OCD en artrose in de hals + SI-gewricht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bb8

OCD en artrose in de hals + SI-gewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 18:51

Hallo allemaal,

Onlangs ben ik met mijn paard (Fries, 6 jaar) bij een kliniek geweest. Hier is geconstateerd dat hij OCD en artrose in zijn hals heeft (met een ontsteking) plus artrose in zijn SI-gewricht. De artrose in het SI-gewricht zal normaal gesproken te verwaarlozen zijn, maar omdat hij (door problemen vanuit de hals) geen/matige spieropbouw in de achterhand heeft is dit bij hem dus niet het geval.. Waarschijnlijk heeft hij wel wat pijn met buigen, aan de teugel lopen en ondertreden/zitten van de achterhand, maar dit is moeilijk te zeggen. De problemen, waarom ik uiteindelijk naar de kliniek ben gegaan, zijn o.a.: galop is heel moeizaam, slepen met achterbeen, kreunen, naar buiten kijken en geen balans hebben. Op het moment probeer ik uit te vinden wat voor hem het beste is, maar is tot nu toe erg moeilijk. Rijden met losse teugel is geen optie, hij valt dan totaal uit elkaar en uit balans en zet het op het rennen. Tot nu toe lijkt het normale rijden zonder teveel buiging en moeilijke oefeningen de beste oplossing, maar hij kreunt dan wel continue. Deze week heb ik hem op Metacam gezet (dit omdat er een ontsteking tussen zijn 6e en 7e halswervel zit en uit te testen) en heeft ook niet gekreund, maar voelt en loopt tijdens het rijden hetzelfde als zonder. Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met paarden met precies deze combinatie van artrose/ocd.

Alvast bedankt voor de reacties.

Tabaluga12

Re: OCD en artrose in de hals + SI-gewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 18:55

Woow... heftig zeg. Hebben ze foto's gemaakt? En vh si gewricht? Veel sterkte en succes met je paardje.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 19:09

misschien eerst een tijdje aan de hand werken, dan kan die onbelast spieren opbouwen, ken meer paarden die SI gewricht problemen hebben en die hadden daar veel baat bij, in combinatie met de nek zou ik niet durven zeggen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:20

Een ex-stalgenoot had ongeveer dezelfde diagnose en zij kreeg het advies om veel galoptraining met hem te doen om de achterhand sterker te maken. Ook had ze een supplement mee van de kliniek waar ze geweest is, dat moest helpen.
Zij heeft die galoptraining niet helemaal goed begrepen, dus bij haar paar hielp het niet heel veel, maar als je dat goed doet moet het ook kunnen helpen ( i.c.m. het supplement). Wat ze kreeg weet ik niet meer, wel dat het van Audevard was.
Verder is aan de hand werken ook heel goed voor paarden die ergens vast zitten, maar daar moet je dan wel les in krijgen, dat doe je niet zomaar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 06:36

Beide problemen zijn zelfs los van elkaar aanleidingen om ermee te stoppen. Bij elkaar is dit gewoon een kansloze zaak. Je hebt kans dat dit binnen korte termijn enorm verslechterd en dat het paard na het rollen niet eens meer op kan staan. Of gaat zwalken in het lopen door een beknelde zenuw in de hals. Of erge pijn krijgt in het lopen door het SI gewricht.

Ik zou ermee stoppen in ieder geval. In het belang van het dier.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 06:44

Ik heb jammer genoeg ervaring met beide maar wel los van elkaar. Ik heb een pny met atrose in zijn nek maar geen OCD, en een paard met licht atrose in het SI gewricht. Ze lopen allebei Z dressuur bij die van mij is het met de training goed te houden.

Ik moet zeggen dat die OCD mij kriebels geeft, is het ingekapseld of niet?

Door de onsteking in de hals zou ik zeggen zet hem even op rust maar dat is met het SI gewricht weer niet de bedoeling. Wat zeggen ze bij de DA waar je geweest ben?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 07:20

Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 13-10-14 07:46, in het totaal 1 keer bewerkt

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 07:45

Jeetje wat vervelend hij is ook nog zo jong 6 jr

Zit het alleen in de hals ? Is de rug ook gecontroleerd of op de foto geweest ?
Vooral dat kreunen baart me toch wel zorgen dit is toch wel een duidelijk teken dat deze last heeft Kreunt deze met gebruik van de metacam nog?

