ging het echt niet meer. Dierenartsen wisten niet hoe het kon.
Ik zou er daarom gewoon werk van maken.

Naira4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 08:06

ik ga ook zeker de da bellen!! wou alleen wat meer info hebben misch dat andere mensen dit ook wel eens hebben gehad ze staat niet heel de tijd te hijgen alleen bij inspanning. maar zo te horen kan ik maar beter de da laten komen.

snap nu de md:) was me eerste posting op bokt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 08:13

Zou vast haar tempratuur opmeten. Als je de dierenarts belt vraagt hij waarschijnlijk als 1e wat haar tempratuur is.

Naira4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 08:14

das een goede....ga ik gelijk eens doen! dank je wel;)

Naira4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 08:15

das een goede....ga ik gelijk eens doen! dank je wel;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 08:19

Weet niet hoe dik ze in het haar zit, maar de temperaturen waren de afgelopen week ook hoger dan normaal om deze tijd. Maar die slijm zou ik toch even een dierenarts bij halen.

Naira4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 08:24

ze begint wel indd een wintervacht al aan te maken

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 08:41

Ik heb mijn tinker gister geschoren die bleef ook pompen net rijden. Dus het zou ook heel goed kunnen zijn dat je paardje zijn warmte niet meer kwijt kan

Naira4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 08:46

moet zeggen dat naira t wel heel snel warm heeft hoor ze schuimd ool heel snel zeker nu met dit weer!! tis wel erg warm voor t tijd van t jaar. maar ze heeft ook een loopneus namelijk, vandaar dat ik denk dat er toch misch iets meer achter zit.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 08:50

heeft ze de hele dag door een loopneus of alleen na/tijdens het rijden?

friezen kunnen idd sneller last hebben van de wintervacht. dit in combi met warm weer geeft paard dat snel pompt.
mijn fries had het altijd al na 1 rondje stappen dan stond hij als een gek al te pompen(paard was in zeer goede conditie daar lag het niet aan) na het scheren had hij ook geen last meer van

Naira4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 08:55

loopneus heeft ze eigg heel de dag wel maar tis met rijden wel erger dan druppeld t eruit! ik weet wel dat friessen indd de warmte minder goed kwijtkunnen, zij is nog nooit geschoren voor zover ik weet! bij de vorige eiggenaar heeft ze altijd voor de kar gelopen en de laatste jaren werd zij 1x in de week gereden .ik was wel al zover dat haar conditie beter aan t worden was.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 09:08

De combinatie van hijgen en snot uit de neus kan wel duiden op dampigheid e.d. Zeker als het langer duurt. Herstelt de ademfrequentie na het rijden wel snel? Hoest hij verder of maakt hij rare geluiden?

Naira4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 09:12

na het rijden stap ik er goed uit tot ze weer beetje normaal ademt denk ong 20 min. verder ...ze hoest niet ofzo gelukkig maar! ze heeft wel koeienkuil gehad en ze hadden t ook nog eens beschimmeld gegeven. ik heb hier gelijk werk van gemaakt bij de stal waar ik sta want naar mijn weten is ook de zuurgraad van koeienkuil te hoog voor een paard en dan ook nog eens beschimmeld....

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 09:29

Naira4life schreef:
na het rijden stap ik er goed uit tot ze weer beetje normaal ademt denk ong 20 min. verder ...ze hoest niet ofzo gelukkig maar! ze heeft wel koeienkuil gehad en ze hadden t ook nog eens beschimmeld gegeven. ik heb hier gelijk werk van gemaakt bij de stal waar ik sta want naar mijn weten is ook de zuurgraad van koeienkuil te hoog voor een paard en dan ook nog eens beschimmeld....

In koeienkuil zitten teveel eiwitten voor een paard. Op zich zou dat niet het probleem kunnen zijn als het maar enkele dagen heeft geduurd. Schimmel daarentegen is een veel vervelender probleem.

20 minuten uitstappen is wel heel erg lang. Ik ben toch bang dat je paard iets met de luchtwegen heeft.

Gientje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 09:33

Mijn verzorgpaardje is veel te dik en hijgt ook onder het rijden en ademt dan luid en dan komt er ook beetje wit snot uit haar neus maar dat is ook zo weer klaar naar uitrijden. Ik weet niet op jouw paard op gewicht is maar misschien kan dat ook een probleem zijn en dat het samengaat met het beschimmelde koeienkuil??

Naira4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 10:46

ze is niet dik ofzo mag zelfs wel wat aan voor mij. ik ga morgrn toch even de arts bellen. zit me niet lekker