Het is inderdaad bij sommige jaarlingen al te zien, maar het kan ook op latere leeftijd ontstaan, spontaan, of als omstandigheden zoals omgeving of voeding veranderen.
Bij mijn jaarling is dit jaar eczeem geconstateerd, en oh dat is zo balen. Maar vaak zie je het vanaf een jaar of 3 (let op vaak, dus niet altijd)
Mijn dierenarts stond er wel van te kijken want hij had het nog maar een paar keer gezien bij zo een jong dier, is bij haar begonnen op 1jaar en 3maanden.
Mungbean
Geplaatst: 07-10-14 14:30
Pas als ze de allergie volledig ontwikkeld hebben. Dat kan op alle leeftijden zijn. Helaas is er (nog) geen genetische test. Ik zou in iedergeval geen veulen kopen uit schurende ouders.
Hoewel dat geen garantie is sizzle, ik heb de mijn zelf gefokt waarvan de eerste 3 generaties al zo eczeem vrij zijn en toch heeft die van mij het ontwikkeld. Ken ook een eczemer waar elk jaar mee gefokt word en geen van haar nakomelingen heeft het.
Van exzeem is bewezen dat erfelijkheid een grote rol speelt dus ik zou idd ook niet kopen van een ouder die exceem heeft. (vind dat je zowieso niet met excemers moet fokken)
Maar op welke leeftijd het zich openbaart verschilt nogal, doorgaans wel voor het 4e jaar, maar bij sommige jaarlingen is het ook al goed te zien.
Mijn keus zou het ook niet zijn om met een eczemer te fokken. Dat was met die van mij wel de bedoeling, nu rustig kijken of ik een andere grablakke merrie kan vinden.
mijn pony begon toen hij 4 jaar was met schuren. Met de jaren werd het steeds erger, tot we het fenomeen Eczeemdeken ontdekten. Daar loopt hij nu al bijna 15 jaar mee rond (is nu 23,5). en daarmee is het goed te doen, al moet ik ook oppassen met voeding.
ellepel
Geplaatst: 12-10-14 20:56
ovee wat voor eczeem heb je het? er zijn veel verschillende soorten met allemaal hun eigen oorzaken. eerst kijken om wat voor eczeem het gaat en ik denk eigenlijk dat die op elke leeftijd wel voor kan komen
joyce B
Die van mij werd en wordt gek van muggen/mugjes. Dan wordt hij enorm druk en vervelend en probeert ze op alle mogelijke manieren kwijt te raken. Met deken is dat stukken beter, maar ook dan staat hij in de dazentijd liefst op of achter de stal waar hij er minder last van heeft.Eczeem Deken draagt hij van april/oktober
Ander voer en andere omgeving kunnen jeuk/eczeem bijvoorbeeld ineens doen ontstaan, of het gaat geleidelijk.
Wij hebben diverse jaarlingen gehad waarbij het al goed Tot zeer goed te zien was
nadita
Geplaatst: 14-10-14 13:01
Mijn Fries was 3,5 toen ik hem kocht. Met lange manen. Gelijk de eerste zomer bij mij schuurde hij zijn manen eraf en had hij enorme jeuk over zijn hele lichaam. Dus veranderen van locatie kan ook de eczeem tot uiting laten komen.
Zomerexeem kan als het waren " opgelopen" worden. Koop je een paard zonder exeem kan het zomaar zijn dat het een paar maanden later wel exeem krijgt. Dit is niet genetisch bepaalt en kan zo opgelopen worden
Ewona
Geplaatst: 07-11-14 22:56
Ik heb ook wel eens een mini gekocht van 2,5 jaar die volgens de eigenaar zomer eczeem had. Manen volledig eraf, staartworteltje bloot, dikke manen kam en dik rondom de staart. Verder had ze hier en daar nog wel wat verwondingen van het schuren. Nu ben ik niet vies van eczeem paarden (op voorwaarde dat je er niet mee fokt) en nam de mini mee. Gewassen met anti-luis (je weet maar nooit), maar hielp niets. Beestje schuurde zich te pletter !! Eczeem behandeling die ik normaal gebruik sloeg niet aan, vandaar dat ik het vermoeden had dat er iets anders achter zat. Bleek achteraf een allergie te zijn tegen de haartjes van de eikenprocessierups. Pony liep bij de vorige eigenaar in een weide waarop aansluitend een bosje met eikenbomen. Nadat we hooi en stro weg lieten en de pony op houtkrullen stond en voordroog at in wintermaanden had hij geen last meer. Manen en staart kwamen als bij wonder terug en bleven ook tijdens de zomermaanden, dus geen zomer eczeem gelukkig. Niet elk schurend paard heeft dus zomer eczeem, soms de moeite om uit te zoeken.