Mijt niet weg te krijgen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

G_inaa

Mijt niet weg te krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 12:23

Goedemiddag,

Al jaren ben ik een trouwe meelezer maar momenteel zit ik met mijn handen in het haar. Uit de zoekfunctie werd ik niet veel wijzer, vandaar mijn (eerste) vraag hier.

Mijn KWPN merrie (dus niet veel behang op de benen) heeft al bijna een jaar last van mijt op haar rechtervoorbeen. Nergens anders zijn plekjes of korstjes te vinden, het is alleen rechts. Ik heb alles al geprobeerd. Van de dierenarts heb ik sebacil gekregen. Het lijkt wel of mijn paard resistent is voor dit middel. Heb het al zo vaak gewassen maar het heeft zeer weinig effect. Ook heb ik het dagelijks insprayen met teatree olie geprobeerd. Ook dit gaf niet het gewenste resultaat.

Af en toe werden de korstjes kleiner en werd het wat rustiger. Maar iedere keer komt het weer terug. Helaas zit op dezelfde plek van de mijt een peesblessure, waardoor dit been natuurlijk ietsje warmer is dan de andere 3 benen. Ik denk ook dat dit de reden is dat de mijt op rechtsvoor blijft hangen en niet 'over springt' naar andere lichaamsdelen. Regelmatig is het been helemaal dik van het vocht. Ik weet inmiddels niet meer of dit door de peesblessure komt of toch door de mijt die naar binnen trekt.

Ik heb al aan mijn dierenarts om een ander middel gevraagd. Helaas geeft ze aan dat er wel andere middelen te krijgen zijn, maar dat de werkende bestanddelen allemaal hetzelfde is als de Sebacil. Met andere woorden: andere naam, maar hetzelfde middel.

Dus Bokt, help me! Wie weet er een middel, het maakt mij niet uit of het via de reguliere diergeneeskunde is of dat het een homeopathisch middel is. Als het werkt ben ik blij! Alle ideeën zijn welkom!!

Caira

Re: Mijt niet weg te krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:25

heb je wel eens stronghold geprobeerd?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:29

Ik heb goede dingen gelezen over strong hold Dit is eig voor honden

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:29

Probeer eens kokosnoot-olie. Dit houdt al vocht uit het vlekje en verzacht en ontsmet de huid. ik heb hiermee heel goede resultaten bij mijn dieren. Het is geen wondermiddel, maar het komt er toch van in de buurt. Kreeg hiermee een beginnende regenschurft op 3 dagen weg.
Als je er koop koop dan wel natuurlijke en niet geraffineerde of gefilterde olie. Hij moet naar kokos ruiken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:30

Ik vraag mij af of dit mijt is.
Mijt komt eigenlijk nooit voor op 1 been.
Hoe is de DA tot deze conclusie gekomen?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:32

Maar mijt zit toch op het hele lichaam.Misschien toch een keer helemaal het paard in bad doen

G_inaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 12:35

Stalgenootje had ervaring met mijt en vermoedde dat het mijt was. Vervolgens heb ik de dierenarts er naar laten kijken en bevestigde het vermoeden. Dierenarts is daarna ook vaker geweest en ook dat been bekeken (ook i.v.m. de peesblessure) en heeft nooit haar twijfels geuit. De mijt is nog regelmatig besproken geweest. Het lijkt me dat de dierenarts weet waar ze over praat.

Wat denk jij dat het zou kunnen zijn, Senna21?

Helemaal wassen heb ik ook al meerdere keren gedaan. Maar omdat er nergens anders plekjes of korstjes zitten heb ik de laatste paar keren alleen het been gedaan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:36

MIjn pony had ook mijt maar moest haar van de da van top tot teen wassen zelfs in haar oren.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:45

Is het geen rasp? Heb je n foto?

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:49

Mijt trekt op gegeven moment omhoog en verspreid zich over het lichaam. Als je paard hier langere tijd last van heeft en het bij een been blijft vraag ik me af of het mijt is.

