Shetlander begin dampig en is veelste dik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xdeemm1994

Shetlander begin dampig en is veelste dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 17:15

Hallo,

Ik heb een shetlander ruin van 18 jaar , hij staat bij andere mensen op stal die voor hem zorgen omdat ik zelf weinig tijd voor hem had.
Gisteren werd ik gebeld dat hij waarschijnlijk dampig was.
De dierenarts is langs geweest en zei inderdaad dat hij beging dampend is , hij heeft moeite met ademen en heeft een piepende ademhaling..
Ook is hij veel te dik , hij weegt zeker 250 kilo zei de dierenarts.
Hij heeft op het land gestaan met een grasmasker , en hij krijgt elke dag zemelen en af en toe natural´s best ..
Hij moet dus echt op dieet , maar nu weet ik niet zo goed of hij alleen minden eten moet krijgen of hierbij ook moet stappen elke dag ?

Ik ben ook erg bang voor hoefbevangenheid , daarom wil ik graag nu zelf even goed weten wat ik het beste kan doen.
Hij heeft wel al een kuur gekregen, na dit weekend zou er verbetering moeten zijn.

Hij staat voor mij helaas te ver weg om er elke dag heen te gaan om evt te stappen enzo , daarom is het misschien beter om hem dichterbij te halen.

Hebben jullie nog tips of ervaring ?

Dit is ook echt de eerste keer dat hij wat mankeert , maar hij word natuurlijk ook ouder

Groetjes Demi

troi

Re: Shetlander begin dampig en is veelste dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:44

Van het gras af dus en op een zandpaddock met arm hooi. Verder niks bijvoeren. Als hij niet kreupel is is stappen erg goed.

xdeemm1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 16:07

hoi ik was er vandaag weer en kreeg van een andere persoon die daar met haar paard staat een voer lijst te zien..

1/2 schep zemelen
1/2 kratje hooi

2 handjes muesli
1/2 kratjes hooi
wortelen

1/2 schep zemelen
1/2 kratjes hooi

handje luzerne
2 handjes muesli
wortelen

en dit krijgt hij elke dag verder staat hij maar in de paddock en krijgt geen verdere beweging.
af en toe wandelen .

;(

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:11

1 voordeel, je weet waar hij dik van is geworden...

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:14

Mijn Shetjes hebben ook periodes dat ze te dik zijn, deze komt er nu weer aan helaas. Ik zelf geef ze alleen hooi(2x per dag) & wandel 2x in de week met ze.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:19

Sowieso van de zemelen af en van de wortelen. Staat hij nu wel of niet op het gras? Qua hoeveelheid hooi moet hij zo'n 3-4kg krijgen, dat is van de kleine baaltje 1.5 tot 2 plakken. Wegen is het beste. Sowieso krijgt hij nu veel te veel fosfor binnen, daar kan een paard al last van hebben. Dat komt door de zemelen, die mag je nooit zonder luzerne (qua gewicht 2x zoveel als zemelen) of bietenpulp (qua gewicht 4x zoveel als zemelen, droog gewogen) geven.

En bewegen is belangrijk. Het liefst elke dag een half uur stappen om te beginnen. Maar als het niet mogelijk is, dan is het niet mogelijk.

Als het qua zemelen/wortelen/luzerne/muesli gaat om dat hij wat krijgt als de andere paarden brok krijgen, geef hem dan 1 handje luzerne de ene keer en 1 handje muesli de andere keer (dus 2 handjes muesli en 2 handjes luzerne per dag).

Hooi moet uit een slowfeeder gevoerd worden. Omdat hij zo veel moet afvallen zou ik gaan voor mazen van 3x3cm en als dat te hard gaat zelfs 2x2cm. Hij mag namelijk alsnog niet meer dan uiterlijk 6 uur zonder hooi zitten, en eigenlijk niet meer dan 3 uur zonder hooi (geen enkel paard overigens).

