ontwormen, wie doet het nog preventief

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

ontwormen, wie doet het nog preventief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 20:24

Ik weet dat er een topic loopt over in het buitenland bestellen, maar heb een iets ander vraagje ;)
Waarschijnlijk gaat mijn DA dan toch mee in mijn verhaal dat ik gewoon vier keer in het jaar preventief wil en dat ik daarnaast dan toch echt ook mestonderzoek moet, vind ik prima. Maar vind alleen mestonderzoek absoluut niet ok.

Maar ik vraag me af of er ook nog mensen zijn die (ook) preventief ontwormen en hoe het schema eruit ziet. Welke kuur wanneer in het jaar? De DA zei dat het niet goed was om steeds hetzelfde te doen, maar begreep via internet dat het juist andersom was. :j

Polly
Moderator Algemeen

Re: ontwormen, wie doet het nog preventief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:34

Ik heb 2 pony's op eigen land, ze komen nooit ergens en wisselen regelmatig van weide. Ik krijg elk jaar bij het enten 2 wormenkuren waar ik 2x mee kan ontwormen, de werkzame stof gaat in overleg.
Ik doe geen mestonderzoek omdat ik teveel 'schone' dieren heb gezien die niet schoon waren en ik er simpelweg geen vertrouwen in heb. Mijn dierenarts respecteert mijn keuze gelukkig.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:41

Ik! Nu weer een pensionpaard die jaren lang mestonderzoek gehad heeft en toen bij mij na een wormenkuur vol bleek te zitten. Dat komt me nog TE vaak voor om het te gokken.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:44

Ik ontworm en doe geen mestonderzoek. Ik bestel de wormenkuren in Engeland en geef 1 keer Equest Pramox en 1 keer Equest. En dan nog 3 ivermectine spuiten.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:48

Ik. Ik heb twee keer gehad dat er wormen in de mest zaten na het ontworpen en ondanks mest onderzoek. Iedere vier maanden een andere kür en telkens een andere werkzame stof wat de dierenarts bij houdt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:52

Wij gaan ongeveer met Wesco mee. Equest (Pramox) als belangrijkste basis.
Dikke discussie gehad vorige keer dat ik de wormenkuren wou ophalen bij de dichtstbijzijnde DA. Ik geloof niet in de effectiviteit van mestonderzoek, althans niet in de huidige vormen. Daarnaast zijn wij bewust bezig met weidebeleid en vond ik de assistente er veel te makkelijk over doen. Uiteindelijk spuiten wel mee gekregen.

Volgende kuur gaat via onze behandelde Da (die meteen komt enten) dus ben benieuwd dat hun standpunt is.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:52

Wesco schreef:
Ik ontworm en doe geen mestonderzoek. Ik bestel de wormenkuren in Engeland en geef 1 keer Equest Pramox en 1 keer Equest. En dan nog 3 ivermectine spuiten.

Hier idem.
Geloof ook niet zo in het mestonderzoek.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:55

Ik doe beide. Regelmatig een mestonderzoek en in het voor- en najaar preventief ontwormen. Middel weet ik zo niet uit mijn hoofd, dat doe ik altijd op advies van mijn dierenarts.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:55

Ik, ik bestel ze in Ierland en ontworm preventief om de zoveel maanden en altijd weer een ander dan de vorige keer. Nog nooit een mestonderzoek gedaan.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:58

Ondanks dat hier wel mestonderzoek word gedaan krijgt mijn paard toch zeker 1 keer per jaar een kur. Hij is namelijk meestal schoon, maar ik vertrouw er niet blind op. Maar vinden ze wel wat in de mest, kan ik daar extra op ontwormen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:59

Ik doe twee keer per jaar preventief ontwormen en 1 keer per jaar mestonderzoek. Ik de wintermaanden doe ik niks

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:01

Wij doen het preventief, bij ons op stal. 3x per jaar Equest, 1x Equest Pramox.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:01

Ik ook. Heb hier veulens en jonge paarden, dus grotere kans op wormbesmetting. Meestal ontworm ik 3/4x per jaar afhankelijk van of er wormen af zijn gekomen bij het ontwormen. Dan pak ik ze vaak 2x wat korter achter elkaar om de cyclus te doorbreken.
Eind dec/begin jan krijgen ze equest pramox. In april voor ze de wei op gaan ivermectine, september/ eind weideseizoen weer ivermectine of moxidectine. Tussendoor krijgen de veulens vaak nog strongid-p in dubbele dosis.

