Wie heeft een paard met een trauma oog of maanblindheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiddokids

Wie heeft een paard met een trauma oog of maanblindheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 15:33

Trof king gisterenavond met dik oog net de DA geweest
Lijkt op een klap tegen ze oog dmv gestoten te hebben ja of van een paard maar dit lijkt me sterk.

In zijn oog zit er een beschadiging van wat bloed en draadjes hoornvlies in takt
Ben nu met ontstekkingsremmers, en druppels bezig.

Kan ook maandoogblindheid zijn maar dit kon ze nog niet zeggen.

Maar zoek mensen met ervaring..
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 03-09-14 07:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typfout uit titel gehaald.

kiddokids

Re: Wie heeft een paard met een trauma oog of maandblindheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 06:17

Niemand...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 06:25

Is het oog dik en ontstoken?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 07:00

Je kan [***] eens pb'en, zij heeft een pony met problemen aan beide ogen, zowel trauma als maanblindheid.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:07

Mijne heeft een hoornvlies beschadiging gehad van ongeveer een vierkante centimeter. Heel groot dus. Ik moest 3 weken 4x per dag smeren 2 weken 1x per dag atropine druppelen om de pupil open te houden. Waarschijnlijk heeft is het ontstoken geweest en is ie gaan schuren waardoor hij het kapot heeft gemaakt. Toen het hoornvlies weer geheel Was is het weer gaan ontsteken dus nu nog aan het smeren tegen de ontsteking.
Maar toen het net gebeurd was Was het wel erg heftig. Heel erg dik en knijpen en viezigheid. Ze waren ook bang voor maanblindheid maar aangezien de pupil open stond leek dat toch niet aan de orde. Bij die van mij gaat t wel redelijk maar elke paar dagen rommelt het toch een beetje. Hij heeft nu de rambo vamoose vliegenkap om. Die is erg fijn.

fabske

Re: Wie heeft een paard met een trauma oog of maanblindheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:12

Mijn paardje was blind.
Maar waardoor het kwam kon niemand zeggen waarschijnlijk erfelijk aangeboren
doordat ze niet goed tegen fel licht kon ging het oog tranen en soms ook jeuken
wij hebben dit voor haar opgelost door haar het hele jaar door met een uv werende vliegenkap op te zetten
ik had standaard oogzalf op voorraad zodat ik kon zalven als ze er weer last van kreeg.
en haalde als het heel erg werd atropine druppels.

Het paard zelf moest wel overschakelen ze heeft er in het begin wel moeite mee gehad
maar dat komt ook doordat ik er zelf moeite mee had denk ik want vanaf het moment dat ik zei ik geloof erin ze kan nog heel veel ging het ook iedere keer weer beter.
[***] op bokt heb ik hier ook veel over gesproken in het begin
en die heeft haar weg nu ook gevonden.

Hopelijk valt het allemaal mee met je paardje en knapt hij snel op.
Maar anders is er nog geen man over boord en kan je er nog jaren plezier van hebben.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:48

Mijn paard is al vele jaren blind aan 1 oog.
Heeft , voor ik hem kocht, een val gemaakt waardoor oogkas en oog beschadigd werd.
Oog is er niet uitgehaald maar zit een vlies voor.
Ziet er helemaal niks meer door. In de zomer vliegenkap op omdat dit oog altijd vol vliegen zit ;( en ik gebruik ook teramycine oogzalf om te smeren indien nodig.
Paard kan en doet alles nog. Merk er eigenlijk niks van :o

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 09:49

Djw voor de reacties
Hoornvlies in takt

Ik weet niet hoe ik een foto moet plaatsten hierzo ga ff uitzoeken

Maar alleen omdat net leek of hij klap of gestoten heeft aangezien er een lichte huid beschadiging zat was het maandag avond dik en warm geen traan ogen
Gisteren al bijna weg
Ben idd druk aan het druppelen met twee dingen en krijg ontstekkingsremmers

