overvulling peesschede door verdraaiing, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

madelein

overvulling peesschede door verdraaiing, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 12:27

Vorige week zondag haalde ik mijn paard uit de wei met een gigantisch dik linker achterbeen, en een aantal wondjes op alle 3 de andere benen. Mijn gedachte was gelijk dat hij had staan breakdancen in het land, en daarbij zijn linker achterbeen verdraaid had.

De dag erna de dierenarts erbij, conclusie daar was dat hij te kreupel liep voor een onschuldige peesschede ontsteking of iets, en vermoeden was dus een pees blessure.
Ik moest koelen en voorzichtig wat stappen, en vandaag was het tijd voor een echo.

Het goede nieuws is dat alle pezen heel zijn!
Het is dus een 'onschuldige' peesschede overvulling, wat volgens de dierenarts ontstaan moet zijn door verdraaiing van zijn kogel/onderbeen.
Maar ook dit schijnt wel een langdurig iets te kunnen zijn. Ik moet nu nog 5 weken rust houden met hem, alleen wat stappen. Hij krijgt ontstekingsremmers en pijnstillers, en als het nodig is sedatie om hem rustig te houden. Hij staat nu lekker met zijn vriendin op een weitje, daar staat hij rustiger dan op stal. In de avond gaan ze samen op stal.
Over 5 weken opnieuw beoordeling of ik weer voorzichtig wat meer mag doen.

Heeft er iemand ervaring met een dergelijke blessure, en dan bedoel ik dus specifiek bij trauma's en niet bij overbelasting? Hoe lang duurde het voor jullie weer volop konden trainen? Blijft dit een zwakke plek?

Paperboy

Re: overvulling peesschede door verdraaiing, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 04:12

Mijn paard heeft in februari door een gekke aktie in de weide zijn linkerkogel en spronggewricht verdraaid. Uiteindelijk ben ik 5 maanden zoet geweest, hij heeft 5 maanden op weiderust gestaan met een oude pony zodat hij zich een beetje rustig hield. Verder ook ontstekingsremmer en pijnstillers gehad maar hij bleef licht onregelmatig. Uiteindelijk naar kliniek voor foto's en scan en gelukkig alles goed dus echt alleen verdraaid.Hij is toen in beide gewrichten met ontstekingsremmers ingespoten en dat heeft het gewricht een oppepper gegeven waardoor hij niet meer kreupel liep en ik rustig kon opbouwen. Eind augustus is het weer helemaal genezen verklaard en mag nu verder opbouwen om alles weer te doen.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 07:36

Bedankt voor je reactie!
Jeetje dat klinkt ook heftig!
Goed om te lezen dat je nu wel weer op mag bouwen. Tijd heb ik zat, als het maar weer goed komt.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 07:47

Mijn paard heeft peesschedeontsteking op zijn knie voor, is niet onschuldig wat sommige mensen ook zeggen. Zou goed laten na kijken of het enkel vocht is en geen fibrineslierten erbij zitten, mijne liep het in mei vorig jaar op door trap tegen trailerstang, is twee keer ingespoten, vorige week weer echo laten maken omdat het weer dikker werd, nu is enige optie nog opereren want fibrineslierten die pees verkleven zijn vier keer zoveel geworden, als ik niets doe mag hij nooit meer gereden worden en wordt hij op termijn echt kreupel.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 08:36

@Sandra: Hoe zou je dat moeten zien? Er is gister een uitgebreide echo gemaakt van zijn onderbeen, van knie tot onderaan de kootholte. Als er vaster weefsel ( zoals fibrineslierten) zouden moeten zitten dan was dit denk ik gezien op de echo?
Wat een vreselijke pech dat het bij jullie zo gecompliceerd is zeg! Is inderdaad niet zo onschuldig als ik gisteren dacht. Ik ben ea gaan lezen op internet en kwam inderdaad tot diezelfde conclusie.
Ik durf nu zelfs niet met hem te stappen omdat ik bang ben dat het teveel is. Hij staat overdag de hele dag in een weitje, en ik heb het gevoel dat dit genoeg beweging is. Zijn been is ook weer mooi dun na een dagje grazen.
Wij gaan zondag voor 2 weken op vakantie, en na die tijd ga ik beginnen met stappen. Tot die tijd heeft het been dus rust, als meneer zich tenminste koest houdt. Valt niet mee voor een jonkie die volop in conditie is...

