Paard hijgt tijdens galop, is sloom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kippetje2007

Paard hijgt tijdens galop, is sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 23:54

Mijn 6-jarige D-pony was 2 jaar een manegepony.
Hij moest daar 11u per week meedoen in de lessen.
Wij hebben dit geleidelijk aan afgebouwd en zijn nu intussen al naar 8u per week gegaan.
Toch merk ik dat hij (ondanks dat hij minder doet) erg sloom is.
Ook begint hij vaak te hijgen in galop.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn en hoe los ik dit op?

dresjoepie

Re: Paard hijgt tijdens galop, is sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 02:05

Ik zou de dierenarts eens naar de longen laten luisteren Misschien is de pony wel dampig

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 02:22

dresjoepie schreef:
Ik zou de dierenarts eens naar de longen laten luisteren Misschien is de pony wel dampig

Ook mijn eerste idee

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:40

RUI -> MD

Daarnaast 2 off-topic berichten verwijderd, deze zijn niet toegestaan op informatieve fora's en kunnen via pb gaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:47

Dierenarts moet er sowieso naar kijken en ook bloed afnemen.

Bloedarmoede zorgt nl ook voor vermoeidheid, en er zijn ook andere tekorten van mineralen en spore-elementen die mee kunnen spelen.
Wormen kunnen door de longen migreren.
Dampigheid of een longinfectie kan een oorzaak zijn. Je merkt dan meestal ook gevoleigheid voor stof en hoesten.

Eerst zul de oorzaak moeten weten voordat je er werkelijk iets aan kunt doen.

Ik zou niet doorsukkelen, want dan kan de pony blijvende schade oplopen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:05

Is het hijgen de afgelopen periode erger geworden?
Hoe zit de pony in de vacht?
Het is ongewoon warm voor september, de meeste paarden zijn volop bezig met het aanmaken van huj wintervacht. Dat kost al extra energie en daarnaast kunnen ze met dit soort temperaturen en een dikker wordende vacht nauwelijks hun warmte kwijt, waardoor ze ook meer zullen hijgen.
Mijn haflinger van 26 is kerngezond maar heeft met dit warme weer en zijn halve winterjas ook een stuk minder puf en hijgt veel meer.
Niet gek, ik loop zelf in zomerse topjes zonder jas en vond dat al warm gisteren!

DeniseMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:47

ik zou idd een dierenarts er even naar laten kijken !

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 21:56

Lusitana schreef:
Dierenarts moet er sowieso naar kijken en ook bloed afnemen.

Bloedarmoede zorgt nl ook voor vermoeidheid, en er zijn ook andere tekorten van mineralen en spore-elementen die mee kunnen spelen.
Wormen kunnen door de longen migreren.
Dampigheid of een longinfectie kan een oorzaak zijn. Je merkt dan meestal ook gevoleigheid voor stof en hoesten.

Eerst zul de oorzaak moeten weten voordat je er werkelijk iets aan kunt doen.

Ik zou niet doorsukkelen, want dan kan de pony blijvende schade oplopen.

In de manege deed hij elke week 11u, dus aan de conditie kan het niet liggen denk ik?
Ik heb de dierenarts al eens 2 keer laten komen. Hij kreeg toen voor het eerst alle inentingen en ontworming. Dus wormen zijn ook uitgesloten nu. Maar voor de rest onderzocht die DA niks tenzij je het letterlijk zelf vraagt. Ik zal een nieuwe afspraak dan maken voor bloedcontrole.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 21:58

Marije_jiplover schreef:
Is het hijgen de afgelopen periode erger geworden?
Hoe zit de pony in de vacht?
Het is ongewoon warm voor september, de meeste paarden zijn volop bezig met het aanmaken van huj wintervacht. Dat kost al extra energie en daarnaast kunnen ze met dit soort temperaturen en een dikker wordende vacht nauwelijks hun warmte kwijt, waardoor ze ook meer zullen hijgen.
Mijn haflinger van 26 is kerngezond maar heeft met dit warme weer en zijn halve winterjas ook een stuk minder puf en hijgt veel meer.
Niet gek, ik loop zelf in zomerse topjes zonder jas en vond dat al warm gisteren!