Vanmorgen was korstje van de huid af en hij was vrolijk
Echter zie niet dat hij pijn heeft knijpt niet met zijn oog gewoon vrolijk

Alleen duidelijk een soort van bloeduitstorting in zijn oog te zien.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 09:50

Vuyatela schreef:
Mijn paard is al vele jaren blind aan 1 oog.
Heeft , voor ik hem kocht, een val gemaakt waardoor oogkas en oog beschadigd werd.
Oog is er niet uitgehaald maar zit een vlies voor.
Ziet er helemaal niks meer door. In de zomer vliegenkap op omdat dit oog altijd vol vliegen zit ;( en ik gebruik ook teramycine oogzalf om te smeren indien nodig.
Paard kan en doet alles nog. Merk er eigenlijk niks van :o

Ook in de sport
En wanneer treed het weer op..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:52

Hier ook een pony met maar een oog.
Hij vind het heerlijk om te schuren en staat dus ook regelmatig met zijn hoofd tegen de boom te schuren.
Helaas heeft hij hierdoor een flinke splinter in zijn bovenste ooglid gekregen. Ik heb gelukkig gehad dat ik het ontdekte vlak na dat het gebeurd was. Gelijk de dierenarts gebeld.
Waren erg bang dat zijn oog beschadigd was door het stokje wat erin zat. Op dat moment niks geks te zien.
Volgende dag een mega dik oog. Gelijk weer dierenarts gebeld. Dierenarts is 5 dagen achter mekaar geweest . Om vochtafdrijvers, antibiotica en pijnstillers te spuiten. Ik heb twee dagen op stal gestaan om 2x per dag zijn oog te koelen. Helaas heeft de enorme zwelling er voor gezorgd dat het oog gestikt is.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:10

Mijn poown heeft ook een blind oog.
Heeft er een paar x ontstekingen aan gehad en loopt nu 24/7 met een vliegenkap.
Rij wel zonder,maar verder durf ik het niet meer aan.
Geen last van met rijden,loopt ZZL dressuur.
Heb er ook wel een sprongetje mee gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:12

Ik lees ook nog steeds niets over een vliegenkap bij jouw paard Kikko?

En hoe oud is het dier?

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 12:27

ohjajoh6 schreef:

En hoe oud is het dier?

lees andere topic paard dik oog
heb je ook op gereageerd en je pb gestuurd..
hij loopt sinds gisteren met kap van iemand op stal met uv bescherming en net de juiste kunnen halen om de hoek met uv filter.

king is net 6 jaar, hij heeft nog nooit wat gemankeerd.
ja verschikkelijk lomp en heeft wel eens een schrammetje.. zie zijn hoofd wel eens stoten.

maar goed we druppelen maar en ze komt vrijdag
lijkt gewoon puur op een bloeduitstorting in zijn oog witte waas zoals bij maanblindheid lijkt er ook niet op de info die ik vind over de symthomen heeft hij ook niet tranen ect..

ja wel dik oog maar als wij een mega klap er op krijgen zal hij ook zwellen ect.
wat warm en binnen en 1 dag
staat nu ook niet te knipperen met zijn oog
hoornvlies is in takt is naar gekeken geen beschadiging.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 12:29

ambre schreef:
Mijn poown heeft ook een blind oog.
Heeft er een paar x ontstekingen aan gehad en loopt nu 24/7 met een vliegenkap.
Rij wel zonder,maar verder durf ik het niet meer aan.
Geen last van met rijden,loopt ZZL dressuur.
Heb er ook wel een sprongetje mee gemaakt.

oke stoer hoog in de sport.
hij was ook al aardig op weg.
bijna M1

hij lijkt zo geen pijn te hebben vrolijk eet ect gewoon pony als altijd..

maar na zo´n ontsteking hoe snel kon je weer rijden
stonden 13 en 14 sep ringsteekwedstrijden gepland en vraag me af of hij dan mag rijden
zal alleen draven zijn ect meer niet.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:39