3x3cm is deze: http://www.zeldenrusthaystack.nl/a-2359 ... m-60x60cm/

en 2x2cm is deze: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/KASSA ... -20mm.html

xdeemm1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 16:45

hij staat niet meer op het land.
maar ik vind eigenlijk alleen hooi al genoeg eerlijk gezegt.
hij krijgt ook geen vaste beweging elke dag of week.
des noods voor het lekkere een klein handje meusli mar meer niet.
ik ga zelf dinsdag een ander schema ophangen mar ik hoop dat ze daar aan houden

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 07:49

Behalve het hooi, zou ik alles halveren en idd stoppen met zemelen. Vind het wel erg veel voor een shetlander die niks doet.
De mijne is 29, die krijgt 's morgens een kleine hooizak met 1 handje muesli en 1 handje grasmix, s'middags 1 handje slobber voor zijn medicijnen en een klein beetje hooi, en in de avond 1 handje muesli en een kleine hooizak. De mijne krijgt medicijnen tegen ppid ( cushing) alles is in overleg met de dierenarts.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:55

xdeemm1994 schreef:
hij staat niet meer op het land.
maar ik vind eigenlijk alleen hooi al genoeg eerlijk gezegt.
hij krijgt ook geen vaste beweging elke dag of week.
des noods voor het lekkere een klein handje meusli mar meer niet.
ik ga zelf dinsdag een ander schema ophangen mar ik hoop dat ze daar aan houden

Is het officieel echt jou eigen pony?
Zo ja, dan hebben zij niets te zeggen over het voerbeleid van de pony, al helemaal niet als er medische problemen zijn uiteraard.

Persoonlijk zou ik die pony weer naar huis halen als ik jou was, dan heb je het 100% zelf in de hand, helemaal nu hij medische problemen heeft. Dan kun je er ook mee gaan stappen en meer beweging gaan geven, want als ik dit zo hoor, het veels te dik zijn en geen beweging + zijn voerschema, dan kan je er donder op zeggen dat hij vandaag of morgen hoefbevangen gaat worden, en dat wil je hélemaal niet natuurlijk!

Edit: ik zie dat hij Pavo Nature's Best krijgt, ook al is het 'maar' 1 of 2 handjes, daar zit enorm veel suiker + zetmeel in. Ik weet het, Pavo zegt 'laag in suiker', maar het is het totaal % van suiker én zetmeel, aangezien zetmeel in het lichaam wordt omgezet in suiker.

Voor Nature's Best is het gehalte aan suiker 2,4% maar zetmeel is maarliefst 24% dus in totaal 26,4% en dat is héel veel!
Dat vind ik zelf persoonlijk altijd rieken naar misleiding/oplichting v/d consument, aangezien dit voer juist wordt aanbevolen door Pavo zelf als 'geschikt voor hoefbevangen pony's, insulineresistente pony's, pony's op rust, of pony's die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid'.

Dit zou ik hem hélemaal niet meer geven! In combinatie met de wortels (= letterlijk suiker + beetje water) gaat dit gewoon een keer verkeerd......... beiden weglaten. Wortels hebben geen enkele functie. Ook geen brood of appels voeren. Gewoon goed hooi wat niet te rijk is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:17

Ik zou eerst stoppen met de zemelen en de natures best (daar zit veel te veel zetmeel in voor een sobere pony naar mijn mening). In plaats daarvan zou ik kiezen voor een goede vitamine korrel (zelf voer ik marstall force). Daarnaast zou ik het hooi vervangen door graszaadhooi. Mijn pony's waren ook te dik, maar sinds ik graszaadhooi bijvoer ipv weidehooi kan ik ze prima op gewicht houden. Nu ze op gezond gewicht zijn meng ik het met weidehooi zodat ze niet te dun worden. Voer het in een slowfeeder, dan hebben ze de hele dag wat te knabbelen.

