Psyllium husks

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Psyllium husks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 15:06

Even een snel vraagje over psyllium husks;

Heb dit aangeschaft, om een zand weg kuurtje te doen bij mij beide paarden en nu weet ik wel de dagelijkse hoeveelheid die ik geven moet, maar ik twijfel eigenlijk nog steeds of je dit nu juist wel gemengd met water moet geven, of juist droog?
Dit omdat het absorberende vermogen van het spul zo enorm groot lijkt te zijn, vind ik het een eng idee om het droog te geven, met die gevoelige paardenmagen. Maar als het nu juist al helemaal vol met vocht zit, wat heeft het dan nog voor functie ivm het zand meenemen uit de darmen?

zigranta

Re: Psyllium husks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 15:09

Mengen door de slobber, niet droog geven.
Door het nat worden wordt het slijmerig en blijft het zand eraan plakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 15:51

Aha ok, nu snap ik het! Dank je wel!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 15:54

Ik voer het dus wel droog. Omdat ik anders ook denk dat de werking al een stuk is afgenomen eer het in de darmen zit.

Ik meng het door de muesli en na een minuut of 10 laat ik hem drinken.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:06

Moet je voor de gein eens wat psyllium husk in water gooien en een tijdje laten staan, je zal schrikken hoeveel water het opneemt.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:38

Heb ik gedaan voor ik het ging voeren :j En ik heb me ook via verschillende informatietopics/sites ingelezen.
En nog steeds de beslissing om het bij mijn paard droog te voeren en dat doe ik al een hele tijd.

TS, er zijn meerdere topics over te vinden, gebruik de zoekfunctie maar. Ook dan kom je verschillende meningen tegen over droog of nat voeren. Je zal er voor jezelf een conclusie uit moeten trekken, scheelt ook per paard en per reden.

Zo is er ook op een site te vinden dat een paard met aanleg voor verstoppingen/droge mest je het van tevoren moet weken, omdat er anders nog meer vocht wordt onttrokken aan de mest met als gevolg nog drogere mest.
Maar heeft je paard juist aanleg voor natte/dunne mest, dan kun je het beter droog geven, zodat de mest meer binding krijgt.

Belangrijkste is dat er altijd voldoende drinkwater aanwezig is.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:46

Het word idd geadviseerd het niet droog te geven, dit idd ivm verstoppingen.

In geval van slappe mest/diarree kan er wel wat droog over het voer verstrekt worden. Dit omdat het wat vocht onttrekt.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:13

De husk geef ik al jaren gewoon droog over de muesli, nog nooit een probleem gehad. Wel altijd zorgen voor voldoende drinkwater. Bij Agradi staat ook gewoon "vermengen met het voer", niets over water toevoegen.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:20

Bij Agradi staat ook 1 a 2 eetlepels over het voer ,maar dat is iets anders dan 100 gram per keer wat voorgeschreven wordt om de darmen te reinigen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:40

Ik geef 3 flinke eetlepels voor een kuur van 7 dagen.. Zou eens moeten wegen hoeveel gram dat is... Als ik kijk hoeveel drie flinke eetlepels wordt in substantie denk ik dat dat de darmen prima schoon trekt....

Door wie wordt die 100 gram dan voorgeschreven? En zitten daar geen andere vulstoffen zoals tarwevezels doorheen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 06:40

Die 100 gram vind ik wel wat overdreven eigenlijk? Ik houd het op de 20 gram voor mijn grote en op de 10 gram voor mijn shetlander. Ik meng het door wat muesli en de magnesiumpoeder en maak het nu een flink stuk natter. Ook laat ik ze voor de zekerheid erna nog even uit de emmer drinken. (= aut. drinkbak aanwezig hoor, maar lekbekken dat het zijn drinken ze maar wat graag uit de armen van de baas).

De eerste handschoenen met mest met water van beide van dag 0 hangt al en ik zal er nog eens zo een stelletje bij gaan hangen, op dag 3 en dag 7. Als jullie het leuk vinden houd ik jullie wel op de hoogte van het resultaat?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 06:50

Ik denk eerlijk gezegd dat dat te weinig is, hoor. Meestal wordt aangeraden: 20 voor een Shet, 50 voor een grote.

