Overbouwd & Oog'probleem'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JulieP

Overbouwd & Oog'probleem'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 18:34

Dag Bokkers!

Mijn net 5-jaarse Fjordenmerrie is overbouwd... Dwz dat haar kruis hoger komt dan haar schoft! Vroeger had ze dit nog niet, maar langzaam begint het te komen... Het is niet zo fel, maar het ziet er echt niet mooi uit! Zijn er veel nadelen aan verbonden? Kan het zijn dat ze hier nog uit groeit? https://imageshack.com/i/p2HrMih3j is een foto van haar die ik vandaag getrokken heb...

Ook heeft ze véél oogvocht... Elke keer als we komen hangt er zo'n lange sliert van oogvocht/slijmachtige stof die vertrekt uit haar ooghoek, over haar hoofd. Natuurlijk kuisen we dit, en houden we bij ofdat het verergerd! Het is duidelijk erger dan bij een doorgaanse pony! Door wat kan dit komen? En wat kan ik er het beste mee doen?

Hopelijk kunnen jullie antwoord bieden op mijn vragen...

Alvast hartelijk bedankt!
Julie
Laatst bijgewerkt door JulieP op 21-09-14 18:51, in het totaal 6 keer bewerkt

dresjoepie

Re: Overbouwd & Oog'probleem'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:41

Je kan hier op bokt met zoekfuctie zoeken naar uploaden van foto s "foto s uploaden' zoek Is wel even een dingetje hoor weer via andere site

Dat oog zou ik even een weeklang met een schoon watje en uitgekookt (afgekoeld) water schoonmaken goed nat maken watje en dan wat deppen

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:42

Jouw 5-jarige is gewoon in de groei. Zou daar nu nog geen probleem van maken.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:46

Heb laatst topic gelezen over meisje wat dat ook in eerste topic werd verteld Dat paard overbouwd was Maak je niet druk Topic half jaar later waren de reacties minder positief Paard had wel degelijk een vergroeiing Dus zonder beeld materiaal hier niet klakkeloos over oordelen

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 18:52

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:56

Deze is idd gwn wat overbouwd Ja ze is 5 of het nog weg gaat trekken denk het niet heel veel meer Maar niks om je zorgen om te maken Probeer in de training op te letten dat je je pony zoveel mogelijk op zijn eigen benen laat lopen en niet in je hand laat hangen Doordat de achterhand wat hoger ligt zal je pony liever met zijn neus de grond in lopen als het ware Heb je hier goede instructie voor dan prima anders zou ik goede begeleiding zoeken

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 19:01

Onze lesgever rijdt in de dressuur GP St-Georges (zelf aangeleerd door hem) en springt wedstrijden tot 1m50, heeft enkelsprongen al 2m+ gesprongen met zelf geleerde paarden enz dus is wel goede begeleiding! :) Haar achterhand volgt heel mooi, moesten we geen springschoenen hebben waren heel haar voorhoeven kapot geweest want ze draagt haar gewicht mooi op haar achterhand en zet ver onderin :D Ze loopt nu ook mooi nageeflijk, maar ze heeft nog wat problemen in de galop :p

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 19:03

Ik hoor dat je al goed aan het trainen bent As ze de balans in de galop wat makkelijker kan vinden zal dat ook beter gaan Succes met je fjordje

P.s. As der oog na een week nog niet beter is even d a laten komen

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 19:06

Dankjewel! Hopelijk groeit dat overbouwdheid eruit, want het is niet echt mooi maar in de omgang ondervindt ik er (voorlopig) geen problemen mee :)

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 20:32

Als ik de foto bekijk die je hierboven hebt staan dan is het overbouwde echt minimaal en niet iets waar ik mij zorgen over zou maken. Als ik het bovenste deel van de heup in lijn naar de voorhand trek komt deze keurig op de schoft uit (ter hoogte van haar schouderstreep), maar de foto is niet kaarsrecht dus of het helemaal eerlijk beeld is moet ik me dan afvragen. Op de foto staat ze wel met de hakken naar elkaar gedraaid, dus mogelijk dat er nog wel wat kracht en ontwikkeling mist in de achterhand door bijv. groei.