Ik zou hem zeker dichterbij huis stallen als je die mogelijkheid hebt.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:32

Vergeet niet je hooi nat te maken..(weet niet of je dit al doet)

xdeemm1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 17:54

Ik heb nu een nieuw schema gemaakt ,
1,5 kratje hooi per dag.
ochtend en avond 2 handjes brokken )is speciaal omdat hij ook nog eens teveel zand in zn mest heeft zitten en dit is om het schoon te maken , en daarin 2x per dag 2 pompjes medicatie voor zijn dampigheid.

Het is officieel mijn pony inderdaad , ik ging samen wonen met mijn vriend en kreeg het veel drukker en dit leek een goede oplossing hij staat daar nu gratis en word verzorgd maar heb hem op dit moment idg liever dichterbij ..
ik ga ook nog met die vrouw even rond de tafel en even 2 weken dit schema aan houden en als hij dan nog niks is afgevallen haal ik hem daar gelijk weg ..

Ben daarom ook alvast aan het zoeken naar een goedkope stalling , kan helaas ivm het huis niet veel geld aan een stalling kwijt zijn .. :=

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:01

Sorry hoor, het is jouw pony en dus jouw verantwoordelijkheid en niet van de vrouw. Je ziet het dier amper en pas als het wat mankeert ga je erheen...........

Tenminste zo begreep ik het wel uit jouw verhaal.

Ik zeg: haal het direct weg en zet het dicht bij jou in de buurt zodat je er zelf voor kan gaan zorgen.....Ik persoonlijk zou een ander er niet mee lastig willen vallen over wat ie wel en niet mag en de verzorging totaal overlaten aan een ander, het is tenslotte jouw dier.

Succes en hopelijk knapt ie snel op.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 29-09-14 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

xdeemm1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 18:02

Ik heb net de dierenarts ook gebeld om te vragen of hij ook gewoon mag bewegen ..
Dat mag dus hij mag opgebouwd worden voor een schema om te bewegen ..

Helaas kan hij flink bokken als er kinderen op hem rijden , maar hij kan ook super braaf zijn..
En vind rijden zelf leuk .

Helaas ben ik te groot en denk ook te zwaar dus zelf gaan rijden gaat hem niet worden..

Maar wat raden jullie aan om mee te beginnen voor beweging ?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:05

Ik zou longeren en wandelen.

xdeemm1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 18:05

Ragdollcat schreef:
Sorry hoor, het is jouw pony en dus jouw verantwoordelijkheid en niet van de vrouw. Je ziet het dier amper en pas als het wat mankeert ga je erheen...........

Tenminste zo begreep ik het wel uit jouw verhaal.

Ik zeg: haal het direct weg en zet het dicht bij jou in de buurt zodat je er zelf voor kan gaan zorgen.....Ik persoonlijk zou een ander er niet mee lastig willen vallen over wat ie wel en niet mag en de verzorging totaal overlaten aan een ander, het is tenslotte jouw dier.

Succes en hopelijk knapt ie snel op.

Hij staat daar omdat ik geen tijd meer had voor hem , en hun een maatje zochten en de verzorging op hun willen nemen.
Soort bruikleen zegmaar,
Ik ga er wel vaker heen hoor , alleen laatste 2 maanden kon het helaas niet.
Ik woon zelf in assendelft de pony staat in noordwijkerhout , en ik werkte fulltime en ook werk is zeker 45 min rijden.

Hij heeft er altijd fijn gestaan en word verder heel goed verzorgd alleen de voeding niet , hij kreeg bijna 1 kilo muesli en zemelen per dag ..
nu nog ene kilo zemelen en paar handjes muesli..

xdeemm1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 18:06

Mizora schreef:
Ik zou longeren en wandelen.

en longeren hoelang zou je doen ? om te beginnen en dan ook gewoon stap draf en galop ?
ik gebruik geen bijzet ofzo , gewoon aan een longeerlijn of zou je op een gegeven moment wel meer laten werken aan de longe ?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:07

:D Hij krijgt er een veel te goede verzorging......

Ik zou ze maar gaan uitleggen dat het een sober ras is en dat ie niet zoveel hoeft te krijgen.