Zodra ze er geen pijn meer aan hebben kun je gewoon rijden.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 12:40

verslag binnen van king.
idd over die vermoedelijk maanblindheid

of dit vond hier wat info over
Stomp trauma

Hard en stomp trauma bijvoorbeeld een ongeluk of een klap op het oog kunnen leiden tot verscheuringen van weefsels in en rond het oog. Door de bloedingen en ontstekingsreacties kunnen er enorme zwellingen ontstaan.
Een bloeding kan worden gestopt door het druppelen met adrenaline. Is de bloeding gestopt dan moet deze binnen 5-10 dagen spontaan worden geresorbeerd. Vaak treedt er een bloeding op in het oog, na enkele dagen gaan de bloedcellen uitzakken en verdwijnt het na een aantal dagen spontaan.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 12:41

ambre schreef:
Zodra ze er geen pijn meer aan hebben kun je gewoon rijden.

pijn heeft hij nou niet echt gehad, denk alleen maandag omdat hij warm en dik was

dacht eerst overigens dat hij gestoken was aangezien het een schaafwondje, huid niet stuk of zo

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 12:52

http://www.mijnalbum.nl/Album=GJTZIKJ7

was even gepuzzel..maar gelukt moest via ipad
ik heb er nog wel meer want bij die ene zie je mij en me vriendin erin staan maar naast mijn hand zit dus die waas

de eerste foto kan je zijn opervlakkig schaafwondje zien
bij de laatste foto zie je dus dat kleine stukje waas..als je dit dus dichterbij bekijkt zijn soort van draadjes met wat bloedspikkels er in.
zijn gisteravond gemaakt overigens

Zus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:57

]Mijn pony heeft ook een klap op zijn oog gehad. Hij was er meteen blind aan . Op zich zag je er niet zo veel aan,het oog was niet dik,het traande niet en het oogwit was na een week herstelt. Alleen zijn pupil was rood en dit trok niet weg. Na een maand besloten om het oog er uit te halen,omdat het oog kleiner werd en de pony veel knipperde. Ook was mijn dierenarts bang dat van binnenuit het andere oog zou worden aangetast. Na een maand revalidatie ben ik weer begonnen met mennen en ik merkte weinig tot geen verschil met toen hij het oog nog had. Waarschijnlijk zag hij al voor het ongeluk met zijn oog slecht.( met zijn goede oog kan hij alleen vooruit zien en een stukje opzij) Ik kan gewoon met hem buiten mennen en zelfs nog wedstrijden gereden.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 13:04

Echt blind want king reageert nog wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:07

kiddokids schreef:
ohjajoh6 schreef:

En hoe oud is het dier?

lees andere topic paard dik oog
heb je ook op gereageerd en je pb gestuurd..
hij loopt sinds gisteren met kap van iemand op stal met uv bescherming en net de juiste kunnen halen om de hoek met uv filter.

king is net 6 jaar, hij heeft nog nooit wat gemankeerd.
ja verschikkelijk lomp en heeft wel eens een schrammetje.. zie zijn hoofd wel eens stoten.

maar goed we druppelen maar en ze komt vrijdag
lijkt gewoon puur op een bloeduitstorting in zijn oog witte waas zoals bij maanblindheid lijkt er ook niet op de info die ik vind over de symthomen heeft hij ook niet tranen ect..

ja wel dik oog maar als wij een mega klap er op krijgen zal hij ook zwellen ect.
wat warm en binnen en 1 dag
staat nu ook niet te knipperen met zijn oog
hoornvlies is in takt is naar gekeken geen beschadiging.

Ik vraag dat van die kap , omdat je in je vorige topic melde dat de voorpluk op zijn hoofd wel genoeg zou zijn en volgens mij heb ik jou pb keurig netjes beantwoord.

