Kreupel, wanneer bellen jullie de DA?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Kreupel, wanneer bellen jullie de DA?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 15:04

Hoi bokkers, ik maak me een beetje zorgen en twijfel over enkele dagen aankijken/meteen dierenarts bellen, graag wat jullie zouden doen.

De situatie: eergisteren nog een buitenrit van 12 km met mijn paard gemaakt met veel draf en galop. Leek niks aan de hand te zijn.

Gisteren bezig geweest met een longeercirkel in de weide ineen te knutselen. De paarden werden hier behoorlijk opgefokt van en waren dus heen en weer aan het galopperen door de weide. Toen ik mijn 12-jarige ruin in de longeercirkel zette om deze uit te testen, bleek hij in draf en galop op de rechterhand te manken. Ik dacht misschien verstapt tijdens het rondcrossen en heb hem meteen terug op de weide gezet.

Vandaag nagekeken en hetzelfde beeld: in stap op beide kanten ok, in draf op de linkerhand knikken met het hoofd maar amper onregelmatig. In draf/galop op de rechterhand kreupel (hij gaat uit zichzelf in een soort huppelgalop, ik vroeg enkel aandraven). Het zit duidelijk in zijn linkervoorbeen (maar wel kreupel op de rechterhand, vond ik vreemd, niet?)

Drie jaar geleden heeft hij een hoefzweer gehad maar toen was hij stokkreupel en kon enkel hinken op drie benen. Dit is een veel minder extreem beeld. Ook is er niks verdikt, geen vocht, nergens warme plekken. (al voel ik natuurlijk overal kleine onregelmatigheden maar dit kan evengoed verbeelding zijn omdat ik me zorgen maak).

Ik twijfel tussen enkele dagen aankijken of meteen de dierenarts bellen. Wat zouden jullie doen in deze specifieke situatie?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:07

Bij iets wat er niet uitziet als een beenbreuk of hoefzweer kijk ik eerst altijd een paar dagen aan. Als ik mezelf verstap en mijn enkel verzwik ga ik ook niet gelijk naar de dokter. Wordt de pijn veel erger (wordt het paard ineens veel kreupeler) dan laat ik er uiteraard wel iemand naar kijken.
Evt. hoefsmid in de buurt keer laten kijken en voelen met tang.
Meestal houd ik een week rust aan (wel op de wei/paddock). Zijn ze na deze week nog kreupel houd ik ze een paar dagen op stal met alleen wandelen aan de hand. gaat het dan nog niet over, dan mag de dierenarts er een keer naar kijken.
Maar die kan vaak zonder rontgen/scan ook niet veel meer zeggen dan waar dat het paard kreupel is en aan de hand daarvan rust aanbevelen.
Dus ik zorg vaak dat ik dat traject zelf al gehad heb. Dan kunnen ze gelijk verder gaan onderzoeken.
Laatst bijgewerkt door Sky_As op 10-09-14 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:08

ik bel niet zo snel de DA dus zou het in dit geval een paar dagen aankijken...

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:10

Ik kijk het zelf meestal zeker een week (en vaak twee weken) aan, tenzij het paard een ernstige pijnreactie geeft op druk. Ik check altijd door druk uit te oefenen op het lichaam (niet alleen het been, ook rug, schouder ed) en de onderkant van de hoef.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 15:11

Bedankt voor jullie snelle antwoorden! :)

Beenbreuk zal het wel niet zijn, tenzij ik een extreem sterk paard heb die geen pijn laat zien..

Omdat hij verder niet gevoelig reageert en rustig door de weide slentert, neig ik ook meer naar enkele dagen afwachten... zit er alleen mee dat als het wel ernstig is, het misschien verergert?

Op druk reageert hij helemaal niet, zowel druk op schouder, been als hoef geen reactie.

Tooske

Re: Kreupel, wanneer bellen jullie de DA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:12

Zou het ook eerst even een weekje aankijken hoor. Of hij moet echt pijn krijgen of verdikkingen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 15:14

Ok, bedankt voor je antwoord.

Ik heb dit paard al 8 jaar maar buiten die hoefzweer heeft hij nog nooit een pas kreupel gelopen, kan dus ook niet goed inschatten of het ernstig is of niet..