Shetlanders worden inderdaad erg snel dik van bijna niets.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:09

Alles eraf en enkel vochtig hooi geven. Hij is zeker 50 kilo te zwaar en dat moet er langzaam af. Dus eerst stoppen met allerlei toevoegingen maar wel voldoende hooi en meer beweging.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:10

xdeemm1994 schreef:
hoi ik was er vandaag weer en kreeg van een andere persoon die daar met haar paard staat een voer lijst te zien..

1/2 schep zemelen
1/2 kratje hooi

2 handjes muesli
1/2 kratjes hooi
wortelen

1/2 schep zemelen
1/2 kratjes hooi

handje luzerne
2 handjes muesli
wortelen

en dit krijgt hij elke dag verder staat hij maar in de paddock en krijgt geen verdere beweging.
af en toe wandelen .

;(

ik vind dat persoonlijk echt veeeel voor een shettie die niks voor de kar etc. staat...
ik zou dat in korten + aan de beweging gaan :)

qua longeren zou ik stap + draf vaak afwisselen... bouw je conditie en verbrand veel vetjes...
galop moet je niet te snel doen met een te dikke pony, is erg belastend ;)

Ook lekker wandelen kan goed helpen.. bevorderd o.a. de stoelgang (verteert beter), maakt paardje lekker in zijn vel etc ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:14

Ik zou beginnen met stap en draf. Bijzet etc. vind ik zelf in eerste instantie niet nodig, het is conditietraining.

De eerste dag 10 minuten instappen, 5 minuten draven, 5 minuten stappen (daarbij van hand veranderen), 5 minuten draven en 10 minuten uitstappen. (dus 10S-5D-5SW-5D-10S)

Als dit te veel is, minder draven, anders rustig opbouwen. Elke 2e dag er 2x een minuut draven bij nemen. Dag 10 zit hij dan op 10S-10D-5SW-10D-10S, dan splits je de draf en doe je er een minuut galop tussen, of eerst een halve minuut als een volle minuut te lang is.

10S-5D-1G-5D-5SW-5D-1G-5D-10S

Is de gedachte. En dan de galop opbouwen tot 2x 5 minuten galoperen. Doe er dan ieder 2 dagen er een halve minuut bij bijvoorbeeld.

Hij mag trouwens echt geen kilo zemelen. Hierbij komt de Calcium fosfor verhouding onder de 1:1 te liggen, het absolute minimum. Als ze hem per se iets extra's willen geven, laat ze dan luzerne geven. Zemelen is voor hem echt ongezond om deze reden, nog los van dat hij die extra kcal echt niet nodig heeft.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:31

Je gaat echt nog geen verbetering zien binnen 2 weken. Afvallen heeft tijd nodig, te snel afvallen is zelfs zeer ongezond, omdat je kans hebt op bloedvervetting.

Als de pony nu zo dik is zou ik beginnen met wandelen. Mijn ervaring is dat ze niet graag lopen en vaak een mindere conditie hebben als ze zo dik zijn. Met die van mij ben ik gaan wandelen in een actief tempo. Dat is het beste voor de vetverbranding en ze houden het langer vol dan longeren. Mijn pony was toen overigens bevangen en we mochten ook niet meer doen dan wandelen (deed ik pas toen ze pijnvrij liep, op de wei). Ze zijn hier dus voornamelijk afgevallen door het graszaadhooi.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:44

xdeemm1994 schreef:

1/2 schep zemelen
1/2 kratje hooi

2 handjes muesli
1/2 kratjes hooi
wortelen

1/2 schep zemelen
1/2 kratjes hooi

handje luzerne
2 handjes muesli
wortelen

af en toe wandelen .

;(

GEEN wortelen! en check hoeveel eiwitten en suikers er in de muesli zitten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:08

Misschien is de pony niet eens dampig maar in combinatie met flink overgewicht, aangemaakte wintervacht en het extreem warme weer de afgelopen dagen flink benauwd.

xdeemm1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 19:12

de dierenarts is langs geweest en heeft hem dampig verklaard.
hij heeft wel al een beginnende wintervacht..