white line disease warm ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felintje

white line disease warm ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 17:48

Hallo allemaal,
Mijn pony heeft behoorlijk last van WLD.
Dit is netjes uitgekapt door de smid, er blijft ongeveer nog 2 cm hoef over vanaf de kroonrand.
Nu valt het al een tijdje op dat dat been aan de kogel veel warmer is dan de andere benen. Hij mankt niet, geen kreupelheid druk op de pezen geeft geen reactie of wat dan ook.
Kan het zijn dat z'n kogel warm is door de white line disease in die hoef ? We smeren nu ook tea tree aan de opengemaakte plaats in de hoef na dat op internet gelezen te hebben, dit kan toch geen kwaad hopelijk.
Groetjes

troi

Re: white line disease warm ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:51

Ik zou even de smid bellen. WLD is een erg heftig probleem en daar zou ik geen risico's mee willen nemen.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 21:16

De smid komt binnekort controleren. Hoe bedoel je precies? Risicos ivm met de schimmel zelf of de warme kogel/koot? bedankt voor je antwoord!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:21

Tea tree kan beslist geen kwaad!

Er zijn bokkers met goede ervaringen met honing (koud geslingerd, dus zelf bij de imker halen) - dat werkt bacteriën en schimmels tegen. Tea tree doet om de gedachte te bepalen hetzelfde, het plakt alleen minder.

En is "alleen" de kogel warmer dan die aan de andere benen? Of ook de koot?
.....wel is de kogel vaak de plek waar 'gedoe' zich het eerste laat zien. (Zo had mijn schimmel ooit een peesblessure pal onder haar pols - ze was kreupel, maar het enige wat een gewoon mens merkte was een warme kogel.)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:22

Ik moest toen tea tree met imkerhoning mengen. Hier is alles er nietjes uitgegroeid en tot op heden hebben we er ook geen probleem meer mee gehad.

Ik zou het ook laten controleren. WLD kan ook een losse wand veroorzaken

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 21:26

Janneke2 schreef:
Tea tree kan beslist geen kwaad!

Er zijn bokkers met goede ervaringen met honing (koud geslingerd, dus zelf bij de imker halen) - dat werkt bacteriën en schimmels tegen. Tea tree doet om de gedachte te bepalen hetzelfde, het plakt alleen minder.

En is "alleen" de kogel warmer dan die aan de andere benen? Of ook de koot?
.....wel is de kogel vaak de plek waar 'gedoe' zich het eerste laat zien. (Zo had mijn schimmel ooit een peesblessure pal onder haar pols - ze was kreupel, maar het enige wat een gewoon mens merkte was een warme kogel.)

Zowel de koot als de kogel zijn beiden warmer, moet zeggen dat dat altijd al een beetje was maar nu nog wat meer. Ik hoop op geen blessure vandaar dat ik wanhopig een link probeer te leggen tussen de WLD en de warmte. Het is in mijn regio niet gemakkelijk imkers te vinden vandaar de tea tree :).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:44

Het een kan met het andere te maken hebben.

Maar een goede vriend van mij roept met enige regelmaat: "ik kan niet garanderen dat het helder is!"!
(Meaning: soms heeft een dier helaas twee problemen aan een been......)
Dus bij twijfel, wat kreupele passen, of als het wel beter gaat met wld maar de kogel toch niet koeler wordt: geen risico, gewoon de da.

(Uiteraard zal een goede smid ook op een en ander letten!)

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 21:53

Janneke2 schreef:
Het een kan met het andere te maken hebben.

Maar een goede vriend van mij roept met enige regelmaat: "ik kan niet garanderen dat het helder is!"!
(Meaning: soms heeft een dier helaas twee problemen aan een been......)
Dus bij twijfel, wat kreupele passen, of als het wel beter gaat met wld maar de kogel toch niet koeler wordt: geen risico, gewoon de da.

(Uiteraard zal een goede smid ook op een en ander letten!)

DA moet binnenkort toch voor de tanden komen dus dan laten we ze gelijk eens kijken! kan wel nog 2 weken duren. We houden het in de gaten! We houden het zelfs té veel in de gaten waardoor we er helemaal gek van komen.
.. het ene kwaaltje voorbij duikt het andere weer op!

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 11:41

Ik heb vandaag 10 minuten gestapt en daarna was de meeste warmte rond de kogel wel verdwenen, maar de koot zelf tegen de hoef zat nog warm. Ik denk dat daar de bron moet zitten ofwel dus de koot zelf of iets (wld) in de hoef ?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:21

Klinkt plausibel.

En een paard is een dier van beweging - dus als het dier niet kreupel is, is dat altijd het beste. Ook tegen wld: meer hoefmechanisme geeft betere doorbloeding en dus geneest de infectie die in de witte lijn zit dan het snelste.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 13:49

Janneke2 schreef:
Klinkt plausibel.

En een paard is een dier van beweging - dus als het dier niet kreupel is, is dat altijd het beste. Ook tegen wld: meer hoefmechanisme geeft betere doorbloeding en dus geneest de infectie die in de witte lijn zit dan het snelste.

Bedankt voor je reactie !
Ik ben blij dat hij nog niet mankt, alhoewel misschien heeft hij wel last zonder het te laten merken.
Ja ik had graag de ijzers er vanonder gehaald ( staat enkel vooraan onder ijzers ) maar dat is helaas niet mogelijk.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 21:39

Hierbij een foto van hoe de WLD er uit ziet.
Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:29

Ik volg dit even. Heb een mini shetlander met hetzelfde probleem. Ziet er ook zo uit. Ze had het vorig jaar ook, is toen ook zo behandeld en netjes weer aan gegroeid echter is het toch weer terug gekomen helaas. Bij haar is het niet warm maar ik houd dat wel in de gaten en temperatuur haar ook regelmatig. Ze mankt niet maar loopt wel heel voorzichtig en langzaam.