Dan wacht ik een paar dagen af. Hij krijgt sowieso weiderust :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:15

Ik kijk het sowieso een paar dagen aan, afhankelijk van de ernst natuurlijk. Ik had een paar weken terug voor het eerst sinds tijden weer een buitenrit gemaakt en twee dagen later liep mijn merrie van het ene op het andere moment stokkreupel aan één been. Daar was twee dagen later al niets meer van te zien.

Mocht je nou het idee krijgen dat het erger wordt, dik of warm of je paard verandert, dan kan je altijd nog bellen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 15:17

Bedankt voor je antwoord!

Hoe langer ik aan zijn been zit te voelen, hoe meer "verdikkingen" ik tegen kom. Mijn zus heeft daarnet ook even gekeken en zij merkte geen verdikking of warme plekken. Het zit dus wat in mijn overbezorgde hoofd vrees ik :) Maar ik hou het goed in de gaten, vertrouw ik het toch niet is de DA snel gebeld..

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:19

Goed idee om ook anderen te laten kijken :j Die van mij was licht bevangen/zat er tegenaan (weten we niet) en sindsdien voel ik ook iedere dag een harde nek, warme hoeven, zie ik kreupelheid terwijl er helemaal niks aan de hand is, ik ben een behoorlijke zenuwenlijder geworden hierdoor.

Vooral rustig blijven en adem halen :D Als het toch niet goed is zie je dat snel genoeg.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 15:20

Haha, héél herkenbaar :) Ken elke theoretische oorzaak van kreupelheid wel, dus ik haal me al snel de ergste dingen in het hoofd. Hij zag er ook wel erg zielig uit zo kreupelend in draf :(:)

Maar ondertussen toch al iestje meer gerustgesteld, bedankt daarvoor allemaal, we kijken het aan tot zondag en anders komt maandag de dierenarts :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:24

ik ben zo`n muts die gelijk de DA laat komen :j

liever 10x voor niks dan 1x te laat.

de mijne kwam ook met dik been uit de wei, ben gaan koelen en 15 min later stond mijn DA op stal :+
en maar goed ook, is 4 aug gebeurd en ben voorlopig 6 mnd uit de running.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:27

Hier overleg ik ook met de DA als er iets is met mijn paarden.
Hij heeft ervoor geleerd om de diagnose te stellen; dat laat ik dan ook aan hem over.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:29

Volg je topic ff, die van mij sta ook kreupel,ook twijfel of de dierenarts of ff aan kijken ;)
Sterkte

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:33

bij ons op stal heeft een veulen wel een week op drie benen gelopen. Is gewoon weer overgegaan. Waren ook geen tekenen van hoefzweer o.i.d.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:34

Wat ik zou doen:
In overleg met mijn natuurgeneeskundige zou ik als dit mijn paard betrof vragen of het een goede zaak is om traumeel ampullen te geven en eventueel gel te gaan smeren. Het zou kunnen dat ik dan het advies krijg om met de Arnica D6 tabletten te beginnen en niet de traumeel. Daarvoor dus ook het telefoontje. Afhankelijk daarvan begin ik dus zelf altijd eerst natuur geneeskundig als het voor mij "goed en niet urgent" voelt en mocht dat niet helpen dan wordt na paar dagen dierenarts gebeld. Diernarts komt hier alleen als het acuut is (koliek b.v.) want wij kunnen vrij veel zonder reguliere hulp.
Je zou ook eens kunnen voelen met een tang aan de hoef of je pijnreactie krijgt. Dan is het tijd voor de smid die de eventueel aanwezige hoefzweer open legt. Vaak als paarden dit eerder gehad hebben krijgen kunnen ze dit terug krijgen. Meestal zijn ze dan stok kreupel maar dat hoeft niet.
Wat je ook besluit beterschap.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:38

ik vraag me af wat mensen weerhoud om hun DA te bellen als hun paard kreupel is :j

ben ik zo`n muts die gelijk belt [ en altijd was er ook letsel ] of wachten jullie gewoon lang?
zetten jullie het paard wel op rust?

ik vind idd wat al eerder gezegd is de DA heeft er voor geleerd en heeft er meer verstand van dan ik
nu hou ik er al helemaal niet van als mijn dier met pijn staat, maar benen zijn erg kwetsbaar :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 15:44

mirgino schreef:
ik vraag me af wat mensen weerhoud om hun DA te bellen als hun paard kreupel is :j

ben ik zo`n muts die gelijk belt [ en altijd was er ook letsel ] of wachten jullie gewoon lang?

