Mijn pony viel tijdens de sprong. Wat nu ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kippetje2007

Mijn pony viel tijdens de sprong. Wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 23:45

Vandaag kreeg ik les en moesten we springe. We moesten vanuit galop gaan en mijn pony sprong te laag. Hierdoor kwamen zijn voorbenen tegen de sprong en lag de hele hindernis omver. De balk was tussen zijn benen waardoor hij niet meer kon rechtstaan. Toen ze dat er onderuit gehaald hadden, stond hij weer recht. We moesten draven om te kijken of hij geen pijn had. Daarna moest ik opnieuw een hele kleine sprong nemen als afsluiter. Maar ik ben nu bang dat die morgen toch ineens stijf zal zijn ofzo(bij mensen ook meestal pas de dag erna ) wat kan ik best doen? Ik heb 10 minuten uitgestapt. De benen afspoelen durfde ik niet omdat koud water mss slecht is? Morgen en overmorgen is de manege gesloten en mag ik eigenlijk niet binnen. Kan het kwaad dat hij dan moet stilstaan in een stalletje? Als het echt slecht is moet ik naar de eigenaar van de manege bellen en toestemming vragen om toch te gaan en bijvoorbeeld is rond te stappen om verzuring tegen te gaan. Ik zou enkel bellen als het echt superbelangrijk is om problemen te voorkomen. Als jullie denken dat het geen kwaad kan om te rusten dan bel ik liever niet want ze doen dat enkel open voor noodgevallen (koliek bv) vandaag viel hij om 9.45 en ik ben daargebleven tot 13u00 en heb niets gemerkt.

Monica72

Re: Mijn pony viel tijdens de sprong. Wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 23:47

euh andere stal zoeken waar je gewoon dagelijks terecht kunt?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 23:48

rare manege als ze 2 dagen gesloten zijn, lijkt me niet goed voor de door de weeks "hard" werkende paarden om ineens 2 dagen nix te doen.

maar goed is het niet 2 dagen stil staan na zo'n val, al is het maar een controle bezoekje

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 23:50

Is het jouw pony of een manegepony?
In het eerste geval: waarom zou je dan in godsnaam morgen niet bij je eigen pony mogen komen?!?!
In het tweede geval: er zal echt wel iemand op stal zijn morgen die de paarden voert, buitenzet en in de gaten houd.

aisie

Heel bizar dat je in het weekend niet bij je eigen paard kan komen. Ik neem aan dat het paard van jezelf is? Ik zou gewoon gaan en kijken hoe hij er aan toe is. Aan de hand daarvan kun je kijken of er een DA nodig is of niet. Staat je paard elk weekend alleen maar in zijn stal?

elenaMM77

Is het je eigen pony?
Vind het een beetje apart dat je meer dan 48 uur (immers zaterdagavond tot dinsdagochtend) niet bij je eigen paard of pony zou kunnen komen.. vooral omdat het weekend nu net de dagen zijn dat je juist van je paard of pony kunt genieten voor velen?

hoe doen mensen dat dan die wedstrijden rijden op zondag en dus hun paard moeten halen of brengen?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 23:53

Sowieso morgen gaan kijken en het liefst met hem gaan stappen.
Zeker alleen al om te controleren of alles goed is.

Maar wat een rare manege die 2 dagen achter elkaar gesloten is zeg! Mag je normaal gesproken dan niet eens naar je eigen paard toe?
Maar worden ze dan wel buiten gezet zodat ze wel minimaal de hele dag lekker vrij rond kunnen lopen?

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 23:54

elenaMM77 schreef:
Is het je eigen pony?
Vind het een beetje apart dat je meer dan 48 uur (immers zaterdagavond tot dinsdagochtend) niet bij je eigen paard of pony zou kunnen komen.. vooral omdat het weekend nu net de dagen zijn dat je juist van je paard of pony kunt genieten voor velen?

hoe doen mensen dat dan die wedstrijden rijden op zondag en dus hun paard moeten halen of brengen?
. Het is mijn eigen paard en de eigenares doet dat omdat zij rust wil. Ik kan niet binnen want ze staat een ijzeren poort met slot :( ze worden die dagen ook niet buiten gezet enkel gevoederd. Buiten zetten moeten we zelf doen door de week. In levensbedreigende gevallen mag je even binnen maar dan moet ik morgen bellen en een grondige reden hebben.
Laatst bijgewerkt door kippetje2007 op 04-10-14 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 23:56

Monica72 schreef:
euh andere stal zoeken waar je gewoon dagelijks terecht kunt?