Wat zei de DA uit de kliniek wat voor training je er nog mee kon doen? Persoonlijk zou ik namelijk zeggen NIET meer rijden Paard heeft duidelijk pijn

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:20

Mijn vorige paard had ook artrose in het SI / Lumbosacraal gewricht met daarnaast nog een botkneuzing in het kroonbeen, die kneuzing is genezen maar de artrose heeft hem op 9 jarige leeftijd wel de das om gedaan, hij is ingeslapen omdat hij niet meer normaal kun functioneren door de artrose. Klinkt wat kort door de bocht, dat is het zeker niet, we hebben hem op alle mogelijk manieren laten behandelen maar hij had gewoonweg pijn en dat zou nooit meer weggaan.

De symptomen die jij benoemt bij jouw paard vind ik niet zo positief klinken als ik eerlijk ben, je paard geeft wel duidelijk aan dat de training hem teveel is en dat rennen lijkt dan ook vluchten te zijn zou ik denken, is de artrose vastgesteld door middel van een inwendige echo? Sterkte in ieder geval en als je meer wilt weten mag je t altijd vragen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:25

Ik ken een paard die ook zoiets had op 6 jarige leeftijd en die werd mager van de pijn en dus hebben ze het laten inslapen, dat is het meest humaan en eerlijk naar het dier toe, 3 verschillende dierenartsen bevestigden dat het dier pijn leed en niet meer beter werd.

Dat hadden ze voor de zekerheid gevraagd omdat ze hem graag vervroegd met pensioen wilde gaan laten mits het pijnvrij is en van het leven kon genieten en dat was helaas niet het geval.

Ook was het arm bespierd en ging verkeerd lopen om de pijn de compenseren waardoor er weer problemen kwam in de rug en de achterhand, nee het was niet eerlijk meer om door te modderen.

Ben blij voor het dier dat het nu rust heeft, doordat de eigenaren hart hadden voor het dier, wel vond ik het voor de eigenaren erg sneu.......... konden ze weer opzoek gaan naar een nieuw paard............En ze hadden dit dier nog niet zo lang, hij had het dus al voordat ze hem kochten.......... erg sneu gewoon.

MaaikE_EriN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:21

Hoi hoi. Hoe is het inmiddels met je paard?Ik reageer misschien wat laat op dit topic, maar de reden hiervan is omdat bij mijn merrie van 5 jaar ook ocd in de hals is geconstateerd. Dit uite zich door onregelmatigheid tijdens het draven. Ook zij had een ontsteking en is ingespoten tussen de halswervels. Daarnaast fysio erbij en lang en laag rijden is het advies. Inmiddels gaat het stukken beter. En na controle bleek dat de ontsteking volledig weg was *\o/* Heeft iemand ervaring als je met zo'n merrie zou fokken? Mijn dierenarts zegt dat dit gewoon kan.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 22:09

MaaikE_EriN schreef:
Hoi hoi. Hoe is het inmiddels met je paard?Ik reageer misschien wat laat op dit topic, maar de reden hiervan is omdat bij mijn merrie van 5 jaar ook ocd in de hals is geconstateerd. Dit uite zich door onregelmatigheid tijdens het draven. Ook zij had een ontsteking en is ingespoten tussen de halswervels. Daarnaast fysio erbij en lang en laag rijden is het advies. Inmiddels gaat het stukken beter. En na controle bleek dat de ontsteking volledig weg was *\o/* Heeft iemand ervaring als je met zo'n merrie zou fokken? Mijn dierenarts zegt dat dit gewoon kan.

Hoi ocd is erfelijk wanneer jou paard er mee geboren is Maar is het door trauma van buitenaf ontstaan is het niet erfelijk

Maar ja hoe komt het Dat weet je meestal niet Dus ja risico is het dan wel altijd

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 22:36

MaaikE_EriN schreef:

Hoe hebben ze gecontroleerd op die ontsteking??