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:41

Die van mij is in totaal al vier keer behandelt en onderzocht, eerste dierenarts zei slijmbeursontsteking en spoot hem hiervoor in, tweede dierenarts heeft echo gemaakt en hier waren dus fibrineslierten op te zien in lichte mate, dus op die plek ingespoten en rustig opgebouwd. Heb weinig met hem gewerkt, keer of drie per week minuut of 20 stap en draf en soms galop, vaak periodes met rust, was nog niet tevreden in december en andere dierenarts kwam ander paard van me keuren voor verkoop, die heeft toen ook echo gemaakt en oordeel was gewoon rustig mee werken, nu dus vorige week echo en is vier keer zo erg als in december. Denk dat stappen geen kwaad kan en rustig op de wei ook niet, maar denk dat het wel verstandig is om te kijken of hij ingespoten moet worden op die plek want mijn dierenarts geeft aan dat het soort steriele ontsteking is en dat antibiotica in mond of bloedbaan dat niet bereikt. Mijne is trouwens nu vier en half dus nog erg jong

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:42

Als eerste dierenarts gelijk goed oordeel had gegeven en meteen ingespoten had op juiste plek was het waarschijnlijk niet zo ver door gegaan.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:48

Mijn paard heeft ook een flinke peesschede ontsteking gehad door een 'misstap' want wat er precies is gebeurt weet ik niet. Ineens stond ze met een dik been in de wei, enorm kreupel.

DA er bij, ontstekingsremmers gespoten en 2 weken rust op een postzegel stukje. Elke dag insmeren met een gel. Na 2 weken foto's en peesscan gemaakt. Pezen heel maar een flinke peesschede ontsteking.

Vocht er uit laten lopen, medicijnen er in en 4 dagen boxrust. Daarna was het nog steeds dik. 2 weken boxrust. Daarna was het nog niet goed: 2 weken boxrust met 3x per dag 3 minuten stappen op het harde. Toen zat er nog wel vocht in maar liep ze niet meer kreupel. Weer 2 weken boxrust en opbouwen op het harde met na een week korte stukken draf.

Uiteindelijk heeft ze bijna 8 week boxrust gehad, sinds 2 weken staat ze weer in de wei. Ook gewoon met de andere paarden, ze trekt ook wel eens een sprintje. Het been is nog wat vochtig maar dit kan ook blijvend zijn. We revalideren nog steeds op het harde. Ook heeft ze speciaal beslag onder.

De rest van haar leven moet ik misstappen voorkomen. Hoe? Geen idee.. ik wil haar niet alleen maar op stal laten staan. We wagen het er dus maar op en ze blijft gewoon lekker in de wei staan. De kans dat het terug komt is erg groot, dus elke dag kijk ik met angsten en beven naar dat been en hoe ze loopt.

Ze krijgt vervroegd pensioen, we gaan enkel nog 2 tot misschien 3x in de week een buitenritje maken of wandelen. Veel het harde meepakken. Zorgen dat ze wel in beweging blijft maar goed rustig aan doen. Springmateriaal staat allemaal te koop, helaas zit dat er niet meer in. Lessen afgezegd. En nu maar hopen dat het goed blijft gaan en ik nog lang van haar kan genieten.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 11:29

Zijn niet hele positieve verhalen helaas.
Ik ben er wel van overtuigd dat 'rust' minder goed is dan licht bewegen. Als ik mijn paard nu van stal haal 's ochtends dan is zijn been dik, na een dagje grazen is het weer mooi dun. Beweging doet dus wel degelijk iets goeds. Maar dan onbelast, en alleen het gestap wat hij tijdens het grazen doet. Eigenlijk lees ik dat indirect ook terug in jouw ervaringen zorro of niet?

@Sandra: Er waren bij mijn paard totaal geen draden in het vocht te zien. Ik heb zelf meegekeken met de echo, en hij heeft alles laten zien. Het is gewoon puur zwart op de echo. Het inspuiten met corticos als het niet echt nodig is ben ik niet voor. Het geeft namelijk ook directe schade aan de pezen en kapsels. Het spul maakt deze structuren zwakker.
Mijn dierenarts vond de overvulling ( hij heeft het woord ontsteking niet genoemd trouwens, noemde het echt overvulling) niet ernstig genoeg om hem in te spuiten. Ik ga ervan uit dat hij het wel gedaan had als het nodig was. We hebben een dierenarts die super goed bekend staat hier in de buurt.
Jouw paard is zeker nog jong! Hoe hou je hem rustig??