G_inaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 12:51

Nu helaas geen foto en ben al bij mijn paard geweest. Zal morgen even een foto maken, wellicht wordt het verhaal dan wat duidelijker.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:51

Heb je al een schraapsel laten afnemen? Lijkt me in dit geval geen overbodige luxe.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:53

Frontline voor honden op de benen spayen werkt heel goed en hoeft niet al te vaak.

Edit: maar uit jouw beschrijving vind ik mijt ook niet erg aannemelijk eerlijk gezegd.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:56

VSW -> MD

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:57

Hier op Bokt had iemand het middel :zwavelpoeder mengen met zonnbloemolie . Elke dag een nieuw papje maken en daar het been helemaal mee kwasten / bedekken

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:58

Rizette schreef:
Hier op Bokt had iemand het middel :zwavelpoeder mengen met zonnbloemolie . Elke dag een nieuw papje maken en daar het been helemaal mee kwasten / bedekken

Weet niet hoe die smily erbij komt maar dat was niet de bedoeling , het moest een gewone z zijn .

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:18

Waar zit het precies op t been? En hoe zien de korstjes eruit?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:19

TS, het lijkt mij onwaarschijnlijk omdat mijt zich verspreid in het lichaam. Als lokale kwaal ken ik het niet.
En als het vervolgens ook niet reageert op Sebacil, trek ik de conclusie dat de diagnose niet klopt.
Wat het dan wel is? Dat weet ik natuurlijk niet. Littekenweefsel of schimmelinfectie kan ook erg jeuken. Of iets anders...
Ik kan wel wat roepen, maar het lijkt mij beter als een DA er nog eens kritisch naar kijkt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:22

Het is geen mok ?

okki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:29

Otiderm, oorzalf voor honden, kan goede resultaten geven!
Verder een stofwisselingskuur...

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:37

Wat ik al jaren bij m'n Tinkers gebruik is het koeienmiddel Eprinex pour on. 12,5 ml per kootholte en ze zijn er weer voor lange tijd vanaf.

G_inaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 22:37

Calanddra schreef:
Waar zit het precies op t been? En hoe zien de korstjes eruit?

Het zit op het onderbeen. Van net boven de kroonrand tot onder de 'knie' (om het voor het gemak maar even zo te noemen). Hoger heb ik het nooit gezien of gemerkt.

De korstjes zijn verschillend qua grootte. De meeste zijn heel klein. Alsof er met een heel klein naaldje een gaatje in de huid is geprikt en daar dan zo'n minuscuul druppeltje bloed uit komt wat op droogt. Ik hoop dat jullie het begrijpen. Ik vind het erg moeilijk om uit te leggen. Heel zelden is er ook zo'n minuscuul druppeltje bloed te zien, de meeste tijd is het gewoon alleen een korstje wat zo voelt.

Op sommige plekken zitten meerdere korstjes bij elkaar. Daar voelt de huid ribbelig.

Alles korstjes zijn redelijk makkelijk met de hand los te halen. Het zit niet héél vast aan de huid en voelt soms wat vettig.

Ik ga mijn best doen om het morgen op de foto te krijgen. Heb het gevoel dat ik een zeer onduidelijk en onsamenhangend verhaal geschreven heb.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:42

Arethe schreef:
Mijt trekt op gegeven moment omhoog en verspreid zich over het lichaam. Als je paard hier langere tijd last van heeft en het bij een been blijft vraag ik me af of het mijt is.

je hebt mijt die alleen op de benen zit...beenschurft.
Ik vermoed dat dit geen mijt is.Heeft de dierenarts weleens een schraapsel genomen?
Heb je na de behandeling met sebacil het na 9 dagen nog een keer gewassen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:44

Zou toch echt een keer goed afkrabsels laten maken om te laten bevestigen of het wel echt mijt is.
Aangezien het op 1 been wel kan, maar wel raar is en dan zou je verwachten dat de sebacil iets zou doen.

Wel netjes de behandeling herhaald en bv niet je bandages of what ever er elke dag gewoon weer omheen gedaan?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:45

Is het op een wit been ? Geen overgevoeligheid voor de zon ?