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 22:40

Wat toevallig, mijn paard heeft precies hetzelfde. Hij heeft een fikse ontsteking gehad tussen de 6e en 7e halswervel en daar zit ook wat artrose. Heeft hij waarschijnlijk lang mee rond gelopen voordat het aan het licht kwam, zijn hele lijf deed pijn van voor tot achter en hij zat muurvast in alles. Later zijn we er ook achtergekomen dat hij ook wat artrose in het si gewricht heeft, een haakje op links en rechts wat geremodelleerd.

Voor we dit wisten staakte hij heel erg met rijden en liep hij gewoon voor geen meter, ook absoluut geen spieren in de hals.

Maar nu heb ik een totaal ander paard, ja hij zal altijd wat moeite houden met buigen en verzamelen, maar als je het niet weet zie je het niet. Hij springt wissels, kan contra als de incl slangenvoltes daarin zonder moeite.

Sinds we erachter zijn gekomen en hij 2x in de hals en 1 keer in het si gewricht is ingespoten (alweer bijna 2 jaar geleden) is hij dankzij goede training en supplementen en fysio echt compleet anders geworden, hij staakt nooit meer, is niet meer gevoelig en is echt vrolijk blij.

Bij de laatste keer inspuiten bleek ook dat de artrose is gestabiliseerd, het was ook meer de ontsteking die last gaf.

Die van mij heeft geen ocd
Laatst bijgewerkt door SuperSuup op 11-12-14 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 22:42

Tabaluga12 schreef:
MaaikE_EriN schreef:

Bij mijn paard hebben ze dat geconstateerd met een echo, er zat vocht tussen de wervels wat er pijn deed als hij bijvoorbeel moest buigen omdat dan het vocht tegen de zenuwen aandrukte.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 22:47

MaaikE_EriN schreef:
Hoi hoi. Hoe is het inmiddels met je paard?Ik reageer misschien wat laat op dit topic, maar de reden hiervan is omdat bij

Bij mijn paard hebben ze dat geconstateerd met een echo, er zat vocht tussen de wervels wat er pijn deed als hij bijvoorbeel moest buigen omdat dan het vocht tegen de zenuwen aandrukte.[/quote]

Oke bedankt. Mijn paard heeft een ontsteking in de rug en is ingespoten. Wellicht kan ik vragen of ze dit met de echo kunnen controleren.

MaaikE_EriN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:06

Eerst hebben ze röntgenfoto's gemaakt waaruit bleek dat daar ocd zat, en toen de echo erop om te kijken of er vocht zat. Dit kan je op een foto namelijk niet zien. Ze kunnen inderdaad niet zeggen of ze het erfelijk mee gekregen heeft, of dat het door trauma komt. Het is wel een merrie die van jongs af aan als een idioot kan steigeren.
SuuperSuup, wat voor supplementen geef jij? En kreeg je toen ook snel verbetering?
Of weet iemand anders nog voedinssupplementen die verbetering geven bij dit soort problemen? En dan bedoel ik een merk, niet alleen glucosamine bijvoorbeeld.

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:29

MaaikE_EriN schreef:
Eerst hebben ze röntgenfoto's gemaakt waaruit bleek dat daar ocd zat, en toen de echo erop om te kijken of er vocht zat. Dit kan je op een foto namelijk niet zien. Ze kunnen inderdaad niet zeggen of ze het erfelijk mee gekregen heeft, of dat het door trauma komt. Het is wel een merrie die van jongs af aan als een idioot kan steigeren.
SuuperSuup, wat voor supplementen geef jij? En kreeg je toen ook snel verbetering?
Of weet iemand anders nog voedinssupplementen die verbetering geven bij dit soort problemen? En dan bedoel ik een merk, niet alleen glucosamine bijvoorbeeld.

Ik heb diverse producten gebruikt waaronder NAF Superflex, Dr.Horse gewricht en Primeval Gelatinaat. Dit werkte allemaal wel maar steeds maar een maand of drie, dan merkte ik geen verschil meer.

