Hoefbevangen geweest maar niks gemerkt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melis0202

Hoefbevangen geweest maar niks gemerkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 20:55

Beste bokkers

Mijn paard lijkt hoefbevangen te zijn geweest maar hij heeft geen moment kreupel gelopen.

Ik zelf zag een duidelijk rand in zijn voor hoeven. Nadat ik mijn smid gevraagd heb wat hij er van vond, beaamde hij dit. Wel moet het al een maand of 3 terug zijn geweest, aan de uitgroei te zien.

Maandag heb ik een afspraak bij de kliniek voor foto's.

Nu begreep ik dat knoflook goed is om te voeren, hier heb ik dan zojuist 1500g vers van klaar gemaakt om hem dit de komende tijd te geven. Ook lees ik dat brandnetels goed zijn dus die wil ik ook knippen, drogen en gaan voeren.

Nu staat mijn paard in een paddock paradise, en dus wel op gras, 24/7. Ik heb 4 landjes die ik om de 2 weken afwissel. Ik voer al maanden geen hooi want hij ziet er goed uit. Hij krijgt 1x per dag halve kilo granenmix van havens, Kentucky lite-e met wat luzerne.

Wat zijn jullie ervaringen met voer?

Zijn er nog meer dingen zoals knoflook, brandnetels oid wat goed is voor hem?
Moet ik hem ander voer geven dat Kentucky lite-e?
Hooi bij voeren of juist niet?

Twinklebel

Re: Hoefbevangen geweest maar niks gemerkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:58

Een rand in de hoef hoeft niet perse te duiden op hoefbevangenheid, maar geeft een verandering in het lichaam aan. Dit kan ook bij ziekte, een blessure, verandering van voer, antibioticakuur, overgang van stal naar weidegang of noem maar een verandering....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:59

Precies.
Vreemd dat je smid dat ook niet opperde...

Melis0202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 21:02

Dat had hij dan wel even mogen zeggen... Twijfel al een paar maanden over de kunde van mijn smid. Heb de man al 5 jaar maar sinds kort wat twijfels.. Misschien toch op zoek naar iemand anders

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:04

wist je dat knoflook helemaal niet zo goed is voor een paard?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:05

Zo die heeft jou even bang zitten maken voor niks. het is zoals twinkebel heeft omschreven. Een rand duid een verandering aan niks meer niks minder

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:44

Knoflook kan bloedarmoede bij je paard veroorzaken, zou dat niet zo snel voeren..

Verder kunnen randen in de hoeven van allerlei dingen komen, mijn paard heeft ze ook wel eens terwijl ze zeer zeker nooit hoefbevangen is geweest.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:49

Melis waarom ga je foto's maken? Is dat vanwege de opmerking van de smid?

Zoals hierboven al is gezegd is het maar de vraag of dit veroorzaakt is door hoefbevangenheid. Onze paarden hebben het ook wel eens gehad. Een keer een paard nadat hij flink (nier) koliek had gehad en de andere keer allebei nadat het van een hele natte periode opeens super droog werd. De hoeven moeten al die weersveranderingen maar aan kunnen.
Knoflook staat slecht bekend. Was vroeger dat dit aangeraden werd en de commercie heeft daar goed op in gespeeld.
Als je paard verder rad is en alleen de rand heeft zou ik er geen probleem van maken.

Melis0202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 09:57

Ik ben er ook steeds meer van overtuigd dat er niks aan de hand is. Misschien zeg ik mij afspraak dan toch maar af.. Allemaal bedankt!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:52

Een rand betekent niet dat een paard hoefbevangen is geweest. En andersom ook niet. Mijn paard had 3 jaar lang hoefbevangenheid met tussenposes en had hoeven waar helemaal niks aan te zien was. Ook niet op foto's. Zo'n rand zegt iets over een verandering van voer, zwakker immuunsysteem enz. Als er nu niks aan de hand is zou ik me er niet druk overmaken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:44

Als een hoefsmid alleen aan een rand of ribbel in een hoef afleidt dat je paard hoefbevangen is geweest, is het ronduit een slechte prutser. er zijn nog wel meer tekenen of een paard hoefbevangen is geweest, en die zitten vnl aan de onderkant van de hoef. Heb je wel goed begrepen wat hij zei, TS?

