Hoe herken je schimmel bij een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sterdewer

Hoe herken je schimmel bij een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 15:33

(btw ik weet niet of het in de goede categorie staat, als dit niet zo is zou iemand 'm dan kunnen verplaatsen?)
hoi,
een vriendin van mij verzorgt een haflinger genaamd Annabel. Ze heeft best wel last van zomereczeem, en het schijnt dat ze vroeger tijdens het rijden wel eens astmatische aanvallen heeft gehad.

de laatste tijd schuurt ze steeds weer haar billen open. eerst zomers, waarschijnlijk wegens zomereczeem (de eigenaren smeerden er wel eens een zalfje op maar niet vaak) maar nu het allang weer herfst is, heeft ze nog steeds onwijs jeuk daar. ze heeft t helemaal kaal geschuurd. nu vragen wij ons af, zou dit schimmel kunnen zijn?

groetjes sterdewer

MarChak

Re: Hoe herken je schimmel bij een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:36

Kunnen ook aarsmaden zijn, kleine rode wormpjes, die rond de anus van het paard de eitjes leggen en dat gaat jeuken. het lijkt dan of er wat gelige aanslag onder de staart zit.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:37

Heb je er een foto van ? Schimmel begint meestal eerst op het hoofd de weke delen dus rond de neus en mond Dit zijn vaak kale plekken met een wit waasje Je kunt ook rondjes krijgen Maar zoals je het beschrijft is het waarschijnleuk door de zomer exeem Er zijn hier dekens voor De sweet itch van rambo bv Liever wat te warm dan jeuk jeuk is erger dan pijn En idd ontwormen

sterdewer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 15:42

thx! ik kan geen foto plaatsen (heb ik wel, maar ik kan 'm niet uploaden)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:58

Schimmel geeft meestal geen jeuk dus niet erg waarschijnlijk.
Kan prima nog de eczeem zijn hoor. Dat het officieel geen zomer meer is, betekent niet dat de knutten meteen verdwenen zijn!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:44

Ik denk ook dat het 'gewoon' zomerexceem is.

Je kan een keer extra ontwormen met Fenbendazol.
Maar schimmel is het denk ik niet. Dat ontstaat meestal als ronde plekjes die vaak eerst te zien zijn met de haartjes wat omhoog en daarna vallen de haren uit. De plekken breiden zich snel uit over het lichaam. Dan heb je Imaverol nodig. :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:57

TAO -> MD