[/quote]
Ja maar die heb ik morgen nog niet. Ik wil gewoon weten of het voor hem van belang is dat ik morgen daar naartoe ga ( op rond te stappen of af te spoelen of weet ik veel wat je nog zou moeten doen) ik moet echt een grondige reden hebben om te mogen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 23:58

Gewoon bellen. Gaat toch om het welzijn van je paard?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 23:59

ik zou het paard dan verplaatsen, liever gisteren dan vandaag.. En morgen en maandag toegang eisen tot je paard omdat hij een rotklap gemaakt heeft. bull dat ze rust wil hebben, jij hoort bij je paard te kunnen om iets met eigen ogen te zien..

het is toch van de zotte dat je een paard in eigendom hebt en daar 2.5 dag van de week niet eens bij kunt komen, hetzij voor de verzorging, hetzij voor controle of om er mee aan de slag te gaan..

ik zie ook dat je in vrij korte tijd al meerdere medische issues met hem gehad hebt..
bulten, exceem en kortademigheid.. en nu raar vallen met een sprong (is niet gebruikelijk dat een pony zo 'beroerd' springt dat hij de hele hindernis omtrekt en met de balk tussen de benen beland), dat opgeteld bij de andere issues, is het misschien ook handig om naar de oorzaak van de val te kijken (waarom sprong hij te laag en waarom kon hij zijn benen niet meer in trekken.. aantikken van een balk is normaal reden om de benen op te trekken)..

dit lijkt mij geen goede plek voor hem
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 05-10-14 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 00:00

Dat je pony mogelijk een blessure heeft is geen geldige reden?

Zo dan, zou daar zsm weg gaan.. 2 vd 7 dagen niet naar je pony kunnen, kijk dat dat met bepaalde feestdagen zo is of na/ voor een bepaalde tijd (' sochtends vroeg, 's avonds laat) a la. Wat een achterlijkheid :=

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 00:02

Jemig dit is wel heel extreem. Als de eigenares rust wil moet ze geen pensiongasten opnemen. Gewoon gaan en zorgen dat je paard sowies beweging krijgt. En zo snel mogelijk op zoek naar een andere stal. Dit is echt niet goed voor je paard.

littletash

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 00:04

Wat raar dat je stal 2 dagen gesloten is, een staleigenaar moet toch weten dat paarden elke dag beweging nodig hebben of dat het normaal is dat je elke dag wel even langsgaat om te kijken... Had ze maar geen stal moeten beginnen. Ik zou dus ook een andere stal gaan zoeken als ik jou was! Dat je niet bij je eigen paard kan is belachelijk. En het is al helemaal belachelijk dat je er niet bij kan terwijl je paard misschien een blessure heeft.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 00:05

littletash schreef:
Wat raar dat je stal 2 dagen gesloten is, een staleigenaar moet toch weten dat paarden elke dag beweging nodig hebben of dat het normaal is dat je elke dag wel even langsgaat om te kijken... Had ze maar geen stal moeten beginnen. Ik zou dus ook een andere stal gaan zoeken als ik jou was! Dat je niet bij je eigen paard kan is belachelijk. En het is al helemaal belachelijk dat je er niet bij kan terwijl je paard misschien een blessure heeft.
Er staan 80 paarden en niemand doet daar moeilijk over :s ik begrijp het zelf ook niet hoe iedereen dit goed vindt.
elenaMM77 schreef:
ik zou het paard dan verplaatsen, liever gisteren dan vandaag.. En morgen en maandag toegang eisen tot je paard omdat hij een rotklap gemaakt heeft. bull dat ze rust wil hebben, jij hoort bij je paard te kunnen om iets met eigen ogen te zien..

het is toch van de zotte dat je een paard in eigendom hebt en daar 2.5 dag van de week niet eens bij kunt komen, hetzij voor de verzorging, hetzij voor controle of om er mee aan de slag te gaan..

ik zie ook dat je in vrij korte tijd al meerdere medische issues met hem gehad hebt..
bulten, exceem en kortademigheid.. en nu raar vallen met een sprong (is niet gebruikelijk dat een pony zo 'beroerd' springt dat hij de hele hindernis omtrekt en met de balk tussen de benen beland), dat opgeteld bij de andere issues, is het misschien ook handig om naar de oorzaak van de val te kijken (waarom sprong hij te laag en waarom kon hij zijn benen niet meer in trekken.. aantikken van een balk is normaal reden om de benen op te trekken)..