Zo'n ribbel of rand op zich zegt helemaal niks. De afloop van de rand is wel van belang: bij een hoefbevangen hoef loopt die niet netjes met de hoef mee, maar "verbreedt" zich naar de verzenen toe.
Er zijn hoefbevangen paarden waar geen ribbel te zien is, en er zijn volkomen gezonde paarden die een hele hoefwand vol randen hebben.

Die randen wijzen op een bepaalde hoedanigheid in de groei vanuit de bovenste rand (kroonrand), en idd. kunnen wijzen op veranderingen in de omstandighefen zoals voer e.d.

Er zijn paarden met een hele ribbelige hoefwand,(dus vijf zes van die richels onder elkaar) die niet hoefbevangen zijn.
Veel hoefsmeden vijlen die ribbels er trouwens bij sportpaarden voor het mooie er af (glad). Zo verkijk je je al snel op de mooie gladde hoeven van andere paarden.

Alvorens dure foto's te gaan laten maken zou je toch wat meer info van je hoefsmid moeten hebben, bijv. of er meer indicatoren waren waaruit hij concludeerde dat je paard hoefbevangen (geweest) zou zijn.

Melis0202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 13:51

terpentijn schreef:
Als een hoefsmid alleen aan een rand of ribbel in een hoef afleidt dat je paard hoefbevangen is geweest, is het ronduit een slechte prutser. er zijn nog wel meer tekenen of een paard hoefbevangen is geweest, en die zitten vnl aan de onderkant van de hoef. Heb je wel goed begrepen wat hij zei, TS?
.

smid zag ook wel wat aan de binnenkant bij de witte lijn.

Vandaag toch naar de kliniek geweest en er was wel degelijk wat aan de hand. Hij had een lichte kanteling in het hoefbeen. Met aluminium ijzers en silicone beslag is hij snel weer de oude. Het was niet zozeer hoefbevangenheid maar meer last van zijn platvoeten. Dit heeft hij al zijn hele leven (die platvoeten) maar nu wat toch wat meer last.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:44

ow dus dan had de smid het toch goed!

Maar je zegt nu dat hij snel weer de oude is en last had, maar in je op stond dat hij no nooit kreupel had gelopen en dat de smid het alleen over een rand op zijn hoef had dus dan is je verhaal niet helemaal volledig geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:46

Houd die smid toch nog maar even aan ;)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:48

Heeft je paard ook zwakke zolen door zijn platvoeten?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:52

Ribbels in de hoef in combinatie met een verbrede witte lijn duiden er meestal toch op dat een paard bevangen is geweest. Dus ik zou de smid niet meteen afschrijven. Sommige paarden zijn heel streng voor zichzelf en die laten niet snel pijn zien en wellicht is het hoefbeen nog niet gekanteld en viel de pijn wel mee. Overigens heeft die van mij ook nooit in de bevangen stand gestaan, wel liep ze een beetje op eieren.

Iig zou ik wel extra voorzichtig zijn met voeren. Als je paard echt bevangen is geweest dan zijn ze daarna gevoeliger voor een terugval.

Die van mij zijn flink bevangen geweest en eentje heeft er IR. Zolang ik hun voeding nauwlettend in de gaten hou dan blijft het goed gaan (nu al ruim 4 jaar geen terugval gehad, even afkloppen). Hier staan ze op een kaal weiland en ze krijgen (graszaad)hooi in slowfeeders. De shetten krijgen nauwelijks gras, enkel wat plukjes die in en naast hun weiland groeien. Ze zijn goed op gewicht en zien er ook super uit. Ze zitten beter in hun vel dan toen ze nog wel gewoon op (kort) gras liepen. Mijn welsh is nu wat aan de dunne kant, bij haar heb ik de weidegang opgebouwd tot 4 uurtjes per dag zodat ze wat aan kan komen. Echter bekijk ik van dag tot dag of ze op het gras gaat en hoelang. Ik voel dagelijks aan haar nek. Als die hard en opgezet is mag ze minder lang of zelfs niet op het gras, want dan gaat het de verkeerde kant op.