Verder halen we hier de mest van het land en bemesten we het land niet met onze eigen mest, zodat besmetting met eigen wormeieren zoveel mogelijk wordt beperkt.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:06

Ik doe beide. Ik heb een vast ontwormschema, maar ik heb 1 merrie die ik geen Equest kan geven. Daarom laat ik 2x per jaar na het ontwormen een mestonderzoek doen. Gewoon om zeker te zijn dat zij ook schoon is.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:09

Geen mestonderzoek hier, gewoon bestellen in Ierland :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:14

Hier ook geen mest onderzoek, teveel ellende mee gezien. Toch vol met wormen terwijl het onderzoek zei "schoon".
Tot zelfs dat er een dikke spoelworm was mee gestuurd met de mest, onderzoek zei "schoon.

Dus gewoon preventief ontwormen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:19

kiki1976 schreef:
Hier ook geen mest onderzoek, teveel ellende mee gezien. Toch vol met wormen terwijl het onderzoek zei "schoon".
Tot zelfs dat er een dikke spoelworm was mee gestuurd met de mest, onderzoek zei "schoon.

die hadden een bril nodig :7

Ik ontworm zoals ik al 35 jaar doe.Preventief.
Fries heeft een keer een lintworm gehad en ik zie weleens een enkele horzellarf.Verder nog nooit een worm gezien.En ook nog nooit koliek gehad ;)

Pluisje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:28

Die van mij krijgt 2x per jaar een wormenkuur als die de wei op gaat en als die de wei af komt.
En hij heeft in heel ze leven nog nooit last van wormen gehad.
Gelukkig doet mij da er ook niet moeilijk over dat ik het zo doe.
Vraag wel altijd welke ik het beste ken geven.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:34

Ik doe eigenlijk niet meer ontwormen... Mijn ene paard staat op pensionstal, daar zit wormenkuur er bij in, dus die krijgt wel. Mijn andere pony staat prive bij iemand aan huis met 5 andere pony's. Die wordt eigenlijk niet meer ontwormt..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:39

Mestonderzoek is alleen betrouwbaar als het zeer regelmatig wordt gedaan en dan bedoel ik niet 4x p/j :P Zelf leren doen dus...
Je moet net in de juiste cyclus van een eventuele besmetting zitten om ze te zien en dat is wel erg roulette als het te weinig gebeurd.

Ik ontworm zo'n 2x p/j met verschillende hoofdbestanddelen.
Mijn jongens lopen grootste deel van de tijd op zand en er wordt minimaal 2x per dag mest geruimd,ook uit de graspaddocks.
Verder komen er geen andere paarden op...

Met een goed mestbeleid kom je een heel eind maar voor de zekerheid (en omdat ik dit jaar dazeneitjes heb lopen pulken van de benen) ontworm ik dit jaar nog een x vanwege een verhoogde kans op dazenbesmetting.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:18

VSW -> MD

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:18

geerke schreef:
kiki1976 schreef:

die hadden een bril nodig :7

Nou blijkbaar!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:21

Pacific schreef:
Wij doen het preventief, bij ons op stal. 3x per jaar Equest, 1x Equest Pramox.

Hier ook, voor mijn jonge shet ook nog tussendoor pyrantel.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:21

Wij ontwormen preventief. 2x per jaar ivermectine, 1x pramox en 1x de gewone equest.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:25

miss_lizje schreef:
Ondanks dat hier wel mestonderzoek word gedaan krijgt mijn paard toch zeker 1 keer per jaar een kur. Hij is namelijk meestal schoon, maar ik vertrouw er niet blind op. Maar vinden ze wel wat in de mest, kan ik daar extra op ontwormen.

Zelfde hier. Onze dierenarts raad dit ook aan. Mestonderzoek doen, maar sowieso 1x per jaar ontwormen omdat mestonderzoek niet 100% betrouwbaar is. :)

Hier voel ik me erg prettig bij. De paarden zijn vaak clean bij de mestonderzoeken. Tot nu toe hebben we 1 merrie gehad die telkens toch weer positief was maar die was bij het laatste onderzoek ook clean.