Futter Natur, paardenvoeding, wie heeft ervaring ermee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Futter Natur, paardenvoeding, wie heeft ervaring ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 14:15

In het blad ROS van oktober/november stond een interessant artikel over paardenvoeding.
Ook stond er aan het eind een Duitse website vermeld http://www.pferdgerecht.de waarop een natuurvoer bestelbaar is.
Dit voer heet Futter Natur.

Wie kent het, heeft er ervaring mee, of wil diens licht laten schijnen over de samenstelling (staat op de website)?

Ik overweeg het, er is ook een proefzakje bestelbaar.

pleiada

Re: Futter Natur, paardenvoeding, wie heeft ervaring ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:56

Het ziet er uit als mooi voer,100% natuurlijk en zelfs zonder anorganische vitamines..Het is helaas wel prijzig..Ben wel benieuwd naar de verzendskosten als je het zou bestellen..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 12:30

Kent helemaal niemand dit?
Lijkt mij een interessant natuurvoer (wel weinig magnesium).

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:05

Sorry een iets ouder topic. Maar kan niks nieuwers vinden.
Mijn hoefsmid verkoopt dit en ik heb nu een proefzak. M'n pony vind het erg lekker en lijkt er prima op te reageren ondanks insuline resistentie.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:13

Wat leuk!Dus het is ook in Nederland te koop?

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:17

pleiada schreef:
Wat leuk!Dus het is ook in Nederland te koop?

Ja, ik kan het gewoon via haar kopen. Zij laat het uit Duitsland komen en is dus een Nederlands verkooppunt voor zover ik weet.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:59

Helaas krijg ik trouwens die website niet geopend. Ligt dat aan mij?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 06:30

Nee, ik probeerde het net, de website staat vermeld als tijdelijk uit de lucht.....

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 09:14

Kleine update. Helaas bleek mijn pony met IR hier toch niet tegen te kunnen. Hij kreeg er enorme jeuk van (voornamelijk bij z'n koker)
Dus ondanks dat het prachtig voer is, is het niet voor elk paard geschikt helaas.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 16:58

En waar zou ik dit in Nederland (bijv. een adres of webshop) digitaal kunnen bestellen, kan het nergens afhalen, want heb geen auto, maar ben er nog steeds hevig in geinteresseerd!

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:55

terpentijn schreef:
En waar zou ik dit in Nederland (bijv. een adres of webshop) digitaal kunnen bestellen, kan het nergens afhalen, want heb geen auto, maar ben er nog steeds hevig in geinteresseerd!

Nergens, Eline Kassels is de enige leverancier in Nederland. Afnemen direct bij Pferdgerecht kan niet ivm de kosten. ik heb dit toen nagevraagd bij ze. Eline kan dit vast (tegen betaling) langs brengen lijkt me.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:59

Terpentijn, kijk eens op www.rwdh.nl naar St.Hypolite en Dodson & Horrel. Deze merken hebben dezelfde insteek en zijn alleen verkrijgbaar bij Rene Wielens in Haaksbergen. Ze bezorgen naar alle delen van het land.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:11

Super voer. Mijn veulens eten slecht krachtvoer maar dit heel goed en mijn oudje is zo onwijs opgeknapt. Zie mijn topic van haar.
Kan het iedereen aanraden en je voert er niet veel van maar hoef veel minder dingen erbij te voeren en ze zien er toch mooi uit. 30 euro voor een zak waar je zeker een maand mee kan doen.

Uiteraard kan je paard allergisch zijn voor een of meerdere ingrediënten.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:47

Wat zou het verschil zijn tussen dit voer en Healthy Herbs?

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:55

lailapri, waar haal jij dan dit voer vandaan?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:28

Eline Kassels brengt het rond of je kan misschien iets afspreken met leverancier als die enigszins in de buurt zit.

Healty herbs, zijn dat brokjes? Ik heb daar al eens vaker voor gemaild volgens mij en geen antwoord gehad.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:01

pleiada schreef:
Het ziet er uit als mooi voer,100% natuurlijk en zelfs zonder anorganische vitamines..Het is helaas wel prijzig..Ben wel benieuwd naar de verzendskosten als je het zou bestellen..

Ik droom ervan ...100% natuurlijk, het klinkt zo mooi, spreekt mij enorm aan als idealist.
Ik heb zoveel gepuzzeld op analyses en dergelijke en kwam hoe ik ook mengde, ik kwam niet aan bijv. een selenium gehalte dat beantwoordde aan de behoefte van een paard op rust, laat staan een paard dat werkt.

Ik ben het ermee eens dat ze stellen dat het het gedomesticeerde paard aan variatie in het rantsoen ontbreekt. Vandaar ook mijn gepuzzel.
Ik mis echter de wetenschappelijke onderbouwing dat hun voer wel in staat zou zijn alle bouwstoffen in de juiste verhoudingen en hoeveelheden aan te leveren. Jammer, want dit gebeurt maar al te vaak; veel beweren, heel stelling en dan niet komen met enige onderbouwing.