Voer waar granen inzitten zou ik uit voorzorg vermeiden. Over het algemeen zit daar veel zetmeel in. Het is het beste om voer te nemen met een zo'n laag mogelijk percentage suiker en zetmeel.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:01

Okee, de smid had dus wel degelijk een punt, ik ging echter alleen uit van het feit dat de smid iets opgemerkt had aan uitsluitend de ribbel aan de buitenkant van de hoef, daar sloeg mijn commentaar dan ook op.
Wist of las niets van witte lijn of andere constateringen. Dan was mijn reactie zeker anders geweest. Dat krijg je dus van reageren op niet volledige informatie...

Goed dat je toch naar de kliniek bent geweest, TS.
Wat is nu dan de diagnose van de kliniek geweest? Ik bedoel: hoe heet het volgens hen waar je paard aan lijdt/last van heeft? Toch hoefbevangen(geweest)? Kanteling van hoefbeen duidt daar eigenlijk wel op.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 11-08-14 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:16

Dus de oorzaak ligt niet bij het voer volgens de kliniek? Heb je wel advies gekregen over de voeding die je nu geeft?

Melis0202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 15:58

Ik zelf had de rand aan de buitenkant gezien, daarom gevraagd aan mijn smid en die beaamde het nadat hij ook de binnenkant had gezien. Ik heb het er idd niet helemaal duidelijk bij gezet.

Het is dus niet iets wat met voeding te maken heeft gehad.. De kwaal "platvoeten" hebben is hem uiteindelijk toch parten gaan spelen. Ook is zijn zool dus erg dun. (hopelijk leg ik het goed uit)
met de last bedoel ik dus de rand die hij in zijn hoeve had, niet zozeer dat hij ook wat mankeerde.
Hij had en slecht van kunnen gaan lopen als er niks mee word gedaan. En me snel weer de oude bedoel ik dat alles er weer goed uit ziet zoals het hoort.

Ik hoef niks aan mijn voer te veranderen. Zijn hoeven moet een stuk steiler bekapt worden, en dan een silicone zool met een aluminium ijzer (om de 6 weken). En dan over 18 weken weer een keer op de foto om te kijken hoe het er dan uit ziet.

ik heb hele duidelijk foto`s van zijn hoef maar geen idee hoe ik die moet uploaden.. met een mooie tekening met daar op de uitleg wat de smid moet doen. Op de foto was goed te zien dat het uiterste puntje van zijn hoefbeen niet helemaal liep zoals het hoort te zijn maar dus meer vanwege verkeerde belasting.

Mijn dierenarts had ook geen slechte ervaringen met mij smid, en het werk wat hij gezien heeft van hem vond hij er goed uit zien. Dus blijf toch maar mooi bij dezelfde smid komende tijd.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:19

Ik zou dan toch wel stoppen met de E-lite, dat is een behoorlijk heftig energierijk voer, zou ik met een paard wat gevoelig is voor hoefbevangenheid toch niet geven :n, heb het mijn merrie ook een tijd gegeven om haar meer aan te laten zetten.
Als je zorgt dat je het voer schraal houdt, dan loop je minder kans op bevangenheid, zou het dus toch wel aanpassen. Basis ruwvoer, daarnaast misschien een beetje coolmix of subli zonder o.i.d.

Melis0202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 16:23

De E-lite at hij de laatste tijd toch al niet echt goed meer. Hij krijgt het al 5 jaar, maar hij haalt nu zo af en toe zijn neus er voor op. Maak de zak op en dan ga ik wat anders halen.