Maar je geeft zelf ook al aan dat ze nog zoekende is in haar balans omdat je niet zonder springschoenen voor kunt rijden. Een goed Fjordenpaard in balans zal (uiteindelijk) niet in zijn/haar voorhoeven hoeven slaan.

Tranende ogen die een paar dagen aanhouden was ik vaak schoon met uitgekookt water. Blijft het aanhouden en etteren of heb je het idee dat het ooglid wat te rood wordt, kun je van de dierenarts mogelijk oogzalf krijgen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 22:51

Dat overbouwde haal ik ook niet zo uit de foto, eerder dat ze een wat holle rug heeft waar je zit. Je kan daar wel wat fysio-oefeningen voor doen, die kan je wel op internet vinden.
Als ze haar rug beter opbolt zal ze ook minder last hebben van het vangen dat ze heeft.

Voor wat betreft die traanogen, bij de mijne werkt het om haar nog steeds met een vliegenmasker te laten lopen. Ik heb de supermask, die is redelijk stevig en heeft goede bollingen bij de ogen. Schoonmaken met gekookt water of kamillethee dat afgekoeld is ( wel liefst van gedroogde kamillebloemen, dat is beter dan thee uit een zakje) werkt voor nu vast ook wel en dan dus dat vliegenmasker op.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 22:54

Over de bouw zou ik me geen zorgen maken. Elk paard/pony groeit door tot zijn 8ste levensjaar. Dan is alles (vooral de rug die groeit het langste) volgroeid.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 23:08

Jong hafje dat ik vroeger reed was met 4/5 jaar ook wat overbouwd, toen ik haar een aantal jaar later weer terug zag (toen 8 jaar oud) was ze heel mooi recht getrokken. Komt voor dat ze op het laatste moment nog even een groeispurt krijgen en de kont in het begin even wat harder gaat dat de voorkant! Met rijden een beetje opletten dat 'ie niet te veel op de voorhand kukelt, maar t' klinkt alsof je daar geen problemen mee hebt :)
Knappe fjord hoor!!

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 15:15

Dankjullie voor alle antwoorden! Sebiet ga ik naar m'n pony en zal ik de ogen met uitgekookt water uitkuisen :) Over de rug hoef ik me (voorlopig) blijkbaar niet al te veel zorgen over maken, wat toch wel een hele opluchting is :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:18

Wel het water eerst laten afkoelen. En goed in de gaten houden. Traan ogen kunne ernstige gevolgen ebben als je niets doet

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:20

JulieP schreef:
Dankjullie voor alle antwoorden! Sebiet ga ik naar m'n pony en zal ik de ogen met uitgekookt water uitkuisen :) Over de rug hoef ik me (voorlopig) blijkbaar niet al te veel zorgen over maken, wat toch wel een hele opluchting is :)

maar had die GP ruiter dat ook niet gezegt dat die rug wel mee viel? ;)
Die heeft er toch veel verstand van?
Oog in de gaten houden,vliegmasker op en als het dan niet ophoud met tranen de da bellen.
(of zelf er breedspectrum ab zalf in doen voor 6 dagen ;) )

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 16:33

geerke schreef:
JulieP schreef:

maar had die GP ruiter dat ook niet gezegt dat die rug wel mee viel? ;)
Die heeft er toch veel verstand van?

Waarschijnlijk weet hij het wel, maar ik zie hem pas donderdag dus voorlopig kon ik het nog niet vragen :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 07:47

NOOIT zelf oogzalf gaan smeren Bij een verkeerde zalf of voor een ander probleem Kan het paard hier erge problemen aan over houden Bel AUB gwn de dierenarts

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 07:49

Heel veel oogvocht en een sliert tot over haar hoofd, dat vind ik zelf wel heftig. Als het langer dan enkele dagen duurt zou ik de VA bellen, oog kan ook beschadigd zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 07:59

Jet schreef:
Dat overbouwde haal ik ook niet zo uit de foto, eerder dat ze een wat holle rug heeft waar je zit. Je kan daar wel wat fysio-oefeningen voor doen, die kan je wel op internet vinden.
Als ze haar rug beter opbolt zal ze ook minder last hebben van het vangen dat ze heeft.