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:52

Mijn paard had ook overvulling in zijn gewricht. Bedenk wel dat een blessure in het gewricht uiteindelijk schade kan geven, vaak is bij overvulling de gewrichtsvloeistof niet goed. Door inspuiten verbeterd de kwaliteit daarvan en kan het gewricht herstellen. Van een enkele inspuiting ondervind het gewricht geen schade wat van overvulling wel kan..... ik mocht na inspuiting direct weer opbouwen want dat was goed voor het gewricht, wel rustig natuurlijk.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 12:05

Zeker waar paperboy!
Ik ga er alleen wel vanuit dat mijn dierenarts het gedaan had als het nodig was. Hij heeft het wel genoemd, dat dat bij ernstige gevallen gedaan wordt, maar hij vond het niet ernstig genoeg. Dit heeft hij na de echo gezegd.
Zijn been is nu trouwens na wat beweging ook weer zo goed als dun. Gisteren na het monsteren was hij weer helemaal slank. Misschien dat dit voor de dierenarts een soort van graad meter is geweest?
Ik heb ook geen idee of dat zo is eigenlijk. Heb wel gelezen dat er verschillende gradaties zijn, en blijkbaar valt mijn paard gelukkig niet in de ernstigste categorie.

Ik ga het zeker goed in de gaten houden, en als ik twijfel haal ik gelijk de da er weer bij.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 15:31

Mooi! Bij mijn paard is het been nooit dik geweest, de overvulling zag men pas toen er een naald in ging en de gewrichtsvloeistof er uitspoot. Hij kreupelde alleen licht. Op scan en foto niets te zien gelukkig! Komt vast weer helemaal goed!!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 16:14

O pff wat een verschillen lees je zo he?! Lastig hoor... Ik hoop dat het met lange tijd rust weer goed komt. Ik was eerst helemaal blij dat het de pees niet was, want had nu goede hoop over een jaar weer te kunnen springen. Maar als ik jullie ervaringen lees is dat nog verre van zeker.

Mijn paard was trouwens wel flink kreupel toen het nog zo dik was, maar hij loopt nu een stuk beter.
Duimen maar de komende maanden...

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:16

Die van mij was amper kreupel, en nu ook maar heel minimaal op harde volte rechtsom, dat is het stomme, maar zoals hij nu is mag hij niets.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 16:33

Lastig hoor Sandra! Wanneer is de operatie?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:40

Twee weken geleden kwam mijn hoefsmid om mijn merrie te bekappen. Aangekomen bij het laatste voorbeen zei hij meteen dat die extreem dik was. Inderdaad, heel dik. Ik heb de dierenarts gebeld en ze is gescand, ontsteking peesschede, en goed ook. Kon niet van overbelasting zijn qua rijden, aangezien ze al twee maanden stil stond. Ik heb haar nu aan de Metacam en smeer dagelijks na het koelen in met Compagel. Ze staat op het land, omdat ze op stal knettergek zou worden. Maar liefst mag ze helemaal niet bewegen. Ook niet stappen aan de hand. Elke keer dat ze het been optilt en neerzet, glijdt de pees door de schede, die al geïrriteerd is, daar wordt het niet minder van. Ze loopt er trouwens in stap niet anders op, in draf onregelmatig maar niet echt kreupel. De pees zelf is verder ook helemaal heel.

Bijkomende 'complicatie' bij die van mij is dat ze drachtig is en daardoor een boel behandelingen op medicatiegebied niet mogelijk zijn. We houden het nu dus hierbij en moeten over 3 weken terug om te scannen.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:41

Moet nog afspraak maken omdat ik nog wat dingen moet regelen voor hem, op zijn vroegst 14 oktober

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 16:49

@kleinvosje: Jemig dat is ook zuur zeg! Nog drachtig ook! Jouw motivatie om je paard op het land te zetten is hetzelfde als die van mij. Het is geen paardje die zich makkelijk voegt in een andere situatie, en hij gaat dus echt compleet uit zijn dak als hij nu de hele dag op stal zou staan.
Tja dat zei onze dierenarts ook, maar ja ik kan hem moeilijk in beton gieten...! Mijn compromis is daarom wel op het land, maar niet extra aan de hand stappen.
Spannend hoe het zal verlopen met je paard, hou me op de hoogte!

Ik smeer trouwens traumeel in de ochtend, en in de avond zet ik de pees in de ice cool koelklei van cavalor. Zit ook arnica in, en de pees is echt dunner als ik dat erop heb gesmeerd. Verder krijgt hij traumeel druppels op een broodje 2x daags om van binnenuit wat te ondersteunen.

