Koelen bij blessure zinvol?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Koelen bij blessure zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 22:33

Ik las zojuist dat een kennis een paard met beenblessure heeft. Daarbij wordt koelen geadviseerd. Maar eigenlijk vraag ik me af wat dat doet en wat heb je eraan, je koelt max een kwartier denk ik waarna het been na drie hartslagen weet op de oude temperatuur is (na 15 seconden ofzo dus). Wat schiet je er mee op om een kwartier een been koeler te maken en de resterende 23 uur en 45 minuten niet. Dat gaat toch geen verandering veroorzaken in dat been? Of mis ik wat hier?

Ik heb er overigens totaal geen eigen ervaring mee :) .

Reacties worden erg gewaardeerd!

Capriootje

Re: Koelen bij blessure zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:35

Het is de doorbloeding die je stimuleert wat genezing helpt. Zegt mijn veearts :P

Las laatst een artikel dat het ook al weer achterhaald was om langer te koelen dan 5 a 10 min, maar kan hem niet meer vinden.

lauratjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:48

Zoals ik het geleerd hebt koel je om zwelling en pijn tegen te gaan. Wanneer je koelt vernauwen de bloedvaten zich waardoor er op dat moment geen goede doorbloeding plaats vindt.
Wanneer er sprake is van een blessure bij mensen is het van belang dat de schade die in eerste instantie veroorzaakt is, opgeruimd wordt. Onder andere door een goede doorbloeding kan dit proces optimaal plaats vinden. Wanneer je koelt zal dit dus niet het geval zijn. Ik neem aan dat dit bij paarden niet veel anders zal zijn als bij mensen.
Wel verminderd het tijdelijk de pijn.
Koelen is inderdaad achterhaalt, het wordt vaak nog gedaan om mensen gerust te stellen en pijn te dempen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 07:22

Koelen om pijn tegen te gaan, is zeker effectief (ik spreek uit eigen ervaring :+ )
Maar je koelt ook om doorbloeding te stimuleren. Tijdens het koelen vernauwen de vaten zich om de kou buiten te sluiten. Wanneer je stopt met koelen, verwijden de vaten zich juist extra om de koude ledemaat weer op te warmen. Op dat moment heb je dus verhoogde doorbloeding. Het gaat dus om de wisselwerking tussen koelen en opwarmen. Als je daarna nog gaat stappen met je paard, stimuleer je de doorbloeding en ook de afvoer van afvalstoffen nog meer.

Dat is althans het principe zoals ik het destijds geleerd heb.
Wel is mij geleerd dat het alleen in de acute fase zin heeft. Koelen 3 maanden na het ontstaan van bv een peesblessure heeft geen effect meer, behalve bezigheidstherapie voor de eigenaar/verzorger :+

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 08:47

Koelen heeft daarom ook alleen zin in de acute fase.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:03

Volgens mij wordt ook vaak geadviseerd om vaker dan 1 keer per dag te koelen. Ik heb mijn paard wel eens gekoeld met een ice-pack om het geblesseerde deel gebonden. Dat mag niet langer als 20 min heb ik geleerd.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:14

Koelen doe je om de doorbloeding te stimuleren en werkt het best bij acute blessures.
Ook nooit te lang koelen, 10-15 minuten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:19

Hoa lang is een blessure acuut? Mijn paard had deze week twee fikse sneeën in zijn achterbeen. 's Morgens toen de bijrijder kwam was het waarschijnlijk redelijk recent gebeurd en was het been dus ook nog niet dik. Ik heb 's avonds meteen gekoeld. De dag erna was het been minder dik (kwam dit door het koelen, door de traumeel of het feit dat hij 24/7 in de wei staat en daardoor beweging heeft gehad). Ik heb nu twee dagen gekoeld (ben benieuwd hoe het er vanavond uit ziet) maar tot wanneer heeft koelen dan zin? Zolang het nog dik is? Koelen gaat zwelling en pijn toch tegen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 10:14

Dank allemaal voor de reacties!

