Kloven/open lopen van kootholtes (geen mok!)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

hoogendroog

Kloven/open lopen van kootholtes (geen mok!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 13:41

Een van onze paarden heeft om de haverklap de kootholtes rauw/ met kloven. Ik heb werkelijk alle zalven geprobeerd, paard is kerngezond (glimt je tegemoet en barst van de energie), weerstand lijkt prima in orde... maar toch heeft ze na elke training weer een (nieuwe) kloof opgelopen. Let wel, dit is geen mok!
De kootholtes zijn niet opgeschoren (ze heeft weinig haar, dus niet nodig) en worden voor iedere training in de vette zalf gezet om verdere ellende te voorkomen.
Het is een springpaard dat professioneel getraind wordt en aangezien ze nogal explosief kan springen, hebben we haar zo nu en dan in de springschoenen staan (anders vliegen je de ijzers om de oren). De gewone ordinaire rubberen springschoenen geven onmiddellijk ellende, we hebben dus nu van die schapebonten dressuurgevallen om. Helaas gaat het hier ook mis mee. We zijn nu zo ver dat we liever de ijzers eraf zien vliegen, dan dat we springschoenen gebruiken. De schoenen zijn overigens goed van maat en vallen mooi ruim om het kootbeen. Meestal wordt het paard zonder springschoenen gereden en ook dan gaat het helaas mis.
Een tijdje geleden hebben we van die neoprene bandjes van Trust gekocht die in de springsport gebruikt worden bij dit soort problemen. Helaas zit de onderkant van deze bandjes precies op een kloof. Deze dingen vallen dus ook af....

Nu, ik weet dat er meer paarden rondlopen met dit soort problemen. Op de professionele springstallen waar wij nogal eens komen, kon niemand ons echt verder helpen. Ik heb al aan kamferspiritus zitten denken. Dit gebruiken wij soms bij paarden die zich snel openrijden bij de singel. Ik kan dit jammergenoeg niet uitproberen, want de huid in de kootholten is nooit helemaal gesloten/genezen.

Wie weet er een werkende oplossing? Ik zoek dus iets waardoor de huid in de holten heel blijft!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:31

Bij mijn paard bleek iets soortgelijks een huidallergie te zijn, misschien kun je in die richting zoeken?

fique

Re: Kloven/open lopen van kootholtes (geen mok!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:41

Zijn de beenbeschermers niet te lang? Dat zie je nl ook nog wel eens

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:46

Heb je al eens Gewohl klovenzalf geprobeerd?
Werkte bij mijn paard als een tierelier.. en de kloven kwamen niet meer terug..

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 18:14

Dank voor jullie reacties!
De peeskappen zijn zelfs aan de korte kant voor dit grote paard, da's niet het probleem.
Wat betreft de huidallergie, dat zou kunnen, maar wat is dan de oorzaak? Wij wassen het paard niet, spoelen de benen nauwelijks af. De vette zalf die er nu steeds op gaat, is zuivere vaseline.
Ik heb dit paard ook van binnen opgeschoond met leverdruppels ( puur). Dier ziet er werkelijk schitterend uit!
Die klovenzalf kan ik nog wel eens gaan proberen!
Ik zit nu zelfs aan zoiets als pleister spray te denken (alleen als de huid dicht zit, spul prikt nogal). Iets dat een soort siliconenlaagje over de huid legt tijdens de training.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:23

Eerlijk gezegd denk ik dat het eerst zaak de boel te laten genezen voor dat je weer met haar aan de slag gaat. Als het al een tijdje speelt blijkt toch wel dat je als je haar door rijdt het niet dicht krijgt. heel vervelend maar misschien toch even rust geven en goed laten genezen. Zelf zou ik iets van calendula zalf gebruiken dit geneest ook vaseline houdt het alleen maar vet/soepel. En toch even met de dierenarts overleggen wie weet zit er toch iets van een schimmeltje bij en dat moet dan eerst aangepakt worden.
succes ermee hoop dat het snel weer dicht zit.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 18:34

Ze heeft afgelopen week vakantie gehad, de twee kloven zaten mooi dicht en de huid zag er rustig uit. Gewoon een mooie en gave huid. Calendula doet in dit geval helaas niets, we hebben het allemaal al geprobeerd.... Paard heeft overigens geen schimmel, dit is allemaal al uitgesloten door de da.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:38

Ik lees even mee mijn paard (fries) heeft al jaren een kloof op zijn binnekant hoefbal aan beide kanten. Huid is ook erg verdikt haast litteken achtig. Als ik het goed opgeschoren hou blijft het redelijk dicht maar kan ook zo ineens open barsten als een soort etterige vleeswond. Als het open is doe ik er mesitran wondzalf op. dat lijkt wel te helpen, maar alleen om het weer dicht te krijgen de kloof zelf krijg ik niet weg

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:40

Ik heb wel een klovenzalf van de DA geprobeert maar dat deed niks. misschien toch die Gewohl klovenzalf maar eens proberen

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:44

Lijkt me dan toch een soort van ontsteking mis overleggen met DA voor een zalf tegen ontsteking ? Heb je zelf al blauw spray geprobeerd ?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 18:54

Voor de volledigheid, paard kan het ook gewoon openlopen in de wei of paddock. Het is gewoon de loopbeweging die het m al doet. Kan r moeilijk 24/7 met d'r pootjes opgebonden op stal zetten. De da heeft geen ideeën meer over wat te doen. Ik ga morgen die gehwohl zalf maar even halen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:56