Hij deed het eerst ook al wel toen ik hem pas kocht. Maar toen was het zomer dus dacht ik dat hij het warm had. Hij moest toen ook verplicht deelnemen aan ponykampen (anders mocht ik hem niet kopen), waardoor ik geen zicht had op wat de pony moest doen daar.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:00

Is het voer erg veranderd?

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 22:13

demo_love schreef:

Ik heb daar geen zicht op :s Ik heb die gekocht in de manege waar ik hem nog stal. Die beweren dat ze hem 3x per dag voeren.(korrel-hooi-korrel) De manege sluit echter op zondag en maandag (zelfs eigenaars mogen niet binnen) En door de week is het pas open vanaf 15.00u. Alles wordt dus gedaan achter de schermen. Ze weten wel wat hij al jaren van hen kreeg, dus waarschijnlijk doen ze nu nog steeds hetzelfde?

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 22:14

dresjoepie schreef:

Wat betekent dit dan?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:45

kippetje2007 schreef:
demo_love schreef:

Ik heb daar geen zicht op :s Ik heb die gekocht in de manege waar ik hem nog stal. Die beweren dat ze hem 3x per dag voeren.(korrel-hooi-korrel) De manege sluit echter op zondag en maandag (zelfs eigenaars mogen niet binnen) En door de week is het pas open vanaf 15.00u. Alles wordt dus gedaan achter de schermen. Ze weten wel wat hij al jaren van hen kreeg, dus waarschijnlijk doen ze nu nog steeds hetzelfde?

Dat zoiets bestaat!
Zou snel een andere plek zoeken.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:51

Nou fijne pensionplek dan....

Ik zou de dierenarts erbij halen en hem hetzelfde uitleggen wat je hier vermeld. De DA weet dan wel wat voor onderzoeken evt nodig zijn.
Succes!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:53

fijne plek als je op zondag en maandag je eigen paard niet mag zien, je niet weet wat en of er wel gevoerd word :=

Zou je pony ook bronchitis kunnen hebben?

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 22:56

Bernoe schreef:
Nou fijne pensionplek dan....

Ik zou de dierenarts erbij halen en hem hetzelfde uitleggen wat je hier vermeld. De DA weet dan wel wat voor onderzoeken evt nodig zijn.
Succes!

Ik durf hem nog niet meteen verplaatsen, want ik vind dat je dan je pony toch wel goed moet kennen (op een vreemde plaats gaan ze altijd even anders reageren). En ja.. die regels vind ik niet leuk, maar ik kan er weinig aan doen. De poorten zijn gesloten en er hangen camera's... Ik denk dat de verzorging correct gebeurd, want ik betaal er anders toch wel genoeg voor. Er staan zo zeker 30 paarden.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 02:09

kippetje2007 schreef:
dresjoepie schreef:

Wat betekent dit dan?

Symptomen

In het eerste stadium van de ziekte hoest het paard hard en diep, met een doffe klank. Ook gaat het paard moeilijker ademen, waarbij hij hortende bewegingen maakt met de flanken. Dit is een teken van een tekort aan adem. Het paard gaat steeds minder goed ademhalen, omdat de longblaasjes elasticiteit verliezen. Dampigheid kan ontstaan door het verwaarlozen van een virusinfectie. Ook als een paard (dat toch al vrij gevoelig is voor stof) teveel stof inademt, kan hij hier last van krijgen.

Diagnose

Beschrijf hier hoe de dierenarts kan bepalen of het inderdaad om deze aandoening gaat.

Behandeling

Een dampig paard heeft extra verzorging nodig. Het is het beste voor het paard als hij een frisse en luchtige stal heeft (liefst buitenstal of weiland) zodat hij altijd frisse lucht heeft.

Bij de voeding moet er op gelet worden dat het niet te stoffig is: hooi moet nat en geweekt zijn, maar kuilvoer is nog beter.

