Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MBJ

Mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 09:11

Waarschijnlijk al vele vragen over gesteld, maar heb graag alle meningen duidelijk op een rijtje voor mezelf en niet op zestien verschillende tabbladen dus nogmaals:
Is mok te bestrijden en zo ja, waarmee? En waardoor ontstaat het eigenlijk? Is het besmettelijk voor mijn andere paarden?

AnoukB25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 09:38

Wat ik altijd doen moest als mijn verzorgpaard mok had, was droogmaken met een doekje en daarna sudocremé erop smeren. Maar je hebt ook speciale zalfjes van de DA.
Als ze nat staan bijv. de paddock heel nat is. Maar niet elk paard heeft er last van hoor.
Volgens mij is het niet besmettelijk want er had er bijna altijd maar 1 last van op stal.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:03

VSW -> MD

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:06

schrubben met Betadine zodat de korstjes eraf zijn en dan tandpasta erop :)

MBJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 23:37

Oke thanks. En wat nu bijvoorbeeld als je paard het heeft, je behandelt het (en het gaat weg) en vanaf dat moment zorg je ervoor dat ie nooit (xo min mogelijk) als het nat is buitenkomt, voorkom je het dan of is het zo dat als je paard het eenmaal gehad heeft het waarschijnlijk elk jaar terug komt?

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:58

Mijn paard is erg gevoelig voor mok en duurde vaak ook lang voor het over was. Deze keer heb ik het erg drastisch aangepakt en dat hielp erg goed.

Door zijn voer heen:
Cure mok tabletten
Drainage compostium (omdat ook gezegd word dat mok van binnenuit kan komen)
Vitamine en mineralen supplement door het voer heen (weerstand kan ook ermee te maken hebben)

Eens in de week wassen met betadine scrub of shampoo en goed afdrogen.

Daarnaast smeren met mud block van de paarden verzorger. Dit is op basis van zinkzalf, tea trea en aloë vera. Dit blijf ik nu om de dag smeren ondanks dat de mok weg is.

Het voordeel van deze zalf is dat het én verzorgend werkt, de mok aan pakt en met slecht weer helpt het te voorkomen dat de benen vochtig worden, er modder opkomt en hierdoor mok kan ontstaan. Je borstels zo het vuil eraf en voelt nog een laagje zalf zitten.

Verder gebruikten wij latex handschoenen met het wassen en insmeren zodat je niet met je vieze handen (vol bacteriën) aan de mok komt. En iedere keer schone handdoek voor het afdrogen van de benen.
Laatst bijgewerkt door Arethe op 06-10-14 00:03, in het totaal 2 keer bewerkt

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 00:01

Mijn paard heeft een paar maanden lang mok gehad bij een been. Nu is het gelukkig bijna weg. We hebben MSM zalf gebruikt, en sudocreme. Af en toe gewassen met betadine shampoo. Na het wassen steeds goed droog gemaakt met een handdoek. Ze staat verder niet in de blubber ofzo maar krijgt het volgens mij als ze een periode stress heeft gehad. Iemand die er naar gekeken heeft zei dat het bij haar van binnen uit komt.

Voordat ik met die zalfjes begon heeft ze een groene klei kuur gehad van 7 dagen. Geen idee of dat helpt maar meerdere mensen bij ons op stal hebben daar goede ervaring mee. Dat werd mij aangeraden om mok die van binnen uit komt aan te pakken.
Laatst bijgewerkt door elmiran op 06-10-14 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 00:02

Het hangt af van de oorzaak van de mok, hoe je het moet behandelen.
Dus je kunt je beter wel even inlezen, voordat je aan het behandelen gaat.
Als er sprake is van bijv. mijt moet je het anders behandelen dan wanneer het een smetplek is.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 00:10

http://petssupermart.com/nl/paarden-ver ... _c51_a2309

Dit is die groene leem. Wij zetten er "thee" van :D 1 schepje in een beker gekookt water. Goed door roeren. De leem naar de bodem laten zakken, en af laten koelen. Daarna alleen het water aan je paard geven over het voer heen.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 13:09