@Sandra: Spannend! Hou me op de hoogte als je wilt.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:51

Is goed, altijd fijn als mensen interesse tonen bij een moeilijke situatie, nu druk met hoop spullen verkopen om geld voor operatie en nazorg bij elkaar te krijgen, ben al goed op weg dus als het meezit kan ik volgende week dierenarts bellen om afspraak te maken voor hem.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 16:58

Ja is zeker fijn.
Wat een gedoe. Sterkte de komende weken!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:33

Ik kreeg van anderen de tip om MSM Zwavel te gaan bijgeven maar ivm dracht is dat niet raadzaam. Metacam kan nog net, maar behandelingen met cortico's zijn ook al uitgesloten. Heel jammer, ik had haar graag naar winst in het Z2 gereden deze winter, dan is ze sport en dat is weer leuk voor het veulen!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 18:29

dat is misschien ook nog wel een goeie voor mij om te doen klein vosje!
Voor het veulen gaat je niet meer lukken denk ik nee, maar daarna misschien wel? En ach, als het veulen goed is maakt het predikaat sport van de moeder ook weinig uit toch ;). Maar het had natuurlijk super geweest als het je wel gelukt was.

Vandaag zat er wat langer tussen de giften metacam van vandaag en gister, en och hij loopt nog wel beroerd. De zwelling wordt wel steeds minder.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 23:20

Bij mij ook een verbetering qua zwelling. Duidelijk minder, en ook minder spanning erop. Ze loopt in stap gewoon goed op het been, maar dat deed ze zonder de metacam ook al. Morgen krijgt ze het laatste likje en dan is het op.

Natuurlijk kan het daarna misschien ook nog wel, maar had het leuk gevonden voor het veulen er was de sportstatus voor elkaar te hebben. Maar goed, het is geen noodzaak.

Jammer dat die van jou juist minder loopt madelein.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 15:43

Pff ja schrok er een beetje van. Nu had ik de dag ervoor de metacam in de ochtend gegeven en gister eind van de middag ( kon niet anders door werk) dus misschien kwam het daardoor.

Kan me goed voorstellen dat je het ervoor graag wilde, maar moet zeggen dat ik nu al heel erg blij ben als mijn paard ooit weer op z'n oude niveau komt. In die trant bedoelde ik het meer.
Ik moest nog 1 puntje voor het L springen, wat mijn trainingsdoel was dit jaar, helaas ook niet gelukt. Maar als ik ooit maar weer kan springen met hem...

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 16:08

Mijn paard heeft ook een peesschede ontsteking gehad, wel kreupel, maar vooral de eerste 2 week. Na 2 week zei de dierenarts eerst dat hij er weinig van zag. Uiteindelijk na scannen bleek het een peesschede ontsteking onder de knie in het voorbeen te zijn.

Het advies was 2 tot 3 keer inspuiten en boxrust met aan de hand opbouwen, prognose goed, maar wel 6 maand hersteltijd nodig.

Bij mijn paard zijn toen inderdaad corticosteroïden ingespoten, daarna een volle week boxrust om de verweekte weefsels niet extra te belasten, dit is toen gebeurt onder sedatie met tranquigel. Daarna heb ik haar direct 24/7 op de wei gezet omdat ik geen goede ervaring heb met opbouwen aan de hand. Ik heb haar toen de eerste maand ondersteund met compagel, geen pijnstillers.

Ik ben wel direct begonnen met het voeren van Arnica pillen(voor mensen D6 kwaliteit) Na een week heb ik een homeopaat laten komen die mij een mengsel heeft voorgeschreven. Ook ben ik begonnen met smeren met SRL spiroflor(voor mensen) en homeopathisch middel voor pezen. Verder ondersteund met een oranje horselyx (voor het bewegingssysteem).
Dit heb ik denk ik 2 maanden volgehouden, toen liep ze alweer helemaal goed. Na 3 maanden zou ik terug moeten komen voor een 2e keer inspuiten, maar toen liep ze alweer 100%, verder was ze een aantal keer over de omheining gesprongen zonder verdere gevolgen.

De dierenarts wilde in eerste instantie wel weer inspuiten, maar op aandringen eerst een echo gemaakt, waaruit bleek dat inspuiten zinloos zou zijn, de ontsteking en overvulling was helemaal weg. Eigenlijk vond de dierenarts dat dit niet zo snel kan, had hij nog nooit eerder gezien....

Ik ben toen weer rustig gaan opbouwen en sindsdien heb ik werkelijk alles weer met haar gedaan. Van serieus springen en crossen tot voor de wagen op de weg. Nooit meer enig probleem mee geweest.

Dus ja er zijn ook succesverhalen, maar het heeft me wel wat tijd en ondersteuning met meer dan alleen de dierenarts gekost.