Help, welke haver vrije slobber?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicolailover

Help, welke haver vrije slobber?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 14:00

Aangezien ik mijn paarden graag 1 a 2 keer slobber in per week wil gaan bijvoeren ben ik opzoek naar een goede slobber. De slobber moet wel echt haver vrij zijn, aangezien een paard van haver heel nerveus wordt en in de wei maakt hij het dan gewoon gevaarlijk voor zichzelf. Nu was ik vandaag naar de boerenbond geweest en heb daar gevraagd of de een haver vrije slobber hadden. Hier gaven ze aan dat de slobber van pavo geen haver bevat, maar toen ik op hun site ging kijken bleek het dat er wel degelijk haver in zit -:(- . Die ga ik dus straks maar even terug brengen.

Nu ben ik dus benieuwd welke slobber geen haver bevat en een goede samenstelling heeft voor de darmen met niet te veel suikers (waar ik dus ook van schrok bij de slobber van pavo). En waar ik deze slobber kan kopen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Help, welke haver vrije slobber?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:44

VSW -> VS

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:45

Ik geef slobber van Havens aan mijn paard. Hier zit geen haver in maar ik durf niet te zeggen hoeveel suiker erin zit.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:52

ik ben nog nooit commerciële slobber zonder haven tegengekomen denk ik :o
Maar in BE hebbenwe beduidend minder merken dan in NL

makkelijkste oplossing is dan een zak zemelen kopen en lijnzaad.

100-150g lijnzaad, doorkoken
schep zemelen
1/2 -1 1 schep vd muesli die je anders geeft

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:56

Kijk eens naar marstall (hoop dat ik t goed heb geschreven) slobber. Is volgens mij suiker en haver vrij.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:37

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 08:43

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:32

oh ik weet een misschien goede optie: alpen gruen mash van agrobs, deze is (dacht ik toch) graanvrij

sanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:32

Ja, de alpengruen mash is inderdaad granenvrij. Gemengd met wiesencobs of zupa en zemelen krijg je een mooie slobber.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:35

Ik heb ook zo'n bommetje gehad, inderdaad even naar de producten van Marstall kijken

lacoos123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:09

Mijn paard wordt ook hyper van haver maar ook van wortels (komt door caroteen). Is misschien ook eens goed om naar te kijken.

Linsey93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:23

Ik gebruik het slobber van het merk PAVO.
hier zit WEL geplette haver in maar mijn 2 jarige KWPNer (v. uphill) laat hier totaal niks van merken. Ze doet het goed met een halve KG slobber per dag en 1/3 pavo podo grow.

Je zou het misschien wellicht kunnen proberen? die van mij is er dol op en ik merk niet dat ze er heter van wordt terwijl ze wel van zichzelf bloederig is.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:35

Die van mij wordt ook maf van haver, maar niet van de slobber van Pavo (ook niet die van Cavalor trouwens).

De slobber van Havens is haver vrij.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:21

Ik geef gerstenmix.In het begin gaf ik het als slobber, maar droog vind ze lekkerder.(en ze zit niet van neus tot hoeven onder de slobber).Ze werd van haver heel hyper.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 13:44

Check voervergelijk onder slobber en aangeven havervrij dan krijg je voldoende opties om uit te kiezen.

Vraag aan jou, waarom wil je slobber bijvoeren?
Om aan te zetten kun je bij de boerenbond wel seniores priores halen, laag suiker/zetmeel en geen haver. Mijn paard heb ik het een tijd gegeven. Die van mij moest even wennen aan de smaak, maar is er super van bijgekomen.

nicolailover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 15:13

Ze mogen absoluut niet dikker worden. Het is juist dat ze 24/7 op het land staan met strookbegrazing en onbeperkt hooi, maar ze trekken beide graag het gras er helemaal uit waardoor ze zand binnenkrijgen. Zandweg en vlozaad vezels eten ze niet of alleen met heel veel slobber erbij en ik houd er niet zo van dat dat steeds kuren zijn van 5 dagen en dan krijgen ze niks meer. Nu heb ik begrepen dat 1 a 2 keer per week slobber helpt het zand af te voeren en de kans op koliek te verkleinen. Een van de paarden heeft afgelopen jaar heftige koliek gehad, maar dit was niet door zand. Hierdoor moet het dus ook de darmfunctie ondersteunen. Ik heb nu gekozen voor de slobber van havens, deze bevat geen haver en geeft ook aan goed te zijn voor ze darmfunctie. Correct me if I'm wrong.