Eh.... voor je daar gaat bestellen: lees eerst maar ff een topic hierover -:(-

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:38

Ik heb de 'gewone' mokzalf die je bij de ruitersportzaak kunt kopen. Zo'n groene pot is het en het werkt perfect. Paar keer per week dik insmeren en proberen om de voeten goed droog te houden. Op een gegeven moment vallen de korstjes eraf en is het weer goed.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:41

Vitaminekuur erin werkt hier nog altijd het allerbeste. Zelfs toen mijn hengst met 4 dikke benen van de mok stond... In eerste instantie toen iom dierenarts aan de slag gegaan, leek me te heftig om met een vitaminekuurtje op te kunnen lossen. Toen het maar niet beterde toch weer die spuit erin en binnen no time was het over...
Benen toen wel steeds behandeld met...pfoe...uierzalf geloof ik. Was iig vet. Ben ook altijd erg te spreken over zink-zwavelzalf. Maar die vitaminekuur doet wonderen bij mok :D

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:43

Mijn merrie staat elk jaar met mok en altijd buiten ook als hrt nat is. Elke jaar behandelen als ik t zie en bliven behandelen tot het weg is 6-10 dagen en is ze de rest van t jaar weer schoon. Altijd ff uitwassen met betadine goed drogen en insmeren met sudocreme.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:30

InekeN schreef:
Eh.... voor je daar gaat bestellen: lees eerst maar ff een topic hierover -:(-

Bedoel je het spul zelf of die webwinkel??

galopsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:04

Het is ook per paard verschillend, wat voor het ene paard heel goed werkt, hoeft voor het andere paard niet te werken. En het ligt aan de oorzaak van de mok.
mokcreme werk bij mijn paard bijvoorbeeld niet. Wat bij mijn paard werkt is om het eerst te wassen met Betadine shampoo en hiermee de korsten weg te krabben. daarna elke dag ontsmetten met dettol verdund met water en dan sudocreme erop.

Als de mok veroorzaakt word door mijten, kan dit overigens wel overgaan naar andere paarden in bijvoorbeeld dezelfde stal. Maar dit moet ook op een andere manier worden behandeld

Op internet is er veel informatie over te vinden.

Succes!

judith007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 19:38

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:31

Behalve alle goede tips die al zijn gegeven en opmerkingen die zijn gemaakt (mok kan verschillende oorzaken hebben, vaak komt het opzetten bij een daling van de weerstand van je paard, vitaminekuur, ....) wil ik je nog meegeven:
- als de mok jeukt (paard bijt eraan tot bloedens toe) is er een schimmel in het spel. Wassen met Imaverol.
- ik zweer bij Zink Zwavel zalf van de Groene Os. Duurder dan sudocreme maar wel 10 x sneller weg.

judith007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:30

caspara schreef:
- als de mok jeukt (paard bijt eraan tot bloedens toe) is er een schimmel in het spel. Wassen met Imaverol.
voor zover ik weet veroorzaken mijten juist enorme jeuk, schimmels veel minder.
Extra vitaminen geven geeft pas na vele weken resultaat als er tenminste een tekort was in het voer. Het werkt nooit direct of binnen een week.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:34

Ik weet ook niet beter of de mijten jeuken juist zo erg.
Wat voor het ene paard werkt hoeft voor de andere niet te werken.
Wel heeft het zeker met de weerstand te maken ook.

Bij mijn vorige paard bleek dat ze leverbot had opgelopen.
Leverbot gehandeld en wat extra geholpen met de weestand en de mok was dan eindelijk onder controle en na 3 jaar mok gehad te hebben verdween het pas.
Zo lang ben ik met haar aan het tobben geweest met de mok.
Dus ik kan je aanraden een keertje bloed te laten prikken om te zien waardoor haar weerstand verlaagd is.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:50

judith007 schreef:
caspara schreef:
voor zover ik weet veroorzaken mijten juist enorme jeuk, schimmels veel minder.
Extra vitaminen geven geeft pas na vele weken resultaat als er tenminste een tekort was in het voer. Het werkt nooit direct of binnen een week.

Ja, mijten kan ook. Dat zei mijn DA ook inderdaad. Maar die heeft toen gecontroleerd op mijt en dat had mijn paardje niet. Toch jeukte het. Ik moest wassen met Imaverol en het jeuken was meteen over, na de eerste keer wassen al! Dus toch een schimmel?