Ik ben toen Pharmahorse gaan gebruiken, is in verhouding erg goedkoop en ik doe er lang mee en daar doet hij het extreem goed op, wil niks anders meer.

Hij krijgt de Glucosamine en MSM. Duurde ong een maand voordat ik duidelijk verschil merkte. Weet hierdoor wel dat het echt even zoeken is naar het juiste spul, elk paard reageert ergens anders op en Pharmahorse is voor mij en mn paard echt een topper.

Hij krijgt daarnaast ook nog vit. E Selenium, maar dat haal ik hier in de dierenwinkel.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:35

Suzanne F. schreef:
Beide problemen zijn zelfs los van elkaar aanleidingen om ermee te stoppen. Bij elkaar is dit gewoon een kansloze zaak. Je hebt kans dat dit binnen korte termijn enorm verslechterd en dat het paard na het rollen niet eens meer op kan staan. Of gaat zwalken in het lopen door een beknelde zenuw in de hals. Of erge pijn krijgt in het lopen door het SI gewricht.

Een Si gewricht beweegt nog minder dan 5 graden. Als het dier goed kan galopperen en er een milde artrose zit is dit geen enkel probleem. Beetje hard oordelen dat het een kansloze zaak is.
Als je het gemiddelde subtop paard op de foto zet kom je er zat tegen die dit soort problemen hebben.

TS, belangrijk is om de vicieuze cirkel door te breken. Dus spieren gaan kweken zodat die het skelet kunnen gaan ondersteunen. Zelf geloof ik niet zo in supplementen, op artro gold na. Maar die is niet te betalen.

Overleg met je dierenarts hoe je dit kunt revalideren. Echt geen hopeloze zaak hoor!

MaaikE_EriN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:12

R12312 schreef:
Suzanne F. schreef:

Een Si gewricht beweegt nog minder dan 5 graden. Als het dier goed kan galopperen en er een milde artrose zit is dit geen enkel probleem. Beetje hard oordelen dat het een kansloze zaak is.
Als je het gemiddelde subtop paard op de foto zet kom je er zat tegen die dit soort problemen hebben.

TS, belangrijk is om de vicieuze cirkel door te breken. Dus spieren gaan kweken zodat die het skelet kunnen gaan ondersteunen. Zelf geloof ik niet zo in supplementen, op artro gold na. Maar die is niet te betalen.

Overleg met je dierenarts hoe je dit kunt revalideren. Echt geen hopeloze zaak hoor!

Helemaal mee eens! Spieren kweken! Als ik nu het verschil zie bij mijn paard voor het ontdekken en nu, heeft ze echt een heel andere bespiering gekregen en ook de fysio is erg tevreden over de bespiering. Mijn advies: blijven trainen, rust roest bij artrose en vraag aan je dierenarts een goede fysio en ga op controle bij je dierenarts. Kost een paar centen, maar dan weet je wel of je goed bezig bent!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:57

Spieren kweken is mi te simpel gezegd. Paard heeft pijn lijkt mij niet eerlijk trainbaar.

De beschrijving van de klachten met rijden zeggen mij onmiddelijk te stoppen met de manier waarop je met je paard bezig bent.

Is het paard behandeld? Zo ja, wat hebben ze gedaan? mijn advies, iig stoppen met rijden. Zorgen dat het paard enigzins pijnvrij wordt. En met een fysio een traject vanaf de grond starten.

MaaikE_EriN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 14:09

Maar juist omdat ik op een andere manier ging trainen loopt mijn paard nu niet meer onregelmatig in draf, en heeft een behoorlijke bespiering gekregen in de hals. Allemaal op advies van DA en fysio. Hun zeggen dat ik haar juist moet blijven rijden, ook als ze onregelmatig loopt. Als ik haar stil zou zetten zou het alleen maar verergeren. De eerste 5 weken na de behandeling heeft ze nog onregelmatig gelopen, daarna niet meer!

MichellevD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:45

Hoi Maaike_eRiN,

Zie dat dit al een oud-topic is.. maar voor het geval je het nog leest:

Kun je aangeven wat jouw manier van trainen nu is. mijn paard heeft vergelijkbare klachten (helaas)