ik vind idd wat al eerder gezegd is de DA heeft er voor geleerd en heeft er meer verstand van dan ik
nu hou ik er al helemaal niet van als mijn dier met pijn staat, maar benen zijn erg kwetsbaar :j

Ik bel meestal meteen (hier al gehad: slokdarmverstopping, koliek, hoefzweer) maar vandaag twijfelde ik omdat het er niet acuut uitziet. Als het een simpele verstapping is, kan de DA ook niets doen. Hij reageert niet op druk en er zijn geen verdikkingen of warme plekken. Vandaar dus twijfel.

Had iedereen hier meteen geroepen "DA erbij" stond hij al op de stoep. Tis zoals gezegd een paard dat ik ondertussen 8 jaar heb maar zijn eerste kreupelheid.

edit: hij staat natuurlijk op weide-rust!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:46

Is hij het gewend om 12 km te lopen met zoveel tempo?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:51

Als ik twijfel bel ik vaak iig even naar de DA. Leg ik de situatie voor en de vraag of hij denkt dat t verstandig is om te komen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 15:53

Danique_G schreef:
Is hij het gewend om 12 km te lopen met zoveel tempo?

:j Maken ritten tot 40 km en vooral draf (hij kan 2 uur nonstop draven zonder problemen). Rit van eergisteren was eerder rustig te noemen omdat een vriendin met haar pony mee was en die heeft minder conditie.

Jaan81 (en anderen die het vernoemd hadden): misschien moet ik inderdaad maar de DA even bellen voor de zekerheid. Nu twijfel ik weer :P

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:55

Bellen en vragen staat altijd vrij en kost niets, dus waarom niet? Zou t gewoon ff doen, al ist maar voor je eigen gemoedsrust dat ie straks inderdaad zegt "Kijk het even een paar dagen aan" ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:56

De mijne krijgen dan gewoon echt een week vrij vrij. Ga ook niet tussendoor kijken of het minder is. Ze mogen op het land of de paddock en geen gedwongen beweging die week. Dat is een termijn waar ik niet vanaf wijk, al lopen ze ineens na 2 dagen wel vlot door de wei, die week krijgen ze.

Wel kijk ik altijd meteen naar hoefzweren, dikke pezen, wondjes en pijnlijke plekken op het lijf.
En afhankelijk daarvan kan ik altijd nog besluiten dat er een hoefsmid, osteopaat, masseur of veearts moet komen.
(Natuurlijk krijgen ze daarnaast gewoon elke dag aandacht, eten en verzorging)

Lopen ze na een week nog niet goed dan ga ik er nog een week mee stappen op het harde. Dan besluit ik meestal wel of er een veearts moet komen. Maar de meeste doen toch niks (tenzij ernstige verwondingen) voordat er 2 weken rust is gegeven.

Mijn merrie kwam vorige week donderdag 'ineens' kreupelig het land uit. Daar ga ik morgen eens mee kijken of ze weer wil.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 16:07

DA gebeld. Hij zegt één-twee dagen aankijken. Het kan eventueel toch een hoefzweer zijn. Dus dat zullen we dan maar doen en duimen dat hij zich snel beter voelt :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:09

mirgino schreef:

Tuurlijk gaat paard op rust. Weiderust want beweging geloof ik in, dus nooit in een stalletje. Een week ook hier dan op rust.
Natuurlijk ben je geen muts. Bij twijfel moet je bellen. Ik bel altijd niet gelijk de dierenarts omdat wij hier een behoorlijke natuurkundige huisapotheek hebben waar we tot nu toe een heel eind mee komen na overleg natuurgeneeskundige. Wij doen nooit zomaar een dotje het is wel heel dierbaar bezit hé onze paardjes. }>
Dierenarts heeft ooit gezegd: "als jij belt dan kom ik gelijk, want dan is het altijd bal". Dit komt natuurlijk omdat we zonder de dierenarts een hele hoop zelf al kunnen. Op een gegeven ogenblik is dat wel bekend.

Gelijk gepost TS. Effekes afwachten dus was advies.