Ik snap dat koelen de doorbloeding beinvloed, al vraag ik me af of dat ook gebeurt in het binnenste vh been waar de blessure soms zit. Maar moet je dan niet heel vaak koelen om echt effect te krijgen? Als je drie keer per dag 5/10 minuten koelt (vaker lijkt me voor de meeste mensen erg lastig te organiseren) dan blijft er 23.5 uur over waarbij het been normaal warm is. Heeft dat dan echt wel zin?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:20

ik heb mijn paard moeten koelen met coolpack en liet dat 30 min zitten
hij heeft zich aangetikt en het vlies van check ligament is geraakt en zat veel vocht
heb dat 10 dgn 3x per dag gedaan
en daarna cooling gel erop
nu is het 19 dgn geleden en koelen helpt niet meer
het vocht is er op de nacht na dat hij binnen staat met lopen in de wei uit.en moet ook stappen op harde

helaas had hij een oude peesblessure precies op die plek zodat er nu een flinke bult zit die volgens mijn DA binnen het jaar nog zal slinken.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:20

Koelen is de eerste paar dagen goed om de afvalstoffen weg te laten vloeien,daarna is het heel gek "warm" houden om juist de genezing van de pees te stimuleren, als je koelt wat hierboven ook word benoemt, vernauwen de bloedvaten en kan er geen genezing plaats vinden.

Vriendin van mij is fysio en die heb ik helemaal los gelaten in de theorie die de meeste Dierenartsen hebbem Koelen koelen en nog eens koelen.

en zei bevestigde mijn verhaal om dus wat ik hierboven schrijf te doen. :)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:22

Dus eerder een coolpack Hot & Hold bijvoorbeeld, in de magnetron en die om het been doen?

Best interessant :j Mijn paard heeft een blessure en moet van de arts al 4 maanden na het rijden koelen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:31

Coriien, dat zegt mijn man, fitnessinstructeur ook precies ;). Daarom heb ik dus inderdaad maar besloten te koelen zolang ik zie dat dat (of de traumeel of weidegang?) effect heeft op de zwelling en daarna stop ik.

lauratjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:35

Maar is het nuttig om ervoor te zorgen dat de zwelling afneemt? Wanneer je na het trauma gaat koelen om zwelling te verminderen, zal het ontstekingsproces moeilijker zijn werk kunnen doen... Op die manier belemmer je het herstelproces toch alleen maar?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:39

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat die zwelling ook zeer pijnlijk is. En dat het koelen dus wel degelijk helpt :j

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:39

Sees schreef:
Coriien, dat zegt mijn man, fitnessinstructeur ook precies ;). Daarom heb ik dus inderdaad maar besloten te koelen zolang ik zie dat dat (of de traumeel of weidegang?) effect heeft op de zwelling en daarna stop ik.

Ja had me er ook niet in verdiept en ga dan maar af op een dierenarts, oke hij heeft er voor geleerd, maar nu wel redelijk achterhaalt :)

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:42

lauratjuh_ schreef:
Maar is het nuttig om ervoor te zorgen dat de zwelling afneemt? Wanneer je na het trauma gaat koelen om zwelling te verminderen, zal het ontstekingsproces moeilijker zijn werk kunnen doen... Op die manier belemmer je het herstelproces toch alleen maar?

Tuurlijk de zwelling moet er eerst "uit/af".
Dan niet meer koelen omdat je dan het genezingsproces uit stelt en dus de pees niet de witte bloed lichaampjes kan aan maken want de bloedvaten worden vernauwd met koelen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:51

lauratjuh_ schreef:

In het geval van mijn paard gaat het om twee sneeën dus dat is natuurlijk wel wat anders dan een pees(schede)ontsteking oid en vergt ook een andere aanpak? Ik merk dat hij oa door de zwelling stijf/kort loopt en het koelen in combinatie met de traumeel/beweging afneemt dus ga ik daar nog maar even mee door totdat de zwelling weg is of hij niet meer kort loopt. Dan zie ik inderdaad het nut van het koelen niet meer in.

Dank TS voor het openen van dit topic :j.

lauratjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 12:46

@CoriienRN. Je bent het genezingsproces al aan het belemmeren op moment dat de ontstekingsreactie niet goed op gang kan komen en zijn werk kan doen.
Zwelling komt er omdat er spier/peesweefsel en bloedvaten kapot zijn. In de eerste 5 dagen zorgen de afvalstoffen voor prikkeling van de 4vezels. Deze geven een stof af dat ervoor gaat zorgen dat macrofagen alles komen opruimen. Deze afvalstoffen worden meegevoerd met de bloedbaan (?). wanneer je dus gaat koelen vernauwen de bloedvaten waardoor het afval niet goed weg kan stromen. Pas als het wondgebied schoon is kunnen er collage type 3 vezels neergelegd worden.