Helaas heeft je paard wel de leeftijd nog voor maanblindheid, maar kun je hier nu nog niets over zeggen, omdat maanblindheid simpelweg terugkerende oogontsteking is. Dus zolang het de eerste keer is, moet je jezelf nog niet direct gek laten maken door onwetende DA's (wat mij trouwens toendertijd ook overkwam hoor) . Haal even rustig adem en blijf vooralsnog trouw volgens voorschift van DA druppelen en zalven en houd de eerste week die kap lekker dag en nacht op. Want fel licht kan dus pijnlijk zijn en je voorkomt hiermee dat als hij gaat schuren of rollen of weet ik wat er wederom vuil in het ontstoken oog komt. Ik zou die kap als het weer genezen is toch ook altijd opdoen met buitengang als het zonnig is of hard waait, want ook al heeft mijn paard ook geen maanblindheid (goddank) is ze wel altijd en eeuwig gevoelig op beide ogen en is voorkomen altijd beter dan weer moeten genezen.

Gaat de ontsteking nu helemaal niet over of komt hij met regelmaat terug, dan moet je je dus wel echt serieus zorgen gaan maken en de benodigde stappen nemen om je paard te behoeden voor nog meer helse pijnen en uiteindelijk blind worden. Dan klinkt het hard maar is het wel maanblindheid, dan kun je uiteindelijk beter nog het blinde oog verwijderen, omdat ook ziet het paard er niets meer mee, het nog altijd ontzettend pijn doet en dus zelf het andere oog kan besmetten.
Ik hoop dat je nu ietwat meer informatie hebt, Veel succes verder ermee.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 13:20

djw voor de info.
van zijn leeftijd is waar tussen de 3 en 7 jaar.
kan jij de foto's zien of mensen van bokt zien jullie de foto's

ik liet me idd gek maken door de ha alleen ik merk helemaal geen pijn aan hem of traanoog.

leek echt een klap en warm zwelling zeg maar binnen 1 dag over.
hij staat gelukkig in een wat donkere stal en knipperd ook niet met zijn ogen.
maar zal hem ook dan op stal aanhouden.
is een dichte hoge open stal verder.

was niet aanvallend bedoeld hoor..alleen je laatste vraag had ik gisteren beantwoord op andere topic...denk niet gelezen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:30

Die van mij hield de eerste 2 dagen wel haar oog dicht en was wat dikker en heel eerlijk gezegd heb ik zelfs nog heel lang erna gevonden dat het "slechte" oog ietwat geslonken was. Dat is inderdaad na een half jaar pas (wat DA nr.3 geloof ik ook zei) weer helemaal bij getrokken en die van mij heeft er wel verminderd zicht aan overgehouden. (kun je testen dmv het reactievermogen bij bv beweging bij beide ogen en daar dan het verschil per oog in). Maar ook daar merk in nu 1,5 jaar later echt nog maar heel weinig van.
Wees wel heel voorzichtig ermee, want je wilt echt niet dat het dus wel een terugkerende oogontsteking word = maanblindheid. En denk dus niet te snel; oh het zal wel goed zijn al...
Ik vind eerlijk gezegd dat ik jullie erg goed kan zien in het oog op de foto, maar er was bij mijn paard ook verdomd weinig van te zien op foto's pas als je naar het oog keek op een bepaalde manier in het licht zag je ineens die blauwe waas over het oog liggen...

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 15:25

Ja heb je gelijk in maar in deze foto wel vlekje te zien..
Toch schrok ik net beetje het veranderd in zijn oog meer bloed opervlakte te zien zou idd doordat we zijn gaan druppelen open gaat staat.

Lijkt op een bloeduitstorting
Deze foto's zal ik ff uppen in mijn album

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:31

maar is dat atropine waar je mee druppelt dan? Ik moest dat toen maar eenmalig gebruiken zodat het oog zelf weer open gaat staan en verder niet meer hoor. Die van mij heeft een oogzalf gekregen en fynadine kuur gekregen (1x spuit en kuur in pasta vorm voor oraal gebruik)