Weet niet hoor, maar als ik een kloof heb, dan houd ik die vet. Ook nadat t dicht is gegaan. (heb er s'winters 1 in mn duim op het scharnierpunt) Als ik dat niet doe dan springt ie weer open. Misschien langer laten genezen zodat t vel de kans krijgt om wat dikker te worden en blijven smeren. Ik zelf gebruik altijd uierzalf van bogena.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 19:08

Pipo, ik heb zelf helaas ook altijd kloven, dus ik weet hoe belangrijk het is om de boel soepel te houden. Helaas blijft ze het probleem houden. Als de huid weer eens mooi dicht zit en rustig is, kan ze zo maar weer een nieuw kloofje hebben gemaakt. De huid is niet verdikt, en ziet er als het dicht normaal uit. En dan kan het zo, na bijvoorbeeld longeren, rijden, weidegang of paddock, weer ergens anders rauw zijn.
Allemaal overigens bedankt voor het meedenken!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:40

He balen. Wel fijn dat je dus het probleem niet vergeet als het wel eens goed dicht zit.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:46

Op welke bodembedekker in de stal staat je paard? Al eens behandeld tegen mijten?

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:53

Wij hebben het ook gehad met 1 van de springpaarden op stal. Beide voorbenen witte voetjes en heel gevoelige huid. En het sprong altijd open door beweging.
Wij hebben hem heel lang tijdens het rijden van die tendon grip aan gedaan. Ik weet niet of je het kent? Het is een soort lange sok op een rol. Je knipt hem dan op de gewenste lengte (ik schat zo'n 50cm). Je trekt hem over de hoef, over het been. Je taped hem vast rond de hoef en doet de peesbescherming er over. En je rolt het stuk dat nog boven de pb uitsteekt, terug erover.
Je kan ook vette zalf onder de sokken doen, zodat de voet vettig blijft.
Bij dat paard heeft dit heel erg geholpen. We smeerden er ook droogzetters op, een soort zalf om de uier van koeien droog te zetten. Zit ook AB in, omdat de wondjes bij hem erg vochtig en etterig bleven.

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:56

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:25

Na een half jaar dokteren, bloedonderzoeken, allergietesten, voer- en strooiselverandering en 1500,- armer heb ik de vetericyn spray ontdekt, dat leek zowaar iets te doen, de reactie werd verminderd en de plekken kleiner.
Ik ben begonnen met 3x per dag sprayen en ik spray nu nog 1x per dag, daarnaast smeer ik de plekken in met zinkolie van Dr Swaab of met sudocreme.
Dat verbeterde de boel al een heel stuk.
Verder heb ik een homeopaat laten komen, daar heeft hij druppels van gehad.

Er zitten nu nog steeds plekjes, maar het is rustig, hij loopt weer goed en er lijken geen nieuwe grote plekken bij te komen, dus als ik het zo kan houden ben ik al heel gelukkig!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 13:35

Alani: paard heeft geen mijt. Ik heb vroeger Friezen getraind en weet dat ze dan staan te stampen en schuren van de jeuk. Is hier niet aan de orde.
Ikbenhier: dat spul heb ik toevallig van de week gezien! Ik kende iets soortgelijks dat ik zelf na een operatie aan de voeten erom heen moest doen. Wist echter niet dat zoiets ook voor paarden bestond! Ik hou dat zeker in gedachten, maar ik ben bang dat alles wat tegen de huid aankomt, de huid stuk lijkt te maken. Maar je houdt met die wrap natuurlijk wel het zand uit de holten en da's wel weer heel mooi (zand schuurt het natuurlijk mooi open). Ik smeer de holten overigens voor iedere training dik in met vettigheid, zodat de huid soepel blijft. Paard in kwestie heeft inderdaad witte sokken met een prachtig dun huidje.
Foscy: bedankt! Lijkt mij geen verkeerd spul! Ik heb er vandaag maar weer eens droogzetter (de dure en langwerkende versie) opgedaan. Ik krijg de kloofjes altijd weer mooi dicht, maar het is zo jammer dat er dan zomaar ergens anders in de kootholten een nieuwe verschijnt... zucht.
Nouvel: ik ga dat spul eens even nader bekijken, klinkt hoopgevend!

Vandaag was de huid voor de verandering, na de training nog heel....geen nieuwe plekjes!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:42

er zijn genoeg paarden die niet schuren en stampen als ze mijten hebben. Maar wel ontiegelijke mok hebben agv daarvan.
Andere vraag; waar denkt je dierenarts aan?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 13:56

Alani: dit paard heeft geen mok, zie de OP.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:28

wil je ook nog antwoord geven op mn andere vraag?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:45

En een goed passende springschoen (iets ruim) zelf compleet aan de binnenkant bekleden met schapenvacht? Dus niet alleen de rand.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 16:24

Alani: ik zou zeggen lees mijn eerdere posts, dan vind je het antwoord.
Friesam: het probleem zit m niet in springschoenen, maar in het feit dat de huid gewoonweg kapot gaat tijdens bewegen. Ik heb al van die afschuwelijke dressuurdingen en daar zit het bont precies waar het moet zitten (maat XL) en paard heeft absoluut geen grof beenwerk, helaas geeft het dan nog steeds wrijving.Ik zit sterk te denken om die tendon grip kousen te gaan halen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:39

Heb je al vetramil geprobeerd?