Ook bij de bodembedekking is stof een aandachtspunt: stro is erg stoffig en daarom niet geschikt, alternatieven als vlas, hennepvezel of houtkrullen zijn geschikter.

Als het paard volgens bovenstaande voorschriften gehouden wordt, kan het nog gewoon licht werk verrichten. Bedenk wel dat de klachten in de zomer erger kunnen zijn dan in de winter, omdat het 's zomers stoffiger en droger is. Aangezien de aandoening chronisch (blijvend) is, zal het paard er zijn heel leven last van blijven houden. In een goede omgeving hoeft het paard er weinig hinder van te ondervinden.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 02:10

Op google kun je nog veel meer info vinden Als je er op tijd bij bent kan de schade nog beperkt worden

Zou idd een andere stal zoeken waar het paard veel naar buiten kan en frisse lucht heeft en je op zondag en maandag gwn kan komen

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:15

Stoffig hooi? Genoeg drinken? En wat als je een neer doorzet, wordt hij dan moe, gaat ie zweten of is het alleen hijgen? En gaat hij ook na lang draven hijgen? Succes!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:19

Wat als je hem in de wei zet? Neem aan dat hij weinig gras ziet? Het kan ook door al dat stof komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:24

Hoe lang heb je hem al? Ik zou de DA om een goede keuring vragen.
Dampigheid bij paarden is wat longemfyseem bij mensen is. De rek is uit de longen. Dan kan komen, door langdurig hoesten / verwaarloosde verkoudheid.
Als de rek uit de longen is hebben paarden moeite om de ingeademde lucht weer uit te longen te krijgen. Zwaarder ademen vaak met een dubbelslag is dan het gevolg. Door verminderde zuurstofinname wordt het paard dus ook eerder moe en sloom.

Kan ook zijn dat de longen nu vol zitten als gevolg van een brochitis. Als het erg vast zit hoeven ze daar niet altijd bij te hoesten. Heb je al temperatuur genomen om te kijken of hij koorts heeft?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:28

korrel-hooi-korrel
Klinkt niet hoopgevend, de kans is vrij groot dat hij dan te weinig ruwvoer krijgt.
Wanneer jij de eigenaar bent, zul je exact moeten/ mogen weten wat er gevoerd. Wanneer en de exacte hoeveelheden.

Dan, misschien heb ik er overheen gelezen: hoeveel staat het paard buiten?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:33

kippetje2007 schreef:
demo_love schreef:

Als ik het goed begrijp krijgt hij 2x per dag hardvoer en maar 1x per dag hooi??
Wat krijgt hij de overigens 23u??
Voerbeleid is zooo belangrijk voor conditie. Meer hardvoer ten opzichte van hooi is ook schadelijk voor de maag en daar worden ze ook sloom van.
Zou toch even achter dat beleid aangaan. Je betaald ervoor en het is jouw pony dus lijkt me dat je wel even op je strepen mag gaan staan.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:39

Bizar dat dit soort regels kunnen bestaan op een pensionstal. Wat gebeurt er met die pony op de dagen dat jij niet mag komen? Komt hij dan wel buiten of staat hij van zaterdagmiddag tot dinsdagmiddag dus op stal? Ik zou de gok gewoon nemen en de pony lekker zo snel mogelijk verplaatsten. Het kan er zo te horen alleen maar beter van worden.

Wat betreft het hijgen zou ik inderdaad kijken of hij ook daadwerkelijk moe en bezweet wordt, of dat het alleen benauwdheid is. In het laatste geval is een check voor dampigheid (of een beginnend stadium daarvan) niet verkeerd. Nat hooi, veel buiten en aangepaste arbeid kunnen dan erg helpen.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:05

Ik zou proberen om de koop ongedaan te maken. Ook m.b.t kosten onderzoeken. Als je dat niet wilt, of verkoper wil niet, dan kan een paardendierenarts de oorzaak wel vinden. Risico van dampig of cornage lijkt mij groter dan een ander probleem, koopvernietigend gebrek, indien voor aankoop aanwezig. Hoop dat je kunt bewijzen dat probleem al voor de koop aanwezig was, hebben anderen het destijds ook gehoord?