Dus koelen zodat de zwelling afneemt en het daarna kan gaan genezen klopt niet. Zwelling en de ontstekingsreactie zijn van essentieel belang voor een goed genezingsproces.

Zoals ik het geleerd heb, heeft koelen alleen nut voor de pijn die je hebt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 16:20

Lauratjuh maar na koeling is de doorbloeding toch (tijdelijk) beter? Dus dan wordt alles toch beter afgevoerd?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 16:30

ik ga op het advies van mijn DA af, die zegt min 2x p/d koelen

lijkt me erg sterk dat een DA niet weet hoe te handelen bij blessures ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 16:40

Wederom dank voor de reacties!

Interessant trouwens wat mensen hier zeggen over de zwelling. Het lichaam heeft die reactie natuurlijk omdat dat nuttig is, ook al is het pijnlijk. Zorgt voor extra bloedtoevoer wat weer goed is voor de genezing. Moet je idd weer vanaf maar ook niet te snel lijkt me. Dus ja als koelen echt wat doet (wat ik me nog steeds afvraag trouwens, dat half uur op een dag..) is het dan juist in het begin misschien daarvoor wel ongunstig??

Het blijft voor mij in elk geval een ontzettend interessant onderwerp!

@mirgino, dierenartsen zijn ook maar mensen natuurlijk en zullen alles met de goede bedoelingen doen. Van een (aardig) deel van de behandelingen weten we dat het in elk geval geen kwaad kan en dat het traditie is, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook echt wat doet natuurlijk. Ik was in dit geval erg benieuwd naar de ervaringen van mensen hierover :-) .

Trouwens even heel snel in de literatuur gekeken en koelen van de binnenkant van de pezen kan wel degelijk. In een artikel vertelden ze dat na een uur koelen de temperatuur in de pees 20 graden was gezakt. Wel was dat gedaan bij gesedeerde paarden die een uur echt stil stonden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 16:47

afwisselend koelen en hotpacks erop.Zwelling verminderen bloedvaten vernauwen door koelen,bloedvaten verwijden,zorgt voor goede doorbloeding door een hot pack.Zo heb ik het 150 jaar geleden geleerd.Misschien achterhaalt nu :+

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:31

Lou, mijn vorige paard is voor 4 peesblessures behandeld en bij alle 4 keren was het advies: eerst aan de hand stappen, daarna 20 minuten koelen, hetzij met de waterslang, hetzij met coolpacks. Als je niet stapt en niet koelt, zal het waarschijnlijk ook wel genezen, maar dan geneest het peesweefsel minder mooi. Dit zie je niet aan de buitenkant, maar op de echo kan je dat wel heel goed zien. Als het minder mooi geneest blijft het een plek die kwetsbaarder is dan zonder stappen en koelen. Bij de ene blessure moest ik twee keer per dag stappen, bij de andere drie keer per dag, afhankelijk van de pees en de plek die geblesseerd was. Dit advies kwam van de Raaphorst in Wassenaar, een van de betere klinieken in Nederland op het gebied van peesblessures.
Het actieve proces duurt zo'n 7-8 dagen, in die zeven-acht dagen kan de blessure nog verergeren. Dan is hun advies niet stappen, boxrust en alleen koelen. Zij maken ook liever daarna pas een echo omdat ze dan de grootste schade kunnen zien. Zij hebben trouwens liever dat je koelt met coolpacks omdat koelen met de waterslang mok kan veroorzaken als je het been na het koelen niet goed afdroogt. Lou had daar nooit last van en bij haar had ik het idee dat koelen met water beter werkte dan met coolpacks.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:35

Zoveel dierenartsen, zoveel meningen, dat blijkt maar weer.
Een van mijn docenten heeft ooit letterlijk gezegd dat koelen na de acute fase niet helpt, geen kwaad kan, maar wel helpt om de eigenaar wat te doen te geven.
In de acute fase helpt het wel, want door de afwisseling koud/warm stimuleer je de doorbloeding (niet tijdens het koelen, maar juist in de periode na het koelen) en daarmee bevorder je het afvoeren van de afvalstoffen.