En ze is wat bol op haar lendenen. Dat is minder soepel en dan heeft ze met haar iets verbouwd zijn dus veel moeite om over de rug heen onder te treden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:56

Ik zou als het mogelijk is nog wel eens een foto willen zien waar ze echt vierkant op staat, met de hoeven op dezelfde hoogte op de foto en niet zoals op deze foto met de voorhoeven wat lager. Ik heb net nog gekeken, maar als ik op deze foto een lijn trek langs de oneerkant van de voor- en achterhoeven en die maar boven haal naar het kruis, zie ik echt geen overbouwdheid. Wat bol op het lendengebied zou kunnen, dat maakt inderdaad misschien dat ze wat meer op de voorhand gaat lopen waardoor het voorbeen minder snel weg is, waardoor ze zich kan vangen. Maar voor een 5-jarige is dat geen vreemd iets, ik zou me er niet al te druk over maken, zeker gezien je toch ook goede instructie hebt.

Hoe is het inmiddels met haar oog?

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 12:31

Oke, ;) Ik zal proberen een foto te maken straks! Gisteren zag ik nog geen verandering aan haar oog... Voor alle zekerheid toch maar even DA bellen? Ik zal er nog een foto van maken, want een vriendin in mijn klas, die haar papa, is assistent van een dierenarts die paarden behandelt en hij zei dat elk paard hier soieso een beetje last van heeft, maar wat is een beetje? Dus ik zal een foto trekken hoedat het er vandaag uitziet! :)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:30

Wat alle paarden hebben is iets vuil in de ooghoek, zoals mensen in de ochtend daar ook iets hebben zitten... En sommige paarden hebben iets vocht uit de ooghoek wat op de huid komt, maar dan moet je denken aan dat de huid daar iets vochtig is tot 5 centimeter hooguit vanaf de ooghoek. Een vochtsliert en dan die tot over het hoofd gaat is echt extreem. Ik vind een wondje waar mijn paard zich heeft opengehaald minder ernstig dan iets aan haar ogen, het zijn wel de ogen waar je paard het mee moet doen. Maar het is als eigenaar je eigen beslissing en verantwoordelijkheid...

Maak je je er zelf geen zorgen over? Je zegt zelf eerder "Het is duidelijk erger dan bij een doorgaanse pony!". Je bent pas 15, wat zeggen je ouders ervan? Kortom: bel die veearts.

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 19:48

Dierenarts is inderdaad gebeld geweest omdat ik het wel redelijk ernstig vond ;) Ik was weeral eens een beetje overbezorgd... :p Maja, ik wil ook enkel het beste voor mijn peuwn :) Ik heb 1 x een zalfje moeten smeren en dan nog verder doen met kamilledoekjes en nu is het gewoon een beetje vuil, maar geen lange slierten meer ;)

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 18:06

Update:
1) 'Oogprobleem': De kamille-methode heeft super gewerkt! Alleen was het niet genoeg, maar samen met een kruidenmix op basis van munt en een munt-liksteen heeft ze nooit meer last gehad van lange vuilslierten langs haar ogen! :D

2) Overbouwd: Ondanks dat we bepaalde 'maatregelen' e.d. getroffen hebben, blijft ze overbouwd. Het is niet bepaald feller geworden, maar het valt wel meer op bij mensen die mijn paardje gekend hebben toen ze nog niet overbouwd was! ;) Ik heb ook haar ouders & grootouders nog eens gegoogled om foto's te bekijken en het viel me op dat alle paarden langs haar vader haar kant, en haar grootmoeder ook overbouwd waren... De meeste waren zelfs nog feller overbouwd dan mijn paardje! Kan het hier iets mee te maken hebben? :)

Alvast bedankt voor de vele antwoorden! De antwoorden hebben me echt goed geholpen, mijn twijfels deels weggenomen, ... Hopelijk komt er op deze update evenveel reactie! ;)