Ik voer het met appelmoes, anders eet die van mij het helaas niet.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 07:01

hier word het soms gegeven, doordat we veel ruwvoer geven, continue stro en diverse malen hooi in slowfeeders, is de kans op zand, niet zo groot. maar als ik psylium geef, geef ik het droog, omdat dit meer effect heeft dan nat.
ik meng het door bv lucerne, musli en gewone brokken, voeren we al een tijdje niet meer, maar dat is off topic ;)

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 07:04

zo gek, Als ik lees hoeveel jullie geven. Ik moet die van mijn van de kliniek 2 x daags 500gram geven, Dus een kilo per dag.. Ik geef wel de zaadjes ipv de husks.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 07:12

wisten jullie dat het ook goed voor je zelf is als je wat kilotjes kwijt wil?
Op de nuchtere maag met een glas water, jammie... nee hoor, er zit totaal geen smaak aan.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 07:25

Ik gaf eerst de husk droog, toen ik niet voldoende effect had heb ik op raad van de dierenarts de psyllium zaadjes gegeven 200gr per x over 5 dagen. Dit had meer effect en is goedkoper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:27

Hihi :j :j Knakker, dat had ik dus ook al gelezen en heb het zelf gisteren ook maar gelijk geprobeerd, ik moet zeggen; ik heb erg weinig gegeten gisteren, dus hou het ook maar even een weekje vol. En nu heb ik voor mijzelf 2x daags een theelepel.

Voor de paarden betreft; ik heb dus de husks van gekruid.nl besteld en had gelezen op de paardendrogisterij, dat de husks met maximaal 20 gram per dag word gegeven. Ik zou echt van mijn nooit niet 200 gram of 500 gram durven geven hoor, dan ontploffen ze, denk ik dan.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:06

Ik zet het sochtends in het nat en voer het savonds. Het zet echt enorm uit en dat wil je niet pas in de paardenmaag laten gebeuren, lijkt me. Ik hoef geen maagscheuring mee te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:47

Maar wat gaf je dan precies en in welke hoeveelheid?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:13

45gr Psyllium, 2 liter water

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:20

ohjajoh6 schreef:
Voor de paarden betreft; ik heb dus de husks van gekruid.nl besteld en had gelezen op de paardendrogisterij, dat de husks met maximaal 20 gram per dag word gegeven. Ik zou echt van mijn nooit niet 200 gram of 500 gram durven geven hoor, dan ontploffen ze, denk ik dan.

Hier 100gram per peerd per dag gedurende een dag of 6 ( en het zijn niet de grootste paarden :D ), kan ook wel eens 200gram worden als de zak uit mijn handen schuift := ... gaat al jaren prima en geen enkele plofkip hier tot nu toe :')
Ik laat het 15min in water weken en ze zijn dol op die brij...gewoon puur, lekkel...ech lekkel :9 :9

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:24

antje_vip schreef:

Wauw, dat zou mijn pony nooit eten vrees ik! Gooi je er nog wat doorheen? (Brokjes o.i.d.?)

Ik ben een beetje bang dat appelmoes alleen te weinig vocht is, maar iets anders eet ze écht niet. Misschien water mengen met appelmoes dan?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:27

Pacific schreef:
antje_vip schreef:

Wauw, dat zou mijn pony nooit eten vrees ik! Gooi je er nog wat doorheen? (Brokjes o.i.d.?)

Ik ben een beetje bang dat appelmoes alleen te weinig vocht is, maar iets anders eet ze écht niet. Misschien water mengen met appelmoes dan?

Zo staat het op de verpakking. Ja ik gooi er brokjes door anders eet ze het niet.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:28

Oké, nou ik zal het eens proberen met eerst een halve dag laten staan. Wie weet... :9

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:32

Het is in principe 100 gram per 100 kilo lichaamsgewicht. In dat geval moet je dus zeker weten dat er zand zit, meerdere dagen testen dus.

In geval van onderhoudsbeurt volstaat de helft van die hoeveelheid.
Dus een paard van 400 kilo dat bewezen zand in de darmen heeft geef je 400 gram per dag, en anders de helft.

Eetlepels richten helaas niets uit. Daarvoor zijn de darmen veel te lang.