dit lijkt mij geen goede plek voor hem
ja ik ben er ook al over aan het nadenken geweest gewoon al omdat ik die twee dagen niet zie wat ze met hem doen en ik vermoed dat er maar twee maal per dag iemand vlug korrels in de bakken gooit...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 00:07

Hier zou ik niet eens over hoeven nadenken hoor. Zo snel als mogelijk een andere plek zoeken.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 00:08

aisie schreef:
Hier zou ik niet eens over hoeven nadenken hoor. Zo snel als mogelijk een andere plek zoeken.
ja maar wat moet ik morgen voor hem doen of wat kunnen de gevolgen zijn als hij stil staat op stal?

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 00:10

Celiien schreef:
Dat je pony mogelijk een blessure heeft is geen geldige reden?

Zo dan, zou daar zsm weg gaan.. 2 vd 7 dagen niet naar je pony kunnen, kijk dat dat met bepaalde feestdagen zo is of na/ voor een bepaalde tijd (' sochtends vroeg, 's avonds laat) a la. Wat een achterlijkheid :=
ik durf niet op te schrijven hoeveel uren het op de andere dagen open is voor ons :s

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 00:10

Dat hij nog stijver word. Je moet er gewoon op staan dat je bij je paard kan dit weekend, hoe dan ook. Als je gewoon rustig bent en alleen komt hebben die mensen daar toch verder geen last van? Je poot stijf houd, het is jouw paard en hij heeft jouw nodig. Klaar.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 00:11

Welke regio zit je? Misschien kan iemand hier op bokt je helpen aan een betere plek?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 00:13

Serieus, je bent 23, je paard heeft een enorme smakkerd gemaakt, en je moet nog een geldige reden verzinnen om bij je paard te mogen komen? De staleigenaresse had van mij de volle laag gekregen mocht ze mij de toegang weigeren! Niemand die mij verbied om bij mijn paard te komen.
Had gelijk een andere stal gezocht. Zolang op stal staan met alleen maar "korrels" is echt slecht voor je paard.. Dat snapt toch iedereen wel lijkt me.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 00:17

itsmi schreef:
Serieus, je bent 23, je paard heeft een enorme smakkerd gemaakt, en je moet nog een geldige reden verzinnen om bij je paard te mogen komen? De staleigenaresse had van mij de volle laag gekregen mocht ze mij de toegang weigeren! Niemand die mij verbied om bij mijn paard te komen.
Had gelijk een andere stal gezocht. Zolang op stal staan met alleen maar "korrels" is echt slecht voor je paard.. Dat snapt toch iedereen wel lijkt me.
ik ben precies wel de enige daar die er zo moeilijk over doet dus dacht ik dat het aan mij zou liggen want andere leggen zich gewoon neer bij die regels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 00:19

kippetje2007 schreef:
aisie schreef:
ja maar wat moet ik morgen voor hem doen of wat kunnen de gevolgen zijn als hij stil staat op stal?

Als ik iets raars doe en ik ben de volgende dag stijf wil ik even kunnen bewegen.. Even lopen..

Voor jouwn paard zal het hetzelfde zijn dat (als hij echt een goede smakkerd gemaakt heeft) hij even moet bewegen om erger te voorkomen :)

Snel een andere stal zoeken en ervoor zorgen dat je morgen bij je paard kunt!
Komen de paarden daar trouwens wel eens buiten?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 00:19

Lijkt me dat als je belt of je morgen even langs mag komen om te kijken hoe het gaat en desnoods even te stappen en koelen, dat dat niet zo'n probleem is.

Ik heb ook 2 paarden op een stal staan, die op zondag gesloten is. Al worden de paarden daar gewoon buitengezet en verzorgd zoals normaal. Maar ik denk dat zou er echt iets mis zijn, ze er geen problemen mee hebben (Als je even overlegd) als je 10 minuutjes komt om te stappen of koelen. Al zijn mijn stalhouders echt toppers en ik denk, zou mijn paard wat hebben en ik vraag of zij haar been willen koelen op de zondag, dat ze dat met alle liefde even doen.

Rijden en er uren rondlopen is natuurlijk wel wat anders dan een geblesseerd paard verzorging geven. Dus gewoon bellen en vragen :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 00:21

Nou vertel maar.. Wanneer mag jij bij je paard komen, komt je paard anders uberhaupt wel uit zn stal := ?