Ze hebben het over het wilde paard, een paard dat zichzelf kan reguleren en bijvoorbeeld zelden galoppeert, enkel als het moet en zo kort mogelijk.
Wij gaan op de paarden zitten en vragen hele andere inspanning van hun dan dat hun in het wild levende soortgenoten moeten leveren. En dergelijke inspanningen verhogen de behoeftes aan bepaalde bouwstoffen.
En ja, een paard hoeft niet iedere dag precies hetzelfde aan vit/min binnen te krijgen: een en ander kan in mindere of meerdere mate in het lichaam worden opgeslagen, voor langere of kortere termijn.

Enfin, ik vind dit een interessant voer dat ik ik meen op de Equitana al ben tegen gekomen.
Weer leuk stof tot puzzelen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:09

Ken iemand die het geeft en die bijna elke verandering in het paard waarneemt, bij wijze van 1haar die vandaag wel en gister niet omhoog staat op de dikke darm punt (om er maar een grappige draai aan te geven) en die paarden doen het er goed op. Krijgen veel minder extra's als vorige jaren maar zien er goed of zelfs beter uit. Ook in koppie zijn ze beter geworden. En dan mijn eigen oudje van 39 die er tot nog toe geen koliek van heeft gekregen. De bedoeling is wel dat als je paard niet meer wilt je niet dwingt en omdat het zoveel verschillend voer/kruiden door elkaar is en ze dus niet zelf kunnen kiezen je periodes stopt en ze zeker niet dwingt. Ik heb het net week of zes gegeven en dan nu weer week of drie niet, maar sommige kunnen er ook rustig een jaar op staan.

Mijn jonge dieren bied ik nu weer muesli aan maar dat motte ze gewoon niet meer.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 08:36

Assiepassie schreef:
pleiada schreef:

Ik droom ervan ...100% natuurlijk, het klinkt zo mooi, spreekt mij enorm aan als idealist.
Ik heb zoveel gepuzzeld op analyses en dergelijke en kwam hoe ik ook mengde, ik kwam niet aan bijv. een selenium gehalte dat beantwoordde aan de behoefte van een paard op rust, laat staan een paard dat werkt.

Ik ben het ermee eens dat ze stellen dat het het gedomesticeerde paard aan variatie in het rantsoen ontbreekt. Vandaar ook mijn gepuzzel.
Ik mis echter de wetenschappelijke onderbouwing dat hun voer wel in staat zou zijn alle bouwstoffen in de juiste verhoudingen en hoeveelheden aan te leveren. Jammer, want dit gebeurt maar al te vaak; veel beweren, heel stelling en dan niet komen met enige onderbouwing.

Ze hebben het over het wilde paard, een paard dat zichzelf kan reguleren en bijvoorbeeld zelden galoppeert, enkel als het moet en zo kort mogelijk.
Wij gaan op de paarden zitten en vragen hele andere inspanning van hun dan dat hun in het wild levende soortgenoten moeten leveren. En dergelijke inspanningen verhogen de behoeftes aan bepaalde bouwstoffen.
En ja, een paard hoeft niet iedere dag precies hetzelfde aan vit/min binnen te krijgen: een en ander kan in mindere of meerdere mate in het lichaam worden opgeslagen, voor langere of kortere termijn.

Enfin, ik vind dit een interessant voer dat ik ik meen op de Equitana al ben tegen gekomen.
Weer leuk stof tot puzzelen.

Helemaal mee eens, helaas kan de natuur in vele gevallen niet meer voldoende bieden.... Nog een puntje voor mij, al die kruiden die er in zitten. Persoonlijk zie ik kruiden als natuurlijke middelen die ingezet kunnen worden bij bepaalde problemen of aandoeningen, afgestemd op het individuele paard. Zelf zou ik niet graag dag in dag uit zoveel verschillende kruiden voeren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 08:53

Ook mijn idee hoor maar moet ik toch een beetje op terug gekomen. De pony's op mijn vorige werk zijn er mooier en beter van geworden, al hebben die nog een lange weg te gaan.
En hier foto's van mijn pony van 39 2013 einde zomer en deze winter:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze is naast een stuk voller ook veel gespierder en minder stijf, zelfs naast haar ruggegraad begint het op te vullen en dat is de afgelopen 13 jaar nog niet geweest. Z heeft super mest en begint ook in haar hoofd te veranderen. Ze leeft op enkele schepjes per dat terwijl ze eerder emmers vol slobber etc, weg at en toch afviel. Ze krijgt het als ik het heb dus ook niet altijd.

Ik ben zeer benieuwd wat er onder haar wintervacht vandaan komt maar meestal zat ze nu vol luizen, kale plekken en had ze sowieso overal jeuk plekjes die ze nu niet heeft. Staat zonder dek door weer en wind (al 3 jaar kon dat niet meer) en drinkt al de hele winter koud water (afgelopen 2 winters heb ik steeds warm water moeten brengen).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:00

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:12

Ik ga daar op equiday eens naar kijken. Vorig jaar had ik daar te weinig tijd voor maar hoop dat ze er dit jaar weer zijn.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:27

Als je die Magic spirit interessant vindt, kijk dan ook eens voor Fibra.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:52

die bevat een geperste korrel dus valt voor mij al af, vaak geen natuurlijk vitamines en daar probeer ik zo goed en kwaad als het lukt van af te komen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:59

Zijn die paarden zo opgeknapt van dat voer lailapri?